Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorge Ober
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-12-2024
Onlangs mijn PC + scherm een upgrade gegeven naar:

CPU: Intel Core i5-9400F Processor (6 cores, 6 threads, 2.9 - 4.1 GHz)
GPU: MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1
RAM: 2x 8GB DDR4

DISPLAY: HP Omen 24" 165hz IPS 1080P HDMI 2.0 / DisplayPort 1.4
KABEL: Vivolink PROHDMIS1.5

Ik heb de HDMI 2.0 kabel gebruikt voor PC met Monitor te verbinden.
De meeste games (Far Cry 5/GTA 5/Cyberpunk) draaien tussen de 60 - 75 fps. Het beeld geeft weinig tearing en nagenoeg geen haperingen.
Mijn scherm staat ingesteld op 165hz via scherm-menu + Windows resolutie aangepast naar 1080p x 165hz. Ingame settings heb ik zoveel mogelijk op 165hz refresh rate gezet. V-Sync staat aan.

Probleem
Ik heb het gevoel dat ik niet het maximale uit het 165hz scherm haal doordat mn games voornamelijk rond de 60-75 fps schommelen.

Vragen
Welk voordeel heeft het gebruiken van de DisplayPort 1.4 kabel t.o.v. mijn HDMI 2.0?
Zijn er bepaalde settings (zoals V-Sync) de vloeiender beeld opleveren?
Gaat Freesync Premium (Monitor ondersteund dit) verbetering opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:46

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "ik haal er niet het maximale uit". Je hebt het over weinig tearing en weinig haperingen. Meer FPS krijg je door een krachtiger gpu (of settings verder terugschroeven), daar is geen discussie over mogelijk. Ik mis nu waarschijnlijk waarom je het in je beeldscherm zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorge Ober
Het beeldscherm ondersteunt Freesync Premium maar ik las dat dit alleen werkt bij DisplayPort 1.4 dus voordat ik de kabels wissel en allerlei instellingen ga aanpassen...

Wat zou Freesync Premium hieraan verbeteren?

Daarnaast; hoeveel zin heeft 165hz als mijn fps toch "maar" op 60-75 draait...

[ Voor 15% gewijzigd door Jorge Ober op 28-02-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-07 13:06
Jorge Ober schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:43:
Het beeldscherm ondersteunt Freesync Premium maar ik las dat dit alleen werkt bij DisplayPort 1.4 dus voordat ik de kabels wissel en allerlei instellingen ga aanpassen...

Wat zou Freesync Premium hieraan verbeteren?

Daarnaast; hoeveel zin heeft 165hz als mijn fps toch "maar" op 60-75 draait...
Niet, in theorie is 75Hz voldoende, daarnaast zijn er weinigen die verschil zien tussen 60 fps en 75 fps, dus je kan je monitor op 60Hz gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 18:00
Een 1060 gaat je ook niet veel meer FPS geven. Je zal echt een 3000 serie minimaal moeten hebben voor de games die je noemt.

Andere minder intensieve games kunnen mogelijk wel de 144fps of 165fps aan tikken, maar alsnog denk ik dat dat meer uitzondering dan regel is.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Alles op zijn laagst zetten kan helpen, maar je processor is ook relatief oud, dus ik zou zeker niet de duurste videokaart erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorge Ober
Niet, in theorie is 75Hz voldoende, daarnaast zijn er weinigen die verschil zien tussen 60 fps en 75 fps, dus je kan je monitor op 60Hz gebruiken.
Vreemd genoeg merk ik met browsen / Windows een duidelijker verschil in vloeiendheid dus ben vooral op zoek naar een manier om dat bij gamen ook te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-07 17:34

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

dan moet je de gpu upgraden, ook de 1080p resolutie zorgt dat de games op de CPU leunen, en dat is ondertussen ook geen hoogvlieger meer. Doordat je 2d werk in windows wel op de max refresh draait, merk je dit verschil, maar je had beter een 1440p met bv max 100hrz kunnen nemen voor gamen, dan had de cpu ook minder uitgemaakt, omdat het dan weer meer op de vga leunt ipv de cpu.

Je ram op zo hoog mogelijke speeds en laagste CAS latency doet je low fps eventueel wat omhoog krikken, maar met die config heb je nog wel even werk nodig om dat scherm optimaal te laten functioneren

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:09
aangezien zowel de ram als cpu echt te kort gaan komen.zou ik eerder gaan voor een ander moederbord,cpu ram setje indien dat financieel mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gta 5 heeft overigens issues als je rond de 140fps komt, dus mocht je ooit een pc hebben die dat aan kan zou ik niet schrikken haha. Gaat dan enorme stutters vertonen.

• Jorge Ober
Bedankt voor jullie reply's en input, het wordt mij al wat duidelijker.

Gisteravond nog even TDU Unlimited (incl. HD mods) gestart een deze draait op 165fps (limited) met 165hz modus.

Volledig vloeiend beeld en scherpte dus mijn opties worden dan;
1) Settings voor GTA 5/Cyberpunk/Far Cry terugschroeven naar stabiele 100/120 fps
2) GPU upgraden zodat ik op full settings hogere fps dan 60-75 kan halen.

Voor optie 1; is het verstandig om via de ingame-settings een locked fps van 100 in te stellen + dynamic resolution scaling (of een dergelijke setting)?
Pagina: 1