diameter dakdoorvoer te klein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrMoos2
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-02-2024
Vraag:
Wat kan ik doen om capaciteit van een kleine dakdoorvoer te vergroten? Diameter vergroten is nu geen optie.

Toelichting:
Ons Type C ventilatiesysteem (afvoer via ventilatiekanalen, toevoer door roosters en ramen), doet het niet goed - er is amper afzuiging via de kanalen.
Ik heb de ventilatieboxen laten vervangen - die hebben voldoende capaciteit, zowel volgens installateur als eigen berekening. Nog geen effect.
Als ik de afvoerbuis van de ventilatiebox haal neemt de afzuiging in de ruimtes toe naar voldoende.
Mijn conclusie: afvoer heeft niet genoeg capaciteit.

Nu zie ik dat de diameter afvoer van de ventilatiebox (type Itho daaldrop ECO) 125 mm is, en het laatste stukje buis door het dak is terug naar 100mm. Daar gaat het volgens mij mis.

1) Wat kan ik doen om het debiet (luchtsnelheid) te vergroten / om meer lucht afgevoerd te krijgen door de kleinere pijp?
Diameter vergroten gaat niet helaas.

2) (mijn idee checken) Zou ik een buisventilator in de 100mm buis kunnen toevoegen die extra "trekt" uit de ventilatiebox? Of gaat dat de ventilatiebox storen/ vernielen?

Bedankt voor jullie adviezen.

Beste antwoord (via mrMoos2 op 28-02-2024 13:01)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Extra ventilator gaat niet helpen, je kan hooguit de afzuiging harder zetten en meer druk opbouwen maar uiteindelijk kan je er niet meer lucht doorheen krijgen. 125 vs 100 is ook een aanzienlijk verschil (~67% meer).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Waarom kan je de diameter niet vergroten?

Catch a smile out there!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Extra ventilator gaat niet helpen, je kan hooguit de afzuiging harder zetten en meer druk opbouwen maar uiteindelijk kan je er niet meer lucht doorheen krijgen. 125 vs 100 is ook een aanzienlijk verschil (~67% meer).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrMoos2
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-02-2024
Glenfiddich schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:07:
Waarom kan je de diameter niet vergroten?
De doorvoer gaat door de stalen huid van een woonboot, ik ga nu niet slijpen en lassen, daarvoor moet ik naar de werf (ander lang verhaal :) ). Het is duidelijk ooit te klein aangelegd. Er is ook geen mogelijkheid om zonder serieus breekwerk een ander gat te maken, helaas.

Van een winkel krijg ik het advies om de vernauwing 125 > 100 in ieder geval zover mogelijk van de ventilatiebox te zetten, op het allerlaatste stukje pijp.. Maar eens kijken of dat wat doet...
Een extra buisventilator schijnt niet een goed idee te zijn, weer wat geleerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
2e gat maken een optie?

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:49
Volgens mij kan je middels een potmeter (onder de blauwe of grijze kap van de Itho ventilatiebox) de ventilatiestanden aanpassen, door de ventilator harder te laten draaien zal de snelheid hoger worden en dus meer ventileren.
Bijvoorbeeld als je 125m3/h ventileerd door een 100mm ronde buis zit je op een snelheid van c,a, 4,4m/s, ga je naar 150m3/h dan zit je al op 5.3m/s.
Let op, meer snelheid is ook meer geluid!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ie door de stalen huid van een woonboot gaat neem ik aan dat ie aan de buitenkant horizontaal uit komt. Dat betekent volgens mij dat je dan weinig natuurlijke trek hebt.
Kun je aan de buitenkant een pijp met een bocht omhoog zetten (uiteraard dakje er op) zodat er meer trek kan ontstaan en de lucht sneller afgevoerd kan worden?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
mrMoos2 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:00:
[...]

De doorvoer gaat door de stalen huid van een woonboot, ik ga nu niet slijpen en lassen, daarvoor moet ik naar de werf (ander lang verhaal :) ). Het is duidelijk ooit te klein aangelegd. Er is ook geen mogelijkheid om zonder serieus breekwerk een ander gat te maken, helaas.

Van een winkel krijg ik het advies om de vernauwing 125 > 100 in ieder geval zover mogelijk van de ventilatiebox te zetten, op het allerlaatste stukje pijp.. Maar eens kijken of dat wat doet...
Een extra buisventilator schijnt niet een goed idee te zijn, weer wat geleerd 8)
Een boot, die zag ik niet aankomen :)

Dan snap ik wel dat het even wat complexer is dan bij een pannendak, waar je tamelijk eenvoudig een grotere diameter dakdoorvoer kan plaatsen.

Maar misschien kan je het zodanig verleggen dat je ergens "bovendeks" uitkomt?

Catch a smile out there!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-05 22:44
mrMoos2 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:05:
1) Wat kan ik doen om het debiet te vergroten / om meer lucht afgevoerd te krijgen door de kleinere pijp?
De simpelste zaken altijd eerst ;) - nagaan of het hele kanaal schoon is van binnen.

Constructief: zo min mogelijk en zo ruim mogelijke bochten; nagaan of de effectieve doorlaat van de uitblaasopening groter kan (misschien ander model regenkap?).
Pagina: 1