Ik heb daar wel wat ervaring mee, maar niet zo'n goede.
Er zijn inderdaad splitters in verschillende maten en vormen. Ik heb er doorheen de jaren een vijftal geprobeerd, met prijzen tussen de 20 en de 65 euro. Doel was om een PS5 en XSX op het (enige) hdmi 2.1 4k@120hz kanaal van mijn LG tv aan te sluiten, zonder dat ik dus telkens kabels moet wisselen.
Maar elke keer was er wel iets mis (afhankelijk van de splitter):
- de splitter schakelde niet automatisch naar het juiste kanaal wanneer de console ingeschakeld wordt.
- ook bij manueel omschakelen doet die dat niet en blijft het scherm zwart
- bij het omschakelen krijg ik toch niet de juiste beeldinstellingen, bijvoorbeeld andere resolutie of geen 120hz
- bij het inschakelen van de XBOX gaat ook de PS5 aan omwille van de HDMI-CEC-settings. Alle instellingen geprobeerd, maar ik kreeg het niet opgelost (omgekeerd gebeurde het niet) - ik had HDMI-CEC kunnen uitschakelen maar dat doe ik liever niet omwille van mijn soundbar
Ik heb er telkens op gelet dat ik de originele kabels van de consoles gebruikte. En effectief, wanneer de console rechtstreeks in de tv geplugd werd, ondervond ik geen enkel probleem, maar vanaf er een splitter tussen kwam, dan ontstond er gedoe, waardoor ik alsnog kabels moest uitpluggen en terug inpluggen, of tv uitschakelen en terug inschakelen.
Misschien dat een splitter van boven 200 euro dit wel kan, maar dat lijkt het me niet waard.
Ik heb nu gekozen voor de volgens mij beste tussenoplossing: in de HDMI poort van de tv zit een HDMI-male to female kabel, dus als het ware een verlengkabel. Die loopt naar een plaats in mijn tv meubel waar ik eenvoudig aan kan.
Van de PS5 en XBOX gaan de originele kabels richting het uiteinde van die verlengkabel. Ik heb die twee kabels gelabeld.
Afhankelijk van de console die ik ga gebruiken, gaat de juiste kabel in de verlengkabel.
Op die manier vermijd ik schade aan de connector in de tv en komt alle eventuele slijtage aan de kabels zelf. Bovendien kan ik er makkelijk aan.
Dit werkt feilloos en het kost gewoon de prijs van 1 HDMI male to female kabel van hoge kwaliteit (in jouw geval dus 2, voor elke monitor eentje).