Vraag koopwoning en gemeentelijke belastingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 14:27
Beste,

Afgelopen jaar ons eerste koophuis gekocht. Wij kwamen uit een huurwoning.

Nu zijn wij begin november 2023 verhuisd. Echter hebben wij gemeentelijke belastingen, verbruikerslasten, tm december betaald. Na ons is het huurhuis tijdelijk leeg komen te staan omdat ze dit gingen verkopen. Geen nieuwe huurders dus.

In de eindnota van de notaris staat dat wij de laatste twee maanden van de verkopende partij hebben overgenomen wat betreft gemeentelijke belastingen. Volgens mij logisch, het gaat netjes van koper naar koper.
Gaat om 120 euro. Verbruikerslaten en onroerendezaakbelasting tm december.

Hiermee hebben wij november en december dubbel betaald.

OZB lijkt me logisch dat wij die overnemen.
Echter de onroerendezaakbelasting was maar 370 euro dus die 120 euro over twee maanden daar moet dan ook nog verbruikslasten bij zitten.

Wij dachten dat de Gemeente dit zou aftrekken van onze nieuwe aanslag die we net hebben gekregen. Dit blijkt niet het geval.

Hoe zit dit? Had ik mijn automatische incasso stop moeten zetten na het verhuizen zodat ze dit op de eigenaar van onze oude huurwoning hadden kunnen verhalen? Kan ik proberen dit alsnog van mijn oude huurbaas te verkrijgen of wordt dit in gevalletje achter het net vissen?

We snappen niet hoe dit normaliter gaat of hoort te gaan.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heb je je adreswijziging doorgegeven? Dan kan je gewoon oude gemeente bellen dat het fout is gegaan.

Doen ze niet moeilijk over, foutjes gebeuren, en dit zetten ze zo recht. Je hoeft enkel belasting te betalen in huis dat van jou is / waar je ingeschreven bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
99ruud99 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:36:
Heb je je adreswijziging doorgegeven? Dan kan je gewoon oude gemeente bellen dat het fout is gegaan.

Doen ze niet moeilijk over, foutjes gebeuren, en dit zetten ze zo recht. Je hoeft enkel belasting te betalen in huis dat van jou is / waar je ingeschreven bent.
Het is binnen dezelfde gemeente. Utrecht stad. Daar zei de medewerkster wel wat over. Maakt dat het anders?

[ Voor 8% gewijzigd door poekiepoes12 op 28-02-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
edit; hieronder staat het beter

[ Voor 90% gewijzigd door chrisborst op 28-02-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dit kan per gemeente en per heffing verschillen. Zoek dus eerst uit hoe het bedrag van 120 euro precies is opgebouwd zodat we de vraag gerichter kunnen beantwoorden.

Wat staat er in de koopovereenkomst? In de modelovereenkomst staat dat heffingen ten laste van het gebruik niet worden verrekend.

Bij verhuizing binnen dezelfde gemeente betaal je meestal niet dubbel aan de gemeente. Als je aan de verkoper hebt betaald, kan de gemeente daar geen rekening mee houden en kan het wel voorkomen dat je dubbel betaalt.
chrisborst schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:41:
In feite heb jij gewoon te lang geld aan de gemeente betaald, dus alleen bij hen kun je dat terug halen.
Hij heeft heel 2023 in de gemeente gewoond en hij heeft voor het hele jaar verbruikerslasten aan de gemeente betaald.

[ Voor 24% gewijzigd door fopjurist op 28-02-2024 19:44 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02
Dit is gewoon.

Bij verkoop heb je een private overeenkomst wat je kunt gebruiken om kosten te verdelen (onderdeel van modelovereenkomst).

Bij verlaten van huurwoning heb je geen juridische basis om de kosten te delen (onderdeel van geen enkel huurcontract).

Bovenstaande staat los van de aanslag van de kosten zelf. Die wordt eenvoudigweg opgelegd aan de hoofdbewoner op peildatum.

Het gevolg is dat van huur naar koop gaan vrijwel altijd leidt tot teveel betalen. Van koop naar huur of van niets (ouderlijk huis bv) naar huur te weinig.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Dank voor de reacties.
Iets meer verduidelijking met bedragen;

Eindnota notaris

OZB 373,67
Waterschap 98,95
Riool 237
Totaal 709,62

Te verrekenen bedrag 120,54
31-10 tm 31-12 = 2 maanden

Wij betaalden in ons huurhuis 65 euro per maand zonder OZB.

Uiteindelijk heeft de BGHU niet TE veel gerekend. Het oude adres heeft 10 termijnen gekregen. Het nieuwe adres heeft 10 termijnen gekregen. Die zijn allen betaald.
Echter hebben wij november en december op beide adressen betaald. Daar zit het probleem.. Terwijl wij maar op één adres woonachtig waren en dit niet met nieuwe huurders hebben kunnen regelen (ook niet aan gedacht verder hoor)

[ Voor 11% gewijzigd door poekiepoes12 op 28-02-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

poekiepoes12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:04:
Dank voor de reacties.
Iets meer verduidelijking met bedragen;

Eindnota notaris

OZB 373,67
Waterschap 98,95
Riool 237
Totaal 709,62

Te verrekenen bedrag 120,54
31-10 tm 31-12 = 2 maanden

Wij betaalden in ons huurhuis 65 euro per maand zonder OZB.

Uiteindelijk heeft de BGHU niet TE veel gerekend. Het oude adres heeft 10 termijnen gekregen. Het nieuwe adres heeft 10 termijnen gekregen. Die zijn allen betaald.
Echter hebben wij november en december op beide adressen betaald. Daar zit het probleem.. Terwijl wij maar op één adres woonachtig waren en dit niet met nieuwe huurders hebben kunnen regelen (ook niet aan gedacht verder hoor)
Over welke gemeente gaat het? Wat staat er in de koopovereenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
fopjurist schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Over welke gemeente gaat het? Wat staat er in de koopovereenkomst?
Gemeente Utrecht.
We zijn de koopovereenkomst aan het doorspitten.

Edit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsSpLJ3dJ6lWZW9TdcKFfIn46WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ae47bxRHZqF3R5XxhS7IUxG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door poekiepoes12 op 28-02-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De OZB gaat waarschijnlijk over het eigenarendeel, dat heb je niet betaald op je oude adres. Het eigendomstarief bedroeg in 2023 0,07900%. Een heffing van 373,67 komt overeen met een OZB-waarde van 473k op 1-1-2022.
De rioolheffing in Utrecht wordt geheven van de eigenaar. Die heb je dus niet betaald op je oude adres.
Voor de waterschapsbelasting kan ik het bedrag van 98,95 niet plaatsen. De watersysteemheffing ingezetenen bedroeg 98,99 euro en is voor de gebruiker. Op basis van jouw koopovereenkomst was je dit bedrag niet verschuldigd. Het gaat dus om 2/12 van dit bedrag, dus 16,49 euro. Daar kun je nog achteraan.

[ Voor 8% gewijzigd door fopjurist op 28-02-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
fopjurist schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:30:
[...]

De OZB gaat waarschijnlijk over het eigenarendeel, dat heb je niet betaald op je oude adres. Het eigendomstarief bedroeg in 2023 0,07900%. Een heffing van 373,67 komt overeen met een OZB-waarde van 473k op 1-1-2022.
De rioolheffing in Utrecht wordt geheven van de eigenaar. Die heb je dus niet betaald op je oude adres.
Voor de waterschapsbelasting kan ik het bedrag van 98,95 niet plaatsen. De watersysteemheffing ingezetenen bedroeg 98,99 euro en is voor de gebruiker. Op basis van jouw koopovereenkomst was je dit bedrag niet verschuldigd. Het gaat dus om 2/12 van dit bedrag, dus 16,49 euro. Daar kun je nog achteraan.
Ik snap je uitleg grotendeels, niet volledig maar dank en die 16,49 gaan we niet moeilijk overdoen.

Maar laat ik hem eenvoudiger maken, los van het hele stukje koophuis.

Wij hebben 2 maanden gemeentelijke belastingen betaald, uiteraard zonder OZB, voor een adres waar wij op dat moment niet woonden. Daar zit hem eigenlijk het probleem. Had ik dit gewoon stop moeten zetten? Verhalen op de verhuurder nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:02
ik denk dat je hier heel. weinig mee kunt. Het gedeelte voor je koopwoning lijkt me duidelijk, daar heeft de afspraak bij de notaris ervoor gezorgd dat je daar gewoon 2/12 van de heffingen hebt betaald.

dan je huurwoning:
hier werkt het anders want een deel van de belastingen zijn voor se gebruiker en een deel voor de eigenaar. Het gebruiksdeel zou je in principe niet voor december en mss ook de dagen in november dat je er niet woonde hoeven betalen. Hangt er van af of het op dagbasis of maandbasis wordt bepaald.

verdere complicatie is nog dat het in je gemeente in 10 termijnen gaat. dus je betaalt eerst 2 maanden niet en daarna de rest van het jaar maandelijks. Stel dat je nov en dec niet hoefde te betalen, dan ben je 10/12 = 83% van het totaal verschuldigd. dus krijg je niet de complete termijn voor november en december terug maar slechts 70% van die van nov en 100% van dec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
poekiepoes12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:00:
[...]

Ik snap je uitleg grotendeels, niet volledig maar dank en die 16,49 gaan we niet moeilijk overdoen.

Maar laat ik hem eenvoudiger maken, los van het hele stukje koophuis.

Wij hebben 2 maanden gemeentelijke belastingen betaald, uiteraard zonder OZB, voor een adres waar wij op dat moment niet woonden. Daar zit hem eigenlijk het probleem. Had ik dit gewoon stop moeten zetten? Verhalen op de verhuurder nog een optie?
Nee, dat kan je niet stop zetten (tenzij je gezeik met incassobureau's wil). Je hebt begin van hat jaar 1 aanslag gekregen, en die is voor de persoon die er op 1 januari woont. Dat je die aanslag vervolgens in termijnen kan betalen doet daar niet aan af. Je betaalt voor de situatie op 1 januari. Voor sommige belastingen is dat gewoon hoe dan ook de situatie, en maakt het helemaal niks meer uit wat je doet gedurende het jaar, en bij sommige belastingen kan je als je verhuist een deel terugkrijgen van de gemeente/waterschap oid.

Maar als je binnen dezelfde gemeente verhuist is dat niet aan de orde. Je hebt 12 maanden betaald aan Utrecht, en je hebt er twaalf maanden gewoond.

Waar het hier potentieel fout is gegaan en dat is een als, is dat je ook kosten hebt betaald aan de verkopende partij die zij bij de verhuizing wel terug hebben kunnen krijgen bij de gemeente. Dus dan moet je je contract goed nalezen, en kijken of je dat inderdaad hebt afgesproken.

Je hoeft niet aan te kloppen bij de nieuwe verhuurders, daar heb je helemaal niks voor betaald. Die krijgen gewoon een aanslag voor hun gebruiksdeel vanaf de datum van inschrijving op dat adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Dank voor de heldere en uitgebreide uitleg.

Stukje uit het contract staat een paar posts hierboven. Hoe interpreteer jij dit?

Maar zoals jij schetst zou er wel een fout gemaakt kunnen zijn. Wat betekent dat het niet per definitie zo is dat je gewoon pech hebt van de omslag van huur naar koop?

[ Voor 40% gewijzigd door poekiepoes12 op 28-02-2024 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
poekiepoes12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:48:
Dank voor de heldere en uitgebreide uitleg.

Stukje uit het contract staat een paar posts hierboven. Hoe interpreteer jij dit?

Maar zoals jij schetst zou er wel een fout gemaakt kunnen zijn. Wat betekent dat het niet per definitie zo is dat je gewoon pech hebt van de omslag van huur naar koop?
Even snelle edit, want had de laatste zin gemist. Daar staat duidelijk dat heffingen ten laste van het gebruik niet verrekend zullen worden. Dus als je die wel hebt betaald dan heeft de notaris dat fout gedaan, en moet je daar aan de bel trekken.

[ Voor 24% gewijzigd door Hielko op 28-02-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hielko schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Nee, dat kan je niet stop zetten (tenzij je gezeik met incassobureau's wil).
Incassobureau's, was het maar zo'n feest. Bij gemeentelijke belastingen komt er eerst een aanmaning, twee weken later een dwangbevel, en drie dagen daarna mag er beslag worden gelegd.
Voor de rest ben ik het helemaal met je reacties eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
fopjurist schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Incassobureau's, was het maar zo'n feest. Bij gemeentelijke belastingen komt er eerst een aanmaning, twee weken later een dwangbevel, en drie dagen daarna mag er beslag worden gelegd.
Weer wat geleerd :)

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:37
fopjurist schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Maar dat is toch alleen als de gemeente geld wil? In dit geval wil TS geld van de gemeente en ik denk niet dat TS een dwangbevel mag uitschrijven.

Ik begreep uit een andere post dat het gaat om 16,49 euro. Ik zou er 1 telefoontje aan wagen en zeggen dat je wel hebt betaald maar het betreffende pand niet meer hebt bewoond en dat de huur was opgezegd. Grote kans dat ze om een uitschrijving of iets dergelijks vragen en dat ze dan het bedrag overmaken. Zo niet, dan zou ik voor dat relatief lage bedrag er niet al te veel moeite in stoppen.
Pagina: 1