Na 6 jaar trouwe dienst heeft mijn 1080Ti de geest gegeven, en de rest loopt ook niet meer helemaal lekker, dus word het tijd voor iets nieuws. Ik heb al een best goed idee wat ik wil, maar twijfel nog over een paar dingen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- 1440p gaming op 144hz (momenteel: Halo Infinite, No Man's Sky, verder voornamelijk open world / RPG).
- VR (Valve Index).
- Unreal Engine 5 development (hobbymatig).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot de 2.000€ vind ik wel schappelijk, maar goedkoper altijd fijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een sealed be quiet! Dark Power 12 750W liggen vanuit een garantie vorig jaar, en als ik zo rond kijk moet dat genoeg vermogen zijn voor wat ik in gedachten heb. Monitor is een ASUS ROG Swift PG279Q.
Ook heb ik nog één SATA HDD met gegevens die in de case erbij moet, maar da's allemaal niet zo spannend.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had dusver dit lijstje samengesteld:
Ga je overklokken?
Nee, ik laat gewoon alles default en wil daar ook verder niet echt mee bezig zijn.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel nog over twee dingen. Allereerst over de GPU om misschien toch voor een RX 7800 XT te gaan, gezien deze toch wel een stuk schappelijker geprijst is en 16GB VRAM heeft. Echter heb ik een g-sync monitor zonder free-sync, dus ik weet niet of ik mezelf daarmee in de vingers ga snijden. Daarnaast mis ik dan raytracing. Alleen naar mijn idee is dat nog niet echt heel erg groot en dus misschien niet het extra geld waard. Allicht meer iets voor over een paar jaar.
Het tweede punt is de case en koeling. Momenteel heb ik zo'n hele grote tower, maar ben dat logge ding een beetje zat, dus compact modelletje is wel fijn. Maar m'n huidige PC wilde best nog wel eens warm worden en dan wat herrie gaan maken. Nu is watergekoelde CPU misschien wat stiller, maar in een compactere case wel allemaal wat krap. Is de huidige selectie dan dus wel verstandig?
Suggesties voor de andere componenten zijn uiteraard ook welkom.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- 1440p gaming op 144hz (momenteel: Halo Infinite, No Man's Sky, verder voornamelijk open world / RPG).
- VR (Valve Index).
- Unreal Engine 5 development (hobbymatig).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot de 2.000€ vind ik wel schappelijk, maar goedkoper altijd fijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een sealed be quiet! Dark Power 12 750W liggen vanuit een garantie vorig jaar, en als ik zo rond kijk moet dat genoeg vermogen zijn voor wat ik in gedachten heb. Monitor is een ASUS ROG Swift PG279Q.
Ook heb ik nog één SATA HDD met gegevens die in de case erbij moet, maar da's allemaal niet zo spannend.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had dusver dit lijstje samengesteld:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 355,- | € 355,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | € 201,- | € 201,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4070 SUPER 12GB GDDR6X | € 679,95 | € 679,95 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12A Bruin | € 106,90 | € 106,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 123,90 | € 123,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 164,90 | € 164,90 |
| Totaal | € 1.770,65 | |||
Ga je overklokken?
Nee, ik laat gewoon alles default en wil daar ook verder niet echt mee bezig zijn.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel nog over twee dingen. Allereerst over de GPU om misschien toch voor een RX 7800 XT te gaan, gezien deze toch wel een stuk schappelijker geprijst is en 16GB VRAM heeft. Echter heb ik een g-sync monitor zonder free-sync, dus ik weet niet of ik mezelf daarmee in de vingers ga snijden. Daarnaast mis ik dan raytracing. Alleen naar mijn idee is dat nog niet echt heel erg groot en dus misschien niet het extra geld waard. Allicht meer iets voor over een paar jaar.
Het tweede punt is de case en koeling. Momenteel heb ik zo'n hele grote tower, maar ben dat logge ding een beetje zat, dus compact modelletje is wel fijn. Maar m'n huidige PC wilde best nog wel eens warm worden en dan wat herrie gaan maken. Nu is watergekoelde CPU misschien wat stiller, maar in een compactere case wel allemaal wat krap. Is de huidige selectie dan dus wel verstandig?
Suggesties voor de andere componenten zijn uiteraard ook welkom.