Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muzzleflash
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-05 10:40
Beste Tweakers,

Wij zijn niet de eerste bewoners van ons huis, nu ben ik wat aan het puzzelen om te achterhalen of er aanpassingen aan onze meterkast nodig zijn voor het plaatsen van een laadpaal/wallbox voor onze plugin hybride. Nu zit er een krachstroomstekker (vrouwtje) naast de meterkast (zie foto 1), maar hij wordt nergens op het groepenoverzicht aangegeven (zie foto 2). Ik heb dus ook geen idee of hij daadwerkelijk op een eigen groep is aangesloten (wellicht groep 10: reserve). Het huis heeft een 3 fase aansluiting.

Zijn er elektrotechnisch onderlegde Tweakers die weten hoe krachstroomstekkers doorgaans worden aangesloten?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSZqmbveXbq0xFhKkKRUO0107-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ss44wDaDS4BMe1rk4xr3XPN9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxvqVMm5XlHJJ6PD17AZFgPZfIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2B7EpR6FjeSeUiK6KibGZK2P.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via muzzleflash op 28-02-2024 16:33)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

muzzleflash schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Heb hem nog even open gehaald, zo loopt blauw:

[Afbeelding]
Dus nul van hoofdschakelaar naar > ALS3 & ALS4,
ALS4 > ALS2> PV-boer heeft ALS2 met een net te korte ader en aftakblokjes weer naar die Gacia B16 krachtautomaat gelegd.
En vanuit ALS3 > ALS1.

Mooi was geweest: PV-boer pakt dubbele eindaderhulsjes van ALS2 > PV en had i.p.v. Gacia B16 krachtautomaat een A-merk B16 krachtaardlekautomaat gebruikt.
TODO voor verbetering:
  • Gacia B16 krachtautomaat vervangen voor een A-merk krachtaardlekautomaat.
  • Aftakblokjes vervangen voor dubbele eindaderhulsjes.
  • Lasdoppen verwijderen en oplossen met zo'n vast te zetten ding (iemand onder mij zal vast zo vriendelijk zijn een link te sturen want ik kom er nu net niet op).
  • Fornuisgroep vervangen voor een A-merk krachtaardlekautomaat.
  • Beltrafo naar beneden of opschuiven en plaatsen van een A-merk krachtaardlekautomaat voor laadpaal.
  • CEE-aansluiting verwijderen (nergens voor nodig).
Edit: laatste puntje, als je toch (iemand laat werken aan de groepenkast) bezig gaat; het is iets overzichtelijker om hoofdschakelaar > PV > ALS4 > ALS2 de nullen te verbinden. I.p.v. kriskras boven en weer naar onder.

Edit2: hatseflats: https://www.groepenkastco...-voor-lasklemmen-2273-500 of deze serie: https://www.wago.com/nl/praktische-tips-rijgklemmen

Edit3: ga even op onderzoek naar je omvormer en de handleiding of je met een 30mA of juist met een 300mA aardlek (dus krachtaardlekautomaat) uit de voeten kunt.

Edit4: je mist nog een waarschuwingsstickertje voor je PV-installatie, het staat er wel onder, maar zo'n sticker is in alle talen duidelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door True op 28-02-2024 16:41 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ff met een kruiskop die 4 schroeven losdraaien. Dan trek je het voorpaneel er af en kan je zien waar de kabels heen leiden.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 04:31
Je meterkast heeft helemaal geen groep 10.
Ik zou verwachten dat hij op 9 zit of achter de Pv automaat. Makkelijkste is om inderdaad even de voorkant eraf te halen, dan heb je het zo gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muzzleflash
NeFoRcE schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:29:
ff met een kruiskop die 4 schroeven losdraaien. Dan trek je het voorpaneel er af en kan je zien waar de kabels heen leiden.
Goeie 8)7 hij is op groep 9 (zelfde als warmtepomp) aangesloten. Weet niet of dat wat betekent of niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29

timovd

Voorsprong door techniek

Een laadpaal moet sowieso achter een aparte ALS, dus ik zou een alamat plaatsen voor de laadpaal en die CEE-aansluiting verwijderen.
Let ook op de kookgroep. Die kun je beter aansluiten op de 3f ALS (3) en verdelen over twee fasen. Nu heb je een apparaat van 2x 16A aangesloten op één fase van - neem ik aan - 25A.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muzzleflash
Ter info, het geheel er achter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLoqFGHcuBYWulDxUgDRkg4TCEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pygyfczJOxmWHV9ry6XivSr4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
muzzleflash schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Goeie 8)7 hij is op groep 9 (zelfde als warmtepomp) aangesloten. Weet niet of dat wat betekent of niet...
Dat hoeft in principe niet zo'n heel groot probleem te zijn. We weten niet waarvoor hij gebruikt is of bedoeld was.

Als je er een EV-lader wil aansluiten is het wel aanbevolen om hier een eigen groep voor te maken vanwege de gelijktijdigheid van de warmtepomp en de EV-lader. Ook zijn er ook nog punten t.b.v. aardlekbeveiliging, maar dat hangt van je ev-lader af.

Echter is een vaste EV-Lader met load balancing aanbevolen als je slechts een 3x25A aansluiting hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom zit je PV-installatie niet achter een ALS?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

timovd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:00:
Waarom zit je PV-installatie niet achter een ALS?
Die zit toch in als 4 ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muzzleflash
Op de foto wat lastiger te zien, maar hij zit idd op ALS4 aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@heuveltje Ik zie grijs draad van fase 1 op de HS naar fase 1 van de automaat, zwart van fase 2.
Lekkere installateur geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muzzleflash
timovd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:07:
@heuveltje Ik zie grijs draad van fase 1 op de HS naar fase 1 van de automaat, zwart van fase 2.
Lekkere installateur geweest...
Bruin lijkt vanaf ALS4 te komen en blauw vanaf ALS2, is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@muzzleflash blauw wordt voordat 'ie naar ALS 4 komt gesplitst met een dubbele adereinduls. Zit direct achter de HS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

muzzleflash schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:07:
[...]

Op de foto wat lastiger te zien, maar hij zit idd op ALS4 aangesloten.
Heel zeker? De bovenkant van de automaat gaat naar de omvormer. De onderkant komt voor zover ik kan zien direct vanuit de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muzzleflash
timovd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:12:
@muzzleflash blauw wordt voordat 'ie naar ALS 4 komt gesplitst met een dubbele adereinduls. Zit direct achter de HS.
Thanks, ben een elektra noob die probeert uit te vogelen of zn huis risico loopt om in de fik te gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

• Die hoofdschakelaar aftakblokjes met bruine fases gecombineerd met gekleurde fases :(
  • De blanke aders in de Gacia (:() PV
  • Die fase draad in #11 :(
  • Die lasdoppen in de groepenkast die niet zijn vast gezet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:36
Jullie kijken niet goed denk ik. Hij zit op 9 aangesloten. Bij de warmtepomp dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muzzleflash
timovd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Heel zeker? De bovenkant van de automaat gaat naar de omvormer. De onderkant komt voor zover ik kan zien direct vanuit de hoofdschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEa57FDHcp8t1qKse3WPDb8T7ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QO7OmooUwO7zPnlsUfNptu1t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

muzzleflash schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]
Dus nul van hoofdschakelaar naar > ALS3 & ALS4,
ALS4 > ALS2> PV-boer heeft ALS2 met een net te korte ader en aftakblokjes weer naar die Gacia B16 krachtautomaat gelegd.
En vanuit ALS3 > ALS1.

Mooi was geweest: PV-boer pakt dubbele eindaderhulsjes van ALS2 > PV en had i.p.v. Gacia B16 krachtautomaat een A-merk B16 krachtaardlekautomaat gebruikt.
TODO voor verbetering:
  • Gacia B16 krachtautomaat vervangen voor een A-merk krachtaardlekautomaat.
  • Aftakblokjes vervangen voor dubbele eindaderhulsjes.
  • Lasdoppen verwijderen en oplossen met zo'n vast te zetten ding (iemand onder mij zal vast zo vriendelijk zijn een link te sturen want ik kom er nu net niet op).
  • Beltrafo naar beneden of opschuiven en plaatsen van een A-merk krachtaardlekautomaat voor laadpaal.
  • CEE-aansluiting verwijderen (nergens voor nodig).
Edit: laatste puntje, als je toch (iemand laat werken aan de groepenkast) bezig gaat; het is iets overzichtelijker om hoofdschakelaar > PV > ALS4 > ALS2 de nullen te verbinden. I.p.v. kriskras boven en weer naar onder.

Edit2: hatseflats: https://www.groepenkastco...-voor-lasklemmen-2273-500 of deze serie: https://www.wago.com/nl/praktische-tips-rijgklemmen

Edit3: ga even op onderzoek naar je omvormer en de handleiding of je met een 30mA of juist met een 300mA aardlek (dus krachtaardlekautomaat) uit de voeten kunt.

Edit4: je mist nog een waarschuwingsstickertje voor je PV-installatie, het staat er wel onder, maar zo'n sticker is in alle talen duidelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door True op 28-02-2024 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Even bewust in een nieuwe post mocht je mijn edit niet zien:
Ga niet klakkeloos dingen aannemen op internet zoals mijn post, maar laat dit even bevestigen door anderen als het niet je expertise is.
Ga ook niet zelf aan de slag als je niet zeker bent wat je aan het doen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Eens met alles, behalve
True schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:31:
[...]
...
TODO voor verbetering:
  • ...
...
De kookgroep mag wel achter de 3f ALS als deze verdeeld wordt over 2 fases. De meeste kookplaten zijn toch 2 circuits van 2x 16A. Wel moet er een brug op de hendels, zodat het apparaat in één beweging is uit te zetten.

Persoonlijk had ik de 2 buitengroepen achter een aparte alamat gezet. Dan kunnen alle 1-fase groepen achter de 1f ALS's. Dan kunnen de PV, WP, kookgroep en nieuwe laadpaal op een 3f alamat (op de middelste rij en bij voorkeur verbonden met een kam).

Pagina: 1