Help! Kan niet meer aanmelden op Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-07 05:17
Beste Tweakers,

Ik werk nu iets meer dan een jaar met een Surface Pro 8 en twee externe LG monitors. Geregeld duikt er echter een probleem op in Windows 11 Pro. Soms als ik opnieuw opstart, krijg ik onderstaande foutmelding:

"De service User Profile-service verhindert het aanmelden. Gebruikersprofiel kan niet worden geladen."

In het verleden was het probleem quasi direct opgelost door Windows opnieuw in veilige modus op te starten, maar de laatste keer dat deze fout zich voordeed duurde het al veel langer vooraleer het probleem verholpen was. De exacte reden waarom het na opstartpoging 15 ineens wél lukte weet ik niet. Het enige vreemde was dat de afstand van mijn bureaublad iconen plots enorm gewijzigd was toen ik wél terug toegang had tot mijn gebruikersprofiel.

Dit opstartprobleem baart me serieus zorgen, aangezien ik alles van mijn werk vanop deze laptop regel en ik ook veel instellingen ed aangepast heb. Ik zit dus écht niet te wachten op een herinstallatie. Ik durf nu uit angst om werkvertraging op te lopen de laptop zelfs niet meer uit te schakelen. Maar vanzelfsprekend is dit geen geschikte oplossing op lange termijn, zeker niet omdat ik nu ook nog eens zonder geluid zit (aangezien dit een herstart vereist).

Mijn vragen zijn nu als volgt:

(1) Waar vind ik - nu ik wél toegang heb tot mijn Windows gebruikersprofiel - de BitLocker-herstelsleutel terug? Tijdens het proberen op te lossen van het probleem werd hiernaar gevraagd. Ik kan deze echter niet vinden.

(2) Is er een manier om dit probleem voor eens en altijd te verhelpen zonder hierbij een herinstallatie te moeten uitvoeren? Het zou me een mental breakdown besparen, aangezien ik destijds een week ben bezig geweest met alles voor mijn werk goed in te stellen.

(3) Hoe kan ik binnen Windows 11 Pro voor alle zekerheid een back-up maken zodat ik geen software, instellingen, gegevens etc verlies wanneer dit probleem zich opnieuw zou voordoen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
(1) Waar vind ik - nu ik wél toegang heb tot mijn Windows gebruikersprofiel - de BitLocker-herstelsleutel terug? Tijdens het proberen op te lossen van het probleem werd hiernaar gevraagd. Ik kan deze echter niet vinden.
Windows heeft je bij 't instellen van BitLocker onmeunig gedwongen die sleutel op te slaan op een USB stick of op een niet-systeemschijf. Als je je dat niet meer kunt herinneren...
Maar als je in je startmenu "Bitlocker" typed kun je in "Bitlocker beheren" gewoon je key opnieuw exporteren ("Backup maken van uw herstelsleutel).
DimiDee schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:27:
(2) Is er een manier om dit probleem voor eens en altijd te verhelpen zonder hierbij een herinstallatie te moeten uitvoeren? Het zou me een mental breakdown besparen, aangezien ik destijds een week ben bezig geweest met alles voor mijn werk goed in te stellen.
Als niet duidelijk is wat het (onderliggende) probleem is is dat natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar algemene stappen om de gezondheid van je Windows te controleren / repareren kun je natuurlijk altijd nemen.
(3) Hoe kan ik binnen Windows 11 Pro voor alle zekerheid een back-up maken zodat ik geen software, instellingen, gegevens etc verlies wanneer dit probleem zich opnieuw zou voordoen?
Daar zijn talloze manieren voor, de ene meer geschikt dan de andere. Heb je al gewoon eens gegoogled? Want, niet om 't een of ander, die vragen die er staan wanneer je hier een nieuw topic opent staan er natuurlijk niet voor niets ;)
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Verder weet ik niet wat de situatie is, maar je hebt 't over je werk: Hebben ze daar geen IT afdeling waar iemand er naar kan kijken?

Overigens, vwb die backup, gezien de zorgen die je hebt nu 't mis dreigt te gaan: als je laptop zo belangrijk is had je natuurlijk al lang en breed een backup moeten hebben ;)

[ Voor 72% gewijzigd door RobIII op 28-02-2024 17:01 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• DimiDee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-07 05:17
RobIII schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Windows heeft je bij 't instellen van BitLocker onmeunig gedwongen die sleutel op te slaan op een USB stick of op een niet-systeemschijf. Als je je dat niet meer kunt herinneren...
Maar als je in je startmenu "Bitlocker" typed kun je in "Bitlocker beheren" gewoon je key opnieuw exporteren ("Backup maken van uw herstelsleutel).
Oké, daar herinner ik me dus niets van. Bedankt om deze methode uit te leggen.
Als niet duidelijk is wat het (onderliggende) probleem is is dat natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar algemene stappen om de gezondheid van je Windows te controleren / repareren kun je natuurlijk altijd nemen.
Thanks voor deze tips, ik ga ze gelijk toepassen.
Daar zijn talloze manieren voor, de ene meer geschikt dan de andere. Heb je al gewoon eens gegoogled? Want, niet om 't een of ander, die vragen die er staan wanneer je hier een nieuw topic opent staan er natuurlijk niet voor niets ;)
Uiteraard heb ik al meermaals onderzoek gedaan. Maar er zijn inderdaad 'talloze' manieren om dit te doen en zelf zie ik zo door de bomen het bos niet meer. Wat is nu wel- en niet aan te raden? Net daarom kom ik hier advies inwinnen, zodat ik hier van mensen met eventueel ervaring kan leren.
Verder weet ik niet wat de situatie is, maar je hebt 't over je werk: Hebben ze daar geen IT afdeling waar iemand er naar kan kijken?

Overigens, vwb die backup, gezien de zorgen die je hebt nu 't mis dreigt te gaan: als je laptop zo belangrijk is had je natuurlijk al lang en breed een backup moeten hebben ;)
Ik ben zelfstandige en werk dus voor mezelf, helaas zonder IT afdeling. Ik heb inderdaad geen zelf ingebouwde back-up van Windows en mijn instellingen, maar mijn dagelijkse 'werkmap' met alle bestanden zit wel in twee clouds en ook nog offline op drie plaatsen. Los daarvan wil ik ook graag mijn software en instellingen behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:54
Ik zit dus écht niet te wachten op een herinstallatie. Ik durf nu uit angst om werkvertraging op te lopen de laptop zelfs niet meer uit te schakelen.
Je kan ook een herinstallatie doen van je Windows met-behoud-van-instellingen: al je eigen gegevens en programma's blijven dan intact, maar je Windows-zelf wordt vernieuwd.

Wat betreft backups: er zijn systeembackups (zoals het zegt: je backupt je systeem, je Windows) of 'gewone'backups die een copie maken van je eigen bestanden.
En voor backups bestaan er freeware programma's.

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:26

Plux

Team KVM

Of je kunt support bij Microsoft proberen

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
Zoals aangegeven , je kan een repair installatie doen.
Vaak kan dit hardnekkige problemen met Windows oplossen.

ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.
Eventueel eerst een (image) backup maken?
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Misschien ook maar beter om bitlocker uit te zetten dan?

[ Voor 33% gewijzigd door The_Doman op 29-02-2024 21:38 ]

Pagina: 1