OLED, ca. 65” wat is de beste/verstandigste keus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duukster
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-09 11:48
Ik zoek een?
ca. 65” Oled.

Wat is je budget
Liefst zo dicht mogelijk bij de €1500, maar er is wel wat uitloop

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV/films/Youtube, misschien in de toekomst wat race games

Wat heb je zelf al gevonden?
LG C3 - alleen maar positieve reviews
Philips 65OLED808 - Ambilight!
Sony Bravia XR-65X90L - resultaten uit het verleden? Huidige Bravia is net 5,5 jaar oud
Samsung OLED QD S95B - mooi dun scherm, maar ouder model

Welke vragen heb je hier nog over?

Daar mijn vraag eerder op de verkeerde plaats stond en wat vaag was, hier nogmaals.

Omdat mijn Sony van 5,5 jaar oud aan het overlijden is ben ik op zoek naar een nieuwe 65” OLED.
Na ongeveer elke review gelezen te hebben, zo voelt het, wordt het alleen maar moeilijker.

Ik ben geen gamer, maar in de toekomst komt er vast een keer een console aan te hangen voor wat racelarij
Speakers/geluid zijn niet van belang. Nu hangt er nog een Sonos Arc aan, maar binnen een jaar worden inbouwspeakers gemonteerd.
Ik kijk graag films en series met mooie beelden, dus geen kantoorseries bijv. (Op Suits na 8)7 )

Ik besef me dat consumenten reviews niet altijd even evenwichtig zijn, dus dat bepaalde negatieve punten misschien uitvergroot worden.

Wat is wijsheid? :/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09 10:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het zijn allemaal toptelevisies en hoewel dat aan de ene kant het wellicht lastig maakt te kiezen, maakt het het ook juist makkelijk: Wat je ook kiest, een miskoop zul je niet doen.

Het is lastig objectief te zeggen dat de ene OLED-televisie beter is dan de andere. Je moet kijken naar eigenschappen die voor jou persoonlijk aantrekkelijk zijn. Heb je liever WebOS of Android als besturingssysteem? Heeft Ambilight meerwaarde voor jou? Is de kwaliteit van de interne luidsprekers voor jou van belang? Wil je dat alle aansluitingen HDMI 2.1 zijn? Wil je een dubbele tuner?

Ga deze vragen maar eens voor jezelf beantwoorden en ga dan de televisies ernaast leggen. Dan zal al snel een model aantrekkelijker worden dan het andere en kun je zo je keus maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
De Sony X90L is geen OLED, goedkoopste 65'' Sony OLED TV is momenteel de 65A84K. Genoemde Samsung QD-OLED model maakt gebruik van de eerste generatie panelen, tevens zijn er aardig wat issues geweest met de bouwkwaliteit, twee goede argumenten om dit model links te laten liggen.

Met het gestelde budget kom je vrij direct uit bij LG, en kijk je naar de B3 en C2 waarbij imo de C2 de voorkeur geniet. Met de C3 kom je al vrij snel qua prijs in de buurt van de Sony A84K.

LG biedt als meerwaarde betere gaming features waarbij de Sony beter scoort op het gebied van processing, bouwkwaliteit, reflecties tegengaan en imo bedieningsgemak. In grote lijnen zijn het beide goede TV's en zijn het zaken op detailniveau en merk waar je extra voor betaald m.b.t. de genoemde Sony.

Ga langs bij een winkel en test de A8xL en C3 uit, wanneer een van beide beter bevalt kun je de hierboven genoemde equivalent kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duukster
Freshouttheoven schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:07:
De Sony X90L is geen OLED, goedkoopste 65'' Sony OLED TV is momenteel de 65A84K. Genoemde Samsung QD-OLED model maakt gebruik van de eerste generatie panelen, tevens zijn er aardig wat issues geweest met de bouwkwaliteit, twee goede argumenten om dit model links te laten liggen.

Met het gestelde budget kom je vrij direct uit bij LG, en kijk je naar de B3 en C2 waarbij imo de C2 de voorkeur geniet. Met de C3 kom je al vrij snel qua prijs in de buurt van de Sony A84K.

LG biedt als meerwaarde betere gaming features waarbij de Sony beter scoort op het gebied van processing, bouwkwaliteit, reflecties tegengaan en imo bedieningsgemak. In grote lijnen zijn het beide goede TV's en zijn het zaken op detailniveau en merk waar je extra voor betaald m.b.t. de genoemde Sony.

Ga langs bij een winkel en test de A8xL en C3 uit, wanneer een van beide beter bevalt kun je de hierboven genoemde equivalent kopen.
Dank je wel voor jullie reactie,
Slordig van de Sony, ik heb de verkeerde link geplaatst.
Daar had Sony Bravia XR-65A80K moeten staan. :z

Het lastige is dat ik de komende maanden niet in de buurt van een winkel ben (woon en werk vrij afgelegen) en het dus van de online adviezen moet hebben. Normaliter zou ik idd ergens een winkel zoeken om te kijken (en dan ook te kopen)

Reflecties heb ik geen last van, er schijnt geen (nauwelijks) licht op het scherm.
Earc is uiteraard een belangrijke optie.
Ambilght lijkt me mooi, maar ach het is geen noodzaak.
Domme vraag: maar waar zijn 2 tuners goed voor? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Als je je afvraagt waar 2 tuners goed voor zijn, heb je het niet nodig ;).

Tja, in de regel geldt dat wanneer je een kritische kijker bent of gevoelig bent voor motion een Sony OLED de betere keuze is.

Ben je meer op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding? Dan is imo de LG 65C2 de juiste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

En vind je Ambilight van toegevoegde waarde dan kom je op de Philips uit ;)

Je kan hier geen verkeerde keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duukster
Freshouttheoven schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:14:
Als je je afvraagt waar 2 tuners goed voor zijn, heb je het niet nodig ;).

Tja, in de regel geldt dat wanneer je een kritische kijker bent of gevoelig bent voor motion een Sony OLED de betere keuze is.

Ben je meer op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding? Dan is imo de LG 65C2 de juiste keuze.
Ja nu wil ik het weten ook! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:10
2 tuners heb je nodig als je gelijktijdig 2 tv-programma's wilt kunnen bekijken, bijvoorbeeld via Picture In Picture. Of dat je gelijktijdig een programma wilt opnemen en een ander kijken. Allemaal niet zo interessant meer sinds we van de provider settopboxen krijgen waarmee je naar believen programma's kunt terugkijken of pauzeren, maar sommign van ons willen geen extra apparaat en alles op de TV doen.

Ik vraag me altijd af of die argumenten die @Freshouttheoven noemt voor motion processing op de Sony, ook gelden als je alle motion processing uitschakelt. Ik heb een oude LG OLED (die overigens prima bevalt, maar binnenkort wel vervangen wordt door een groter model) en daar zet ik alle beeldprocessing uit. Als ik dat niet doe, heb ik meestal een mooier (vloeiender) beeld, maar om de haverklap allemaal artifacts (blokjes, schokkende stukken bij een camerapan). Ik geloof zondermeer dat de duurdere modellen van Sony dat beter kunnen, maar eigenlijk is het beeld met uitgeschakelde processing wel prima.

Eigenlijk moet je de modellen vergelijken met en zonder processing, maar vind nog maar eens een winkel waar dat kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duukster
Top! Dank je voor de uitleg!

Misschien een goede aanvulling:
De tv hangt vrij strak tegen de muur die bijna zwart is

• Freshouttheoven
PhilipsFan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:18:

Ik vraag me altijd af of die argumenten die @Freshouttheoven noemt voor motion processing op de Sony, ook gelden als je alle motion processing uitschakelt. Ik heb een oude LG OLED (die overigens prima bevalt, maar binnenkort wel vervangen wordt door een groter model) en daar zet ik alle beeldprocessing uit. Als ik dat niet doe, heb ik meestal een mooier (vloeiender) beeld, maar om de haverklap allemaal artifacts (blokjes, schokkende stukken bij een camerapan). Ik geloof zondermeer dat de duurdere modellen van Sony dat beter kunnen, maar eigenlijk is het beeld met uitgeschakelde processing wel prima.

Eigenlijk moet je de modellen vergelijken met en zonder processing, maar vind nog maar eens een winkel waar dat kan...
In de winkel is het sowieso lastig vergelijken door verschillende factoren. Wanneer je een beetje handig bent kun je de meest accurate preset kiezen en motion handling uitzetten. Een USB stick met eigen materiaal, bijv. een scène uit een serie of film die je goed kent, iets met 50Hz en een grey scale testvideo is hierbij aanbevolen.

Motion is slechts een onderdeel van de (video)processing, zaken zoals (schaduw) details correct weergeven, betere/ vloeiendere kleurengradatie, upscaling, tone mapping etc. spelen allemaal ook een relatief belangrijke rol voor de purist of kritische kijker.

OLED panelen hebben veel meer last van stutter door de zeer snelle pixelrespons tijden.

Door motion handling aan te zetten kun je het o.a. panning shots elimineren/ vloeiender maken zonder dat je soap opera’s effect toevoegt. In tegenstelling tot andere merken waarbij er al vrij snel artifacts optreden.

Zo te lezen ben jij minder gevoelig voor Motion, Persoonlijk vind ik panning shots zeer hinderlijk.

Een paar jaar geleden gaven LG OLED TV's HDR niet goed weer, zo vielen bijv. grote delen van schaduwdetails volledig weg. Sinds de C2/ G2 heeft LG de processing beter onder de knie en heeft hiermee een aardige inhaalslag gemaakt. mocht je weer voor een LG OLED kiezen ga je er in ieder geval sowieso flink op vooruit.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:10
Freshouttheoven schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:47:
[...]

In de winkel is het sowieso lastig vergelijken door verschillende factoren. Wanneer je een beetje handig bent kun je de meest accurate preset kiezen en motion handling uitzetten. Een USB stick met eigen materiaal, bijv. een scène uit een serie of film die je goed kent, iets met 50Hz en een grey scale testvideo is hierbij aanbevolen.

Motion is slechts een onderdeel van de (video)processing, zaken zoals (schaduw) details correct weergeven, betere/ vloeiendere kleurengradatie, upscaling, tone mapping etc. spelen allemaal ook een relatief belangrijke rol voor de purist of kritische kijker.

OLED panelen hebben veel meer last van stutter door de zeer snelle pixelrespons tijden.

Door motion handling aan te zetten kun je het o.a. panning shots elimineren/ vloeiender maken zonder dat je soap opera’s effect toevoegt. In tegenstelling tot andere merken waarbij er al vrij snel artifacts optreden.

Zo te lezen ben jij minder gevoelig voor Motion, Persoonlijk vind ik panning shots zeer hinderlijk.

Een paar jaar geleden gaven LG OLED TV's HDR niet goed weer, zo vielen bijv. grote delen van schaduwdetails volledig weg. Sinds de C2/ G2 heeft LG de processing beter onder de knie en heeft hiermee een aardige inhaalslag gemaakt. mocht je weer voor een LG OLED kiezen ga je er in ieder geval sowieso flink op vooruit.
Ik ben redelijk gevoelig voor panning en het valt me bij elke pan dus ook weer op dat het best schokkerig gaat. Maar de motion processing aanzetten zorgt voor veel meer lelijke artifacts, dus dan heb ik liever de judder. Het is ook geen vreselijke ramp, alles bij elkaar geeft OLED nog steeds het mooiste beeld. Maar jij hebt dit dus wel aan staan en dat bevalt goed op modernere TV's? Heb je een Sony of een LG?

• Freshouttheoven
PhilipsFan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik ben redelijk gevoelig voor panning en het valt me bij elke pan dus ook weer op dat het best schokkerig gaat. Maar de motion processing aanzetten zorgt voor veel meer lelijke artifacts, dus dan heb ik liever de judder. Het is ook geen vreselijke ramp, alles bij elkaar geeft OLED nog steeds het mooiste beeld. Maar jij hebt dit dus wel aan staan en dat bevalt goed op modernere TV's? Heb je een Sony of een LG?
Bij de C2 en C3 zie je nog steeds artifacts met motion interpolation aan, echter eens stuk minder dan bij de oudere LG OLED TV's.

Ik heb een Sony WOLED, met de de laagste Motionflow instelling (Smoothness op 1 en Clearness op 'min') zie ik geen artifacts en oogt het beeld vloeiend op een natuurlijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duukster
De Philips 65Oled808 is nu €1649! 👀🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duukster
Na een drukke periode toch serieus gaan kijken om te gaan bestellen vandaag.
Mijn keus was eigenlijk gevallen op de Philips, tot ik zag dat deze nog ARC heeft ipv e-ARC.
De LG heeft wel e-ARC.

Ga ik spijt krijgen als ik voor het oudere systeem kies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-09 11:52
Duukster schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:22:
Na een drukke periode toch serieus gaan kijken om te gaan bestellen vandaag.
Mijn keus was eigenlijk gevallen op de Philips, tot ik zag dat deze nog ARC heeft ipv e-ARC.
De LG heeft wel e-ARC.

Ga ik spijt krijgen als ik voor het oudere systeem kies?
De 65oled808 heeft volgens de Philips site gewoon e-arc? Of bedoel je een ander model?
https://www.philips.nl/c-...-8-series-4k-ambilight-tv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duukster
HikariMisako schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:26:
[...]

De 65oled808 heeft volgens de Philips site gewoon e-arc? Of bedoel je een ander model?
https://www.philips.nl/c-...-8-series-4k-ambilight-tv
Hmmm, foutje op de site van Hellotv 8)7
Dan is mijn keus duidelijk! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 11:26
Ik ben benieuwd welke je gaat kiezen en hoe die bevalt. Ik durf OLED eigenlijk nog niet aan i.v.m. het inbranden. Bij ons thuis kunnen ze de hele dag dezelfde zender op hebben staan en het zijn vaak langdurige saaie (drama) series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duukster
De keus is gevallen op de Philips 808.

Besteld bij Hellotv met inruil van mijn Sony 9005 55”
En ik sta nu op het punt om ‘m af te bestellen..

Tijdlijn:
21-4 bedankt voor je aanvraag
21-4 (ik) wordt de “oude” tv meteen meegenomen?
21-4 Omruilen aan huis betekent een levertijd van 1 a 2 weken ivm eigen bezorging
22-4 Wil je nog gebruik maken van onze aanbieding?
23-4 Bij deze ga ik akkoord met het aanbod.
23-4 “leuk om te horen!” Is de tv compleet? Voet, afstandsbediening, netsnoer
23-4 Zeker, alles is aanwezig
23-4 Adresgegevens? Kun je helpen tillen?
23-4 Zeker, geen probleem
23-4 heb je een nieuwe beugel nodig voor de nieuwe tv?
23-4 Nee, verder niks nodig
24-4 Top! Advies…. Neem extra garantie
24-4 Nee dank je
24-4 Zeker weten? Het bied je namelijk wel héééél veel voordelen
24-4 Nee dank je, ik wil graag alleen de tv, verder ben ik volledig voorzien.
24-4 Duidelijk, Mag ik je nog wel vragen welke apparatuur je allemaal op de tv gaat aansluiten/
24-4 Ik heb behalve de tv niks nodig
24-4 Helemaal goed! Bla bla bla bla bla bla speciale coating scherm bla bla bla bla bla cleaner bla bla bla leuke actie

Niet gereageerd
Geen reactie meer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duukster
Vanmorgen afbesteld na een week radiostilte
Pagina: 1