Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 20:29
Omdat ik me wil gaan verdiepen in de werking van Windows server 2022 icm active directory wil ik hiervoor mijn "oude" pc gebruiken, een Aegis 204-eu.

Specs:

-Intel Core i7-6700
-16GB ddr4
-256 GB SSD
-1 TB hd

Gaat dit fatsoenlijk werken met bovenstaande specs ?

Het wordt puur om te testen en te ontdekken, dus niets kritisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Ja dat gaat prima. Kan wel zijn dat je sommige drivers handmatig moet installeren via apparaatbeheer, want het drivermodel voor Windows Server wijkt nogal af en pakt veel installers en apparaten niet op die op het consumenten OS meteen werken.

Waarom nog verdiepen in Active Directory? Dat is sinds Windows 2000 amper veranderd en in grote delen van de zakelijke markt aan het verdwijnen danwel over naar de cloud opvolger Entra ID of een Azure instantie.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 28-02-2024 21:16 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk22
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
nelizmastr schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:16:
Ja dat gaat prima. Kan wel zijn dat je sommige drivers handmatig moet installeren via apparaatbeheer, want het drivermodel voor Windows Server wijkt nogal af en pakt veel installers en apparaten niet op die op het consumenten OS meteen werken.

Waarom nog verdiepen in Active Directory? Dat is sinds Windows 2000 amper veranderd en in grote delen van de zakelijke markt aan het verdwijnen danwel over naar de cloud opvolger Entra ID of een Azure instantie.
AD is zeker nog niet aan het verdwijnen. Entra ID is ook geen regelrechte opvolger ervan. Hoe wil je zonder AD anders een lokaal netwerk opzetten op een on-premise server? Je kan zonder de AD er ook geen hybride ervan maken. Het zal nog een tijdje zo blijven.

De genoemde pc voldoet er prima voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:00

TheVMaster

Moderator WOS
De laatste keer dat ik het het checkte, was Server 2022 geen client operating system. Dus ik verplaats hem even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Dirk22 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:23:
[...]

AD is zeker nog niet aan het verdwijnen. Entra ID is ook geen regelrechte opvolger ervan. Hoe wil je zonder AD anders een lokaal netwerk opzetten op een on-premise server? Je kan zonder de AD er ook geen hybride ervan maken. Het zal nog een tijdje zo blijven.

De genoemde pc voldoet er prima voor :)
Wat is precies de use-case om voor een greenfield omgeving nog te kiezen voor een on-prem AD? Ik kan er zo niet een verzinnen hoor. Op zich gaat on-prem AD nog lang niet weg, maar lokale netwerken opzetten kan ook (als je het dan hebt over clients die gemanaged moeten worden he) perfect met Entra ID (en bijvoorbeeld een oplossing zoals Intune).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Noppesnada schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:09:
Omdat ik me wil gaan verdiepen in de werking van Windows server 2022 icm active directory wil ik hiervoor mijn "oude" pc gebruiken, een Aegis 204-eu.

Specs:

-Intel Core i7-6700
-16GB ddr4
-256 GB SSD
-1 TB hd

vliegt er over met die specs.

wel even een hypervisor erop (proxmox bv) en hem als een VM gaan aanbieden, geeft je net even wat meer flexibiliteit en je kan nog meer VM's aanmaken.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:44
Noppesnada schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:09:

Specs:

-Intel Core i7-6700
-16GB ddr4
-256 GB SSD
-1 TB hd

Als aanvulling op @Zwelgje: als je gaat virtualiseren heb je dus meer vrijheid om bepaalde Active Directory rollen te spreiden over meerdere servers. Het opzetten van de best-practice kun je daar dan mooi in meenemen. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik lees hier dat mensen een hypervisor gaan aanraden maar vanuit puur performance gerekend (stel je wilt 2 servers en 1 desktop virtualiseren dan heb je toch wel wat meer nodig dan een 6th gen intel core i7? en dan met name in core-count zou ik denken, heeft er iemand persoonlijke ervaring met dit soort (of soortgelijke hardware) een een homelap met windows, en ik vraag dan meteen dus MET WINDOWS want een stel lightweight linux apliences geloof ik direct.

ga je (zelfs met HT) dan wel cores genoeg hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:44
i-chat schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:26:
ik lees hier dat mensen een hypervisor gaan aanraden maar vanuit puur performance gerekend (stel je wilt 2 servers en 1 desktop virtualiseren dan heb je toch wel wat meer nodig dan een 6th gen intel core i7? en dan met name in core-count zou ik denken, heeft er iemand persoonlijke ervaring met dit soort (of soortgelijke hardware) een een homelap met windows, en ik vraag dan meteen dus MET WINDOWS want een stel lightweight linux apliences geloof ik direct.

ga je (zelfs met HT) dan wel cores genoeg hebben?
Jawel, je kunt een Windows Server prima op twee cores draaien. De i7-6700 heeft er vier + HyperThreading, dus acht. Als je dan Hyper-V Server installeert of zo dan heb je ook minimale overhead. Windows 10/11 draaien en daar dan op virtualiseren is zonde.

Geheugen is er voldoende (16GB) en dataopslag zit ook wel snor.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:30:
[...]

Jawel, je kunt een Windows Server prima op twee cores draaien. De i7-6700 heeft er vier + HyperThreading, dus acht. Als je dan Hyper-V Server installeert of zo dan heb je ook minimale overhead. Windows 10/11 draaien en daar dan op virtualiseren is zonde.

Geheugen is er voldoende (16GB) en dataopslag zit ook wel snor.
proxmox met KSM aan, dan kan je ook genoeg VM's kwijt op zon 16gb gebakje

https://pve.proxmox.com/wiki/Kernel_Samepage_Merging_(KSM)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 13:26
2 cores kan prima, server 22 gebruikt voor AD met een handje vol clients nauwelijks cpu of geheugen. Althans, niet als je het vergelijkt desktop systemen

[ Voor 17% gewijzigd door JasperE op 02-03-2024 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
TheVMaster schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:24:
[...]

Wat is precies de use-case om voor een greenfield omgeving nog te kiezen voor een on-prem AD? Ik kan er zo niet een verzinnen hoor. Op zich gaat on-prem AD nog lang niet weg, maar lokale netwerken opzetten kan ook (als je het dan hebt over clients die gemanaged moeten worden he) perfect met Entra ID (en bijvoorbeeld een oplossing zoals Intune).
Draai het eens om, waarom niet on-prem? Waarom via de cloud?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
c-nan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 04:53:
[...]

Draai het eens om, waarom niet on-prem? Waarom via de cloud?
Nou, dat is eigenlijk niet heel ingewikkeld. De meeste mensen werken tegenwoordig overal en dan heb je niet altijd toegang (nodig) tot een on-prem AD. Steeds meer diensten zijn SaaS, dus ook al actief in de cloud. Bestanden van medewerkers staan in de cloud (of het nu Apple, Google of Microsoft is), dus wat is dan nog de noodzaak om een (dure) on-prem serveromgeving in de lucht te willen houden of daar nu nog mee te willen beginnen.

Beetje hetzelfde eigenlijk waarom klanten (die nog geen device management oplossing hebben) nu niet meer beginnen aan Configuration Manager, maar eigenlijk altijd naar Intune (of een andere MDM oplossing) kijken. Ken genoeg klanten die af willen van die hele (complexe) on-prem omgeving voor het beheren van hun werkplekken en dus de move maken naar de cloud. Zelfs als ze dus een on-prem AD hebben gaan ze native Entra ID gekoppelde werkplekken uitrollen. Dus geen Hybrid, of on-prem connecties meer.

Ik stel de vraag dus niet zomaar, die stel ik omdat ik veel (van onze) klanten die move zie maken. Dus ik zou niet snel adviseren om in een greenfield situatie voor een on-prem AD te kiezen.

Neemt overigens niet weg dat het helemaal niet gek is om zelf voor studie/lab doeleinden een on-prem AD op te bouwen hoor, het is niet dat de on-prem AD nu ineens verdwenen is natuurlijk. Die gaat er de komende 10-20 jaar zeker nog wel zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 04-03-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik begrijp de bovenstaande reacties hoor, maar wat is er mis met even een on-premise Windows AD op een servertje te gooien en daar eens lekker mee te spelen.... Zet er een virtuele client naast, en ga eens spelen met wat gebruikers en grouppolicy's en een simpele applicatie. :).

Als de eerste indrukken opgedaan zijn, kan TS altijd nog een M365 developer omgeving afnemen in "zijn" on-premise omgeving aan M365/Entra koppelen. Een M365 developer geeft ook tijdelijk toegang tot Entra P2 licenties, dus genoeg om mee te stoeien. Lijkt mij een erg leuk leertraject.

Veel bedrijven worstelen vanwege on-premise legacy afhankelijkheden nog wel flink met de gang naar de cloud. Als we het al eens zijn dat on-premise voorlopig nog wel even blijft, dan lijkt mij niks mis met het idee om daar even mee te stoeien om ervaring op te gaan doen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 20:29
Hallo allemaal,

Dank je voor jullie uitgebreide bijdragen, dit wordt gewaardeerd.

Voor nu heb ik voldoende informatie om de eerste stappen te zetten.
Pagina: 1