Wat heb ik nodig voor glasvezel ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailortje
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:24
Wie helpt me ?

Binnenkort komt glasvezel op mijn adres ter beschikking, nou begrijp ik dat mijn WIFI router een Synology RT2600AC de “sjaak” is en vervangen gaat worden maar wat heb ik nu exact in mijn desktop nodig om glasvezel op volle kracht te laten draaien ?

Groet sailortje van 70 jr ;-)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46
Waarom zou je WiFi-router de sjaak zijn?

Je krijgt een modem bij je glasvezel-abonnement, en je kan ervoor kiezen om je Synology-router daarachter te zetten.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-07 16:57
Glasvezel gaat puur om de verbinding tussen jouw meterkast en je provider. In principe heb je dus in huis geen nieuwe apparatuur nodig, de Synology zou ook gewoon moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien handig te vermelden welke provider en nog beter wat voor soort glasvezel aansluiting. Maar grote kans dat je vanuit de Glasconverter gewoon met een UTP naar je Synology kan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:56
Je hebt straks:
  1. Glasvezel Abbonee Overname Punt / Fiber Termination Unit (FTU)
  2. Optioneel Network Termination Unit (NTU)
  3. Modem
  4. PC
Als je je huidige Synologt RT2600AC wil blijven gebruiken zal je een NTU nodig hebben, je provider kan deze leveren.
Op het modem dien je te zorgen dat alle instellingen goed staan
Tenslotte als je de maximaal haalbare snelheid wil halen zorg voor een bedrade (GigaBit) verbinding (vrijwel alle courante desktops hebben deze).

Er zijn ook modems waar je direct een glasvezel in kan steken, derhalve is een NTU optioneel, deze gebruiken veelal een SFP+ module.

Mocht je internetsnelheid hoger zijn dan 1Gbit dan heb je wel andere apparatuur nodig, vraag is echter wat ben je van plan te gaan doen dat voor jou de kosten hiervoor rechtvaardigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11
DVX73 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:49:
Je hebt straks:
  1. Glasvezel Abbonee Overname Punt
  2. Optioneel Network Termination Unit (NTU)
  3. Modem
  4. PC
Als je je huidige Synologt RT2600AC wil blijven gebruiken zal je een NTU nodig hebben, je provider kan deze leveren.
Op het modem dien je te zorgen dat alle instellingen goed staan
Tenslotte als je de maximaal haalbare snelheid wil halen zorg voor een bedrade (GigaBit) verbinding (vrijwel alle courante desktops hebben deze).

Er zijn ook modems waar je direct een glasvezel in kan steken, derhalve is een NTU optioneel, deze gebruiken veelal een SFP+ module.

Mocht je internetsnelheid hoger zijn dan 1Gbit dan heb je wel andere apparatuur nodig, vraag is echter wat ben je van plan te gaan doen dat voor jou de kosten hiervoor rechtvaardigt.
Je kunt ook de Synology met een netwerkkabel achter de door de glasvezel boer geleverde modem hangen. Dat werkt prima. Maar afhankelijk van wat je wilt en nodig hebt zul je dan wel wat instellingen moeten aanpassen als port forward, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:56
ahbart schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Je kunt ook de Synology met een netwerkkabel achter de door de glasvezel boer geleverde modem hangen. Dat werkt prima. Maar afhankelijk van wat je wilt en nodig hebt zul je dan wel wat instellingen moeten aanpassen als port forward, etc.
Dat is een opstelling die voor problemen kan zorgen en meer stroomverbruik heeft.
Mijn voorkeur gaat uit naar een NTU gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailortje
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:24
b.t.w. kabels die ik gebruik zijn allemaal Cat7 ;-)
Providers zijn Delta en KPN !

Dank voor alle goed bedoelde opmerkingen, ik het veeeeel meer aan jullie dan die "van de daken schreeuwende" providers :*)

[ Voor 66% gewijzigd door sailortje op 28-02-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
Waarom niet gewoon de spullen van je internet provider gebruiken? Kabeltje erin steken en je computer aan de andere kant. Dan haal je gewoon de maximale snelheid en hoef je niets in te stellen, vervangen of te kopen.
Pagina: 1