"geschil" met warmtepomp-fabrikant over werkschakelaars

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 18:10

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Bij de installatie van de warmtepomp heb ik aangegeven deze zelf elektrisch aan te sluiten. Na het vervangen van de groepenkast, laadpaal en zonnepanelen had (en heb) ik daar wel vertrouwen in.

De installatiehandleiding van de warmtepomp beschrijft 2 aansluit-scenario's voor de vermogensnemers; A en B (pagina 15). Ook moet de regelelektronica middels een losse aansluiting voorzien worden (pagina 16, aansluiting X2.1).

Scenario B is behoorlijk straight forward, als 3-fase apparaat. L1, L2, L3 en de N doorgelust over 3 N-aansluitingen. Deze optie vond ik het duidelijkst, dus ik heb er een 3-fase CEE stekker bij geplaatst (installatie spanningsloos) en aangesloten zoals beschreven.
De regelelektronica heb ik aangesloten middels een schuko-stekker en in een bestaande groep aangesloten.

Bij de ingebruikname was er een probleem, waardoor men de compressor los wilde schakelen. De servicemonteur van de fabrikant gaf aan vaak met een tweetal werkschakelaars te maken te hebben. Eentje voor de compressor (16A) en eentje voor de naverwarming (2x16A). Dit is meer in lijn met aansluit-scenario A. Hij geeft zelfs aan dat hoe ik het heb aangesloten niet conform de NEN is, omdat er altijd werkschakelaars geplaatst moeten worden.

Volgens mij heeft hij het niet bij het rechte eind. Doordat ik een stekker heb gebruikt is het geen onderdeel meer van de vaste installatie. Het gebruik van werkschakelaars is volgens mij (correct me if I'm wrong) om middels 1 handeling de last van de installatie spanningsloos te maken. 2 werkschakelaars betekent 2 handelingen en zou dus niet conform zijn.

Om de fabrikant tegemoet te komen heb ik 2 werkschakelaars geïnstalleerd, eentje die L1 schakelt, en eentje die L2+L3 schakelt. N en PE continu verbonden. Op deze manier heb ik de bestaande 5-aderige kabel kunnen laten bestaan. Hier gaat de fabrikant echter niet mee akkoord, omdat in het geval er vreemde spanningen over de N lopen, deze niet afgeschakelt worden door de werkschakelaars.

Zelf ben ik het een beetje beu. Omdat het anders is dan de fabrikant verwacht en ik niet een gediplomeerd elektricien ben wordt moeilijk gedaan. Hij kan niet onderdelen in zijn apparaat individueel schakelen, maar dat is meer een gebruiksgemak dan een veiligheids-ding. Ik ben op zoek naar passages uit de NEN waarin de volgende zaken staan beschreven:
  • een stekker zorgt ervoor dat de last geen onderdeel is van de installatie, of is een adequate manier van spanningsloos maken
  • werkschakelaars zijn bedoeld om in 1 handeling een last spanningsloos te maken: 2 werkschakelaars voor 1 apparaat voldoen daarom niet.
Wie kan mij daarbij helpen?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
Ter verduidelijking nog een schematische weergave van de bedrading.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpwNgsaD58rj4a4OB_wNmVZW48U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BO4HnyMoyUcPOJ1Rhzn0Fg9S.png?f=user_large

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-06 22:13
De nul moet meegeschakeld worden in de werkschakelaars.
Je moet alle actieve delen scheiden om veilig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:43
Als ze graag de compressor willen schakelen moet er in het toestel een losse schakelaar zitten. Hoeft geen werkschakelaar te zijn.

Een scheider moet altijd alle fases + nul onderbreken op machine om deze veilig te stellen. Dat is nu niet zo.

Je kunt natuurlijk wel normale draaischakelaars in een kastje doen met de juiste labels. Maar het mag er niet uitzien als een scheider.

[ Voor 28% gewijzigd door jeroen3 op 28-02-2024 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:56
De N draad moet altijd mee geschakeld worden dus de 'nieuwe' situatie is wat mij betreft onveiliger dan de vorige situatie en voldoet zeker niet aan de NEN. Vind het wel bijzonder dat in de handleiding het besturingscircuit altijd apart gevoed wordt maar dat zal een goede reden hebben. 2 aparte werkschakelaars is een logische keuze als er gebruikt wordt gemaakt van 2 voedingskabels zoals deze omschreven worden in de handleiding in situatie A. In situatie B volstaat één werkschakelaar maar zoals eerder genoemd moet de nuldraad wel worden mee geschakeld.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:34
die schakelaars kloppsn nu niet zonder de N dus dat moet anders. Wel flauw van de fabrikant dat het ineens een requiremwnt is de compressor los te kunnen schakelen, dat volgt helemaal niet uit de manual en klinkt meer als handig voor hen. verder lijkt het alsof die monteur gewoon alleen de standaardsituatie met 230v kent en 3 fase /400v maar gedoe is. hopen op een andere collega wellicht...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:09
Wat ik als 1e niet snap is dat je voor een vast geplaatst apparaat er voor kiest om een CEE stekker te gebruiken. Om deze los te halen kost aanzienlijk meer moeite dan een werkschakelaar omzetten.
Verder ben ik het wel met je eens dat 1x een 3fase werkschakelaar voldoende moeten zijn.

Als de WP wel door het installatie bedrijf is geleverd dan is het aan hun om de mogelijkheid te creëren in de WP behuizing om afzonderlijk de verwarming te kunnen schakelen. Gewoon handleiding 3fase volgen maar zonder CEE stekker maar met een 3fase werkschakelaar. Dan voldoe je prima aan de installatie voorschriften EN schakel je ook altijd de nul.
Alternatief is lasdoos onder de werkschakelaar en dan via beide werkschakelaar ook de nul scheiden maar zover ik het schema zie zal dat wellicht geen verschil maken als intern in de WP de nul is doorverbonden. (wellicht dat dit niet het geval is en je daarom bji het 3fase aansluitschema de draadbruggen moet zetten)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 11:44
Dit is een recept voor conflicten in de toekomst.
Waarom besluit je om hem zelf aan te sluiten ?
Een 5 aderige kabel gesplitst over 2 werkschakelaars ?
Volgens de wet ben je gewoon een teun de beun.
Scenario voor de toekomst : ding gaat kapot en dan vraag 1 is het ding door een gecertificeerde monteur aangesloten.
Antwoord nee dus doei.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:43
@The-Source Het enige alternatief voor oplossing A uit de manual of wat de installateur graag wilt is een onderverdeler met eigen hoofdschakelaar en automaten voor de verschillende functies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 21:54
Bij verbreken van stroomvoerende contacten kan een vlamboog(je) optreden (afhankelijk van een aantal factoren zoals de stroomsterkte op dat moment, isolatieweerstand van de lucht, ect)

Een schakelaar mag een nominale stroom in- en uitschakelen. (de grotere modellen hebben dan ook bluskamers om een vlamboog te doven)
Een stekker (scheider) lostrekken waar de nominale stroom loopt zou ik je niet aanraden. Deze mag enkel bij een stroomloos circuit geopend/gesloten worden.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:09
jeroen3 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:27:
@The-Source Het enige alternatief voor oplossing A uit de manual of wat de installateur graag wilt is een onderverdeler met eigen hoofdschakelaar en automaten voor de verschillende functies.
Maar dan ga je 3F B16 alamat > KWH meter > werkschakelaar of hoofdschakelaar in onderverdeler > 1x automaat b16 en 1x kookgroep met 2 afzonderlijke fases > WP.

Het punt blijft dus, waarom de installateur dit nodig vind en als deze dat niet heeft aangegeven bij de installatie voorschriften dan heeft TS zich aan de afspraak gehouden om het elektrisch goed voor te bereiden. Maar nu komt de discussie dus voort uit het 'ontbreken' van die onderverdeel kast

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:35
Fabrikant heeft gelijk, wat was er mis met gewoon 2 kabels en een werkschakelaar (of via een snoer stekker en WCD)?

Zie steeds meer mensen die prutsen met een 5G2,5 om er 2 groepen op te klooien.
Mensen gebruik gewoon 2 groepen alamats. En 2 werkschakelaars.

[ Voor 38% gewijzigd door Technician- op 29-02-2024 09:24 ]

• decramy

decramy

Topicstarter
Technician- schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:22:
Fabrikant heeft gelijk, wat was er mis met gewoon 2 kabels en een werkschakelaar (of via een snoer stekker en WCD)?

Zie steeds meer mensen die prutsen met een 5G2,5 om er 2 groepen op te klooien.
Mensen gebruik gewoon 2 groepen alamats. En 2 werkschakelaars.
Ik ben tegen het gebruik van kookgroepen; deze zou ik nodig hebben in situatie A voor de naverwarmer.

Aansluitmogelijkheid B voorziet ook gewoon: lekker rechtlijnig. Maar de fabrikant wil graag buiten het apparaat onderdelen kunnen schakelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Aansluiten volgens scenario B moet prima zijn, anders staat het toch niet in de handleiding? Ik zou inderdaad ook deze optie prefereren boven 2 aparte groepen.

Het werd pas gebeun op het moment dat je werkschakelaars ging plaatsen om verschillende fasen te schakelen.

Een "werkschakelaar" hoeft trouwens niet alle polen te onderbreken, een werkschakelaar is namelijk niet om elektrotechnische gevaren weg te nemen, daarvoor gebruik je een (last)scheider. Een werkschakelaar is juist voor niet-elektrotechnische werkzaamheden, denk de airco-monteur die de condensor wil reinigen zonder dat de ventilator ineens kan gaan draaien. Daarvoor hoef je de nul niet te schakelen.
quote: NEN1010:2015
536.3.2 Werkschakelaars (toestellen voor uitschakeling bij niet-elektrotechnisch onderhoud)
536.3.2.1 Werkschakelaars zijn bij voorkeur geïnstalleerd in de hoofdstroomketen.
Werkschakelaars moeten in staat zijn om de vollaststroom van het desbetreffende deel van de installatie af
te schakelen. Daarbij behoeven niet alle actieve delen te worden onderbroken.
Oh:
OPMERKING Als werkschakelaar kunnen dienen:
— meerpolige schakelaars;
— vermogensschakelaars;
— hulpstroomschakelaars die contactoren bedienen;
stopcontacten
Ik zou die werkschakelaars er mooi weer tussenuit halen, de eerste manier van aansluiten lijkt me prima.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Raafje68
Xander schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:28:
Aansluiten volgens scenario B moet prima zijn, anders staat het toch niet in de handleiding? Ik zou inderdaad ook deze optie prefereren boven 2 aparte groepen.

Het werd pas gebeun op het moment dat je werkschakelaars ging plaatsen om verschillende fasen te schakelen.

Een "werkschakelaar" hoeft trouwens niet alle polen te onderbreken, een werkschakelaar is namelijk niet om elektrotechnische gevaren weg te nemen, daarvoor gebruik je een (last)scheider. Een werkschakelaar is juist voor niet-elektrotechnische werkzaamheden, denk de airco-monteur die de condensor wil reinigen zonder dat de ventilator ineens kan gaan draaien. Daarvoor hoef je de nul niet te schakelen.

[...]

[...]

Oh:

[...]

Ik zou die werkschakelaars er mooi weer tussenuit halen, de eerste manier van aansluiten lijkt me prima.
toon volledige bericht
De hamvraag blijf waarom zou je zelf gaan klooien.
In mijn garantie voorwaarden staat dat de installatie door een gecertificeerde installateur gedaan moet zijn.
In dit geval voldoet deze installatie dus niet aan de voorwaarden voor garantie.

• Raafje68

[...]

[...]

Oh:

[...]

toon volledige bericht
Je beroept je op de NEN 1010 van 2015 staat dit ook in de NEN 1010 van 2021 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Raafje68 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Je beroept je op de NEN 1010 van 2015 staat dit ook in de NEN 1010 van 2021 ?
NEN1010:2015 inderdaad, nog steeds de laatst versie die daadwerkelijk is aangewezen.

Bedoel je NEN1010-8:2021? Nee, natuurlijk staat dit daar niet in, maar dat is dan ook geen volledige norm. De laatste normale uitgave van NEN1010 is NEN1010:2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:35
decramy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Ik ben tegen het gebruik van kookgroepen; deze zou ik nodig hebben in situatie A voor de naverwarmer.

Aansluitmogelijkheid B voorziet ook gewoon: lekker rechtlijnig. Maar de fabrikant wil graag buiten het apparaat onderdelen kunnen schakelen.
Ik zeg juist geen kookgroep.

Je moet gewoon alles 2 keer doen, 2 groepen, 2 kabels en 2 stekkers 1f+N.

Het is geen eis dat in 1 handeling zowel WP als BUH spanningsloos zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 29-02-2024 12:19 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-06 22:13
Raafje68 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:50:
[...]

De hamvraag blijf waarom zou je zelf gaan klooien.
In mijn garantie voorwaarden staat dat de installatie door een gecertificeerde installateur gedaan moet zijn.
In dit geval voldoet deze installatie dus niet aan de voorwaarden voor garantie.
Als je dit door trekt, kom je er nooit uit.
De elektricien van de meterkast zegt dat de garantie vervalt als er iemand anders in werkt.
De airco monteur vindt hij alles moet aansluiten voor garantie.
Hoe zou jij dan zoiets oplossen.
Zeker als je dan ook nog wilt koppelen aan je domotica(KNX of LOXONE of NIKO HOME CONTROL II) omdat daar je thermostaat mee bedient.

• Raafje68
Dapdodo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Als je dit door trekt, kom je er nooit uit.
De elektricien van de meterkast zegt dat de garantie vervalt als er iemand anders in werkt.
De airco monteur vindt hij alles moet aansluiten voor garantie.
Hoe zou jij dan zoiets oplossen.
Zeker als je dan ook nog wilt koppelen aan je domotica(KNX of LOXONE of NIKO HOME CONTROL II) omdat daar je thermostaat mee bedient.
Simpel, in mijn geval heeft de warmtepompboer aangegeven wat hij nodig heeft.
Een elektricien heeft de boel aangesloten inclusief meterkast tot aan de plek waar pomp moest komen.
Op die plek heeft de warmtepompboer het aansluiten overgenomen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:44
Begrijp ik het goed dat de servicemonteur afkomstig is van de fabrikant zelf (die dus ook verantwoordelijk is voor de installatiehandleiding)? Dan heb je in je eerste poging toch al gehandeld naar hun instructies.
Als ze het graag anders hadden gewild hadden ze dat toch van te voren mogen aangeven. Dat het bij de 2de poging nog eens fout gaat geeft wel aan dat de communicatie niet geweldig is.

Als je met je 3-fasen een hun wens wil voldoen moet je de nul gaan splitsen voor de werkschakelaars en krijg je een soort combinatie van schema A en B. Maar dat moet je niet willen.

• decramy

decramy

Topicstarter
Pejdref schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:34:
Begrijp ik het goed dat de servicemonteur afkomstig is van de fabrikant zelf (die dus ook verantwoordelijk is voor de installatiehandleiding)? Dan heb je in je eerste poging toch al gehandeld naar hun instructies.
Ja inderdaad; servicemonteur van de fabrikant voor de ingebruikname-procedure.
Als je met je 3-fasen een hun wens wil voldoen moet je de nul gaan splitsen voor de werkschakelaars en krijg je een soort combinatie van schema A en B. Maar dat moet je niet willen.
Nou daar zit ik dus ook mee...

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Technician- schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Ik zeg juist geen kookgroep.

Je moet gewoon alles 2 keer doen, 2 groepen, 2 kabels en 2 stekkers 1f+N.

Het is geen eis dat in 1 handeling zowel WP als BUH spanningsloos zijn.
Wordt de buitenunit niet als 1 machines aangemerkt. Lijkt me vrij gevaarlijk als je de compressor spanningsloos maakt en bij werkzaamheden per ongeluk met het elektrische circuit van de backup heater in aanraking komt.

Ik kan me voorstellen dat juist twee werkschakelaars niet conform de richtlijnen is.

• decramy

decramy

Topicstarter
Joris748 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:35:
[...]

Wordt de buitenunit niet als 1 machines aangemerkt. Lijkt me vrij gevaarlijk als je de compressor spanningsloos maakt en bij werkzaamheden per ongeluk met het elektrische circuit van de backup heater in aanraking komt.

Ik kan me voorstellen dat juist twee werkschakelaars niet conform de richtlijnen is.
Er is geen buitenunit; betreft een WaterWater Warmtepomp. Alles staat in 1 ruimte

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
decramy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Er is geen buitenunit; betreft een WaterWater Warmtepomp. Alles staat in 1 ruimte
Oké, verkeerd begrepen. Echter lijkt me nog steeds hetzelfde van toepassing: 1 machine, 1 werkschakelaar.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Je 2de optie is sowieo niet NEN conform.

Je 1ste optie is een twijfelgeval, komt erop neer of je met zekerheid kan stellen dat die XD3 minder dan 2000W verbruikt (waarschijnlijk wel... maar staat nergens gespecifieerd). Ik vermoed dat meeste keurders het ook wel zullen afkeuren om die reden, > 2000W moet immers apart gezekerd zijn.

Hoe dan ook staat het los van het feit of de fabrikant aan deze opstelling wil werken... Ze volgt alvast de handleiding niet, op pagina 44 staat dat je sturing & compressor apart dient te zekeren met een B16 en B25 (of B16 afhankelijk van model). Het staat niet heel duidelijk in de handleiding maar staat er wel in, dus fabrikant heeft elk recht om er niet aan te beginnen. Is immers ook hun eigen veiligheid.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Raafje68 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:24:
Dit is een recept voor conflicten in de toekomst.
Waarom besluit je om hem zelf aan te sluiten ?
Een 5 aderige kabel gesplitst over 2 werkschakelaars ?
Volgens de wet ben je gewoon een teun de beun.
Scenario voor de toekomst : ding gaat kapot en dan vraag 1 is het ding door een gecertificeerde monteur aangesloten.
Antwoord nee dus doei.
Ik herinner deze post nog ff.. Het gebeurt nu al, dus je kan raden wat er in de toekomst gaat gebeuren.. Dit lijkt mij een zeer onverstandige keuze.. Leer ervan en doe het de volgende keer niet..

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-06 18:14
Xander heeft duidelijk aangegeven; een CEE stekker mag je beschouwen als een werkschakelaar.
Maar de installatie monteur wil graag een echte werkschakelaar zien...niet 2 die één voeding scheiden, daarom, neem een 4 polige werkschakelaar of een 5 (vijf) polige CEE stekker dus mét nul.
Die schuko stekker is onnodig naar mijn inzien, die voeding haal je uit de 3 fase + nul (= 230 volt) aansluiting in de wp.
Dat andere zet je maar op marktplaats of hier op Vraag en Aanbod

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024

[...]

[...]

Oh:

[...]

toon volledige bericht
Wij plaatsen werkschakelaars gewoon als lastscheider hoor. En bij mijn weten ziet de NEN1010 die ook zo? En zijn er eisen gesteld aan de plaatsing van die werkschakelaar?

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Xander schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:02:
[...]

NEN1010:2015 inderdaad, nog steeds de laatst versie die daadwerkelijk is aangewezen.

Bedoel je NEN1010-8:2021? Nee, natuurlijk staat dit daar niet in, maar dat is dan ook geen volledige norm. De laatste normale uitgave van NEN1010 is NEN1010:2020.
Volgens de site van de NEN zelf is de 2015 versie op 1-04-2021 ingetrokken en vervangen door de 2020 versie.
Waar is volgens jou de 2015 nog steeds aangewezen? In het bouwbesluit?
Ik ben gewend dat een norm meestal niet met jaartal wordt aangegeven als deze gevolgd moet worden, zodat je altijd de meest actuele moet nemen als referentie.
Er bestaan vaak wel overgangsperiodes tussen de oude en nieuwe uitgaves, afhankelijk waarvoor de norm is. Maar ik weet niet hoe dat in het bouwbesluit is vastgelegd.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Keltie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Wij plaatsen werkschakelaars gewoon als lastscheider hoor. En bij mijn weten ziet de NEN1010 die ook zo?
NEN1010 ziet een werkschakelaar (536.3.2) en een scheider (536.2.2) toch echt als verschillende dingen. Je plaatst ze met een verschillend doel en er zijn verschillende eisen aan gesteld.

Dat neemt niet weg dat je eenzelfde component voor beide toepassingen zou kunnen plaatsen, mits het component maar aan de eisen voldoet. Afhankelijk van waar je het plaatst en wat je er mee schakelt kan een lastscheider ook prima een hoofdschakelaar of bedieningsschakelaar zijn.
En zijn er eisen gesteld aan de plaatsing van die werkschakelaar?
Door NEN1010 bijzonder weinig.
536.3.2.4 Werkschakelaars moeten goed bereikbaar zijn en duidelijk zijn geïdentificeerd.
Voor meer eisen zou je de machinerichtlijn moeten hebben. ;)
Trilliwilli schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Volgens de site van de NEN zelf is de 2015 versie op 1-04-2021 ingetrokken en vervangen door de 2020 versie.
Waar is volgens jou de 2015 nog steeds aangewezen? In het bouwbesluit?
Ik ben gewend dat een norm meestal niet met jaartal wordt aangegeven als deze gevolgd moet worden, zodat je altijd de meest actuele moet nemen als referentie.
Er bestaan vaak wel overgangsperiodes tussen de oude en nieuwe uitgaves, afhankelijk waarvoor de norm is. Maar ik weet niet hoe dat in het bouwbesluit is vastgelegd.
Een norm is geen wet, maar een afspraak tussen partijen. Het toepassen van een norm is niet verplicht, tenzij aangewezen door een wet. Dat wordt inderdaad geregeld in het bouwbesluit of tegenwoordig door het besluit bouwwerken en leefomgeving.
Hoe zit het met het bouwbesluit en NEN 1010?
Een norm is geen wet, een norm is een afspraak. Voor de bouw en de installatiesector is het Bouwbesluit de wet waaraan men zich dient te houden.
Een norm wordt niet van kracht. Een norm wordt gepubliceerd en later weer ingetrokken (maar is dan nog steeds te koop en kan worden toegepast).
Een norm kan worden aangewezen door de wetgever. NEN 1010 wordt (gedeeltelijk) aangewezen door het Bouwbesluit en ook door de opvolger daarvan, Besluit bouwwerken en leefomgeving (Bbl, uitgesteld).
Is NEN 1010:2020 (automatisch) ook van toepassing in het Bouwbesluit na uitkomen?
Nee, deze dient eerst door de wetgever aangewezen te worden.
Welke versie van NEN 1010 is aangewezen in het Bouwbesluit?
Op dit moment is de 2015-versie van NEN 1010 aangewezen in het Bouwbesluit. Dat betekent dat bouwvergunningen worden verstrekt op basis van NEN 1010:2015 en dat het toepassen van deze editie van de norm een voldoende veilige elektrische installatie oplevert.
Het risico van een norm al toepassen voordat deze is aangewezen, is dat er best wel regelmatig dingen nog worden aangepast in een correctieblad voordat de norm wordt aangewezen. En dan denkt half Nederland ineens dat de badkamer zones tot 2,60m hoogte lopen in plaats van 2,25m, of dat het verboden is om 1-fase eindgroepen achter een 4-polige aardlekschakelaar aan te sluiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
@Xander duidelijk, het heeft dus met het bouwbesluit (nu opvolger) te maken.
Dat normen een industriestandaard zijn en van zichzelf geen wettelijke status hebben wist ik, dat het gebruik van een vervallen norm wel kan ook, op werk zijn normen uit de 50er jaren voor ons nog steeds actueel, want toen geldig toen de installatie werd gebouwd.

Het is voor de discussie hier verder niet heel relevant, alhoewel het wel handig is dat de juiste uitgave van de norm als referentie wordt gebruikt.

Verkeerd om de nieuwe norm al te gebruiken is het volgens mij zeker niet, de wetgever is niet de snelste met bijblijven. De correctiebladen blijf je houden, is normaal geen reden om op te blijven wachten, heeft juridisch ook geen invloed. Aanpassing door voortschrijdend inzicht mag nooit een beperking zijn.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 22:27

ErikVers

e-Duurzaam

Xander schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:08:
[...]

NEN1010 ziet een werkschakelaar (536.3.2) en een scheider (536.2.2) toch echt als verschillende dingen. Je plaatst ze met een verschillend doel en er zijn verschillende eisen aan gesteld.

Dat neemt niet weg dat je eenzelfde component voor beide toepassingen zou kunnen plaatsen, mits het component maar aan de eisen voldoet. Afhankelijk van waar je het plaatst en wat je er mee schakelt kan een lastscheider ook prima een hoofdschakelaar of bedieningsschakelaar zijn.

[...]

Door NEN1010 bijzonder weinig.

[...]

Voor meer eisen zou je de machinerichtlijn moeten hebben. ;)

[...]

Een norm is geen wet, maar een afspraak tussen partijen. Het toepassen van een norm is niet verplicht, tenzij aangewezen door een wet. Dat wordt inderdaad geregeld in het bouwbesluit of tegenwoordig door het besluit bouwwerken en leefomgeving.

[...]

[...]

[...]

Het risico van een norm al toepassen voordat deze is aangewezen, is dat er best wel regelmatig dingen nog worden aangepast in een correctieblad voordat de norm wordt aangewezen. En dan denkt half Nederland ineens dat de badkamer zones tot 2,60m hoogte lopen in plaats van 2,25m, of dat het verboden is om 1-fase eindgroepen achter een 4-polige aardlekschakelaar aan te sluiten. ;)
toon volledige bericht
Om hier op dit topic in te haken. Men stelt vaak dat de werkschakelaar (last scheider) eigen topic geopend, denk gerust mee!
ErikVers in "Werkschakelaar in meterkast"

[ Voor 54% gewijzigd door ErikVers op 01-04-2024 00:45 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Pagina: 1