Vorig jaar juli 2023 heb ik 11 zonnepanelen laten installeren door een vriend van mij die een installatiebedrijf heeft. Ik heb ze laten plaatsen tegen inkoopprijs en moet eerlijk toegeven dat ik mede daardoor geen tijd heb gestoken in het optimaliseren van de installatie en plaatsing.
Dit zijn de specificaties van de installatie:
11x Jinko Tiger Neo N-Type 54 Half Cell Full Black 1500V 420Wp
1x Growatt MIN 4200TL-XH Inverter 1PH AFCI
5x Valk pro+ plat dak onderconstructie
Zoals je kunt zien, zijn er geen optimizers of iets dergelijks gebruikt. Kortom, het gaat om een oost/west opstelling waarbij 5 panelen aan de achterzijde van de woning op een plat dak zijn geplaatst. Volgende week woensdag wordt er een dakkapel geplaatst en kunnen 4 panelen worden verplaatst naar het platte dak van het dakkapel (dat wordt verstevigd).
Mijn vraag is nu alleen: naar welke kant kunnen ze het beste gericht worden en onder welke hoek? Ik heb al het een en ander gelezen op Tweakers, maar eerlijk gezegd kom ik er niet helemaal uit.
/f/image/MNxNkBHRpRrOMwew1fSaQon3.png?f=fotoalbum_large)
Op de satelliet foto zie je een paar kleuren:
Blauw: voorgevel westen
Rood: achterzijde aanbouw oosten
Groen: plaatsing dakkapel
Voor de Suncalc berekening heb ik de langste dag van het jaar gepakt namelijk 20 juni. Als er tools of hulpmiddelen zijn waarmee ik dit zelf kan berekenen dan hoor ik het ook graag.
Dit zijn de specificaties van de installatie:
11x Jinko Tiger Neo N-Type 54 Half Cell Full Black 1500V 420Wp
1x Growatt MIN 4200TL-XH Inverter 1PH AFCI
5x Valk pro+ plat dak onderconstructie
Zoals je kunt zien, zijn er geen optimizers of iets dergelijks gebruikt. Kortom, het gaat om een oost/west opstelling waarbij 5 panelen aan de achterzijde van de woning op een plat dak zijn geplaatst. Volgende week woensdag wordt er een dakkapel geplaatst en kunnen 4 panelen worden verplaatst naar het platte dak van het dakkapel (dat wordt verstevigd).
Mijn vraag is nu alleen: naar welke kant kunnen ze het beste gericht worden en onder welke hoek? Ik heb al het een en ander gelezen op Tweakers, maar eerlijk gezegd kom ik er niet helemaal uit.
/f/image/MNxNkBHRpRrOMwew1fSaQon3.png?f=fotoalbum_large)
Op de satelliet foto zie je een paar kleuren:
Blauw: voorgevel westen
Rood: achterzijde aanbouw oosten
Groen: plaatsing dakkapel
Voor de Suncalc berekening heb ik de langste dag van het jaar gepakt namelijk 20 juni. Als er tools of hulpmiddelen zijn waarmee ik dit zelf kan berekenen dan hoor ik het ook graag.