Feedback renovatiewerken

Pagina: 1
Acties:

• Echelon2011
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-11 13:00
Graag jullie ongezouten mening ivm onderstaande... :)

situatie

Huis van 13 jaar oud werd destijds opgeleverd met gebreken.
Dit waren slecht uitgevoerde bezet-/Stucwerken.
Tegen de tijd dat we via een advocatenkantoor de aannemer in gebreke konden stellen had deze zich reeds failliet laten verklaren.

werkzaamheden

Aannemer aangenomen voor volgende werken:
- uitplamuren, stucen, gladschuren en behangen van alle ruimtes 1ste verdieping
- schilderen van alle ruimtes
- lakken van schilderdeuren en omkadering
- 4x kleine elektriciteitswerken (verlichting in gyproc)

Met "alle ruimtes" bedoelen we. 3x slaapkamer van gemiddeld gangbare grootte.
1x badkamer, 1x nachthal en 1x grote traphal inclusief alle plafondoppervlakten.

Vraag
Er zijn 2 vragen:
1. Wat is jullie gedachte van de prijs?
De werkzaamheden werden voltooid op 2,5 week tijd door 2 personen.
Alle kosten (bvb materialen als verf) en BTW Inclusief werd er factuur opgemaakt voor 7470 EUR

2. Gezien bovenstaande prijs:
Wat is een realistische verwachting van afwerking?
Op voorhand werd aangegeven door de aannemer dat wegens de slechte staat van de muren niet alles 100% ging vlak kunnen gemaakt worden. Zelf vind ik dat voor 90% zaken zijn opgelost.
Hier en daar zijn er nog kleine slagschaduwen te zien als je er met een bouwlamp vlak naast gaat staan en helaas werden er enkele beschadigingen vastgesteld. Zo werden houten plinten geraakt tijdens het schuren, kleine putjes in het parket,...

Ik heb me laten vertellen dat het een onbegonnen zaak is de aannemer deels in gebreke te stellen omwille van de "kleine aard" van beschadigingen?

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12 20:20
Prijs lijkt mij voor dit werk uitstekend.

Slagschaduw met bouwlamp checken is verleidelijk, maar niet realistisch in mijn ervaring. Zie je er iets van bij "normaal gebruik"? Dus je normale verlichting aan, meubels op de plek, etc? Zo nee, zou ik er geen aandacht meer aan besteden. E.e.a. kan natuurlijk nog wel afhankelijk zijn van je afwerking. Kies je een donkerdere kleur, zouden de defectjes prominenter kunnen lijken.

Beschadigingen kan je wellicht wel wat mee. Plinten kunnen hersteld worden, je parket wordt wellicht lastiger (vullen?). Je kan zonder in gebreke te stellen natuurlijk ook wel een afspraak maken over (een deel van) de herstelkosten.

[ Voor 12% gewijzigd door CJ_Latitude op 29-02-2024 08:50 ]

• Echelon2011
@CJ_Latitude

Bij normaal gebruik en na inkleden ruimtes zou ik de afwerking zelfs naar een 95% trekken.
Wat er dan nog overblijft vermoed ik dat niemand meer zal kunnen rechttrekken.

Voorbeeld situatie VOOR:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKDVVDaeDgouAu4nlUHGEAlXBQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vgEIbyFdGAxfF4mp7rrgynC.jpg?f=fotoalbum_large

Dezelfde locatie in situatie NA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amSo-oOh_YltM6hT7xYTK3btM8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JcD28kRV32ftULmPtC32o9s.jpg?f=fotoalbum_large

Er is dus veel opgelost, maar geen 100%.
Bedankt voor de feedback over de prijs.
Waarschijnlijk vraag je je af waarom we zelf geen vergelijk hebben gedaan van offertes.
Dat was zeker de bedoeling maar 4 aannemers zijn niet komen opdagen, 2 hebben een plaatsbezoek uitgevoerd maar nooit offerte opgemaakt en 3x was er enkel telefonisch contact in het Engels waarbij belofte dat voor 500EUR alles ging opgelost worden als we het volledige bedrag maar in voorschot op voorhand overmaakten :s

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12 20:20
Dank voor de foto, ik moet eerlijk zeggen dat ik niks zie op die tweede, ziet er strak uit :)

Vergelijk van offertes vroeg ik me niet af, doe ik tegenwoordig ook niet meer sinds we ervaring hebben met een aantal goede zaken in de omgeving. Die dan ook niet de goedkoopste zijn ;)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Ik zie verder geen details, maar het stucwerk op de laatste foto ziet er toch strak uit? Kosten vind ik ook niet vreemd klinken voor de tijd die er is gespendeerd in de woning.

Beschadigingen tijdens werkzaamheden kunnen altijd gebeuren, maar iemand in gebreke stellen voor verder prima werk rijmt niet helemaal in mijn oren. Ben je ontevreden over het werk? Je aannemer heeft ook realistische verwachtingen gegeven, namelijk dat het niet 100% strak gaat worden vanwege het belabberde voorwerk.

Dus je ging akkoord met een offerte en het bedrag wat daarmee gemoeid is. De aannemer geeft aan dat hij het niet 100% vlak gaat krijgen. Jij constateert dat het voor 90 a 95% vlak is (hoe je dat ook kunt meten), maar het klinkt alsof de aannemer precies heeft gedaan wat hij had beloofd. Helaas zijn er 2 beschadigingen ontstaan in de woning, wat nou eenmaal makkelijk kan gebeuren tijdens een klus. En alleen om die twee kleine beschadigingen wil je de aannemer in gebreke stellen? Heb je gewoon al aangekaart dat er twee kleine beschadigingen zijn en of hij dat nog even kan oplossen? In gebreke stellen lijkt mij zeer overdreven.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 16:43
Daarnaast is het de vraag of die paar honderd euro die je daar mee wint alle ellende en gedoe waard is. Òverigens ziet het er op die foto 2 keurig uit.

http://hawvie.deviantart.com/

• Echelon2011
@frennek Ik begrijp dat dit overdreven lijkt maar u moet weten dat er reeds een dossier is opgemaakt bij een tussenpersoon/ombudsdienst wegens agressief gedrag tijdens de werkzaamheden door 1 van de vennoten.
Na duidelijk aangeven dat wij als klant hier een nultolerantie op onze eigendom hanteren waren er geen verdere klachten meer. Dit zijn misschien geen technische gebreken die men in een ingebrekestelling kan zetten maar... het dossier is er wel degelijk en sinds dat moment waren we als klant een pak kritischer.
De menselijke neiging is om nu elk detail te gaan analyseren, nakijken, etc...
Maar zoals @HawVer aanhaalde... Is het sop de kolen wel waard?
Misschien niet, we zullen enkel nog via mail deze zaken aankaarten en nagaan of er nog een wil is om deze te herstellen al kunnen we het antwoord al vermoeden omwille van de voorgaande omstandigheden.

Op de vraag of we financieel hier niet te kijken zijn gezet lijkt me uit de feedback wel duidelijk dat we een eerlijke en marktconforme prijs hebben verkregen.

mvg

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:13
Aannemer geeft vooraf aan dat niet alles 100% gemaakt zal kunnen worden.
TS: akkoord.
Aannemer levert goed (maar geen 100%) op.
TS: ??

Kleine beschadigingen los je in overleg op. Verder zijn er objectieve richtlijnen voor het beoordelen van stucwerk, maar daar moet je dan vooraf afspraken over maken. Strijklicht mag niet gebruikt worden bij zo'n boordeling. Verder is het lastig om hierover te oordelen op afstand en onmogelijk zonder foto's.

https://www.tbafbouw.nl/w.../03/TBA-richtlijn-3.8.pdf
https://www.tbafbouw.nl/w...stukadoorswerk-binnen.pdf

• Echelon2011
Ik snap de toegevoegde waarde van uw cynische opmerking niet goed maar ok, ik had nog nooit van strijklicht gehoord. Ik heb uw links doorgenomen en daaruit kan ik stellen dat bij gewoon binnenlicht de werken acceptabel zijn.

Vraag was niet om op afstand te oordelen zonder foto's.
Maar een inzicht of we een correcte prijs hadden verkregen >> JA
En of het aangewezen was bij (kleine) beschadigingen een ingebrekestelling te overwegen >> NEE

Aannemer is via mail ondertussen gecontacteerd, wachtend op een antwoord.

mvg

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-12 08:48
Ik snap je verhaal niet helemaal. Je begint met dat het 13 jaar geleden niet naar wens is opgeleverd en dat die aannemer gevlogen is.

Vervolgens komt in een andere post naar voren dat je met deze aannemer gedoe hebt gehad (agressie)? Wat heeft dat met aannemer 1 te maken?

Als ik heel eerlijk ben en kijk naar het geleverd werk ziet dat er netjes uit. Toegegeven, deze ene foto maakt het lastig te zien waar je niet tevreden over zou kunnen zijn.

En qua prijs: 7470 voor 2 personen 2,5 week. Even vlug gerekend is dat 200 (=5*2.5*2*8) werkuren. €7470/200 = €37,70 p/u incl. materiaalkosten. Volgens deze website is dat onderkant van de prijsrange voor stukadoors. Dus nee, ook niet gek.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12 21:17

JustDutch

was ambtenaar :)

Echelon2011 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:27:
Graag jullie ongezouten mening ivm onderstaande... :)

Hier en daar zijn er nog kleine slagschaduwen te zien als je er met een bouwlamp vlak naast gaat staan en ....
er is een prima richtlijn voor het beoordelen van de uitgevoerde werkzaamheden:

Daarin kun je op p6 lezen dat het beoordelen d.m.v. een bouwlamp vlak ernaast geen correct beoordeling oplevert.

Forza Mucca

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-12 08:48
JustDutch schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:20:
[...]

er is een prima richtlijn voor het beoordelen van de uitgevoerde werkzaamheden:

Daarin kun je op p6 lezen dat het beoordelen d.m.v. een bouwlamp vlak ernaast geen correct beoordeling oplevert.
Ik vind deze richtlijn opmerkelijk. Er staat eigenlijk dat je onder geen beding strijklicht mag gebruiken om te beoordelen, ook niet wanneer dit natuurlijk voorkomt zoals daglicht.

Als ik een muur langs een raam met strijklicht laat stuccen dan wil ik echt wel dat die ook onder strijklicht acceptabel is. Immers, dat is nou eenmaal hoe je het in de praktijk gaat zien.
Dat het niet realistisch is om een bouwlamp langs de muur te schijnen is tot daar aan toe, maar een wandlamp kan ook strijklicht geven waar je vervolgens wel altijd je aan kan storen.

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Echelon2011 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:30:

Op de vraag of we financieel hier niet te kijken zijn gezet lijkt me uit de feedback wel duidelijk dat we een eerlijke en marktconforme prijs hebben verkregen.

mvg
Meer dan eerlijk.
Gezien je geen discussie wil verder over wat er dan mis is, misschien maar meteen slotje vragen? :?
Pagina: 1