Smart spotjes of WarmGlow spotjes met hogere rating dan IP20

Pagina: 1
Acties:

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:37

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Goedendag,

Zelf ben ik van plan de badkamer te laten verbouwen en ik sta nu voor de vraag welke armaturen (en spotjes) ik in de badkamer wil hebben.

Dit zullen er waarschijnlijk 3 zijn met 1 in de buurt van de douche.

Echter wil ik deze wel smart hebben zodat ik er individueel controle over heb, maar dit lijkt een verloren zaak te zijn met zicht op IP waardes.
Alternatieve oplossing is een smart-dimmer (Ecodim bijv.) icm WarmGlow.

Echter heb ik bij beide oplossingen het probleem dat de IP waardes van alle spotjes die ik kan vinden max IP20 is, dat lijkt me wat riskant zo dicht bij de douche.

Zie ik misschien iets over het hoofd? De maximale diepte is ongeveer 10cm, 8cm om veilig te spelen.

Of kan ik een IP67/IP65 armatuur gebruiken (a la so https://www.led24.nl/led-spot-armatuur-rvs-ip65-rond.html) met IP20 spotjes?

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-01 10:42
Het armatuur heeft typisch een IP-rating die je toepassing mogelijk maakt. Ik heb Warmglow philips gu10 in IP65 armaturen in de badkamer. Lijkt me prima!

Een IP65 armatuur sluit af met een rubber op je plafond. En je spotje/lampje zit dan achter het glas en is beschermt tegen het vocht.

[ Voor 30% gewijzigd door MWDKing op 29-02-2024 20:50 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:37

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
MWDKing schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:49:
Het armatuur heeft typisch een IP-rating die je toepassing mogelijk maakt. Ik heb Warmglow philips gu10 in IP65 armaturen in de badkamer. Lijkt me prima!

Een IP65 armatuur sluit af met een rubber op je plafond. En je spotje/lampje zit dan achter het glas en is beschermt tegen het vocht.
Ah, ik had mijn loodgieter gevraagd maar die wist het niet zeker. Het is dus zo dat de hoogste IP rating van armatuur & spotje geld en niet de laagste? Dat maakt mijn leven een stuk makkelijker.

Edit: Ik heb de gelinkte video gekeken, die valt me nu net op, en hier laten ze inderdaad zien dat je het effectief afsluit zodat de IP rating niet meer uitmaakt. Top dat je het gezegd hebt, hier kan ik mee door!

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 29-02-2024 21:38 ]

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-01 10:42
Thomg schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:35:
[...]

Ah, ik had mijn loodgieter gevraagd maar die wist het niet zeker. Het is dus zo dat de hoogste IP rating van armatuur & spotje geld en niet de laagste? Dat maakt mijn leven een stuk makkelijker.

Edit: Ik heb de gelinkte video gekeken, die valt me nu net op, en hier laten ze inderdaad zien dat je het effectief afsluit zodat de IP rating niet meer uitmaakt. Top dat je het gezegd hebt, hier kan ik mee door!
De IP rating van het armatuur is leidend. Die moet de bescherming bieden.
Net zoals niet alle componenten IN je telefoon tegen vocht/stof kunnen, maar de buitenkant met IP-rating de bedscherming biedt.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 11:55
IP van spotje is alleen van toepassing bij een open armatuur

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa