Voeglood ipv spouwlood bij plaatsing aanbouw. Mag dit?

Pagina: 1
Acties:

• BigTasty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:00
Hi all,

Mijn partner en ik hebben zo'n 8 jaar geleden een woning gekocht waar in het jaar 2000 een aanbouw van 2 verdiepingen is toegevoegd. Hierbij is op beide verdiepingen een deur in de muur geplaatst als doorgang naar de aangebouwde ruimten.

Na het optreden van lekkage na langdurige regen is vastgesteld dat het lood onjuist is geplaatst, waardoor water in de spouw niet naar buiten kan worden afgevoerd. Het water vindt een weg naar binnen bij de deurpost van de gecreëerde doorgang op de 1e verdieping.

Ik begrijp van de metselaar en dakdekker dat er nogal eens voeglood wordt gebruikt ipv spouwlood dat tegen het binnenblad wordt vastgezet en dat dit maar al te vaak tot dit soort lekkages zorgt. Ik vraag me af of hier standaarden of regelgeving voor is en of dit eigenlijk als verborgen gebrek gezien zou kunnen worden. (Hoe ver gaat de onderzoeksplicht?)

Edit: voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan te proberen dit te verhalen op de vorige eigenaar, ben alleen benieuwd naar de theorie.

Het lood wordt zeer binnenkort vervangen.

Nb.
Ik verwacht dat er advies zal komen de gevel te impregneren. Dit heb ik gedaan na de eerste lekkage maar heeft helaas nieuwe lekkage niet kunnen voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door BigTasty op 29-02-2024 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 29-02-2024 09:42 . Reden: Iets constructiever en vriendelijker mag wel ]

• BigTasty
Wat een rare reactie, ik vraag alleen naar of hier regelgeving of standaarden voor zijn. Ik ben niet van plan dit te gaan verhalen.

En wat bedoel je met hoe verzin je zoiets?

Verwijderd

*knip*

[ Voor 110% gewijzigd door twain4me op 29-02-2024 09:49 . Reden: Mag iets vriendelijker :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:21:
[...]

“en of dit eigenlijk als verborgen gebrek gezien zou kunnen worden. (Hoe ver gaat de onderzoeksplicht?)”

En dit stukje tekst heeft iemand anders geschreven?
Wellicht als je je huis wil verkopen en eerlijk wil zijn naar de nieuwe eigenaar?

• BigTasty
Het leek mij op zich logisch dat een reparatie van 1000,- 8 jaar na aankoop niet de moeite waard is om hier iets mee te doen. Maar ik ben hier onduidelijk in geweest denk ik.

Edit: wat als die lekkage eerder was opgetreden? Zoals ik al vroeg, zijn hier geen standaarden voor, wanneer dakdekker en metselaar aangeven dat dit vaak tot lekkage leidt.

[ Voor 33% gewijzigd door BigTasty op 29-02-2024 09:27 ]

• BigTasty
TwArbo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Wellicht als je je huis wil verkopen en eerlijk wil zijn naar de nieuwe eigenaar?
Ik ga het lood vervangen maar moet inderdaad eerdere lekkages melden bij verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:51

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:21:
[...]

“en of dit eigenlijk als verborgen gebrek gezien zou kunnen worden. (Hoe ver gaat de onderzoeksplicht?)”

En dit stukje tekst heeft iemand anders geschreven? Dat is dus waarom ik me afvraag wat iemand beweegt om 8jr na aankoop nog zo’n vraag te stellen….
Dat iemand interesse heeft in de feiten betekent niet dat iemand bereid is om dit ook uit te voeren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat moet je nou ook met zo’n vraag en antwoord…

Je hebt dus niet meer als wat vage kreten over de soort lood die zou zijn gebruikt van een partij die het gaat vervangen. Dan roept hier iemand dat dit tegen de “standaarden” is. Wat schiet je nou op met zo’n antwoord?

Je kunt er helemaal niets mee…

En niemand zou ook een zinnig antwoord kunnen geven op basis van wat vage aannames. Kom dan minimaal met iets als een foto van de constructie….

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2024 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:28:
Maar wat moet je nou ook met zo’n vraag en antwoord…

Je hebt dus niet meer als wat vage kreten over de soort lood die zou zijn gebruikt van een partij die het gaat vervangen. Dan roept hier iemand dat dit tegen de “standaarden” is. Wat schiet je nou op met zo’n antwoord?

Je kunt er helemaal niets mee…
Jij vind het niet interessant, prima.
Iemand anders misschien wel.

Dit is een forum, om te discussiëren over dingen, als je het zelf niet interessant vindt dan hoef je niet te reageren.

90% van wat hier besproken wordt kan je niks mee, wil je niks mee of is überhaupt nutteloos.

Ik vind het wel interessant om te weten wat de wet zegt over een dergelijke casus, juist vanwege de lange tijd die er al verstreken is.

Waar ligt de cutoff? Wanneer wordt het wel de moeite waard? Hoe ver gaat de onderzoeksplicht? Is dit bouwtechnisch gezien een (on)juiste oplossing?

Genoeg discussie-waarde imho, al heb ik zelf weinig in te brengen over dit onderwerp lees ik graag mee.

Verwijderd

TwArbo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:22:
[...]
Hoezo “wil zijn”?
Je hoort gewoon de vraag over lekkages eerlijk te beantwoorden in de vragenlijst, dat is geen keuze ofzo.

En ook daarvoor is de schuldvraag over de vorige eigenaar totaal niet relevant.

Verwijderd

*knip* maak dan een TR aan.

[ Voor 75% gewijzigd door twain4me op 29-02-2024 10:19 . Reden: Rant ]

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

In ieder geval zijn er situaties waarbij verborgen gebreken ook 8 jaar na dato nog te verhalen zijn. Ik schat dat een dergelijk gebrek (niet een ernstig gebrek waarbij het pand onbewoonbaar is) niet daar onder valt.
Er is niet duidelijk te stellen dat de lekkage toen al aanwezig was.

Wat staat er in de overdrachts-documenten over lekkage? (vragenlijst)

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@BigTasty Aangezien ik ook last heb van lekkage na langdurige regen ben ik vooral benieuwd hoe is vastgesteld dat dit komt door een probleem met het lood.

Heb jij gegevens van de partij die dit onderzocht en vastgesteld heeft? Mag ook in een privebericht.

Dat het niet goed is gegaan bij de bouw is in mijn geval helder, de bouwer werkt ook mee maar het is nogal lastig om dit goed onderzocht te krijgen. Er zijn nogal wat detectiebedrijven die niet veel meer doen dan een beetje rommelen met een tuinslag en een warmtecamera. Dus als jij ervaringen hebt met een partij die heeft kunnen detecteren dat een lekkage na lang regen te maken had met geveldoorslag en loodvervangers hoor ik daar graag meer van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigTasty
dragonhaertt schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:01:
In ieder geval zijn er situaties waarbij verborgen gebreken ook 8 jaar na dato nog te verhalen zijn. Ik schat dat een dergelijk gebrek (niet een ernstig gebrek waarbij het pand onbewoonbaar is) niet daar onder valt.
Er is niet duidelijk te stellen dat de lekkage toen al aanwezig was.

Wat staat er in de overdrachts-documenten over lekkage? (vragenlijst)
Alle vragen op de nvm vragenlijst mbt vocht/lekkage/gebreken zijn met nee beantwoord, maar ik wil eigenlijk wegblijven van mijn specifieke casus en het meer generiek bekijken.

Ik lees en hoor dat het vaak voorkomt dat bij een aanbouw of renovatie lood slechts wordt ingefreesd, om kosten te besparen.
Dit lijkt me penny wise - pound foolish, omdat dit ook een veel genoemde oorzaak van lekkages is.

Schijnbaar is er geen richtlijn of iets dergelijks die hierbij helpt. Je ziet dit niet aan de buitenkant (iig als leek) en je merkt het pas als er vocht in de gevel komt(door bijv. verzadiging) én ook weer ergens in het zicht naar binnen. De kwaliteit van de gevel zal wellicht ook invloed hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigTasty
Jheroun schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:25:
@BigTasty Aangezien ik ook last heb van lekkage na langdurige regen ben ik vooral benieuwd hoe is vastgesteld dat dit komt door een probleem met het lood.

Heb jij gegevens van de partij die dit onderzocht en vastgesteld heeft? Mag ook in een privebericht.

Dat het niet goed is gegaan bij de bouw is in mijn geval helder, de bouwer werkt ook mee maar het is nogal lastig om dit goed onderzocht te krijgen. Er zijn nogal wat detectiebedrijven die niet veel meer doen dan een beetje rommelen met een tuinslag en een warmtecamera. Dus als jij ervaringen hebt met een partij die heeft kunnen detecteren dat een lekkage na lang regen te maken had met geveldoorslag en loodvervangers hoor ik daar graag meer van :)
Ik stuur je een pb om niet te veel te verzanden in specifieke casus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Ik heb een aantal jaar geleden mijn dak laten renoveren. Hierbij is er 14cm PIR opgekomen en was ik met de aannemer overeengekomen dat het lood vervangen zou worden. Uiteindelijk heeft hij het lood ingeslepen en niet de stenen eruit gehaald en geen "bakje" gemaakt (de schoorstenen waren hol). Gevolg was lekkage.

Uiteindelijk is het een hele juridische procedure geworden en heb ik contact gezocht met Kiwa. Zij hebben mij toen wat informatie gestuurd waarmee ik mijn gelijk heb gehaald. Zie foto's hieronder aan.

Nog een paar tips om te kijken of het lood idd het probleem is:
  1. Ga met een tuinslang je dak nat spuiten
  2. Is er geen lekkage, maak dan de goten dicht met wat doek b.v. en zet het dak onder een laagje water
  3. Is er geen lekkage, ga dan op het lood spuiten met de slang en erboven.
  4. Is er nog een lekkage, ga dan steeds meer naar boven spuiten net zo lang totdat het gaat lekken
Je kan wellicht ook nog contact opnemen met de stichting bouwlood voor meer informatie.

Succes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgPjLQ0tjZeoeY8BDGLc9vVvIuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WP60uke1Hv3FTsgeJOJsAmak.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx7PuFiOS248vpI4DD7c5SQaLXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HufRgPqieDtoqtOh5twGIRAb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n4lOT0lmyYbQO22lPG9p6Ioxh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cZimZjoTWY6ZBJs5vpp6qfq3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:57
Voeglood wordt vaak gedaan, maar is idd vragen om problemen.
Als het niet de West kant is wil het nog wel eens goed gaan, anders gaat het vroeg of laat een keer lekken wanneer de gevel verzadigd is.

Als je geen duur herstel wilt uitvoeren, is impregneren 1x in de 10 jaar de goedkoopste oplossing. Je zult dan geen doorslag/zakken vocht meer in de gevel hebben.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 21:52
Water kan ook met wind langs je kozijnen de spouw in geblazen worden, en naar beneden komen. Inslijpen en impregneren van de muur is dus af te raden bij een aanbouw. Leuk voor een carport. Maar anders is het wachten op problemen als er kozijnen of kieren etc in de gevel zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BigTasty
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kviKMCAIlHtVm9QVZwHvWEGKGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DzAHVWLJocDeFHbxKZ6KjcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WILCx2-rvxqlyHPDJTd2kalHCmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDsnKuYOywkxIPvV1mtwu2q0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7FkcYQKYhbodIpfPM_NS9nX6n8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAVWGgQ7VjoTv6LDeyVECA5k.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuw lood gezet, dakstroken opgebrand, kan niet wachten op slecht weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:11
Zelf gedaan? Ziet er in ieder geval netjes uit. Het regent best, dus op zijn minst generale repetitie vandaag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigTasty
dimi_v schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:08:
Zelf gedaan? Ziet er in ieder geval netjes uit. Het regent best, dus op zijn minst generale repetitie vandaag :+
Nee laten doen, metselaar via werkspot en dakdekker die 3 jaar geleden het platte dak heeft vervangen (+ isolatie) heeft de stroken hoger opgezet. Vwb die regen ben ik er ook wel weer klaar mee haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BigTasty schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nieuw lood gezet, dakstroken opgebrand, kan niet wachten op slecht weer ;)
Infoblad 13 laat een helling zien, die mist bij jou?
Pagina: 1