Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Ik heb even wat pijlen in de juiste richting nodig. Daar is dit topic voor. Specifieke vragen kan ik later stellen.

De basis begint met een Chinese android autoradio. Een Ruancheng K8411, SPRD (Spreadtrum) met UIS8581 / SC9863 SoC.

Deze heeft een incomplete en foutieve installatie van Android 10.
Tevens zijn er instelingen gespoofed en vergrendeld. Zo zit er 6GB werkgeheugen in maar denkt Android dat het 8GB is.
Idem met de versie, bij systeeminformatie zie ik Android 12 staan maar in werkelijkheid is het API 29 en dus Android 10.

Ik kan mij zo voorstellen dat dit conflicten geeft in apps en eventueel het systeem zelf.

Apps uit de play store werken niet goed, draaien niet op de achtergrond en ik kan geen bestanden importeren in Torque Pro omdat bijv. com.android.documentsui mist. De losse APK of een andere file manager installeren helpt niet.

FCC launcher Car launcher, Agama maar ook Spotify, Torque Pro en andere apps draaien niet op de achtergrond (worden meteen gesloten bij terugkeren naar "Home" en plugins van Torque zeggen dat ik Torque moet installeren en zijn niet zichtbaar in de app.

Al met al, ik wil graag zelf een verse installatie van Android 10 of 11 doen.

Ik heb de firmware maar dit is in een voor mij onbekend formaat (X0001, X0002 etc.) formaat en ik heb een update.zip met daarin bijv. ook de boot en recovery.img.

De meest basale vraag is: Waar begin ik?
Wat is in het kort een stappenplan waarbij ik informatie kan zoeken?

Ik denk dat het begint bij het unlocken ban de bootloader met de Spreadtrum tools en een custom recovery (zal ik zelf moeten porten, bijv. TWRP).

Ik ben een complete newbie op dit gebied en verwacht niet dat dit even te fixen is maar ik wil de sprong, onder begeleiding van het forum, wel wagen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Ik denk dat je deze vraag beter op het XDA forum kunt stellen, die hebben (denk ik) iets meer 'ervaring' met Android radio's

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• sanscorp
De basis is in principe hetzelfde en ee is hier ook een hoop kennis aanwezig dus dacht probeer het gewoon.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:43
Ik denk dat je beter een goede autoradio met Android kunt kopen.

Als ze er een neppe Androidversie staat en basale apps zelfs niet kunnen starten heb je er niet veel aan.

Bootloader unlocken, TWRP porten, aangepaste rom maken en flashen. Het zou misschien kunnen maar vergt erg veel tijd, waarschijnlijk niet de moeite waard.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:14
Als je de firmware hebt zou je kunnen kijken of je naar recovery kunt booten, dan alles op het apparaat wissen, en via ADB vanaf de laptop de firmware er nieuw opzetten. Maar wat zegt de website van de fabrikant of de verkoper?

Nu weet ik niet wat de radio waard is, maar het kan ook fout gaan. Dus ik zou beginnen met een tweedehands telefoon op de kop te tikken en daarmee te gaan spelen met custom roms erop zoals LineageOS.
Een OnePlus 5 of Pixel 3 of Sony 1 II zijn allemaal geschikte toestellen voor custom roms. Zie hier de lijst officieel ondersteunt:
https://wiki.lineageos.org/devices/

Heb je dat voor elkaar zou je de volgend stap kunnen doen, een eigen custom rom maken en die flashen op de telefon.

Werkt dat ook, dan kun je voor je radio aan de slag.

• sanscorp
De radio heb ik zo'n 200 euro voor betaald. Er is geen website van de fabrikant en ook geen support vanuit de verkoper.

Het is een redelijk generiek toestel waar resellers dan weer een eigen naam aan hangen. Zo heb ik nu de uodate van het merk "Mekede" geïnstalleerd voor het moederbord K8411 en dat werkt ook gewoon.

Wat zijn bijv. bestanden die ik nodig ga hebben om mee te nemen in de eigen build?

Ik heb CRdroid op mijn telefoon staan a.d.h.v. een tutorial maar verder dan dit ben ik ook niet gekomen.

Dat het veel moeite kost is niet erg, of het de moeite waard is? Geen idee, heb geen zin om 2 jaar full time te ontwikkelen maar als je met de juiste drivers uit de oude firmware relatief simpel een stock android kan bakken ben ik al blij.

Maar waar te beginnen, welke software kan ik bijv. gebruiken? Ik las iets over een Android Kitchen bijvoorbeeld, zijn daar aanraders?

Kortom, ik verwacht geen kant en klare antwoorden, ik hoop wel op wat tips waar te beginnen. De rest loop ik gaandeweg wel tegenaan en kan ik Googlen.

[ Voor 16% gewijzigd door sanscorp op 29-02-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Op zich heeft de vendor ook nuttige zaken op de machine staan maar zijn deze meteen onderdeel van het systeem gemaakt en opgenomen als systeem app, waardoor verwijderen niet mogelijk is.

Ik zou het liefst een mix van de geheel standaard Android zien met Gapps en de benodigde drivers voor het moederbord zonder valse informatie.

Dus de benodigde drivers en pinout maps uit de oude firnware halen en in een stock android versie zetten.

Geen idee hoe dat werkt en of mijn denkwijze überhaupt correct is.

Ik zou moeten weten bijvoorbeeld wat alle mappen genaamd "vendor" doen en in hoeverre system, kernel etc. te vervangen is, of die los van elkaar staan of alles met elkaar verwoven is.
Pagina: 1