opstraten windows en openen prgs trager op groote ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-04 11:36
Ik heb een 2Tb Samsng ssd gekocht en win 10 gemigreerd. Dat ging verassend genoeg volkomen pijnloos. De ssd is een uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB
(het systeem bestaat uit een 5950x en 32 ram G.Skill 3600 MTs)

De schijf is snel met bestanden lezen en schrijven, prima ervaring.

Maar het systeem start langzamer op en soms is ook het openen van prgrammas trager.

Ik vraag me af of de grotte van de partitie een factor is. Nu zijn 2Tb schijf c: )ik heb ook nog een d en e schijf).Ik zou best 2 partities kunnen maken zonder problemen. Zou dat helpen?

Of is het iets anders dat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik realiseer me dat dit een beetje vaag is maar een duw in de goede richting zou helpen, dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Welke SSD had je eerder? Welk moederbord heb je? Op welke aansluiting op je moederbord heb je je SSD aangesloten?

Ik gok dat je 'm op een lagere bandbreedte PCI bus hebt aangesloten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
nee hoor ik heb hem op de hoge bandbreedte PCIE4 aansluiting (in tweede instantie ;-)). Asus b550M-plus tuf gaming. Ik had eerder een 1Tb adata ssd (die is pcie3). Dat is nu mijn d schijf.

Het opstarten van de pc duurt sowieso veel langer, ik heb alle mogelijk boot disks uit de lijst gehaald, alleen deze ssd. Maar dat kan natuurlijk wel aan meer dingen liggen.

als ik in dismanager van windows kijk waar je normaal meteen een plaatje krjigt van de partities, duurt het een halve minuut voordat de de schijven getoond worden. Ik zie ook dat de oude adata c schijf nog een 100mb uefi partitie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Kan een tal aan oorzaken hebben. check:
https://answers.microsoft...ea-4381-9aa6-104e32644a30

gezocht op "cloned windows version slower"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
dank, die had ik gevonden maar daar zit het em niet in. ik zoek verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
De oorzaak zit hem wel in je gekloonde versie. daar is linksom of rechtsom iets niet lekker gegaan. Had je al die stappen al genomen in dat artikel? incl. herstellen met MCT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
ik heb de iso gedownload maar ik wacht even tot het weekend, als er iets mis gaat midden in mijn werk heb ik ff een probleem. Dus ik neem er even de tijd voor

ik heb wel eens iets soortgelijks gedaan maar de optie save all your files and apps was toch niet 100% compleet. Installaties zoals miniconda, msys, git en andere dingen die niet direct in program files zitten werden niet meer herkend, moest ik opnieuw installeren. Niet heel problematisch maar toch.

maar dank voor de tips

[ Voor 45% gewijzigd door tw_gotcha op 28-02-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:35
Heb je Samsung Magician al geinstalleerd?

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/

Zo nee, gelijk doen.
Daarna met SM kijken of je de laatste firmware hebt geinstalleerd. Zo nee, updaten.
Daarna kijken of OverProvisioning is ingesteld. Zo nee, instellen via SM.
Kijk ook gelijk naar de andere Performance Optimisations die je nog kan instellen in SM.

[ Voor 9% gewijzigd door Wylana op 28-02-2024 16:26 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1