Hemelafvoerpijp en erfgrens.

Pagina: 1
Acties:

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05 14:57
Beste Tweakers,

Mijn ouders hebben een huurhuis waarbij de buren (ook huurhuis) in het verleden, plusminus 10 jaar geleden, een dakterras hebben gebouwd. Hierbij heeft hij de afvoerpijp die op zijn erfgrens lag zo verbouwd dat deze via de zijkant in het dakterras ipv erboven. Hierdoor komt de afvoerpijp over de erfgrens in de tuin van mijn ouders.

Mijn ouders willen nu zelf een dakterras bouwen net als die van de buurman (zodat er geen opening is tussen schutting en dakterras), maar die afvoerpijp staat in de weg volgens de dakterrasmaker.

De buurman heeft geen toestemming gevraagd.

Er is met de buurman gepraat hierover, maar hij zegt dat hij toestemming van de loodgieter heeft gekregen en dat mijn ouders met de woningcorporatie contact op moet nemen.

De woningcorporatie is langsgeweest (en gaf toe dat het afvoerpijp zo niet goed loopt) en is gaan praten met de buren. Hieruit kwam naar voren dat de woningcorporaties de kosten van de afvoerpijp (om die dwars door het dak te laten lopen) voor eigen rekening neemt, maar de kosten om het gat aan de zijkant te dichten dat niet voor rekening wil nemen. De buurman wil dan niet de afvoerpijp verplaatsen.

Nu lijkt het erop of de woningcorporatie beetje terufkrabbelt en mijn ouders op andere gedachte wil brengen om hun dakterras anders te gaan bouwen.

Mijn vraag is, moet de buurman niet gewoon de afvoerpijp verplaatsen? Het is toch zijn fout? Waarom moeten mijn ouders daarvoor benadeeld worden. Wat zijn de rechten van mijn ouders hierbij?

Heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B30RxTzE4881HpU7Ot2bSsWxk28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeExLhrLutEjvwZ8C3hCYEPT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9RJMVQ3YMO0jqiLlnW-HrL8npg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkbbqbzommssxBqTpmVokmxu.jpg?f=fotoalbum_large

Mvg

Sam

[ Voor 10% gewijzigd door pannalicour op 29-02-2024 10:30 ]

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:51
Zoiets is laatst een keer bij de rijdende rechter geweest. Je moet de afvoer van jouw regenwater altijd over je eigen perceel laten gaan. Als de woningbouw al toestemming heeft gegeven voor de nieuwe aanbouw, dan moet de woningbouw ook wat harder optreden tegen de buren als die niet mee willen werken.

• pannalicour
Toestemming is idd verleend aan mijn ouders om te bouwen. Het grappige is dat de buurman (zo vertelde de woningcorporaties in eerste instantie) geen toestemming had gevraagd om überhaupt een dakterras te bouwen. Nu zeggen ze van dat het een oude aanvraag betrof en dus wel ergens in het systeem een toestemming ligt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:27
Maar dat gat zit in wie zijn eigendom?

Al sik snap wat er gebouwd gaat worden dan kan die regenpijp toch gewoon afgezaagd worden boven dat schuine dak en daarna afwater op dat dak?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hieruit kwam naar voren dat de woningcorporaties de kosten van de afvoerpijp (om die dwars door het dak te laten lopen) voor eigen rekening neemt, maar de kosten om het gat aan de zijkant te dichten dat niet voor rekening wil nemen. De buurman wil dan niet de afvoerpijp verplaatsen.
Nou, top toch? Dat gat van de buurman wordt sowieso gedicht, want je ouders gaan direct tegen zijn muur aanbouwen voor hun eigen aanbouw. (Dit is geen dakterras, maar lijkt me gewoon een overdekt terras).

Buurman heeft verder weinig te willen. Woningcorporatie gaat de afvoer fixen, gat in zijn muur heeft ie geen last van, want de muur van je ouders komt daar tegenaan, of zelfs voor in de plaats (op je foto lijkt het alsof zijn aanbouw een stukje oversteekt over de erfgrens).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50
Ik zou mijzelf niet eens druk maken over die regenpijp. Dat is je energie en stress toch niet waard ?

Afzagen halverwege, schuin stukje erop en laten lozen op zijn dak terras. Opgelost.

PS : het is een huurwoning, de coöperatie zal hiermee wat moeten doen uiteindelijk lijkt mij.

[ Voor 50% gewijzigd door Galaxis op 29-02-2024 11:14 ]

• pannalicour
Jeroenneman schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:59:
[...]

Nou, top toch? Dat gat van de buurman wordt sowieso gedicht, want je ouders gaan direct tegen zijn muur aanbouwen voor hun eigen aanbouw. (Dit is geen dakterras, maar lijkt me gewoon een overdekt terras).

Buurman heeft verder weinig te willen. Woningcorporatie gaat de afvoer fixen, gat in zijn muur heeft ie geen last van, want de muur van je ouders komt daar tegenaan, of zelfs voor in de plaats (op je foto lijkt het alsof zijn aanbouw een stukje oversteekt over de erfgrens).
Ik snap wel wat je bedoelt, maar het gaat de buurman om dat hij dat gat vanuit de binnenkant nog kan zien. Natuurlijk niet heel het gat maar er blijft een soort opening in.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:25
Galaxis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:09:
Ik zou mijzelf niet eens druk maken over die regenpijp. Dat is je energie en stress toch niet waard ?
Precies. Trek hem anders gewoon los tijdens de bouw en houd hem zo schuin boven de buurman z'n dak. Niet jullie probleem.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:50
Aan de andere kant, dat gat dichtmaken bij de buurman kost????? € 100?
En het bouwen van het dakterras kost?

Betaal die € 100 en ga genieten van je dakterras.

Als je er een principezaak van wilt maken moet je niet op dit forum je gelijk willen halen

Hattrick: Thorgal Eagles

• pannalicour
Nee, dat snap ik. Het gaat mij niet om mijn gelijk te halen, maar meer om wat de rechten zijn in dit geval. Niemand staat te wachten op een juridische strijd met de buren. Als ik iets over het hoofd zou zien dan kan dit topic voor mijn gevoel mij de juiste richting opsturen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33

BCC

Waar loopt die pijp uiteindelijk heen? Ik neem recht naar onder evenwijdig met de voeg in de muur? Dan staat de wand van de aanbouw van de buurman over de grens? Of inderdaad over het dak laten lopen of samen met de buurman er wat moois van maken - je moet toch aansluiten op zijn muur en dak en aangezien jij nu iets wil ga je dat toch al betalen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• pannalicour
BCC schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:22:
Waar loopt die pijp uiteindelijk heen? Ik neem recht naar onder evenwijdig met de voeg in de muur? Dan staat de wand van de aanbouw van de buurman over de grens? Of inderdaad over het dak laten lopen of samen met de buurman er wat moois van maken - je moet toch aansluiten op zijn muur en dak en aangezien jij nu iets wil ga je dat toch al betalen.
Daar ben ik niet zo zeker van eerlijk gezegd. Omdat mijn ouders iets willen moeten zij betalen voor een gat dat in zijn dakterras zit omdat hij iets wilde zonder toestemming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33

BCC

Juridisch heb je vast gelijk, maar als ze al 10 jaar naast die buren wonen en het gezellig willen houden wel.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

BCC schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:28:
Juridisch heb je vast gelijk, maar als ze al 10 jaar naast die buren wonen en het gezellig willen houden wel.
Dit.

Heel zakelijk heeft buurman gewoon slecht gebouwd, en zijn jullie noch woningcorporatie verantwoordelijk voor het gat in zijn muur.

Wil je de goede vrede bewaren, dan verzin je even wat om z'n gat dicht te smeren.

Het lijkt geen superstrakke gemetselde aanbouw, en ik ben verbaasd dat de woningcorporatie überhaupt akkoord geeft voor dit soort kwaliteit aan bouwconstructie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:27
pannalicour schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt, maar het gaat de buurman om dat hij dat gat vanuit de binnenkant nog kan zien. Natuurlijk niet heel het gat maar er blijft een soort opening in.
Maar het is toch zijn gat wat in zijn eigen muur zit?
Hoezo moet een ander dat voor hem oplossen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:03

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Rijdende rechter kan hier niets mee. Woningcooperatie is eigenaar. De kans is zeer groot, dat er 1 kadestrale grens is voor alle woningen. Dus is er in theorie niet over de erfgrens gebouwd. ;)

Ik zou de woningcooperatie hierop aanspreken als eigenaar zijnde. Gewoon poot stijf houden en met enige regelemaat blijven aandringen op een passende oplossing. Op een gegeven moment zal er wel wat gaan gebeuren, omdat ze het zat worden.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

pannalicour schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Hij heeft zelf een gat geboord waar ie geen toestemming voor hadk, nu moet het potentieel weg en dan begint ie te zeuren dat ie tegen dat gat aan kijkt.
Juistem.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:37
Buis aan jouw kant afzagen, en een dop in doen, kijkt je buurman nog steeds tegen de (niet meer aangesloten) regenpijp aan.

Verder de dakgoot op de overkapping laten lozen en aan de overkapping een nette dakgoot met afvoer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:47
Dit is toch heel simpel? Je veld woning coorparatie voor het herstellen van de afvoer.

Zij zijn verantwoordelijk hiervoor. Zij moeten ook in conclaaf met de buurman om het probleem op te lossen.

Als de buurman nu al geen medewerking wil geven. Dan is er al een geschil. Anders had hij het wel netjes laten oplossen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Dat hemelwater komt zo te zien van 2 huizen door die regenpijp.
Als je dat water over je afdak waar ook water afkomt door 1 regenpijp wil laten lopen kan die dat nooit aan.
het water uit die bestaande regenpijp spoelt waarschijnlijk over je dakgoot heen omdat er veel water op klein oppervlak stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
@3dmazter dit is een rijtjes huis waar tussen elke 2 huizen een hemelwater afvoer loopt.

Als je een storm overloop plaatst en zorgt dat er iets van water op je afdak kan blijven staan bij een goede bui. Dan zal dat wel gaan werken.

Heb je te veel water op het dak dan gaat de stormoverloop werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:17
Dakterras? Lijkt mij erg schuin daar glijdt al het meubilair vanaf.
Een dakterras = terras op een dak
Dit is gewoon een overdekt terras.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Idd ik bedoel overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-05 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

remmstein schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:32:
Zoiets is laatst een keer bij de rijdende rechter geweest. Je moet de afvoer van jouw regenwater altijd over je eigen perceel laten gaan.
Als je goed kijkt zie je dat de dakgoot van beide huizen op elkaar zijn aangesloten, buurman kan hetzelfde argument geven.

Daarnaast kan buurman aangeven dat deze situatie al 10 jaar zo bestaat dus als TS het nu opeens wil gaan aanpassen... buurman is niet degene die een dakterras wil bouwen.

Dus ga met de man in gesprek en probeer te sturen richting 'samen' het gat herstellen, maar als je daar niet uit komt, betaal het herstellen van het gat dan gewoon.

Een juridische strijd kost veel meer tijd/geld van beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:55
Buiten de regenpijp, als ik naar de foto's kijk staat de wand van de overkapping sowieso al in de tuin van de ouders. Maar dat die regenpijp 'fout' loopt is zonder meer duidelijk.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:26
hfolkers schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:39:
Buis aan jouw kant afzagen, en een dop in doen, kijkt je buurman nog steeds tegen de (niet meer aangesloten) regenpijp aan.

Verder de dakgoot op de overkapping laten lozen en aan de overkapping een nette dakgoot met afvoer maken.
Ik zou dit eens voorstellen aan je buurman inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Accretion schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Als je goed kijkt zie je dat de dakgoot van beide huizen op elkaar zijn aangesloten, buurman kan hetzelfde argument geven.

Daarnaast kan buurman aangeven dat deze situatie al 10 jaar zo bestaat dus als TS het nu opeens wil gaan aanpassen... buurman is niet degene die een dakterras wil bouwen.

Dus ga met de man in gesprek en probeer te sturen richting 'samen' het gat herstellen, maar als je daar niet uit komt, betaal het herstellen van het gat dan gewoon.

Een juridische strijd kost veel meer tijd/geld van beide partijen.
Dat iets al jaren is maakt het per definitie dat iets juist is. Als je er niet uitkomt zou het kunnen zijn dat jij dat ene niet kan maken wat je graag zou willen TS geeft aan dat ze al in gesprek zijn geweest.

Waar de buurman eigenlijk zijn schouders optilt en aangeeft jammer maar niet mijn probleem. Als je het opgelost wil hebben dan vergoed je het eea maar en dan kan je het doen.

Dit is trouwens geen juridische strijd van jou maar van de buurman.

Het huis is gehuurd. Ik weet niet of de buurman wel toestemming heeft gevraagd voor het plaatsen van de overkapping. Maar stel hij heeft toestemming, dan betekend het nog niet dat hij de regenpijp ook had mogen aanpassen.

Als de buurman niet wil mee werken neemt de TS of de huurders contact op met de verhuurder. Die komen dan kijken naar de regenpijp. Pas als zij een uitspraak doen. Gezien zij de juridische eigenaar zijn van de woning. Kan je de beslissing voor een overkapping genomen worden.

Dat is geen juridische strijd maar dat is tussen de verhuurder en de buurman.

Ik zou wel de buurman inlichten als je contact wil opnemen met de verhuurder. Dat is je recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
FitTiv schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Ik zou dit eens voorstellen aan je buurman inderdaad.
Dat kan niet, het water van het dak moet ergens heen. Dat zijn behoorlijk wat kortere per regenbui. Bij een stevige regenbui zou dan je tuin vollopen.

Als dit een 80mm buis is. Dan is deze afgestemd op 100 liter per minuut Max vermogen. Dit wordt vaak dan niet gehaald maar met een redelijke bui zou hier alsnog zo’n 50liter per minuut door heen kunnen gaan. Dat dan zo je tuin in zou stromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
pannalicour schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:21:
Nee, dat snap ik. Het gaat mij niet om mijn gelijk te halen, maar meer om wat de rechten zijn in dit geval. Niemand staat te wachten op een juridische strijd met de buren. Als ik iets over het hoofd zou zien dan kan dit topic voor mijn gevoel mij de juiste richting opsturen.
Je ouders hebben in deze geen rechten.

Het is aan de woningstichting om te bepalen hoe de regenpijp loopt. Dat de woningstichting daar de belangen meeweegt is te prijzen, en zelf een afweging maakt is haar goed recht. Dat ze mee wil betalen is al zeer genereus.

Je hebt het dus te doen met wat de woningstichting (uiteindelijk) beslist. Daar kun je vervolgens op handelen.

PS: Treurig om de woningstichting te belasten met een dakdoorvoer van EUR 100 en vervangen/opkalefateren van een paneel van zeg nog eens EUR 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:26
To_Tall schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Dat kan niet, het water van het dak moet ergens heen. Dat zijn behoorlijk wat kortere per regenbui. Bij een stevige regenbui zou dan je tuin vollopen.

Als dit een 80mm buis is. Dan is deze afgestemd op 100 liter per minuut Max vermogen. Dit wordt vaak dan niet gehaald maar met een redelijke bui zou hier alsnog zo’n 50liter per minuut door heen kunnen gaan. Dat dan zo je tuin in zou stromen.
Waarom zou een dakgoot met afvoer niet werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
FitTiv schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:34:
[...]

Waarom zou een dakgoot met afvoer niet werken?
Een dak van een woning als deze voert enorme buien regenwater af. Als dat via die overkapping geloosd wordt dan zal de dakgoot daarvan het water nooit kunnen afvoeren. Het zal er simpelweg overheen klotsen.

Het is daarom nodig dat het hemelwater van het hoofddak in een gesloten hemelwaterafvoer naar het riool wordt afgevoerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 03-03-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Rukapul schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Je ouders hebben in deze geen rechten.

Het is aan de woningstichting om te bepalen hoe de regenpijp loopt. Dat de woningstichting daar de belangen meeweegt is te prijzen, en zelf een afweging maakt is haar goed recht. Dat ze mee wil betalen is al zeer genereus.

Je hebt het dus te doen met wat de woningstichting (uiteindelijk) beslist. Daar kun je vervolgens op handelen.

PS: Treurig om de woningstichting te belasten met een dakdoorvoer van EUR 100 en vervangen/opkalefateren van een paneel van zeg nog eens EUR 100.
Reken maar iets meer dan 100 euro gaat makkelijk 500 of meer kosten. Pijp is misschien wel goedkoop maar manuren zijn stuk duurder.

Als de pijp iligaal geplaatst is zal de buurman die kosten moeten betalen. Want geen goedkeuring om hemelwater afvoer te wijzigen.

Als de verhuurder beslist dat deze moet worden aangepast. Kan jij en de buurman hierin niets tegenin brengen.

Kortom. Als hetver op an komt. Zullen de kosten zijn: regenpijp terug in originele toestand brengen. + de kosten voor het aanpassen van de bestaande serre.

De serre heeft de woningbouw niets mee te maken. Maar de buurman moet wel zorgen dat de regenpijp de originele route vrijmaakt in het dak en de pijp daar geplaatst kan worden.

Reken op een kleine 1500 euro minimaal voor het aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
To_Tall schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:28:
Als de pijp iligaal geplaatst is zal de buurman die kosten moeten betalen. Want geen goedkeuring om hemelwater afvoer te wijzigen.

Als de verhuurder beslist dat deze moet worden aangepast. Kan jij en de buurman hierin niets tegenin brengen.
Exact mijn punt.

Topicstarter en buurman hebben beide geen (hard afdwingbare) rechten. De woningstichting mag bepalen wat het legaliseert, accepteert, afwijst, gedoogt, etc. De geschiedenis is daar van ondergeschikt belang. Natuurlijk mag het niet overduidelijk onrechtmatig jegens een van beide huurders zijn, maar daar zal ze slim genoeg voor zijn.

Een alternatieve optie is dat die overkapping-neerpleur-gozer een extra kronkel in de hemelwaterafvoer maakt zodat de overkapping aansluitend gemaakt kan worden met de doorvoer door de nieuwe overkapping.

Veel maakt het niet uit want esthetisch is hier niets meer te winnen of verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik had als de pijp zo had moeten lopen de pijp vlak boven de terras overkapping in een bocht laten lopen en om verder klachten van buren en of woningbouw de pijp door de serre heen laten lopen. Ipv langs de zijkant ziet er mooier uit. Ja je hebt een bocht zichtbaar in je serre maar dat hebben ze nu ook.

Nu is de makkelijkste weg gekozen met op langertermijn meer nadelen en mogelijke burenruzie tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
De serre van de buren, staat die niet sowieso al flink ver over de erfgrens heen? In dat geval loopt die afvoer juist lekker recht ipv in gekke bochten als hij door het dak gaat. Waarschijnlijk dacht iemand “dakdoorvoer, moeilijk”

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1