Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• basdegier
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik ben mijn huis aan het verbouwen, de electra wordt volledig vernieuwd. Ik ben t.a.v. de verlichting aan het twijfelen over een paar scenarios. Er komen totaal een goede 70 plafond spots, 15 wandspots, enkele centraaldozen voor hanglampen en enkele buitenlampen.

Alles in huis gaat aangestuurd worden vanuit Loxone (domotica systeem). Alle lichtpunten wil ik verdelen over zo'n 40 tot 45 groepen (incl. enkele "groepen" van 1 lamp). Mijn plan is om Dali te gebruiken, Loxone heeft een Dali extension.

Ik heb een plafond spot op het oog, een led spot met meegeleverde externe constant current driver (Triac dimmable / fase afsnijding). De spot is ook tegen een flinke meerprijs leverbaar met een Dali driver.

Nu zie ik de volgende scenarios (van duur naar goedkoper)
1. Iedere spot een eigen Dali driver
Dit geeft maximale flexibiliteit. Ik kan iedere spot apart aansturen en in logische Dali groepen stoppen. Als ik morgen anders wil groeperen, kan ik andere logische groepen maken. Dit scenario is wel duur: ik moet overal 5-aderige kabel heen trekken en vooral: ik heb veel dure drivers nodig.

2. Ieder groepje spots (max 4) op 1 Dali driver
Idee is om drivers met voldoende Watt (spots zijn 5W, dus 20W voor 4 spots) te nemen en de spots in serie te plaatsen.
Dit is iets minder flexibel, achter de driver is het groepje spots "hard wired" dus ik kan bijvoorbeeld niet softwarematig een spot uit een groep halen. Ik denk eerlijk gezegd dat de groepjes zo logisch in mijn woning zijn dat dit geen probleem is.
Wat ik niet weet is of dit stabiel werkt of problemen kan opleveren. Voordeel tov optie 3 is dat er minder componenten zijn, dus minder risico dat iets kapot gaat en mogelijk wat minder warmteverlies. Nadeel is dat dit niet zo conventioneel lijkt en ik mogelijk met verschillend wattage drivers moet werken afhankelijk van de groepsgrootte (1 spot = 5W, 4 spots is 20W) waardoor er mogelijk verschillen in dimgedrag te zien zijn.

3. Dali-Triac-dimmers centraal in de verdeler plaatsen, en de standaard Triac-dimmable drivers hiermee aansturen
Ik heb Dali Triac dimmers van Yuled op het oog, deze zijn er 4-kanaals voor op de DIN rail, en er zijn 2-kanaals varianten. Kosten zijn zo'n 25 euro per kanaal (dus groepje). Dit is veruit de goedkoopste oplossing. Het biedt net als optie 2 niet de mogelijkheid om softwarematig te hergroeperen maar dat is acceptabel.
Wat ik niet weet is of dit stabiel werkt, en of het gebruik van een Dali-Triac dimmer en dan een Triac driver voor te veel energie verlies gaat zorgen (te veel warmte in verdeelkast?). Ik lees nergens dat mensen deze methode gebruiken, maar zou voor mij zo'n 50% minder kosten heb ik berekend.

Kan iemand mij goede adviezen of overwegingen sturen? Ik ben heel benieuwd!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-11 12:50
Wij hebben ook een aantal DALI lichtbronnen in onze woning zitten en deze worden aangestuurd door Loxone. Ons meest flexibele systeem is van Iguzzini, waarbij we in een (super)rail armaturen plaatsen. Deze armaturen worden per stuk geadresseerd binnen DALI, ondanks dat er maar één driver is. Hierdoor hebben we maximale flexibiliteit en toch eenvoud binnen het systeem. Voor meer info kan je altijd een DM sturen.

Edit: Het heet volgens mij DALI Powerline. Stuk gemakkelijker zoeken :P

En ik ga het toch zeggen, 70!! spots, verdorie dat zijn er veel. Onze benedenverdieping is 90m2 en daar hebben we er negen. Uiteraard ook nog wel andere verlichting, maar poeh. Kijk uit voor landingsbaan effecten.

[ Voor 5% gewijzigd door Lt-Crash op 28-02-2024 14:42 ]

• basdegier
Lt-Crash schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:33:
Wij hebben ook een aantal DALI lichtbronnen in onze woning zitten en deze worden aangestuurd door Loxone. Ons meest flexibele systeem is van Iguzzini, waarbij we in een (super)rail armaturen plaatsen. Deze armaturen worden per stuk geadresseerd binnen DALI, ondanks dat er maar één driver is. Hierdoor hebben we maximale flexibiliteit en toch eenvoud binnen het systeem. Voor meer info kan je altijd een DM sturen.

Edit: Het heet volgens mij DALI Powerline. Stuk gemakkelijker zoeken :P

En ik ga het toch zeggen, 70!! spots, verdorie dat zijn er veel. Onze benedenverdieping is 90m2 en daar hebben we er negen. Uiteraard ook nog wel andere verlichting, maar poeh. Kijk uit voor landingsbaan effecten.
Ja zo'n rail is een mooie oplossing. Helaas is het niet passend voor wat ik zoek, een rail zou een goede optie zijn boven het kookeiland of eettafel, geeft mooi flexibiliteit om nog eens een armatuur te wisselen. Voor een heel huis gaat het echter geen oplossing bieden voor ons mijn dilemma krijg ik er niet mee opgelost.

t.a.v. het aantal: 9 spots voor 90m2 lijkt me weinig, dat is 1 spot per 10 m2. De 70 spots zijn voor zo'n 220m2. Voor beneden hebben we een 3d lichtplan laten maken dus al een goed gevoel dat het past. Boven betreft uiteraard kleinere kamers en is het meer voordehand liggend waar de spots komen. Om een langingsbaan :) te voorkomen, zijn er veel groepjes die ieder een dim-niveau kunnen krijgen, met Loxone ga ik met "stemmingen" ofwel pre-sets werken waarin ieder groepje een niveau krijgt (mede op basis van beschikbaar omgevingslicht). Ik maak me dus niet zoveel zorgen om het aantal. Overigens is alles ook Dim to Warm zodat lage dimwaarde voor mooi warm licht zorgt...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

basdegier schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Ja zo'n rail is een mooie oplossing. Helaas is het niet passend voor wat ik zoek, een rail zou een goede optie zijn boven het kookeiland of eettafel, geeft mooi flexibiliteit om nog eens een armatuur te wisselen. Voor een heel huis gaat het echter geen oplossing bieden voor ons mijn dilemma krijg ik er niet mee opgelost.

t.a.v. het aantal: 9 spots voor 90m2 lijkt me weinig, dat is 1 spot per 10 m2. De 70 spots zijn voor zo'n 220m2. Voor beneden hebben we een 3d lichtplan laten maken dus al een goed gevoel dat het past. Boven betreft uiteraard kleinere kamers en is het meer voordehand liggend waar de spots komen. Om een langingsbaan :) te voorkomen, zijn er veel groepjes die ieder een dim-niveau kunnen krijgen, met Loxone ga ik met "stemmingen" ofwel pre-sets werken waarin ieder groepje een niveau krijgt (mede op basis van beschikbaar omgevingslicht). Ik maak me dus niet zoveel zorgen om het aantal. Overigens is alles ook Dim to Warm zodat lage dimwaarde voor mooi warm licht zorgt...
toevallig zijn wij ook aan het kijken naar een Dali systeem maar dan waarschijnlijk op free@home. Wij gaan de spotjes van de woonkamer groeperen, voordeel is dat ze dan op dezelfde sterkte branden en dat je dit in de praktijk ook zo zou willen. Momenteel heb ik Hue spotjes en daar heb ik de spotjes die bij elkaar zitten ook altijd in een groep zitten, gewoon puur omdat het er anders gek uitziet.

• basdegier
Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:50:
[...]

toevallig zijn wij ook aan het kijken naar een Dali systeem maar dan waarschijnlijk op free@home. Wij gaan de spotjes van de woonkamer groeperen, voordeel is dat ze dan op dezelfde sterkte branden en dat je dit in de praktijk ook zo zou willen. Momenteel heb ik Hue spotjes en daar heb ik de spotjes die bij elkaar zitten ook altijd in een groep zitten, gewoon puur omdat het er anders gek uitziet.
En hoe ben je van plan dat te doen? Zet je meerdere spots op 1 Dali driver (dus 1 Dali adres voor de groep)? Of neem je standaard Triac-dimmable spots en een Dali Triac dimmer (Dali Triac dimmer = 1 adres), of geef je iedere spot een driver en groepeer je ze in je Dali aansturing (iedere spot een adres)?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

basdegier schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:47:
[...]

En hoe ben je van plan dat te doen? Zet je meerdere spots op 1 Dali driver (dus 1 Dali adres voor de groep)? Of neem je standaard Triac-dimmable spots en een Dali Triac dimmer (Dali Triac dimmer = 1 adres), of geef je iedere spot een driver en groepeer je ze in je Dali aansturing (iedere spot een adres)?
Ik heb mij er nog niet heel erg verdiept maar ik denk de driver per groep optie. Ook is de lamp keuze nog niet definitief die even kijken wat daarin mogelijk is.

Merk dat het als consument soms lastig is om de zaken goed uit te zoeken

• basdegier
Dank voor de reacties.
Ik heb dezelfde vraag in het Loxone draadje uitgezet, ik had me niet gerealiseerd dat dat een juistere plaats is voor mijn vraag, ik zie daar nu hele conversaties t.a.v. verlichting en Loxone...
Loxone bedrade en draadloze smarthomes
Pagina: 1