Hoe krijg ik een auto verzekerd?

Pagina: 1
Acties:

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb maandag middag 26 een auto gekocht. Eigenlijk zou ik hem later ophalen, maar de verzekeraar heeft mij van tevoren verteld dat als de auto eerder klaar zou zijn, dat ik zou kunnen bellen en dan kunnen ze direct de verzekering in gang zetten.

Ik heb maandag ochtend contact opgenomen en die ochtend heb ik een getypte email gekregen (zonder extra documenten)dat de auto verzekerd zou zijn.

Dinsdag heb ik ingelogd op mijn RDW. En daar zag ik dat de auto niet verzekerd was. Na contact met de verzekeraar vertelden ze mij dat het 10 dagen kan duren voor dat ze het bij RDW door geven. Dit leek mij niet de bedoeling. Ik heb ook contact opnemen met rdw met de vraag of ik hun informatie over het belang van de WAM wet te zwaar opvat? Maar dat is volgens hun niet het geval en voldoe (ik) nu niet aan (mijn) wettelijke verplichting.

Omdat ik het er niet mee eens was heb ik dinsdag middag gelijk gebruiken gemaakt van mijn polisbedenktijd en bij een grotere verzekeringsmaatschappij een auto verzekering aangevraagd. Ik heb meteen alle doctemen vervangen tot zover geen probleem. Dinsdag avond was de auto verzekerd volgens de data van RDW. Woensdag (gister) ook. Nu kijk ik vandaag en zie ik dat de auto niet verzekerd is.

Hoe krijg ik een auto zo snel mogelijk en permanent WAM verzekerd bij RDW? Of moet ik het RDW niet zo serieus nemen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 09:12

GforceNL

Out of memory....

RDW site heeft altijd vertraging. Als jij een email van je verzekeraar hebt dat de auto is verzekerd, dan is dat zo.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 17:14

Kryziek

bb || !bb

Wat de verzekeraar zegt klopt. Als ze jou bevestigen dat hij verzekerd is, dan is hij dat. Daarna gaat de papierwinkel draaien en wordt alles officieel aangemeld. Source: heb bij een verzekeraar gewerkt :)

• WokeBroke
GforceNL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:47:
RDW site heeft altijd vertraging. Als jij een email van je verzekeraar hebt dat de auto is verzekerd, dan is dat zo.
Maar volgens RDW kan ik een boete krijgen als ik staande gehouden wordt. Zelfs met de documenten, zegt de support.

En hoe zit het met kenteken cameras op de snelweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:43
WokeBroke schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Maar volgens RDW kan ik een boete krijgen als ik staande gehouden wordt. Zelfs met de documenten, zegt de support.

Je moet verzekerd zijn als je wilt rijden en jij kunt aantonen dat je verzekerd bent. d:)b

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 17:14

Kryziek

bb || !bb

WokeBroke schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Een verzekering aanmelden kan in het verleden (tot een bepaalde tijd). Die boete wordt dan ongeldig verklaard.
In het extreme geval betaald de verzekeraar je boete.

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-05 15:48
De kans is heel klein, maar mocht je staande gehouden worden dan gewoon even de bevestiging van de verzekeraar laten zien. Dat (in combinatie met) het feit dat men kan zien dat auto recent op naam gezet is zou echt geen problemen moeten opleveren.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 17:28
Het is ook niet echt in het belang van de verzekeraar om je hier verkeerd over voor te lichten.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 15:12
Ik heb deze maand ook een nieuw auto gekocht, stond de eerste 3 dagen ook op WAM verzekerd nee op de site van de RDW, toen ik het mijn verzekeringsmannetje vroeg zei hij = normaal duurt altijd een paar dagen.

Indien je een boete of staande wordt gehouden is het een kwestie van 1 telefoontje zijn kant op, hij kan gewoon in zijn administratie aantonen dat voertuig per xx-xx-xxxx in dekking is genomen.

Zou me er niet zo druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:00
Als jij een bevestiging hebt van de verzekeraar ben jij verzekerd. De RDW data loopt altijd achter.
In principe kun jij een auto kopen om 13:00, de verzekeraar bellen om 13:05, wachten op de bevestiging die je krijgt en om 13:15 veilig en verzekerd de weg op..

Als jij maar kunt aantonen dat je verzekerd bent als je staande gehouden wordt is er niks aan de hand.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:08
Ze mogen zelfs voorlopige dekking geven, 14 dagen, zonder dat er überhaupt een bericht naar de RDW gaat.

Als ze maar op de hoogte zijn en jij bericht terug hebt dat het verzekerd is, dan is er geen probleem.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

WokeBroke schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:45:
Hoe krijg ik een auto zo snel mogelijk en permanent WAM verzekerd bij RDW? Of moet ik het RDW niet zo serieus nemen?
Allebei hebben gelijk ;) Het RDW gaat natuurlijk geen verantwoordelijkheid nemen voor uitspraken van een derde partij (de verzekeraar). Tegelijkertijd is het erg naief om te verwachten dat dit soort systemen realtime aan elkaar gekoppeld zijn. Het 'feit' dat je de auto eerst niet, toen wel, en toen weer niet als verzekerd in het systeem van RDW zag staan heeft dan ook te maken met je eigen ongeduld ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Rdw en systemen verzekeraar zijn niet realtime. Er zit altijd vertraging tussen. De eerste 14 dagen na op naam komen is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.

Je hebt bericht ontvangen dat je een verzekering hebt. Als je nu staande gehouden zou worden en/of op afstand een boete ontvangt, dan kun je via de verzekering een artikel 34 verklaring opvragen met de peildatum in de brief van het RDW; geen boete, mits de peildatum een datum is waarop je verzekering al is ingegaan.

[ Voor 17% gewijzigd door WendyW1 op 29-02-2024 10:04 ]

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Er is een legitieme overeenkomst gesloten door 2 partijen ( jij en de mij )
Die is van belang
Niet wat een slechts noterende overheidsinstantie er van vind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05

-tom-562

Oliesjeik

Je bent gewoon verzekerd, RDW heeft gewoon vertraging.
Bij mijn tussenpersoon/assurantiekantoor kan ik gewoon bellen, stel ik koop op zondag een auto, dan bel ik op, spreek ik het antwoordapparaat in dat ik auto X heb gekocht met kenteken Y en meldcode Z. Vanaf het moment dat ik het antwoordapparaat inspreek heb ik een geldige verzekering.

Vaak bu'j te bang!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Precies dat heb ik in het verleden gehad.
Auto gekocht, en jawel: de volgende dag een fuik voor 100% controle op alcohol. En daarbij gelijk alle kentekens door de computer door de politie.

Ik had de mail van de verzekeraar geprint en meegenomen, was zijn advies. Betreffende agent vroeg na het blazen of de auto wel verzekerd was, want RDW zei van niet. Ik laat de brief en het kentekenbewijs zien en de agent: Oh, gisteren gekocht. Ja, dan snap ik het met de RDW. En ik mocht door :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:33
Je bent gewoon verzekerd. RDW site is onbetrouwbaar als de pest. Vooral bij nieuwe auto's. Geeft ie aan dat hij verzekerd is en dan dag erna opeens niet. Zolang je bewijs hebt, ben je verzekerd.

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Mijn verzekeraar was ooit vergeten door te geven bij de RDW dat mijn auto verzekerd was. Kreeg na 2 weken een brief op de mat van het RDW met het vriendelijke (doch dringende) verzoek de auto te verzekeren. Na een belletje met de verzekeraar was dat opgelost, boete mocht naar hun mocht het zover komen.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53
Er1k989 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:52:
De kans is heel klein, maar mocht je staande gehouden worden dan gewoon even de bevestiging van de verzekeraar laten zien. Dat (in combinatie met) het feit dat men kan zien dat auto recent op naam gezet is zou echt geen problemen moeten opleveren.
Meegemaakt in 2012, staande gehouden vanwege niet verzekerd aldus hun gegevens. Auto was net een paar dagen op kenteken en na tonen papieren van verzekeraar kon ik mijn weg vrolijk vervolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nooit opgelet bij blik op de weg en consorten dus ;)

hoevaak er wel niet een "stopteken" ging ivm geen geldige verzekering op de ANPR.. terwijl er na een gesprek een een telefoontje plegen check toch verzekerd.. prettige dag!

404 Signature not found

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:22
Zoals gezegd zit er geen real-time verwerking tussen de systemen van de verzekeraar en de RDW. Juist vanwege deze vertraging (en het gaat ook wel eens administratief mis) is er o.a. artikel 34 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekeringen Motorrijtuigen (link).

Simpel gezegd: mocht je (zoals deze casus) kort na tenaamstelling van een auto aan de kant gezet worden, zal een agent jou vorderen om binnen een bepaalde termijn (van tenminste 14 dagen) aan te tonen dat je op die datum en dat tijdstip verzekerd was. Dit kun je dan aantonen door een zogenaamde artikel 34 WAM verklaring die een verzekeraar voor jou op jouw verzoek zal aanmaken.

Maar nog vaker ziet de agent een paar dagen later in het register dat je alsnog verzekerd was en is de zaak alsnog afgedaan. Het is zeker aan te raden ervoor te zorgen dat je de bevestigingsmail van je verzekering kunt tonen. Anno 2024 is dat eenvoudig met je smartphone en het helpt je niet alleen bij die eventuele staandehouding, het is ook voor jezelf wel prettig dat je ergens op terug kunt vallen. Je zult maar net na je tenaamstelling brokken maken... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-05 16:37
Alle antwoorden zijn al gegeven zo te zien.
  1. Het is normaal dat het een paar dagen duurt (2 weken)
  2. Houdt die dagen de bevestiging bij je mocht je staande gehouden worden, voor de politie is dat voldoende om OK te zeggen, anders heb je een aantal dagen de tijd om alsnog het bewijs aan te leveren op het politie bureau.
  3. Vrijwel alle auto eigenaren hebben hier mee te maken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 18:23
Als ik een auto koop dan bel ik mijn verzekeraar op terwijl ik nog bij de dealer sta om de auto op te pikken. En dan krijg ik mondeling te horen dat de auto verzekerd is, ik krijg de sleutel overhandigd en rij weg.

Zelfs dat is al voldoende.

Bij RDW kan het ff duren voor die gegevens er zijn. Alleen APK keuringen en nieuwe eigenaar is direct zichtbaar, omdat dat rechtstreeks bij RDW ingegeven wordt.
WokeBroke schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:45:
Omdat ik het er niet mee eens was heb ik dinsdag middag gelijk gebruiken gemaakt van mijn polisbedenktijd en bij een grotere verzekeringsmaatschappij een auto verzekering aangevraagd. Ik heb meteen alle doctemen vervangen tot zover geen probleem. Dinsdag avond was de auto verzekerd volgens de data van RDW. Woensdag (gister) ook. Nu kijk ik vandaag en zie ik dat de auto niet verzekerd is.
Die dinsdag en woensdag dat ie wel verzekerd was, is van de 1e verzekering die je afgesloten hebt. Je had iets meer geduld moeten hebben dan was er niks aan de hand geweest. Nu ben je overgestapt naar een andere verzekeraar en dan is je auto weer ff niet verzekerd volgens de RDW, dat duurt weer x dagen voor dat dat bij de RDW door komt ;)

[ Voor 72% gewijzigd door FastFred op 01-03-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
Bedankt voor alle reacties. Inmiddels staat de auto wel weer op verzekerd bij mijn RDW. Ik hoop en ga er vanuit dat dit zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar Mobiliteit.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Pagina: 1