Moederbord advies voor een (2x) Nvidia GeForce 3090 FE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 08:17
Idee:
Ik heb onlangs een Nvidia GeForce RTX 3090 FE-kaart gekocht en wil een build starten voor een Proxmox-server en daar vervolgens Ollama enz op hosten.

Vraag:
Wat zou mijn beste optie zijn voor wat betreft een geschikt moederbord die 2 x pci-e 4.0 x16-poorten ondersteunt? Nu is mijn kennis niet erg groot hierin, maar volgens mij moet er ook een optie "Nvidia NVLink (SLI)" op zitten?

Ik wil het namelijk wel toekomstbestendig maken, zodat ik er nog een kaart bij kan zetten en het vermogen kan verdubbelen in de toekomst.

Ik doelde tot nu toe op deze..

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI
uitvoering: ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI

of

ASRock X570 Taichi
uitvoering: ASRock X570 Taichi

Prijs?
Ik wil er best wat voor uitgeven, dus mijn marge is ergens tussen de 350 a 700 euro.

Bedankt voor jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:49
Wil je AM5 of AM4? Nu heb je een bord met AM5 (ryzen 7xxx of hoger, DDR5 ) en een bord met AM4 (ryzen 5xxx of lager, DDR4). Dat is al wel een groot verschil.

Verder denk ik dat je een bord wil met een goede VRM, 2 echte x16 pci-e sloten (maar die mogen pci-e 4.0 zoals de AM4 zijn denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Helemaal niet opgelet, AM4 of AM5 8)7

Ik denk dat het beter is om voor de hogere specs te gaan, aangezien ik er nog aardig wat jaartjes tegen aan wil gooien met deze build.

Eigenlijk heb ik niet echt een voorkeur voor een bepaalde socket, als het maar goed werkt in combi met de kaart en m'n hele idee met Proxmox.

Ik kwam bijvoorbeeld ook dit nog tegen, weet alleen niet zeker of je dan de Nvidia kaarten kan linken aan elkaar, voor dubbel vermogen....
uitvoering: Supermicro H12SSL-i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is een verschil tussen 2x PCIe x16 poorten op een moederbord en de poorten zijn met 2x 8 lanes of 16 en 4 lanes aangesloten.

Als je 2x PCIe 5.0 8 lanes wilt, dan kom je bij 2 dure moederborden uit.
uitvoering: ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI
uitvoering: MSI MPG X670E CARBON WIFI

2x PCIe 4.0 8 lanes kan goedkoper.
uitvoering: ASUS ProArt B650-CREATOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Thanks voor de heldere uitleg.

Had inderdaad ergens iets voorbij zien komen, over het aantal lanes dat ook belangrijk is om in overweging te nemen.

Heb ik trouwens echt een bord nodig met een optie van een "Nvidia NVLink (SLI)"? Om de kaarten uiteindelijk samen te laten werken?
Ik zie dat namelijk niet bij elk bord erbij staan...