Stift insteekslot zit muurvast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• odyssey2001
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Beste Tweakers,

Van een schuurdeur wil ik het insteekslot vervangen.

Als laatste stap probeer ik de stift (met daaraan vast de deurklink aan buitenzijde) eruit te schuiven, maar deze zit muurvast. Olie en een hamer brengen de boel niet in beweging. Zolang de stift er in blijft zitten, kan ik het insteekslot niet eruit halen. Is er een alternatief, of zie ik iets over het hoofd?

Zie de foto’s.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ryk3L7LOWzUXNEX9ykQlIpyAbiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDGpeLNgx22Jns68CqbzBUde.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5VmG_eaXGaWqQP-bNhyZLwegMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKH9vXzqJaAwJ50XgCTrp0jS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door odyssey2001 op 29-02-2024 12:25 ]

Beste antwoord (via odyssey2001 op 17-03-2024 09:15)

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:53
Is goed vastgeroest.
Enkele maanden geleden het zelfde gehad. Enige oplossing was met een metaalboor boren, In het slot. Tot dat er genoeg ruimte was. Ja dat kost zweet.😀

Alle reacties

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
@odyssey2001 Vergeet je foto's niet toe te voegen. ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 12:18

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Moet je niet aan de kopse kant nog iets losdraaien? Net als voor het slot.
Wellicht zit er nog iets verstopt achter de plaat.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Kijk even bij de montagehandleiding hier:
https://www.axasecurity.c...-arrow-pc72-anti-kerntrek

Ik vermoed sterk dat je in plaats van de stift er uit te trekken je de stift erin probeert te duwen. Dat gaat niet werken - die klink is niet gemaakt om naar buiten toe er uit te gaan :)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52
Die stift moet zo loskomen. ik heb ervaring met die sloten. Hij lijkt vastgeroest te zitten :(

[ Voor 21% gewijzigd door SniperGuy op 29-02-2024 13:04 ]

• odyssey2001
  • Niet online
@Coach4All
Aan de kopse kant zijn alle schroeven verwijderd, de cilinder is ook verwijderd en de schoot zit los. Het is alleen de stift die er dwars op staat die verhindert om de schoot uit de deur te kunnen trekken.

@Leon T
Bedankt voor de link!

Het schild aan buitenzijde zit helemaal los en beweegt ook. De klink zit aan het schild vast (geen imbus moer - vanwege veiligheid natuurlijk) en de stif zit weer aan de klink vast (geschroefd danwel gestoken volgens het plaatje, maar in ieder geval aan elkaar vast).

Ik zie dus geen andere mogelijkheid door aan de binnenkantzijde de stift naar de buitenzijde te duwen zodat stift+klink+buitenschild in z'n geheel uit het insteekslot schuift en verwijderd kan worden. Maar mijn vermoeden is dat de stift aan het insteekslot zit vastgeroest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RErUfEbJCD1MhiXI3v0yEqwcLhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ghTjxwQLZyh06GjmFJ5IKnE.jpg?f=user_large

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Meer geweld..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• odyssey2001
  • Niet online
@SniperGuy
Dat is mijn vermoeden dus ook maar zoek naar nog even bevestiging voor, voordat ik met een vuistje echt tekeer ga op het geheel en misschien meer schade aanricht dan de bedoeling. Ik sla dan denk ik de kopse kant van de stift krom/bol waardoor die sowieso niet meer door het insteekslot past en daar schiet ik niets mee op.

Mocht het niet loskomen, is er dan nog een alternatief om dit geheel te demonteren? En dan bedoel ik niet de deur eromheen wegzagen ;-)

Hoe gaat een slotenmaker in zo'n situatie te werk?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:01
Misschien even wat kruipolie er tussen proberen te krijgen. Misschien iets verhitten, maar je wilt het ook niet beschadigen. Met een paar tikken met de hamer zou hij toch los moeten gaan.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

• mrc4nl
  • Laatst online: 01:11

mrc4nl

Procrastinatie expert

odyssey2001 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:14:
@SniperGuy
Hoe gaat een slotenmaker in zo'n situatie te werk?
slotenspray en een hamer denk ik. :p

ora et labora

• SniperGuy
penetrerende olie gebruiken (kruipolie! geen WD40 meuk, dat gaat niet werken). Of de brander erop zetten maar wel uitkijken dat je deur en het stof niet in de fik vliegt :Y

• SniperGuy
mrc4nl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:15:
[...]

slotenspray en een hamer denk ik. :p
Of de stift afslijpen met een dremel en de vervolgens uitboren.
Dat kost je wel een nieuw binnenwerk + beslag, maar je sloopt niet je deur (en die zal duurder zijn)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:53
Is goed vastgeroest.
Enkele maanden geleden het zelfde gehad. Enige oplossing was met een metaalboor boren, In het slot. Tot dat er genoeg ruimte was. Ja dat kost zweet.😀

• odyssey2001
  • Niet online
Ok, dan ga ik met goed vertrouwen en met iets meer geweld aan de gang. En ik houd het metaalboor alternatief ook in gedachten. Zal nog even duren voordat ik weer op locatie ben en jullie het resultaat kan laten weten. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Je zou ook kunnen proberen om het schild aan de buitenkant zachtjes op de zijkant een tik te geven zodat hij loskomt.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43

BCC

De dertig lagen verf lossnijden aan de buitenkant helpt ook een beetje in dit geval denk ik.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Lijmklem?

• odyssey2001
  • Niet online
mrc4nl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:25:
Je zou ook kunnen proberen om het schild aan de buitenkant zachtjes op de zijkant een tik te geven zodat hij loskomt.
Het schild aan buitenzijde zit al los van de deur, ook al is dit op de foto niet goed te zien. Genoeg speling om vast te stellen dat het schild niet de oorzaak is van de vastzittende stift. Maar zoals gezegd, ik ga er binnenkort weer op los!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

@odyssey2001 je aanname dat de stift naar buiten toe moet is misschien niet juist.
Probeer een manier te vinden om de stift met kracht naar de binnenkant te trekken. Misschien kun je een wig maken door iets op de stift te klemmen en dan met en blok hout er tussen met een koevoet/schroevendraaier kracht zetten zodat de stift uit de klink uit het schild wordt getrokken.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43
Slijptol/ijzerzaag en slijp/zaag dat ding helemaal de moeder.
Zet er dan een nieuwe klink op, je hebt dan meteen zekerheid dat je een goed werkend iets hebt voor de toekomst.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
SniperGuy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:16:
. Of de brander erop zetten maar wel uitkijken dat je deur en het stof niet in de fik vliegt :Y
Lost wel het probleem op O-)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

CyBeRSPiN schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:17:
@odyssey2001 je aanname dat de stift naar buiten toe moet is misschien niet juist.
Probeer een manier te vinden om de stift met kracht naar de binnenkant te trekken. Misschien kun je een wig maken door iets op de stift te klemmen en dan met en blok hout er tussen met een koevoet/schroevendraaier kracht zetten zodat de stift uit de klink uit het schild wordt getrokken.
In principe zou het niet uitmaken aan welke kant je de stift eruit slaat. Het slot heeft een vierkante uitsparing en is niet richtingsgevoelig. Het binnendeel heeft een stelschroefje om m vast te zetten, en zit verder niet aan de stift vast. het buitendeel heeft geen stelschroef, en zit dus aan de vierkante pen vast (zoals een binnendeur) of schuift los over de pen heen.
Ad de Jong schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:21:
Slijptol/ijzerzaag en slijp/zaag dat ding helemaal de moeder.
Zet er dan een nieuwe klink op, je hebt dan meteen zekerheid dat je een goed werkend iets hebt voor de toekomst.
klinkt makkelijk. maar dan moet je wel een nieuwe viekanten stift kopen. t zou mooier zijn om de boel heel te laten. Een nieuw binnenslot zou niet verkeerd zijn, als ie roestig is zou ik m vervangen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.

[ Voor 33% gewijzigd door mrc4nl op 29-02-2024 14:28 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43
mrc4nl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:23:
[...]
klinkt makkelijk. maar dan moet je wel een nieuwe viekanten stift kopen. t zou mooier zijn om de boel heel te laten. Een nieuw binnenslot zou niet verkeerd zijn, als ie roestig is zou ik m vervangen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Ik ben ook niet echt van het verspillen als het niet hoeft maar als je ergens nog jaren mee vooruit moet kunnen en het nu al niet echt meer werkt dan is het soms beter om afscheid te nemen van het oude en vervangen voor een nieuwe.

Neemt niet weg als het inderdaad roest is en je het eenmaal uit elkaar hebt en je het weer goed gangbaar kan maken het er ook weer jaren tegen zou moeten kunnen.
Mits je het onbeschadigd uit elkaar kan halen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• odyssey2001
  • Niet online
Het is gelukt. Heb een goed Cobalt metaalboortje gekocht (goede investering) en heb tussen de stift en het schoot schuine gaten geboord (en boorolie gebruikt). Dat ging vrij soepel. Zie de foto

Na een paar boringen kreeg ik de stift losgetikt. Het uiteinde eraf geslepen met een haakse slijper, want de kop was wat vervormd door het vele hameren en zou niet meer door het schoot passen.

Bedankt voor al jullie tips en meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3fcj7t05iy9Tdrwj7zJ67v9HTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDh6gIp9V5T5Y280Xrzk7eY4.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1