Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:56
Op het moment ben ik fulltime werkzaam bij een hogeschool, deels als docent en deels als onderzoeker. Ik ben 30 jaar en heb tijdens werktijd met plezier een deeltijd master mogen doen van mijn werkgever. De master is net binnen.

Ik zit nu met het volgende dilemma. Op zich ben ik gelukkig met mijn werk. Ik vind het leuk en het wordt goed betaald (4200 bruto p/m en doorgroeimogelijkheden tot 6700 bruto p/m, exclusief eindejaarsuitkering en vakantiegeld).

Tijdens het doen van mijn master ben ik erachter gekomen dat ik fundamenteel onderzoek ook heel leuk vind. Misschien wel leuker dan wat ik nu aan het doen ben. Daarom speel ik met de gedachten om aansluitend een PhD te doen.

Het enige wat me weerhoud is de salariëring van PhD kandidaten. Bij een fulltime aanstelling is dat 2700 euro bruto p/m in het eerste jaar tot 3200 euro in het vierde jaar. Ik ben best bereid om wat in te leveren op salaris, maar dit is wel een heel groot verschil. Heeft simpelweg te veel impact op alle plannen in het privé leven.

Nu was ik benieuwd, zijn er personen op dit forum die een soortgelijk dilemma hadden en toch een constructie konden bedenken om niet te veel op salaris achteruit te gaan bij het starten van een PhD? Zijn salarissen onderhandelbaar op universiteiten, of is die 2700-3200 euro in beton gegoten?

Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan het volledig in dienst gaan bij een onderzoeksgroep op de hogeschool waar ik nu werk, en dan parallel de PhD doen in opdracht van de onderzoeksgroep en een universiteit. Maar wie weet zijn er meer creatieve ideeën waar ik nog niet aan gedacht heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
Er zijn genoeg mensen die een PhD op eigen kosten / in eigen tijd doen, maar iemand die juist aan een onderwijsinstelling werkt zou toch in samenspraak met zijn werkgever een modus moeten kunnen vinden binnen het bereik van die aanstelling dat onderzoek in te passen?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35
Zaken zijn onderhandelbaar. Zowel de functie als salaris. Je moet een PhD traject los zien van de functie PhD.

Logisch is om de PhD naast de huidige baan te doen. Dan organiseer je dus een promotietraject gekoppeld aan je huidige onderzoekswerk.

Maar je kunt ook in dienst treden bij een uni waar je iets regelt.

Besef wel dat een PhD naast een baan met (ook) andere verantwoordelijkheden meestal zwaar valt met name als deze divergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Rukapul schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:18:
Zaken zijn onderhandelbaar. Zowel de functie als salaris. Je moet een PhD traject los zien van de functie PhD.

Logisch is om de PhD naast de huidige baan te doen. Dan organiseer je dus een promotietraject gekoppeld aan je huidige onderzoekswerk.

Maar je kunt ook in dienst treden bij een uni waar je iets regelt.

Besef wel dat een PhD naast een baan met (ook) andere verantwoordelijkheden meestal zwaar valt met name als deze divergeren.
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Je bedoeld bijvoorbeeld dat ik ook in dienst kan gaan als universitair docent (ud), en parallel dan een PhD traject doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:24
PhD salaris is in principe niet onderhandelbaar, omdat er doorgaans met vaste budgetten wordt gewerkt. Wel zijn er soms combinaties mogelijk van lesgeven en onderzoekstijd krijgen voor een PhD. Dan duurt je PhD traject langer, maar kun je misschien wel over een hoger salaris onderhandelen voor het onderwijsgedeelte. (Voor mensen die geen PhD hebben is dat vaak Docent 4, salarisschaal 10 van de universiteiten CAO.)

Een andere optie is om als buitenpromovendus aan de slag te gaan, afhankelijk van het soort onderzoek dat je nu doet, zou je dat in een PhD vorm kunnen gieten waarbij je je werk op je huidige plek doet, maar het proefschrift wordt begeleid door minstens een begeleider van een universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarum
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-06 10:34
Heb je al gehoord van de nieuwe pilot van de vereniging hogescholen, de Professional Doctorate?
bron: https://www.vereniginghog...as/professional-doctorate

Wellicht past dit goed bij jouw wensen, ik heb namelijk met dezelfde gedachte gezeten en doe nu mee met de voorselectie van de goedkeuring van een voorstel om mee te doen met de PD. Voorwaarde is wel dat je instelling waar je nu werkt trekkingsrechten in het PD programma heeft, of je neemt contact op met een instelling die wel trekkingsrechten heeft om via hun een plek te bemachtigen.
Als mijn voorstel wordt goedgekeurd behoud ik mijn salaris en kan ik voor ongeveer 0,8 FTE in min 4 max 6 jaar werken aan de PD.

Anders dan de PhD is dat je de PD volgt aan een UAS (hogeschool) en niet aan een universiteit. Het doel van het doen van onderzoek is dan ook anders, dus ik weet niet of dit bij je initiële wens past. Belangrijk ook is dat er nog geen wettelijke verankering is, je mag dus officieel nog niet de titel Dr. voeren, maar je bent wel opgeleid in de 3e cyclus volgens EQF8, dezelfde cyclus dus als een PhD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Djarum schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:27:
Heb je al gehoord van de nieuwe pilot van de vereniging hogescholen, de Professional Doctorate?
bron: https://www.vereniginghog...as/professional-doctorate

Wellicht past dit goed bij jouw wensen, ik heb namelijk met dezelfde gedachte gezeten en doe nu mee met de voorselectie van de goedkeuring van een voorstel om mee te doen met de PD. Voorwaarde is wel dat je instelling waar je nu werkt trekkingsrechten in het PD programma heeft, of je neemt contact op met een instelling die wel trekkingsrechten heeft om via hun een plek te bemachtigen.
Als mijn voorstel wordt goedgekeurd behoud ik mijn salaris en kan ik voor ongeveer 0,8 FTE in min 4 max 6 jaar werken aan de PD.

Anders dan de PhD is dat je de PD volgt aan een UAS (hogeschool) en niet aan een universiteit. Het doel van het doen van onderzoek is dan ook anders, dus ik weet niet of dit bij je initiële wens past. Belangrijk ook is dat er nog geen wettelijke verankering is, je mag dus officieel nog niet de titel Dr. voeren, maar je bent wel opgeleid in de 3e cyclus volgens EQF8, dezelfde cyclus dus als een PhD.
Klopt ja! Daar heb ik ook naar gekeken. Ik zal het zeker meenemen in mijn overweging. De PD is vooral gericht op toegepast onderzoek. Ik was zelf wat meer geïnteresseerd in fundamenteel onderzoek. Beide begrippen zijn natuurlijk een enorm grijs gebied, dus wie weet is ook iets mogelijk in de vorm van een PD traject.

Daarnaast, de wettelijke verankering geeft me toch wel wat redenen tot zorg.

Bron: https://www.vereniginghog...al-doctorate-faq#waarompd
Op dit moment heeft de Professional Doctorate geen wettelijk beschermde status en levert dus geen graad en/of officiële titel op, zoals dit wel het geval is voor de Associate degree, Bachelor, Master en PhD. Wettelijk beschermd betekent dat de graad en/of titel alleen mag worden afgegeven door in de wet aangewezen instellingen voor een traject dat voldoet aan de wettelijk gestelde (kwaliteits-)eisen. De kandidaat ontvangt dan na afronding een (geregistreerd) getuigschrift en mag de graad of titel in de eigen naamsvermelding gebruiken.
Om de Professional Doctorate ook een wettelijk beschermde status te geven, is een wetswijzigingstraject nodig. Zodat de graad en/of titel Professional Doctorate verankerd wordt in de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW).

Krijgt de kandidaat alsnog de graad en/of titel na wettelijke verankering?
Het succesvol afronden van een Professional Doctorate-traject levert de kandidaat op dit moment dus geen getuigschrift, graaden/of titel op. Wel ontvangt de kandidaat een certificaat. Het is de ambitie om het benodigde wetswijzigingstraject gedurende de looptijd van de pilot succesvol af te ronden. En wij streven ernaar om hier ook een overgangsregeling in opgenomen te krijgen die de kandidaten die voor de invoering van de wetswijziging hun Professional Doctorate-traject hebben afgerond, ook de mogelijkheid biedt alsnog voor de dan wettelijk beschermde PD-titel in aanmerking te komen. Er kunnen op dit moment echter geen garanties worden gegeven over het ontvangen van een wettelijke beschermde titel.

Ik vind het wel risky om zo'n lange periode toe te wijden aan een traject zonder wettelijke verankering. Helemaal in het huidige politieke klimaat(zie: https://www.scienceguide....n-op-kennis-en-onderwijs/ ). We krijgen vier rechtse partijen aan de macht die allemaal graag bezuinigen op (toegepast) onderzoek. Wat betekent dat voor het PD traject dat nog in pilot-vorm draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
PigRush schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:10:
  1. Tijdens het doen van mijn master ben ik erachter gekomen dat ik fundamenteel onderzoek ook heel leuk vind. Misschien wel leuker dan wat ik nu aan het doen ben.
  2. Daarom speel ik met de gedachten om aansluitend een PhD te doen.
  3. Het enige wat me weerhoud is de salariëring van PhD kandidaten
  1. Ik heb een probleem, of in jouw geval een uitdaging
  2. Ik heb een oplossing
  3. De oplossing brengt een nieuw probleem en is dus geen oplossing.
Welke mogelijkheden zijn er, bij je huidige werkgever of bij een andere, om fundamenteel onderzoek te doen zonder een PhD-traject in te gaan? Zie ook Wikipedia: XY problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 14:52

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

PhD salarissen staan vrij vast; het is in principe ook een opleiding (en ja je kan /moet daar best veel cursussen bij doen etc).

Een beetje afhankelijk van welke richting je ingaat denk ik overigens niet dat je weer heel vlot op die 4500-6700k/maand zit hoor. In ieder geval in de academische wereld staat dat functiehuis en bijbehorende beloningen behoorlijk vast en kan er hoogstens met wat tientjes geschoven worden (waarbij je nu bij ons in de data science - AI nog wel wat kan winnen).

En wil je daarna ook daadwerkelijk een academisch traject volgen? Post-doc, PI etc etc? Dat wordt dan de komen 4 (PhD) + 4 (Postdoc) echt hard werken en veel tijd investeren. onderschat dat niet. Zoek je niet zo'n traject, wat dan wel? Je kunt altijd wel weer terug het onderwijs in en hebt dan een flink pak extra bagage ,maar of dat je investeringen waard is geweest kan jij alleen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:55
Check even of je ingeschaald kan worden op een andere functiegroep, ondanks dat je een PhD wil doen. Mijn vrouw heeft net haar PhD afgerond. Omdat ze afgestudeerd was als arts en meer dan 2 jaar praktijkervaring had (ANIOS), is ze niet ingeschaald als 'onderzoeken in opleiding' maar als 'arts-onderzoeker'. Dat scheelde fors. Dit is natuurlijk ziekenhuis CAO, check even of jouw CAO dit soort functies kent.

Ga ook gerust eens praten met een professor die interessante onderzoekslijnen heeft; vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Bijvoorbeeld op populaire onderzoeksgebieden (diversiteit & inclusiviteit, AI), maar ook als je zelf wilt gaan meeschrijven aan beursaanvragen is er vaak meer mogelijk dan je denkt.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31
StevenK schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:15:
Er zijn genoeg mensen die een PhD op eigen kosten / in eigen tijd doen, maar iemand die juist aan een onderwijsinstelling werkt zou toch in samenspraak met zijn werkgever een modus moeten kunnen vinden binnen het bereik van die aanstelling dat onderzoek in te passen?
Hiermee eens.
Ga praten met je werkgever en geef aan dat je met dit idee speelt en of er wat mogelijk is.

Maat van mij doet een Phd onder werktijd, tegen zijn normale salaris. Hij zit bij een NGO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

FitTiv schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:49:
Maat van mij doet een Phd onder werktijd, tegen zijn normale salaris. Hij zit bij een NGO.
Dit soort constructies lijken me het meest voor de hand liggen. Zorgen dat je je huidige functie houdt, en dat het onderzoek dat je vanuit je PhD-traject doet overlapt met wat je in je normale werk doet zodat dat gewoon als 'werktijd' telt. Waarbij je natuurlijk alsnog in een spagaat kan komen te staan, want als je werkgever je een kant op wil duwen die niet in je onderzoek valt dan wordt dat een stevig potje touwtrekken, met mogelijke uitkomst dat je er maar gewoon veel privé-tijd in moet stoppen.

Sowieso zal het qua tijdsindeling en verantwoordelijkheden een lastige balanceeropdracht worden. Iemand met PhD-functie krijgt vier jaar full-time, als je dit naast je eigen werk wil doen kun je nog zo veel parallel doen maar ergens gaat dat natuurlijk heel druk worden. Natuurlijk afhankelijk van hoe flexibel je werkgever is, en ook afhankelijk van je eigen expertise: mogelijk heb je als onderzoeker al meer ervaring waardoor je het gewoon efficiënter kan dan een kersverse PhD-onderzoeker die gewoon het normale bachelor+master-traject heeft doorlopen.

Ik heb heb werknemers van tech-bedrijven op onderzoeksafdelingen gezien die dat aangrepen om een PhD te doen. De inhoud kwam vanuit het werk, het schrijven van papers moest grotendeels in eigen tijd, maar er heeft op de universiteit niemand bezwaar tegen zolang de kwaliteit goed is (en zolang ze zelf geen budget hoeven te regelen :+ ).

Als dit te druk wordt en je wil wél tijd vanuit de universiteit om die papers te schrijven dan wordt het interessant. Comfortabeler voor jezelf (want je hoeft minder af te wegen of je bijvoorbeeld je onderwijstaken wil "afraffelen" om onderzoek te doen) maar dan wordt het financieren wat complexer. Daarvoor zul je gewoon met een onderzoeksafdeling op de universiteit moeten overleggen.

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 03-03-2024 09:19 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ken iemand die bij zijn PhD wel wat meer salaris heeft gehad vanwege zijn ervaring, maar van wat ik begreep was dat nou niet zo significant. Uiteindelijk zijn er simpelweg budgetten waarbinnen zaken moeten passen.

Zoals andere hebben geschreven al, je hoeft geen PhD positie te nemen om een PhD te krijgen uiteindelijk, die PhD is gebaseerd op papers + je PhD thesis uiteindelijk, en die kan je bijvoorbeeld ook terwijl je werkt bij een bedrijf krijgen. Maar dat is wel lastiger in zijn algemeenheid. Voordeel bij een hogeschool is dat er niet ineens prioriteit zal zijn voor ondersteunen bij een product van een bedrijf, maar tegelijk neem ik aan dat je niet veel puur onderzoeksposities hebt bij een Hogeschool. Als die er wel zijn, of iig grotendeels onderzoek, en dat is van voldoende niveau dat je er goede papers uit kan halen (en er zit ook nog wel wat verschil tussen ene en andere PhD natuurlijk), dan zou dat best gebruikt kunnen worden om richting een PhD te gaan.
Pagina: 1