Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07 20:51
Ik gebruik nu al twaalf jaar een Pioneer VSX-1122K 7.2 A/V receiver in combinatie met 2 x KEF Q500 speakers. Toentertijd was er geen stereoversterker voor mij beschikbaar die ook video kon ontvangen.

De tendens op menig forum is dat voor echt mooi geluid je echt niet om een stereoversterker heen kan. Nu is er een aantal maanden geleden een stereo A/V receiver op de markt gekomen van Marantz, namelijk de Stereo 70s.

Nu trekt die apparaat mij heel erg en zit er aan te denken om deze aan te schaffen. Ook omdat deze deze aardig bestendig is voor de toekomst met 3 x 8K HDMI inputs en de HEOS ondersteuning trekt mij ook wel. Dit zijn echter geen must haves.

Doorslaggevend is echt een verbetering in audiokwaliteit. Nu is er in de buurt bij mij geen winkel waar ik deze kan uitproberen en als dat wel kon zegt dat nog niet hoe mijn speakers erop reageren.

Ik ben benieuwd naar de ervaring van jullie. Gaat dit een merkbaar verschil opleveren of denken jullie dat ik het beter bij mijn huidige setup kan houden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:39
Uitgangspunt is dat als jij het mooi(er) vind klinken, dan zal het ook mooier klinken. Dus daarom; als je denkt dat je blij wordt daarvan gewoon doen. Maar doe je een dubbelblinde test, dan val je waarschijnlijk door de mand. Qua toekomstbestendigheid is hij natuurlijk een vooruitgang, maar HEOS vind ik echt de moeite niet waard. Dat is een van de slechtste streamingplatformen als je het mij vraagt.

Overigens zijn er heel veel stereo "receivers" met één HDMI ingang die gebruik maakt van (e)ARC. Je gebruikt dan je TV als "HDMI switch", dus dat vergroot je keuze nog eens. Kijk bijvoorbeeld naar de Bluesound Powernode. Je vertelt alleen niet welke apparaten je erop wilt aansluiten.

Ik denk overigens dat de grootste verbetering in geluid komt van de aanschaf van een subwoofer, zeker bij films is dat echt een aanwinst. Oók met vloerstaanders.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Circa 95% (vuistregel, pin me er niet op vast) van je geluid zit in je speakers. De rest is akoestiek en een beetje dsp of extra toonregeling. Alleen met lastig aan te sturen speakers heb je baat bij andere (betere) versterking.
Vermoedelijk gaat zo'n aanschaf dus niks voor je toevoegen.
En voor evt inregelen qua akoestiek hoef je het ook niet te doen; je Pioneer heeft dat ook al. En met slechts twee speakers valt daar sowieso weinig extra eer aan te halen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:01
Eens met @The Eagle. Met alleen de toevoeging dat in stereo opstelling het laag corrigeren mijns inziens wel wat kan toevoegen.

Verder vooral investeren in goede luidsprekers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-07 23:25
Je kunt via een partij als hifi klubben vaak ook in de winkel luisteren en als je het vraagt waarschijnlijk ook wel thuis even uitproberen.

Zoals hierboven aangeven denk ik wel dat je speakers veel meer invloed zullen hebben dan een andere versterker.

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

RichardKim06 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:01:

De tendens op menig forum is dat voor echt mooi geluid je echt niet om een stereoversterker heen kan. Nu is er een aantal maanden geleden een stereo A/V receiver op de markt gekomen van Marantz, namelijk de Stereo 70s.
En daarmee bedoelen ze een simpele stereo receiver zonder video verwerking en rare fratsen waardoor er mee ruimte is voor betere componenten voor de audio kwaliteit, zoals een grotere transformer.
De Marantz Stereo 70s is gewoon een AV receiver maar dan met 2 outputs in plaats van 5 of 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Deze heb ik gezien inderdaad, dank voor het aangeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Allen dank voor de antwoorden. Inderdaad wat ik al een beetje vermoedde. Niet echt goede winst te behalen lijkt het zo. Dan op zoek naar een goede subwoofer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bierkameel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:04:
[...]

En daarmee bedoelen ze een simpele stereo receiver zonder video verwerking en rare fratsen waardoor er mee ruimte is voor betere componenten voor de audio kwaliteit, zoals een grotere transformer.
De Marantz Stereo 70s is gewoon een AV receiver maar dan met 2 outputs in plaats van 5 of 7.
Kleine topic kick, maar van wat ik begrijp is dat bij de Stereo 70s niet zo, er zijn niet gewoon wat kanalen weggehaald maar intern schijnt het anders te zijn. Hij heeft ook iets meer vermogen op de kanalen (75W ipv 50W)

Kan ook een verkoopverhaal zijn, wie weet.

Anyway, @RichardKim06 ik heb hem besteld en hij komt binnenkort aan, ik ga hem proberen i.c.m 2x B&W CM1.

Is m'n eerste receiver dus ben heel benieuwd :)

Had ze hiervoor op een NAD D3020, klonk ook heel mooi maar ik wilde een iets betere integratie met de TV/Gameconsole, en betere streaming opties.

Ook had ik beperkte hoogte in mijn TV meubel, max 15cm, dus vandaar een laag model.

Misschien voeg ik ooit nog een sub toe, maar ik denk niet dat dat nodig is. 5.1/7.1 ga ik niet doen.

Had ook nog getwijfeld over de Marantz NR1510, iets goedkoper, maar dat is al een stuk ouder model dus ik dacht neem iets recenters wat misschien daardoor toekomstbestendiger is. (en wel 5.1 wat niet altijd de voorkeur heeft las ik als je enkel 2.0 gebruikt)

[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 14-11-2024 11:02 ]

Pagina: 1