Upgrade advies CPU RAM en MOBO ll i5 9600K en RX 6800 XT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TrapShot
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-03 18:51
Ik ben van plan een upgrade te doen aan mijn PC die wordt gebruikt voor 1440P-gaming.

De setup is al volgt:
- i5 9600 K
- RX 6800 XT
- 16 GB DDR4 RAM

De GPU wil ik nog een paar jaar behouden aangezien hij meer dan voldoende functioneert voor mijn gebruik. Het knelpunt zit vooral in de CPU. Deze zou ik willen upgraden naar een AM5 CPU, zodat ik later zo nodig nog kan upgraden.

Mijn oog is gevallen op de R7 7700. Deze is zonder koeler te koop voor 239 EUR. Ik zou deze verkiezen boven de 7600 en 7600X omdat het 8 cores heeft in plaats van 6. Op die manier denk ik dat het iets beter future-proof zou zijn.

Bij de nieuwe CPU hoort natuurlijk ook een nieuw moederbord en nieuw RAM geheugen (2 x 16 GB). Ook het moederbord zou wat futureproof moeten zijn, zonder gekke bedragen hieraan uit te geven.

Concreet had ik graag geweten:
- Is de R7 7700 een goede keuze voor mij? Zo niet, wat wel?
- Welk moederbord kan ik best nemen?
- Welk RAM geheugen kan ik best nemen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Beste antwoord (via TrapShot op 04-03-2024 00:28)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

TrapShot schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:02:
Naast de game zelf draai ik ook Discord erbij. Voor de rest niets bijzonder, max nog een internetbrowser.
Dan is 6 cores voor de meeste games genoeg, maar er zijn games, settings en fps-verwachtingen die liever 8 cores willen.

Bij mij draait wel veel software en daarboven op ga ik gamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7fTOe5eS8jmyMrSCg-sp0_ti2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NFWCFgD4uVb5cbS3JhPNKiy2.jpg?f=user_large

Als Firefox het geheugengebruik over de 70GB duwt, dan kunnen de games haperen en het is nodig om in about:profiles "Normaal herstarten" te klikken voor herstarten met behoud van alle tabbladen.

In mijn use case heb ik een voorkeur voor 8 cores.
Waarom verwijs je juist naar Intel Raptor Lake?
Het plaatje dat het verschil tussen de verschillende CPU's laat zien, komt uit een Raptor Lake review. Met Raptor Lake verwijs ik naar een tijdsperiode, oktober 2023 ipv naar 2022 terugkijken zonder rekening te houden met de 2023 plaag aan games die 8 cores of meer dan 8GB VRAM moeten hebben.
Het probleem bij mijn huidige CPU zit vooral in het gebrek aan multithreading denk ik. Zoals Thomg hierboven aanhaalt ervaar ik problemen met de 1% lows.
Als je gaat upgraden, dan krijg je sowieso snellere cores die meer werk per core kunnen verzetten. En multi-threading houdt de cores beter aan het werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r82jaJrMq0VYPOnQeBor7Sy5vQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cv43TnOZSXssAV0weenrnNxU.jpg?f=user_large
https://www.notebookcheck...15006_14944.247596.0.html

Een Zen 4 core kan in single-threading de helft meer werk verzetten. In multi-threading is 7600 +114% sneller dan je 9600K en 7700 is +179% sneller.

Het is aan jou de keuze, 179 euro voor de goedkope 6 core place-holder 7500F of 239 euro voor 8 core 7700. 60 euro voor 2 extra cores en hogere clocks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 18:07

Bouwer21000

Bigger number better

Voor vrijwel alle games heb je aan 6 cores genoeg. Mocht je er nog meer CPU-heavy dingen naast gaan draaien of ook video-editing o.i.d. gaan doen, dan zou ik voor de 7700 gaan.

I.p.v. de 7600 is de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray voor 180€ ook best een interessante optie.

Verder zou ik qua moederbord iets als de uitvoering: ASRock B650M PG Lightning aanraden. Wel micro-atx, maar qua features doet die niet onder voor een ATX-bord en ik denk niet dat je dan nog iets mist. De VRM is goed genoeg om in de toekomst nog een upgrade aan te kunnen.

Een redelijk geprijsd setje ram erbij is bijvoorbeeld uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F16GX2-RS5W

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

6 of 8 cores is afhankelijk van welke games dat je speelt en fps verwachting.

Er zijn recente games die gewoon alle cores volgooien en de devs posten dat je in Cinebench kan checken of je PC genoeg koeling heeft voordat je een update installeert.

Als je hogere frame rate wilt om de frame time neer te drukken, dan heb je snelle cores en genoeg cores nodig. Van elke 20ms wordt een frame gemaakt naar elke 10ms, 5ms, 3ms,...

Reviewers testen de games die reproduceerbaar zijn. Dat is niet Fortnite dat continue verandert of de nieuwste games moeten nog door jaren aan updates/patches afgewerkt worden. De systeemvereisten en load moet vastgelegd zijn en een constante zijn ipv het verandert continue.

Hoe de CPU's in een Raptor Lake review een RTX 4090 aandrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjXYPLOGI3ayH-XoVYSDzeK0_h8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1oidayBAcuCUF0RWm9hT0q3y.jpg?f=user_large
https://www.techspot.com/...intel-core-14th-gen-cpus/

Wat je ook kan doen is de goedkoopste placeholder CPU halen en bij Zen 6 een leuke upgrade doen.
uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:28

Thomg

Aww yiss

HUB heeft recent (sortof) nog een review gedaan en ze laten hier wel aardig zien dat 6 cores zonder HTT toch al een beetje begint te knijpen in selecte spellen.
YouTube: 5 Years Later, Who Really Won? AMD Ryzen 5 3600 vs. Intel Core i5-96...

Vooral 1% beginnen soms flink af te zakken.

Ik zou dan vooral kijken naar deze
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA
(Wel geheugensnelheid na laden EXPO op 6000MHz zetten)
Rekening houden met de 7500F (zoals genoemd)
En bij je moederbord er ook rekening mee houden of je wifi/BT wilt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
rapture schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:23:
6 of 8 cores is afhankelijk van welke games dat je speelt en fps verwachting.

Er zijn recente games die gewoon alle cores volgooien en de devs posten dat je in Cinebench kan checken of je PC genoeg koeling heeft voordat je een update installeert.

Als je hogere frame rate wilt om de frame time neer te drukken, dan heb je snelle cores en genoeg cores nodig. Van elke 20ms wordt een frame gemaakt naar elke 10ms, 5ms, 3ms,...

Reviewers testen de games die reproduceerbaar zijn. Dat is niet Fortnite dat continue verandert of de nieuwste games moeten nog door jaren aan updates/patches afgewerkt worden. De systeemvereisten en load moet vastgelegd zijn en een constante zijn ipv het verandert continue.

Hoe de CPU's in een Raptor Lake review een RTX 4090 aandrijven.

[Afbeelding]
https://www.techspot.com/...intel-core-14th-gen-cpus/

Wat je ook kan doen is de goedkoopste placeholder CPU halen en bij Zen 6 een leuke upgrade doen.
uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray
Naast de game zelf draai ik ook Discord erbij. Voor de rest niets bijzonder, max nog een internetbrowser.

Het probleem bij mijn huidige CPU zit vooral in het gebrek aan multithreading denk ik. Zoals Thomg hierboven aanhaalt ervaar ik problemen met de 1% lows.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

TrapShot schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:02:
Dan is 6 cores voor de meeste games genoeg, maar er zijn games, settings en fps-verwachtingen die liever 8 cores willen.

Bij mij draait wel veel software en daarboven op ga ik gamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7fTOe5eS8jmyMrSCg-sp0_ti2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NFWCFgD4uVb5cbS3JhPNKiy2.jpg?f=user_large

Als Firefox het geheugengebruik over de 70GB duwt, dan kunnen de games haperen en het is nodig om in about:profiles "Normaal herstarten" te klikken voor herstarten met behoud van alle tabbladen.

In mijn use case heb ik een voorkeur voor 8 cores.
Het plaatje dat het verschil tussen de verschillende CPU's laat zien, komt uit een Raptor Lake review. Met Raptor Lake verwijs ik naar een tijdsperiode, oktober 2023 ipv naar 2022 terugkijken zonder rekening te houden met de 2023 plaag aan games die 8 cores of meer dan 8GB VRAM moeten hebben.
Als je gaat upgraden, dan krijg je sowieso snellere cores die meer werk per core kunnen verzetten. En multi-threading houdt de cores beter aan het werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r82jaJrMq0VYPOnQeBor7Sy5vQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cv43TnOZSXssAV0weenrnNxU.jpg?f=user_large
https://www.notebookcheck...15006_14944.247596.0.html

Een Zen 4 core kan in single-threading de helft meer werk verzetten. In multi-threading is 7600 +114% sneller dan je 9600K en 7700 is +179% sneller.

Het is aan jou de keuze, 179 euro voor de goedkope 6 core place-holder 7500F of 239 euro voor 8 core 7700. 60 euro voor 2 extra cores en hogere clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
Bedankt voor de hulp allemaal!

Ik heb de 7600 genomen ipv 7500F (die in werkelijkheid slechts 12 euro goedkoper was dan de 7600). Ik dacht ik kan maar een iGPU hebben als mijn GPU het ooit begeeft.

De 40 euro die ik uitspaar op de 7700 kan ik later investeren in een CPU upgrade mocht dit nodig zijn.
Pagina: 1