Koelkastdeur hangt scheef/zakt, scharnieren defect ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-05 18:31

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Mijn allereerste post ooit in dit forum :P

Ik heb een Siemens inbouwkoelkast (een KI81RAD30/03), 177,5 cm hoog. Probleem is dat sinds een tijdje de deur aan het zakken is, waardoor de deur niet meer goed sluit, zie foto waar de bovenkant van de deur lager is dan de kast aan de linkerkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBILMfwX5XCJ9BCKj8HOQkVYg6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFpJ1kdQCjD9cJaTWsJFr3nc.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dan kijkt naar de scharnieren zien die er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExxUJLGLS7x-p4LQ8RR_GXCo_k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36fd96EdqgQuRRnnF5VbFB1f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5_Uia7hkCvvxpeJ1W_zFDWQUKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXgVLoEB9DJknQ79zeeYcaBe.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop alsof het deel van het scharnier dat op de koelkast zit nog wel recht zit, maar dat het deel wat daarin zit en op de kastdeur zit scheef zit en dat de reden is waardoor de deur lager hangt dan de bedoeling is.

Heeft iemand een tip hoe de scharnieren bij te stellen? Of zijn ze defect? Vervangen is een optie, maar de witgoedreparateur vraagt bijna 200 euro zonder garantie op resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:45

BCC

Heb je geen ruimte boven de koelkast om een extra scharnier te zetten ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 16:53
BCC schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:44:
Heb je geen ruimte boven de koelkast om een extra scharnier te zetten ?
Exact wat @BCC zegt. Paar flinke tikken tegen het oude scharnier, en een nieuw scharnier plaatsen in ruimte er boven. Zorgt ook dat er minder diagonale kracht komt te staan op de deur.

Omdat het huidige scharnier zo laag ligt komt er veel meer gewicht op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:19
Een nieuwe scharnier in de kast erboven plaatsen zou ik echt niet zomaar aan beginnen..
Die moet exact op dezelfde positie open gaan, en vooral op exact dezelfde manier en positie dichtgaan, omdat anders je koelkastdeur niet meer goed sluit. Bij een kastdeur maakt dat natuurlijk niet uit, maar als je koelkastdeur open blijft staan heb je wel een probleem.
En een koelkast scharnier beweegt altijd anders dan een standaard keukenkastdeur scharniertje. Dat past dus nooit.

Gezien je blijkbaar de standaard scharnieren al niet zelf wil gaan vervangen maar er een monteur voor in wil schakelen (ook al is het een makkelijk klein klusje), zou ik al helemaal niet adviseren om zelf een nieuw extra scharnier boven de koelkast te gaan plaatsen.

Normaal had ik aanbevolen om gewoon zelf wat nieuwe scharnieren te bestellen, maar ik zie dat een setje originele scharnieren voor die koelkast al meer dan 140 euro kost:

https://www.siemens-home....reparts/Togglebox=tb0105/

Das dus vrij prijzig.
Dus niks gek dat de monteur 200 euro vraagt.

Hoe zit die schroef aan de zijwand van de koelkast? Die lijkt ook helemaal scheef en uit verband getrokken te zitten, niet? Die is voor extra versteviging.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ja de scharnieren zijn erg prijzig, dus voordat ik ze vervang of laat vervangen is het de vraag of dat het probleem van de scheefhangende deur wel oplost. Die schroef zit idd niet zo lekker en ik zie nu op de foto dat er een 2e gat naast zit, misschien kan ik daar wel een extra schroef in kwijt om de boel weer recht te trekken/extra vast te zetten.

Het idee voor een extra scharnier boven de koelkast is ook wel een goede, want daar is idd ruimte en de (zware) deur hangt maar aan 2 scharnieren vast.

[ Voor 18% gewijzigd door Wokschotel op 28-02-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:42

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Wokschotel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:08:
ik zie nu op de foto dat er een 2e gat naast zit, misschien kan ik daar wel een extra schroef in kwijt om de boel weer recht te trekken/extra vast te zetten.
Ik zie niet hoe je denkt dat dat 't gaat oplossen. Het probleem zit aan de kant van de koelkast, niet aan de kant van de deur. (Ik heb overigens exact dezelfde koelkast :D )

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 28-02-2024 17:13 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
RobIII schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Ik zie niet hoe je denkt dat dat 't gaat oplossen. Het probleem zit aan de kant van de koelkast, niet aan de kant van de deur. (Ik heb overigens exact dezelfde koelkast :D )
Ik hoop dat jouw deur rechter hangt :P Maar hoe bedoel je, het probleem zit aan de kant van de koelkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:42

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Wokschotel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:15:
[...]
Ik hoop dat jouw deur rechter hangt :P Maar hoe bedoel je, het probleem zit aan de kant van de koelkast?
De scharnier is gebogen aan de kant van de koelkast en lijkt daar zelfs uit te komen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQFEw6fulkXY7sRqmH5NATQIa0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t3yorto0nMl8xKikA2Z2gQj6.png?f=fotoalbum_large

(De twee verticale lijnen zijn even lang, dus de scharnier lijkt met niet t.o.v. de koelkastdeur te zijn verschoven).

Ik ga vanavond wel eens even naar mijn scharnieren kijken ja :D

[ Voor 51% gewijzigd door RobIII op 28-02-2024 17:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:19
Stap 1 zou lijkt me zijn om eerst het deurfront (de “houten” deur) er eens af te halen, dan de koelkast deur leeg te halen en de deur eens van de scharnieren af te halen.

Dan heb je de scharnieren los hangen, en kun je eens bekijken of er inderdaad zoveel speling op zit dat je ze makkelijk scheef kunt duwen, of dat er iets anders aan de hand is (montagegaten met speling waardoor de gehele scharnier scheef getrokken is bijv.)
Dan heb je tenminste een betere richting om de oorzaak te achterhalen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 23:22

Beurlap

Kak!

Heb ik ook gehad met een wat oudere keuken. Gewoon nieuwe scharnieren bestellen. Die kunnen echt wel wat hebben qua gewicht.

Hier hangt het inmiddels al weer jaren goed
Pagina: 1