Nou, dat is eigenlijk niet heel ingewikkeld. De meeste mensen werken tegenwoordig overal en dan heb je niet altijd toegang (nodig) tot een on-prem AD. Steeds meer diensten zijn SaaS, dus ook al actief in de cloud. Bestanden van medewerkers staan in de cloud (of het nu Apple, Google of Microsoft is), dus wat is dan nog de noodzaak om een (dure) on-prem serveromgeving in de lucht te willen houden of daar nu nog mee te willen beginnen.
Beetje hetzelfde eigenlijk waarom klanten (die nog geen device management oplossing hebben) nu niet meer beginnen aan Configuration Manager, maar eigenlijk altijd naar Intune (of een andere MDM oplossing) kijken. Ken genoeg klanten die af willen van die hele (complexe) on-prem omgeving voor het beheren van hun werkplekken en dus de move maken naar de cloud. Zelfs als ze dus een on-prem AD hebben gaan ze native Entra ID gekoppelde werkplekken uitrollen. Dus geen Hybrid, of on-prem connecties meer.
Ik stel de vraag dus niet zomaar, die stel ik omdat ik veel (van onze) klanten die move zie maken. Dus ik zou niet snel adviseren om in een greenfield situatie voor een on-prem AD te kiezen.
Neemt overigens niet weg dat het helemaal niet gek is om zelf voor studie/lab doeleinden een on-prem AD op te bouwen hoor, het is niet dat de on-prem AD nu ineens verdwenen is natuurlijk. Die gaat er de komende 10-20 jaar zeker nog wel zijn.
[
Voor 8% gewijzigd door
TheVMaster op 04-03-2024 12:05
]