Heeft het zand in de kruipruimte een constructieve functie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 20:25
Ik wil op termijn een bodemfolie plaatsen in de kruipruimte en de vloer beter isoleren. Ik moet eerst het spinnenkerkhof een beetje opruimen en stukje bij beetje me meer op m'n gemak gaan voelen daar.

De hoogte is nogal beperkt en ik had bedacht dan maar wat "greppeltjes" te maken om me doorheen te bewegen. Maar dat is natuurlijk enkel een goed plan, als het zand in de kruipruimte voor de constructie niet van belang is. Ik wil er niet meteen een contructeur bijhalen. :)
...

Het betreft een twee-onder-een-kap woning op staal uit 1985.

Tekening: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SLDSkXa7kwCZEltut5B5zuUUVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tADtqB8bynEvDliB3Denv2Qd.jpg?f=fotoalbum_large

...

Iemand een idee?

Beste antwoord (via b_g_e op 28-02-2024 12:43)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:41
Nee je kan daar rustig wat greppels inmaken. dat zand ligt er zodat jij niet in de klamme blubber ligt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:41
Nee je kan daar rustig wat greppels inmaken. dat zand ligt er zodat jij niet in de klamme blubber ligt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:53
Het idee is om niet structureel de fundering te ondergraven. Tevens is de functie van het naastgelegen zand om het zand onder de fundering op zijn plek te houden.

Een paar greppels dwars op en/of op enige afstand en/of ondiep moet daarom kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Top, dan heb ik een plan. Met een cm of 20 meer hoef ik niet tussen spinnen door te kruipen, maar kan ik me ook nog omdraaien en dat soort luxe dingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:30
b_g_e schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:49:
Top, dan heb ik een plan. Met een cm of 20 meer hoef ik niet tussen spinnen door te kruipen, maar kan ik me ook nog omdraaien en dat soort luxe dingen.
offtopic:
Volgens NEN 2580 als je het nog ietsje verder opgraaft telt het mee als woonoppervlakte :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 22:38

Illusion

(the art of)

https://www.joostdevree.n...h-6_www_kiviniria_net.pdf

Dat zand heeft zeker een functie bij een fundering op staal zoals jouw bouwtekening toont.

Hoe veel marge je hebt om te kunnen graven zal je moeten narekenen. Maar als je langs de fundering een gebied dat 4x de breedte van onderkant fundering heeft niet ontgraaft, dan gaat het waarschijnlijk wel goed. Wil je dichterbij graven, dan zou ik gaan rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 28-02-2024 14:44 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Illusion schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:43:
https://www.joostdevree.n...h-6_www_kiviniria_net.pdf

Dat zand heeft zeker een functie bij een fundering op staal zoals jouw bouwtekening toont.

Hoe veel marge je hebt om te kunnen graven zal je moeten narekenen. Maar als je langs de fundering een gebied dat 4x de breedte van onderkant fundering heeft niet ontgraaft, dan gaat het waarschijnlijk wel goed. Wil je dichterbij graven, dan zou ik gaan rekenen.
Okay, terug naar de "tekentafel"... Dank voor het leesvoer!

Volgens mij ligt er 20 tot 30 cm meer zand dan op de originele tekening. Maar dat kan ik met wat zeer lokaal graafwerk natuurlijk controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 14:30

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Is het niet zo dat er bij jou gewoon teveel zand ligt? Hier in de kruipruimte kan ik op handen en knieeen fatsoenlijk rondbanjeren.

Het is wel echt een ranzige klus trouwens. Ben er wel 15x onder geweest om tyleen, utp, 230v etc te trekken, maar man. Ik zit liever met wat maten bier te drinken.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
NeFoRcE schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:55:
Is het niet zo dat er bij jou gewoon teveel zand ligt? Hier in de kruipruimte kan ik op handen en knieeen fatsoenlijk rondbanjeren.
Geen idee of er teveel ligt. Op een andere tekening staat "uitgevoerd volgens berekening constructeur" en daar heb ik geen goed plaatje van. (Terug naar het archief...) Ik wil de isolatie verbeteren en er *dan* ook nog onder kunnen.

Halverwege de vloer zijn er ook twee stapeltjes gemaakt om de vloer "extra te ondersteunen"? Niet op de tekening, natuurlijk en heel wonderlijk. Maar ik ga 't niet weghalen. :)
Het is wel echt een ranzige klus trouwens. Ben er wel 15x onder geweest om tyleen, utp, 230v etc te trekken, maar man. Ik zit liever met wat maten bier te drinken.
Ja, ik ben bezig met gewenningstherapie daar beneden. Heb nu het stuk rondom het toegangsgat een beetje schoon. Eens even de literatuur van @Illusion doornemen en dan kijken of ik het aandurf op anderhalve meter van de fundering een greppel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

haha, zo herkenbaar dit.. Ik moet ook tijgeren, en dan met mijn kin door het zand en met haar door de spinnen... En ik ben heel klein van stuk, maar mozes wat is het krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:17
Op de tekening staat "10cm zuiver zand" ingetekend, waarvan de bovenkant van het zand ongeveer gelijk ligt meg het breedste stuk van je funderings stroken.

Jij geeft zelf aan dat het zand in werkelijkheid hoger komt, tot waar de eerste verbreding van de fundering begint. Dat zal 15-20cm hoger zijn dan wat de tekening aangeeft.

Lokaal wat afgraven tot op het niveau van de bouwtekening zou geen probleem mogen geven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Ik ga morgen maar eens met een klein schepje kijken of ik die "trap" in de fundering ook in de werkelijkheid kan vinden.

Als dat zo is, dan durf ik het wel aan, geloof ik, op een meter of anderhalf van de rand een greppeltje te maken van een cm of 20. Ver genoeg van de rand blijven = niet rekenen aan de constructie, want dat lijkt me nogal wat voeten in aarde hebben.

Ik slaap er in elk geval nog een nachtje over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:59

Die kruipruimte is een beetje een rare plek om met je maten bier te drinken, maar inderdaad wel leuker dan al die andere zaken die je noemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:59

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Tip: zandzuigwagen huren/laten komen. Met een uurtje perfect de ruimte in je kruipruimte en met heel veel minder werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:16
Zou de hoogte van je kruipruimte niet gerelateerd zijn aan de aanlegdiepte van de fundatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Analamoebe schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Zou de hoogte van je kruipruimte niet gerelateerd zijn aan de aanlegdiepte van de fundatie?
Lijkt me wel, inderdaad.

Van dat trapje in de fundering heb ik nog niets gevonden. Wel wat anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V9_gekgYGGQbCVnrdD3-kHr45w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpd2JmuqCIJxeXYMHt7z3TEH.jpg?f=fotoalbum_large

De schat van een vorige bewoner heeft de nep-laurier iets te dicht op de gevel geplant. Eerst dat maar eens aanpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
deWit schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:49:
Tip: zandzuigwagen huren/laten komen. Met een uurtje perfect de ruimte in je kruipruimte en met heel veel minder werk.
Het is een fundering "op staal", niet op palen. Dus zand wegzuigen lijkt me geen briljant plan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:21

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb afgelopen zomer een klein stuk ongeveer 10 cm uitgegraven om net iets meer beweegruimte te hebben bij het in/uit de kruipruimte gaan.

Heb in bijna 10 jaar nog nooit water gehad in de kruipruimte, zitten hier ook heel hoog op zandgrond, maar precies in dat gat staat nu water...

Mijn vader zei "je hebt hem lek gemaakt"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Wij zitten hier op een oud rivierduin of zoiets, zavel / zand, ook een droge kruipruimte. Die natte plek komt via de rioolbuis (door de muur) naar binnen, vermoedelijk waar de hemelwaterafvoer op het riool aangesloten zit.

Buiten heb ik ook al een beetje gegraven om 'm te zoeken en daar kwam ik ook een wortel tegen.

En vooralsnog krijg ik de indruk dat te tekening en de werkelijkheid weer eens twee verschillende dingen zijn: Het lijkt er sterk op dat die plaat gewoon de onderkant van de fundering is, op zo'n 600mm onder het maaiveld.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Even voor de duidelijkheid. Het kan dus zo zijn dat een constructeur het zand in de kruipruimte direct naast de fundering meeneemt in de berekening van die fundering. De zogenaamde gronddekking, het gewicht van de grond naast de fundering, verhoogt dan de draagkracht van het zand onder de fundering. Maar dan zou dat aangehouden niveau in de ideale situatie dus op tekening moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:07

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wil je die folie zelf gaan aanbrengen, of dit laten doen?
Volgens mij moet de bodem sowieso vlak zijn? Dan is graven een beetje zonde van de tijd en energie. Van een paar spinnetjes ga je niet dood natuurlijk... Trek een overall aan en bedek je gezicht. Scheelt een hoop tijd en moeite :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:36

franssie

Save the albatross

En doe een muts op, spinrag is een soort superlijm in combinatie met (i.i.g. mijn) haar ....

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:59
paar spuitbussen ongedierte rommel leegspuiten daar onderin. eventueel de drukknop vasttapen en naar de andere kant gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Nyarlathotep schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:42:
Wil je die folie zelf gaan aanbrengen, of dit laten doen?
Volgens mij moet de bodem sowieso vlak zijn? Dan is graven een beetje zonde van de tijd en energie. Van een paar spinnetjes ga je niet dood natuurlijk... Trek een overall aan en bedek je gezicht. Scheelt een hoop tijd en moeite :)
Zelf doen, tegen betaling krijg je niemand zo gek, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
D-e-n schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:05:
Even voor de duidelijkheid. Het kan dus zo zijn dat een constructeur het zand in de kruipruimte direct naast de fundering meeneemt in de berekening van die fundering. De zogenaamde gronddekking, het gewicht van de grond naast de fundering, verhoogt dan de draagkracht van het zand onder de fundering. Maar dan zou dat aangehouden niveau in de ideale situatie dus op tekening moeten staan.
Ja, ik krijg inderdaad de indruk, dat ik er niet teveel aan moet rommelen. Maar eerst eens het wortel-probleem de wereld uithelpen. Gelukkig is het goed weer om te graven, buiten dan, niet in de kruipruimte.
Pagina: 1