Dakconstructie rondom dakraam veranderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:40
Dit dakraam zal worden vervangen (bijna 30 jaar oud), bovendien ben ik isolatie plannen aan het maken voor dit schuine dak.
Ik wil de gordingen (de horizontale) bloot leggen, dus de isolatie + gips laag wordt max 13cm (diepte gording is 14~15 cm)

Vraag: kan ik de verticale gordingen / (steun?)balken (EDIT: dat heet een raveelbalk) langs dit dakraam straffeloos vervangen door houten latten van 39x69mm? Dus één tegen het dakbeschot, en de 2e ernaast op gelijke diepte als waar de afwerklaag van de isolatie komt?
Normaal zie je dergelijke constructies alleen als er een liggende gording onderbroken moet worden en dan wordt dat opgelost door 2 slapers te plaatsen op de beide eerstvolgende liggende gordingen erboven en eronder. Daar is hier geen sprake van (dat een liggende gording onderbroken wordt)

N.B. de liggende gordingen die je ziet liggen verankerd in de draagmuur aan de ene kant (edit mbv een batijzer), aan de andere kant 'hangt' die in een staande gording (edit: ook mbv een batijzer) Vermoedelijk een A stijl/draagconstructie tbv het ondersteunen van het dak) edit: dit heet een spantbeen. Mocht dan van belang zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tesQbbOUtgz1iVCtH0Bxj-O9xPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIaMaZgfy2o0JY6W2qhFQC2k.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT:
Ik bedoel dus zoiets, waarbij in onderstaande situatie geen extra balk / steun tegen het dakbeschot nodig was (dat lijkt me in de bovenstaande situatie waar mijn vraag over gaat, wel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0vsDRoJVOx11q-N2SD5dTbiRrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOi2pFKDB3Wt5H9DMGWbsXhp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door autoreverse op 28-02-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-05 19:55
Heb je nog een gording lager zitten onder het raam? Zoals op de onderste foto?
Ik heb ook een raam zoals onderste foto maar deze steunt ook op een gording die ik bij jou niet zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ja, de raveelbalk steunt op een liggende gording.

Hier een foto waarop dat beter te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJzNaMHEMFA-mDEFuAym-f9WdMc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/435NyOkdQus2PmohZWc7fI1s.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Op deze manier lijkt het weinig constructiefs te doen buiten het raam vast te houden. Daarvoor is deze constructie tamelijk zwaar uitgevoerd. Als deze echt niks anders vasthoudt kun je deze probleemloos veranderen naar kleinere balkjes.

Even een stapje terug: ik mis de hele reden om deze te vervangen. Wordt het nieuwe raam groter waardoor deze constructie in de weg zit? Zo niet, zou ik het lekker laten zitten. Qua isolatie-verlies merk je hier nauwelijks iets van. Zo'n Velux heeft in veel gevallen dun glas met een U van 1,3 en je balkjes gaan daar al behoorlijk overheen. Nieuwe isolatie dan lekker tegen de bestaande constructie aansluiten :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ik dacht dat misschien door de grootte van het gat in het dak dat dan de stevigheid van het dakbeschot zelf wat verzwakt wordt? Al dan niet ivm het gewicht van zo’n raam? Nu ja, ik heb ook geen idee dus, maar wil het als leek toch maar even navragen hier.

Het raam wil ik vervangen omdat we alle dakramen aan gaan pakken. 2 van de 4 ramen zijn nu ruim 30 jaar oud en de andere 2 iets jonger maar zijn heel erg versleten / slecht onderhouden. Verder wil ik rolluiken als zonwering laten plaatsen (de ramen zijn gepositioneerd op zuid-west en de ramen zijn in de zomer een groot hitte lek en ‘s winters komt er veel kou vanaf)

Dus dan is dat meepakken met nieuwe ramen nu in 1 x een goede investering.

Waarom ik de raveelbalken niet wil laten zitten; ik vind ze lelijk gemonteerd (ze sluiten slecht aan op de liggende gordingen) en de rechter is open gespleten. Doordat ze zo diep zijn, nemen ze veel lichtval weg. Vandaar dat ik de zijkanten wat minder diep de kamer in wil laten steken zodat er meer licht opzij valt.

[ Voor 44% gewijzigd door autoreverse op 28-02-2024 19:26 ]