• P17
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-12-2024
Is 2000 minuten bellen per maand (= minder dan één uur en één kwartier per dag) onredelijk veel en een schending van de Fair Use Policy? Volgens Youfone is dit het geval. Ik wou dat ik toen ik eind vorig jaar mijn contract met onbeperkt bellen afsloot ergens had kunnen lezen wat Youfone geen Fair Use vindt. Nergens wordt (en werd) expliciet gemaakt wat onredelijk veel is: de grens van 2000 minuten wordt nergens genoemd.

Hoe zit dat bij andere providers? Bij Odido (Tele2) heb ik er in elk geval nooit last van gehad. Is 2000 minuten per maand onredelijk veel?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:37
Wat vermelden ze wel? Meer of minder dan x% afwijking van het gemiddelde?

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 08:58

samo

yo/wassup

Zelf spreken ze van 8 uur achter elkaar als voorbeeld. Dus ze kijken volgens mij ook naar lengte van gebruik en niet naar het gemiddelde.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• P17
Redelijk verbruik onbeperkt bellen & sms
Voor de onbeperkte abonnementen maakt Youfone binnen Nederland ook gebruik van een Fair Use Policy. Dit betekent dat het gebruik van je abonnement redelijk moet zijn. Wij gebruiken geen vast limiet, want je hebt een onbeperkt abonnement. Wanneer wij zien dat je te veel gebruik maakt van je abonnement, kunnen we een blokkade toevoegen tot en met het einde van de maand.

Een blokkade willen we natuurlijk voorkomen. Daarom waarschuwen wij je per e-mail als we zien dat het verbruik te hoog wordt. Zo krijg je de kans om het verbruik te minderen voor het restant van de maand.

Een voorbeeld van te hoog gebruik is je telefoon gebruiken als een soort babyfoon. Dat wil zeggen de telefoon 8 uur lang achter elkaar aan laten staan met een open verbinding. Daar is het netwerk en onze abonnementen niet voor bedoeld of geschikt voor. Als je normaal gebruik maakt van je abonnement, zal je uiteraard ook geen bericht van ons ontvangen!
https://www.youfone.nl/kl...wat-is-de-fair-use-policy

Anoniem: 2022072

Dat is altijd het nadeel van die ‘onbeperkte’ contracten met fair use. Vooraf noemen ze vrijwel nooit een concreet getal, ook niet als je belt, maar achteraf krijg je wel een waarschuwing of extra rekening gepresenteerd. Vaak hebben ze het dan over een percentage boven het gemiddelde verbruik, maar niet wat het gemiddelde verbruik dan is.

• P17
samo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:26:
Zelf spreken ze van 8 uur achter elkaar als voorbeeld. Dus ze kijken volgens mij ook naar lengte van gebruik en niet naar het gemiddelde.
In mijn geval: geen enkel gesprek langer dan 1 uur gevoerd.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 16:28
Dan neem je toch Hollandsnieuwe, krijg je tot 15000 minuten en weet je waar je aan toe bent. Kunt tot 6-7 keer genoemd belgedrag er op na houden. Of heb je uitschieters naar nog meer? Het gevoel van onbeperkt lijkt mooi om te hebben maar stelt dus weinig voor.

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 29-02-2024 12:38 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:35
P17 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:32:
[...]

In mijn geval: geen enkel gesprek langer dan 1 uur gevoerd.
Als ik bovenstaande lees, gaat het er vooral om dat je het niet gebruikt voor iets waar het niet voor bedoeld is (dus niet als babyfoon etc).

Is het bellen op tijdstippen die het kunnen laten lijken alsof je het ergens anders voor gebruikt?

Iets meer als een uur per dag vind ik niet heel vreemd volgens hun voorwaarden. Zelf ga ik niet een uur per dag bellen maar dat maakt ook niet uit.

Een mailtje gekregen? Zou gewoon contact opnemen om opheldering ter krijgen, en aangeven waarom je zoveel belt en dat dit niet dingen zijn waar het netwerk niet voor bedoeld is (zoals babyfoons etc).

• P17
Een mailtje gekregen en vervolgens telefonisch contact gehad. De mevrouw bevestigde dat het vanwege de 2000 minuten is. Niet vanwege eventueel oneigenlijk gebruik of iets dergelijks.

*Ik bel zelden voor de lol, het meeste is vanwege 'mantelzorg' voor 2 oude eenzame zieke verwanten die ik beide 2x daags bel. Maar zoals gezegd, het is niet de (on-)regelmaat die volgens Youfone de Fair Use schendt.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Willen ze je ook daadwerkelijk afsluiten? Of hebben ze een bericht gestuurd om je even te porren? Wellicht dat sommige gebruikers dan wat minder gaan bellen. Winst voor Youfone.

[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 29-02-2024 13:07 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-05 14:43
bartvl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:07:
Willen ze je ook daadwerkelijk afsluiten? Of hebben ze een bericht gestuurd om je even te porren? Wellicht dat sommige gebruikers dan wat minder gaan bellen. Winst voor Youfone.
Dit kan zo zijn, maar als er duidelijk is gevraagd om aantepassen, dan wel even oppassen:
Indien er sprake is van onredelijk verbruik zal Youfone verzoeken het verbruik aan te
passen. Als het verbruik binnen 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd, dan is Youfone
genoodzaakt om extra kosten in rekening te brengen op de factuur of de aansluiting tot en
met het einde van de maand te blokkeren.
Daarnaast zou ik gewoon duidelijk aangeven dat je verbruik niet in de buurt komt van hun voorbeeld betreft onredelijk gebruik, die 8 uur lange open verbinding.
Uit hun zin kan je zelf halen dat 8 uur bellen niet eens onredelijk is, maar het 8 uur aan een lijn hangen.

1 uur bellen per dag zal zeker uitzonderlijk zijn, maar onredelijk is het niet echt.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:02
Als 1u bellen op 24u al onredelijk is bij een onbeperkt abo dan komt het toch niet in de buurt van onbeperkt.
Vanuit hun eigen voorbeeld kom je niet eens in de buurt van wat ze fair use vinden. Dan zou ik toch eens vragen om een specificatie van die extra kosten en vanaf wanneer die beginnen te lopen volgens de voorwaarden van je contract. Als ze dat niet kunnen aantonen lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat ze die kosten hard kunnen maken.
Je kunt misschien voorstellen om het contract maar te ontbinden als ze niet aan hun eigen voorwaarden kunnen voldoen en dan het contract nemen dat hierboven genoemd werd. Kun je tenminste zonder gezeur bellen.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 15:03
P17 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:03:
Een mailtje gekregen en vervolgens telefonisch contact gehad. De mevrouw bevestigde dat het vanwege de 2000 minuten is. Niet vanwege eventueel oneigenlijk gebruik of iets dergelijks.

*Ik bel zelden voor de lol, het meeste is vanwege 'mantelzorg' voor 2 oude eenzame zieke verwanten die ik beide 2x daags bel. Maar zoals gezegd, het is niet de (on-)regelmaat die volgens Youfone de Fair Use schendt.
Blijkbaar vinden ze dagelijks 4x een langer gesprek, wat ik even aanneem dat je een gesprek met een eenzame oudere niet in een paar minuutjes afraffelt, atypisch en wordt dat geflagged als buiten de fair use.

Tsja, dat is het lastige van de ongedefinieerd fair-use, het zal in de achtergrond wel een berekening zijn van het gemiddeld belgedrag over alle "unlimited" abonnees.

• P17
rvrbtcpt schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:15:
Je kunt misschien voorstellen om het contract maar te ontbinden als ze niet aan hun eigen voorwaarden kunnen voldoen en dan het contract nemen dat hierboven genoemd werd. Kun je tenminste zonder gezeur bellen.
Gedaan, ontbinden kan alleen tegen de bekende kosten voor het voortijdig beïndigen van het contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
Kun je het niet op dwaling gooien? Als je had dit had geweten had je immers nooit dit abonnement afgesloten. Misschien dat een @fopjurist hier iets meer over kan zeggen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 00:25
Iets meer dan een uur per dag op een onbeperkt bellen abonnement lijkt mij geheel 'fair use'... vreemde benadering van Youfone. Meer woorden hoef je daar eigenlijk niet aan vuil te maken... dat zou ik ze ook gewoon teruggeven.

• thomas81
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-04 18:44
Verbaast me ook niks dat het weer Youfone is. Ze hebben al een slechte reputatie omdat ze als enige provider data sessies omhoog afronden naar 100 KB, en dan ook nog dit.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14

Honesty

kattenneus!

Ik vind het ook niks,. Toen mijn moeder nog leefde belde ik haar alleen al een uur per dag minimaal, vaker nog een paar keer per dag

Festina lente

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat is bij veel van die budget aanbieders, Budget mobiel heeft ook een ''onbeperkt data'' met een limiet van 55Gb en een snelheid van 5mbit. Maar dat lees je alleen in de kleine lettertjes.

KPN onbeperkt bellen is echt onbeperkt bellen, daar heb je nu misschien niet zoveel aan maar bij afsluiten van een nieuw contract kan je hun als optie meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

hcQd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:40:
Kun je het niet op dwaling gooien? Als je had dit had geweten had je immers nooit dit abonnement afgesloten. Misschien dat een @fopjurist hier iets meer over kan zeggen.
Dwaling zou kunnen, je kunt het ook een misleidende handelspraktijk noemen. Hoe dan ook is het genoeg om de overeenkomst te ontbinden, te stoppen met betalen, je nummer uit te porteren, en je poot stijf te houden.

Aan de andere kant kun je ook nakoming vorderen. Je hebt een overeenkomst met onbeperkt bellen zolang je geen oneerlijke dingen doet zoals een babyfoon nabootsen, dus hoezo afsluiten? Op basis van de brief die er is verstuurd kun je een procedure starten waarin je vordert dat de rechter vaststelt dat je gebruik onder fair use valt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Je kunt ook schermen met wat andere (budget) providers zeggen:

Lebara: https://www.lebara.nl/nl/service/fair-use-policy.html 3000 minuten en 1000SMS per maand
Simpel: 9999 minuten/SMS
50+ mobiel: https://f.hubspotusercont...enten/Fair_Use_Policy.pdf 10.000 Minuten/SMS

Youfone https://www.youfone.nl/si...40101-Fair-Use-Policy.pdf zegt niets over een limiet. Persoonlijk vind ik 2000 minuten wel aan de lage kant, zeker als je het vergelijkt met de andere aanbieders. Daarnaast zijn ze er niet duidelijk over dus kunnen ze je alleen waarschuwen en geen "boete" geven. Misschien mag je wel van ze kosteloos overstappen, dan is het voor hun opgelost (en ben jij van het gezeur af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:59
P17 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Gedaan, ontbinden kan alleen tegen de bekende kosten voor het voortijdig beïndigen van het contract.
Dat steek je dan toch lekker in je zak? Wat is het probleem?
Pagina: 1