Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ttthimo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-08 10:33
Betreft een Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti GAMING OC 12G

Beste lezer,

Mijn RTX 4070 ti crasht constant. Bij het opstarten van een spel blijft het beeld na zo'n 10seconden hangen. Geluid en processen lopen niet vast. In de logboeken staan vervolgens twee nvlddmkm errors. Verschillende games zoals Counter Strike 2, Apex Legends, Cyberpunk 2077, en Elden Ring zijn nu niet meer te spelen. Andere spellen zoals Rocket League en Borderlands 2 weer wel.

Door deze problemen heb ik mijn videokaart RMA gemeld bij de webshop (Megekko). Ze hebben de videokaart getest door o.a. Borderlands 3 voor een aantal uur te draaien. Omdat dit geen fout opleverde hebben ze de kaart niet defect bevonden.

Ik heb ongeveer een jaar lang probleemloos kunnen gamen met de 4070 ti. In januari begonnen de crashes. Eerst na een korte tijd gamen en nu direct bij het opstarten van een spel. Verder een belangrijk punt is dat ik de GPU inmiddels in drie verschillende PCs heb gehad. In alle drie de gevallen krijg ik dezelfde error. Om deze reden kan ik niets anders bedenken dan dat het aan de videokaart ligt.

De kaart was een flinke investering en kan ik nu niet gebruiken. Wat kan ik nu nog doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NFeqI6l9Mob_23vPjor0HWAbsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GgrYfmT50GkuG0LxMnV5IzyR.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Puur voor onderzoek. Toon je complete setup hier.

Verder lees ik niet hoe je de voeding kabels hebt aangesloten. Heb je die met 2 aparte voeding kabels aangesloten of via een daisy chain? In geval via Daisy Chain, verander dit naar 2 losse voeding kabels.

Welke drivers heb je geïnstalleerd voor de videokaart?
Zijn de chipset drivers ook up2date?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Is je PC mee gegaan naar Megekko of hebben zij de kaart op een ander systeem getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-09 02:57
Duke of Savage schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:36:
Is je PC mee gegaan naar Megekko of hebben zij de kaart op een ander systeem getest?
Hij heeft de kaart op drie systemen getest, dan zou je zeggen dat het aan de kaart moet liggen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:55
heb je alle keren een andere voeding gebruikt?
met andere kabels ook?

En hoe heb je de kaart aangesloten inderdaad?

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 28-02-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:13

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

kaart meenemen naar een bekende/vriend en daar testen heb je zo in de gaten of het om je vga gaat, of iets anders in je systeem..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ttthimo
Wylana schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:38:
Puur voor onderzoek. Toon je complete setup hier.

Verder lees ik niet hoe je de voeding kabels hebt aangesloten. Heb je die met 2 aparte voeding kabels aangesloten of via een daisy chain? In geval via Daisy Chain, verander dit naar 2 losse voeding kabels.

Welke drivers heb je geïnstalleerd voor de videokaart?
Zijn de chipset drivers ook up2date?
Goede vraag inderdaad. Hieronder de setups:

Eigen setup
cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D
mobo: ASUS ROG Strix B650E-F
ram: Corsair 32 GB DDR5-6000 dual
psu: Corsair RM1000e, 1000W

Tweede setup
cpu: AMD Ryzen 7 2700X
mobo: MSI B450M Gaming Plus
ram: Corsair 16 GB DDR4-3200 dual
psu: Seasonic 850W

Derde setup
cpu: Intel Core i5-7400
mobo: MSI B150I Gaming Pro
ram: Corsair 16 GB DDR4-2133 dual
psu: Sharkoon WPM600 Bronze, 600 Watt

Met deze drie setups is getest. Daarnaast heb ik met 537.58 drivers en 551.61 (nieuwste versie) getest. De reden dat ik 537.58 heb gepakt is omdat online veel mensen dat als stabiele driver zien.

De nieuwste chipset drivers zijn via de moederbord fabrikant gedownload.

Als laatste is de videokaart inderdaad met twee losse kabels aangesloten aan de PSU.
freaky35 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:53:
heb je alle keren een andere voeding gebruikt?
met andere kabels ook?

En hoe heb je de kaart aangesloten inderdaad?
Alle drie de setups hebben een andere voeding. Dus het lijkt me niet daar aan te liggen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ttthimo
Duke of Savage schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:36:
Alleen de kaart is opgestuurd. Ze hebben vervolgens "Borderlands 3, Tomb Raider, Control" getest en geen problemen ontdekt.

Nu zie ik in hun testwijze een probleem aangezien dit spellen zijn uit 2019 of ouder. Zelf kan ik voornamelijk spellen van de afgelopen jaren niet meer spelen. Terwijl oudere games wel probleemloos draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
Wat doet de kaart met een stresstest? Geen idee wat tegenwoordig gebruikelijk is voor videokaarten, ik zag dat er bijvoorbeeld een Furmark 2 is nu. Unigine Heaven misschien?

Trouwens ook wel een aparte manier van testen voor een shop lijkt me? Zou denken dat die ook een benchmark/stresstest gebruiken om enigszins consequent te kunnen testen/vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ttthimo
Dagion schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:21:
Wat doet de kaart met een stresstest? Geen idee wat tegenwoordig gebruikelijk is voor videokaarten, ik zag dat er bijvoorbeeld een Furmark 2 is nu. Unigine Heaven misschien?

Trouwens ook wel een aparte manier van testen voor een shop lijkt me? Zou denken dat die ook een benchmark/stresstest gebruiken om enigszins consequent te kunnen testen/vergelijken?
Dankjewel voor je reactie. Een stresstest verloopt zonder problemen. Ik heb Furmark 2 en UserBenchmark pas nog getest. Voor de zekerheid ga ik binnenkort testen met Cinebench 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
Je zou ook nog OCCT (ken ik zelf niet), 3DMark, Unigine kunnen proberen. Wellicht is er een utility waarbij het euvel ook optreed, dat is dan misschien makkelijker te testen door de shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
Werkt borderlands 3 wel goed bij jou? Als die bij jou ook goed werkt kun je dat terug koppelen aan Megekko. Gaat dat bij je mis dan is er iets anders aan de hand.

Wat in theorie nog kan is dat je op alle 3 de systemen iets installeert wat een probleem veroorzaakt. Snelste manier om dat uit te sluiten is even een nieuwe partitie maken en daar een verse Windows 11 installatie op draaien. Dan hoef je niks te herinstalleren maar dual boot je gewoon naar een clean Windows 11 waar je verder niks op draait en installeert behalve een test game.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1