Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 10:34
Ik wil mijn huis laten voorzien van triple-split airco (woonkamer, kantoor & slaapkamer) want in de zomer is het snel 24+ graden en in de winter krijg ik het boven met mijn vloerverwarming niet comfortabel (en gezien de gasprijs wil ik de thermostaat beneden ook niet op 20 graden zetten).

Qua ruimtes gaat het om 90m3, 20m3 en 14m3.

Ik ben nu een tweetal offertes liggen voor:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zie niet echt noemenswaardige verschillen tussen die 2. Maar goed, wat airco's betreft ben ik nog geen expert :) De SEER/SCOP van Daikin is iets hoger, evenals het opgenomen vermogen voor koelen en verwarmen. Het geluid van de MHI (buitenunit) is wel wat hoger met 2dBA.

Maar zou het de 800 euro meerprijs waard zijn om voor Daikin te gaan ipv MHI?

"Klopt" deze offerte verder of zijn er nog dingen om rekening mee te houden / naar te kijken / om te vragen bij de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb Daikin maar zou ook zo voor MHI kunnen kiezen. Er was hier maar 1 reden dat er geen MHI kwam. Vonden de binnenunits niet mooi. Als het je om de prijs alleen gaat MHI nemen. Goede machines. SCOP en SEER zeggen bijna niets. Zijn seizoensgemiddelde. Koelen kost sowieso bijna geen vermogen en dan zou ik ze vergelijken op verwarmen en hun Cop. Maar het loopt allemaal weinig uit elkaar zoals ik me kon herinneren.

NB: je kan ook nog kijken naar L/W voor de VV en fancoils om te koelen.

Zoek even in L/L topic. Discussievoer genoeg daar.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 28-02-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
(jarig!)
Kijk ook even naar de ZSX van MHI, die zijn nog een stuk zuiniger dan de ZS varianten. Binnenunits zijn ietsje groter en een stukje zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Vind de buitenunits van MHI gevoelsmatig wel iets luidruchtiger dan Daikin. Niks schokkends maar na Daikin gehad te hebben in ons vorige huis was dat mijn (erg subjectieve) oordeel.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 28-02-2024 15:58 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Ik heb inmiddels ook een derde offerte voor een Daikin Sensira van deze partij gekregen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De kleine units zijn alleen in deze combinatie alleen met 2,5kW verkrijgbaar ipv de 2,0kW van de eerdere offertes.

Het is wel een beetje een lastig model om op te zoeken, Google verwijst je elke keer naar de FTXC serie. Maar dat is blijkbaar de single-split variant binnen deze range.

Qua voordelen tov MHI is het 100 euro goedkoper (of 125 euro duurder als ik voor het -W model zou gaan zonder wifi), is de binnenunit 10cm smaller en mat wit (of creme wit, lastig te zien).

Nadelen: Is een budget model dus beperkte functies, o.a. geen horizontal swing (alleen vertical). Is iets luider dan de MHI (zowel binnen als buiten).

Maar ja hij kan koelen, verwarmen, ventileren en ontvochtigen dus wat zou je nog meer nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 15:42
Ben benieuwd welke je uiteindelijk gekozen hebt en of deze bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
marinadus schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:15:
Ben benieuwd welke je uiteindelijk gekozen hebt en of deze bevalt.
Ik ben gegaan voor de eerste Daikin offerte. Heb er geen spijt van, koelen/verwarmen is top en de binnenunits zien er mijns inziens mooier uit dan die glanzende van MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-04 11:41
Daikin en MHI zijn idd allebei A-merken van goede kwaliteit. De binnenunits van Daikin, vooral de Stylish, zijn fraaier dan die van MHI maar de laatste zijn dan weer goedkoper. Allebei adverteren ze met allerlei fancy mogelijkheden zoals aanpassing aan aanwezigheid van mensen, maar daar heb je in de praktijk niet zo veel aan. SCOP's zijn ook vergelijkbaar, in ieder geval voor de topmodellen.

Een wat onderbelicht aspect is het vermogen van de airco bij heel lage buitentemperaturen. Die is bij MHI (zeker de ZSX hyperinverter modellen) een stuk beter dan bij Daikin. Op het moment dat je het vermogen écht nodig hebt, namelijk als het flink vriest, dan hou je bij Daikin maar net iets meer dan de helft van het verwarmingsvermogen over. Je moet dus flink overdimensioneren in de aanschaf. Bij MHI hoeft dat nauwelijks. De hyperheating modellen van Mitsubishi Electric zijn in dit opzicht trouwens nóg beter.

Dan nog een eigenaardigheid van MHI en dat is dat je bij verwarmen de temperatuur niet lager in kunt stellen dan 18C en dat is niet handig voor bijv een slaapkamer. Bij Daikin kun je zonder problemen terugschakelen tot aan 10C. Bij MHI kan dat alleen in de 'verlaten pand' modus en in die modus kun je dan weer geen klokprogramma instellen.

Verder hebben vrijwel alle airco's een probleem met het goed meten en stabiel houden van de temperatuur in de kamer omdat ze die meten aan de ingezogen lucht bovenin de airco. Een externe thermometer lost dat grotendeels op maar wordt door de fabrikanten zelf niet geleverd. Voor de beide Mitsubishi merken is wel een alternatief te krijgen, zie advertentie van LED Maniak op dit forum en de discussies daarover. Naar ik hoop gaat dat voor Daikin ook nog beschikbaar komen, als genoeg mensen dat bij de maker aankaarten. :)
Pagina: 1