Verwachting eikenhouten tafelblad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:03
Ik heb onlangs een eikenhouten tafel gekocht en het resultaat valt mij (en mijn vrouw) toch echt wat tegen.

Ik heb dit ook direct bij de verkoper aangegeven; en twijfel over wat ik nu moet doen.

Het gaat om het tafelblad (220x100cm) op de foto hieronder waar een grote bijgewerkte plek zit aan de rand van de derde plank (foto 2).

Daarnaast staat de naad tussen de derde en de vierde plank iets open (foto 3).

Nu houdt de verkoper vol dat dit is wat we mogen verwachten aangezien hout een natuurproduct is.

Naar mijn idee hoort zo'n plek niet in een nieuwe tafel. Is mijn verwachting zo onredelijk of kan ik wel verwachten dat de verkoper dit oplost?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik heb zelf een paar jaar terug ook een nieuwe tafel gekocht. Nu is mijn tafelblad ook niet zo strak gezaagd als de jouwe, meer het type boomstamtafel... maar bij elke zaak waar ik ben wezen kijken werd me vooraf al duidelijk gemaakt dat het inderdaad een natuurproduct is en dat je dit soort dingen kunt hebben. Elke tafel zal uniek zijn..... of je moet een demo tafel uit de showroom kopen dan weet je exact wat je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Als het hout gaat scheuren is het niet droog genoeg geweest voordat ze er een tafel van gingen maken. Staat nu in je warme kamer en dan begint de ellende. Soortgelijke problemen zie je ook met slechte parketvloeren. Ik zou het niet accepteren. Heb een keer een hele serie van kasten terug gebracht, scheurde overal open en mijn geld terug gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 27-02-2024 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:43

thijsco19

KTM 990 SMT

Het is een beetje afhankelijk hoe het staat geadverteerd.

Maar dit is imo iets wat je mag verwachten bij een houten tafel.

Als er expliciet staat dat de tafel dit niet heeft is het natuurlijk niet conform. Meestal staat er wel iets dat dit kan voorkomen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 23:53
Toevallig blad vanuit Loods5? Lijkt enorm op diegene die hier staat en ik herken de punten die je aangeeft (al waren wij vantevoren geïnformeerd en vind ik het prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@thijsco19 Want? Ik heb hier 65m2 massief eiken vloer. Geen scheur in te zien. Leuk allemaal smerig vuil in je tafel wat je er straks niet meer uitkrijgt. Eet smakelijk....

[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 27-02-2024 19:21 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Alles staat of valt met hoe het tafelblad je is verkocht…..

Maar persoonlijk vindt ik het een spuuglelijk exemplaar. Die donkerder plank rechts had natuurlijk niet op die plaats moeten zitten, dat bijwerken slaat nergens op, die naad is prutswerk en ook die schuursporen horen er niet zo meer uit te zien.

Belangrijkste is wat je ervoor hebt betaald? Dat geeft een beetje weer wat je kan verwachten…
En je hebt het blad neem ik aan gezien voor je het kocht?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2024 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
Dat het een natuurproduct is, is een onzin excuus.
Bij een goede behandeling van het vers gekapte hout, op de juiste manier verzagen van de stammen, het selecteren van de ruwe planken en verwerken tot een tafelblad kan je vrijwel alle mogelijke nadelen van een natuurproduct opvangen.

Maar dat vereist vakmanschap, tijd en goede verzorging en dus geld. In dit geval is het dus belangrijk wat je er voor hebt betaald. En dat zal niet de hoofdprijs zijn geweest.

Het feit dat al van te voren wordt gewaarschuwd voor teleurstellingen is voor mij een signaal om heel hard weg te lopen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Gebanned schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:53:

Nu houdt de verkoper vol dat dit is wat we mogen verwachten aangezien hout een natuurproduct is.
Zorg dat je dat op schrift krijgt en laat de tafel dan eens door een meubelmaker inspecteren. De kosten zijn voor de verkoper als de meubelmaker het met je eens is.

De plek op de tweede foto had niet voor mogen komen. Net als bij MotorBeast heb ik ook een eikenhouten vloer met voldoende planken langer dan 220 cm, mijn vloer is ook wel iets groter dan 65 m², en ik heb geen enkele bijwerkplek.

Heb je een foto van de zijkant zodat je kunt zien hoe het hout is gezaagd en hoe het ligt ten opzichte van elkaar? Op de eerste foto kun je dat net niet goed zien. Als de verkeerde planken zijn gebruikt of als de planken verkeerd liggen ten opzichte van elkaar, kan dat de problemen verklaren. Op https://www.woodworking.nl/ kun je hierover veel informatie vinden.
JukeboxBill schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:24:

Het feit dat al van te voren wordt gewaarschuwd voor teleurstellingen is voor mij een signaal om heel hard weg te lopen.
Ik lees niet dat er van tevoren is gewaarschuwd. Dat zou de zaak wel veranderen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:23:

Belangrijkste is wat je ervoor hebt betaald? Dat geeft een beetje weer wat je kan verwachten…
Sluit ik me bij aan.

Ik heb zelf een massief walnoten eettafel van De Machinekamer en daar heb ik de problemen van TS niet bij. Maar goed, dat is wel een tafel van ruim €1500.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 20:33
Teruggaan naar de showroom en vergelijken met andere bladen uit dezelfde klasse. Als jouw blad afwijkt heb je een punt naar de verkoper. Anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18

orf

Je hebt verschillende kwaliteiten voor eiken. Die kwaliteit bepaalt of er noesten (al dan niet gestopt met epoxy) in voor mogen komen en of de delen op kleur worden geselecteerd.

Hier zie je de afwijkende kleur plank en de gestopte noest. Met daarnaast nog waarschijnlijk een droogtescheur.

Heeft de verkoper het verkocht als rustiek? Of een B kwaliteit? Dan mag dit voorkomen. Bij een strakke tafel als dit verwacht ik eerder een goede kleursortering, de juiste droging en foutvrije kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind alles normaal, behalve dat kiertje. Dat lijkt idd op een niet gedroogd stuk hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:55:
Je hebt verschillende kwaliteiten voor eiken. Die kwaliteit bepaalt of er noesten (al dan niet gestopt met epoxy) in voor mogen komen en of de delen op kleur worden geselecteerd.

Bij een strakke tafel als dit verwacht ik eerder een goede kleursortering, de juiste droging en foutvrije kwaliteit.
Precies….. bepalend is hoe het is verkocht, en de prijs ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

fopjurist schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Zorg dat je dat op schrift krijgt en laat de tafel dan eens door een meubelmaker inspecteren. De kosten zijn voor de verkoper als de meubelmaker het met je eens is.

De plek op de tweede foto had niet voor mogen komen. Net als bij MotorBeast heb ik ook een eikenhouten vloer met voldoende planken langer dan 220 cm, mijn vloer is ook wel iets groter dan 65 m², en ik heb geen enkele bijwerkplek.
Wat een totale onzin weer….. het gaat er gewoon om welke kwaliteit is verkocht.

Dit is gewoon lage kwaliteit, prima als het zo is verkocht. Functioneel is het tenslotte gewoon een tafelblad, het is alleen visueel geen fraai blad.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Wat een totale onzin weer….. het gaat er gewoon om welke kwaliteit is verkocht.

Dit is gewoon lage kwaliteit, prima als het zo is verkocht. Functioneel is het tenslotte gewoon een tafelblad, het is alleen visueel geen fraai blad.
Totdat er een beker met vloeistof omkiepert op die scheur. Vocht trekt in de scheur en dan scheurt het nog verder open. Dan heb je nog grotere scheur enz enz.... Die plank had nooit in die tafel mogen zitten. Of net zoals met een parketvloer deugdelijk moeten zijn afgedicht.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18

orf

MotorBeast schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Totdat er een beker met vloeistof omkiepert op die scheur. Vocht trekt in de scheur en dan scheurt het nog verder open. Dan heb je nog grotere scheur enz enz.... Die plank had nooit in die tafel mogen zitten. Of net zoals met een parketvloer deugdelijk moeten zijn afgedicht.
Tuurlijk wel. Of is het verboden om deze tafel te verkopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_fVOkknWLJa5pvr7ECm-XkKl7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/301MERtQwEajbCLGSCRkK9FU.jpg?f=fotoalbum_large

Het is maar net hoe het verkocht wordt. Dit is een rustieke tafel met scheuren en knoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
orf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:24:
[...]

Tuurlijk wel. Of is het verboden om deze tafel te verkopen?

[Afbeelding]

Het is maar net hoe het verkocht wordt. Dit is een rustieke tafel met scheuren en knoesten.
Nee niet om te verkopen........ maar wel om te kopen. :+ Ieder zijn smaak maar de tafel van TS is voor de rest strak egaal. Dan hoort zo'n plank er niet in. En het is en blijft onhygienisch. Net als houten snijplanken.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 27-02-2024 20:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:34:
[...]
maar de tafel van TS is voor de rest strak egaal. Dan hoort zo'n plank er niet in. En het is en blijft onhygienisch. Net als houten snijplanken.
Je hebt er gewoon nul verstand van…. Enige dat telt is welke kwaliteit is verkocht. Ik vindt het ook lage kwaliteit en geen hoogstaand werk, maar dat mag als dat vooraf duidelijk is.

En houten snijplanken zijn zelfs hygiënischer dan kunstof bij deskundig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:47:
[...]

Je hebt er gewoon nul verstand van…. Enige dat telt is welke kwaliteit is verkocht. Ik vindt het ook lage kwaliteit en geen hoogstaand werk, maar dat mag als dat vooraf duidelijk is.

En houten snijplanken zijn zelfs hygiënischer dan kunstof bij deskundig gebruik.
Welke kwaliteit er is verkocht? :z Laat jij je toch die onzin op de mouw spelden door de verkoper. Ja meneer u koopt lage kwaliteit. Nog interesse? :N Gelukkig heb jij er wel verstand van......

Ik heb helaas ervaring met dit soort scheuren, zie post ergens hierboven. Dus verstand ervan door slechte ervaring. En ja, in die sleuven komt rotzooi te zitten, etensresten etc en dat is gewoon ronduit smerig.

TS moet doen wat hij zelf wil met deze tafel na alle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Kunnen we hier verder met op de discussie reageren in plaats van op de man?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Zo dat gaat snel met de reacties. Ga proberen alles even te behandelen
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:23:
Alles staat of valt met hoe het tafelblad je is verkocht…..
Maar persoonlijk vindt ik het een spuuglelijk exemplaar. Die donkerder plank rechts had natuurlijk niet op die plaats moeten zitten, dat bijwerken slaat nergens op, die naad is prutswerk en ook die schuursporen horen er niet zo meer uit te zien.
Goed dat je het zegt die schuursporen waren mij eerlijk gezegd niet opgevallen; die mogen er nog bij pp het lijstje. Tafel was 1200 euro, waarvan kleine 900 voor het blad. Dat die kleur plank daar niet hoort is inderdaad ook nog een meningsverschil dat ik richting de verkoper heb, maar aangezien er blijkbaar nog een tafel in de showroom blijkt te staan wil ik als het niet nodig is die discussie niet voeren.
JukeboxBill schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:24:
Dit is niet van te voren aangegeven; was dat wel zo geweest dan had ik dat inderdaad gedaan :)
fopjurist schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:39:
Heb je een foto van de zijkant zodat je kunt zien hoe het hout is gezaagd en hoe het ligt ten opzichte van elkaar? Op de eerste foto kun je dat net niet goed zien. Als de verkeerde planken zijn gebruikt of als de planken verkeerd liggen ten opzichte van elkaar, kan dat de problemen verklaren. Op https://www.woodworking.nl/ kun je hierover veel informatie vinden.

Ik lees niet dat er van tevoren is gewaarschuwd. Dat zou de zaak wel veranderen.
Ik heb geen foto van de zijkant. Is ook wat lastig te zien omdat de zijkant afgeschuind is; en het blad nu weer ingepakt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
MotorBeast schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:56:
[...]

TS moet doen wat hij zelf wil met deze tafel na alle input.
Er zijn meerdere knoesten opgevuld; en daar heb ik geen probleem mee; maar die grote plek is geen gewone knoest, maar een stuk van de plank die ontbreekt. Samen met die rare kleur plank, het schuurwerk en dat scheurtje heb ik het gevoel wel een enorm maandagmorgen model gekregen te hebben.

Ik vind het zelf alleen lastig in te schatten of ik dit had moeten verwachten; en of ik een poot heb om op te staan als ik reparatie/vervanging/ontbinding vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:55
Op de eerste foto lijkt de tafel aan de bovenkant een heel andere kleur te hebben, met een wat vlekkerig verloop. Dat is iets wat je kan krijgen als je kromme planken hebt, en niet genoeg wegfreest om ze weer recht te krijgen. Is de tafel wel vlak aan die kant? Hieronder heb ik een poging gedaan om het wat duidelijker te maken. (kan overigens ook een compressie-artefact van het plaatje zijn denk ik...)
Members only:

Verder is een scheurtje tussen de planken imho wel sortof acceptabel, die gaan er ws sowieso wel komen. Een aantal andere dingen lijken op teveel kostenbesparing. Lelijke schuurkrassen omdat je geen tijd neemt om die eruit te schuren, een plank die qua kleurstelling niet echt klopt, en het gebruik van semi-afvalhout wat je dan met plamuur weer half-half dichtsmeert. Voor €900 mag je wat mij betreft verwachten dat een leverancier weet wat je moet doen om van een natuurproduct iets moois te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

MotorBeast schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:19:
@thijsco19 Want? Ik heb hier 65m2 massief eiken vloer. Geen scheur in te zien. Leuk allemaal smerig vuil in je tafel wat je er straks niet meer uitkrijgt. Eet smakelijk....
Je weet dat dit onzin is? Een vloer is geen tafel. 8)7

Je verdere reacties zijn ook te stellig zonder dat ze feitelijk correct zijn.

Er zijn meerdere soorten kwaliteiten en modellen waarbij er zeker tafelbladen tussen zitten die hetzelfde of nog meer scheuren noesten en dergelijke hebben wat gewoon correct is.
Het is allemaal afhankelijk van hoe het verkocht wordt.

@Gebanned je hebt nog geen antwoord gegeven op de vroeg hoe deze tafel geadverteerd staat. Is het mogelijk om (een deel van) de omschrijving hier te posten?

Die plek is inderdaad wel wat groot en niet netjes maar toch zijn dat conform omschrijving kunnen zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
thijsco19 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:30:
[...]

Je weet dat dit onzin is? Een vloer is geen tafel. 8)7

Je verdere reacties zijn ook te stellig zonder dat ze feitelijk correct zijn.

Er zijn meerdere soorten kwaliteiten en modellen waarbij er zeker tafelbladen tussen zitten die hetzelfde of nog meer scheuren noesten en dergelijke hebben wat gewoon correct is.
Het is allemaal afhankelijk van hoe het verkocht wordt.

@Gebanned je hebt nog geen antwoord gegeven op de vroeg hoe deze tafel geadverteerd staat. Is het mogelijk om (een deel van) de omschrijving hier te posten?

Die plek is inderdaad wel wat groot en niet netjes maar toch zijn dat conform omschrijving kunnen zijn.
Er stond bij de tafel geen omschrijving behalve dat het een eiken tafel is en de maat. Termen als rustiek zijn nergens gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11
Gebanned schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:53:
[...]

Er stond bij de tafel geen omschrijving behalve dat het een eiken tafel is en de maat. Termen als rustiek zijn nergens gevallen.
Er zal toch een fysiek (showroom) model of foto voorhanden zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Rukapul schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Er zal toch een fysiek (showroom) model of foto voorhanden zijn geweest?
Deze staat op de site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k88IOJSNXGoI3epnYev86FrUdNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtEnDFyTg6quM6wS21mtHjRN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Ik heb in het verleden ook wel eens zelf eiken werkbladen en tafelbalden gemaakt. Start was altijd vanaf ruwe houte planken/balken hout.

Jou blad mag in geen geval als A-kwaliteit verkocht aan je zijn geweest. Want dat is het niet. Die grote opgevulde noest, das dat ook in de showroom op het exemplaar? Anders helemaal niet acceptabel want was gewoon een slechte plank die ze niet voor dit doeleinde hadden moeten gebruikt. De donkere plank vind ik echt een estetische blunder. Niet acceptabel wat mij betreft. Noesten zijn ook slecht verdeeld over het blad wat ik geen vakmanschap vind eerlijk gezegd. De kier is ook niet "OK". Planken zijn niet goed verwerkt (stap na het schaven, kan even niet op de naam komen) en waren mogelijk te vochtig of niet helemaal goed gedroogd.

Als B-blad zou het nog net wel kunnen. Maar voor A-kwaliteit echt ondermaats. Prijs wat je hebt bataald vind ik zeker voor het afwerkingsniveau te hoog, het duid er dus op dat je de A-kwaliteit hebt betaald. Als he met de nadelen kan leven zou ik op zijn minst korting vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gebanned schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:07:
Goed dat je het zegt die schuursporen waren mij eerlijk gezegd niet opgevallen; die mogen er nog bij pp het lijstje. Tafel was 1200 euro, waarvan kleine 900 voor het blad. Dat die kleur plank daar niet hoort is inderdaad ook nog een meningsverschil dat ik richting de verkoper heb, maar aangezien er blijkbaar nog een tafel in de showroom blijkt te staan wil ik als het niet nodig is die discussie niet voeren.
Voor €900 mag je in mijn optiek wel een betere kwaliteit en afwerking verwachten… zeker zonder aanvullende info en een veel fraaier blad als verkoopinformatie.

De discussie over zo’n afwijkende kleur plank is altijd een tikje lastig. Als meubelmaker werk je met wat je aan hout krijgt of hebt liggen en bij zo’n samengesteld blad is een mate van variatie onvermijdbaar. Persoonlijk, als hobby meubelmaker met een paar jaar parttime HMC opleiding, had ik dit grote kleurverschil tussen de lichtere planken niet gedaan en een lichter deel gekozen.

Voor wat betreft het scheurtje, dat is het resultaat van wat onzorgvuldig werken. De planken moeten strak en haaks op elkaar aansluiten als ze gelijmd worden. Lastig op basis van een foto om te beoordelen maar het lijkt erop dat hier te weinig lijm is gebruikt of te weinig/te kort klemdruk is gebruikt tijdens het lijmen. Dan krijg je zo’n openstaande naad. Als er correct is geschaafd en gelijmd mag zo’n naad gewoon niet opengaan, de regel tegenwoordig is dat met moderne lijmen de lijmverbinding sterker is dan het hout zelf. Spanning als gevolg van bijvoorbeeld drogen of temp verandering heeft dan vaak een scheur net naast de lijmverbinding als gevolg.

En wat je al aangeeft, in deze prijsklasse krijg je een paar kleine opgevulde noesten er nog wel bij. Maar, ook weer slechts op basis van een foto, voor die ene plank lijkt er meer opgevuld te zijn. En een beetje meubelmaker vult geen grote gebreken net naast een lijmverbinding. Ook daar wordt de verbinding niet beter van.

Als ik nog eens goed naar de foto’s kijk dan lijkt het er toch vooral op dat de delen niet strak geschaafd zijn. Als het een iets mindere kwaliteit plank is dan wil eiken weleens wat uitbreken bij het schaven. De draad van de plank die is opgevuld is op die plek best warrig, daar is gewoon een stuk uitgebroken en later opgevuld. Ook bij de openstaande lijmverbinding lijkt de schaafkant niet helemaal strak, en dat krijg je dan met lijm en klemdruk toch niet helemaal dichtgedrukt.

Ik zou er ook niet blij mee zijn voor dat geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2024 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Gebanned schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:53:
[...]

Dat is dan lastig, dan zal de prijs bepalend zijn of je hebt gekregen wat je mocht verwachten.
Vergelijk de prijs die je betaalt hebt met tafels van andere aanbieders om zo te kijken of het klopt wat je geleverd hebt gekregen of dat je teveel betaalt hebt.

Imo voor dat bedrag geef ik je gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 28-02-2024 06:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:54
Wij hebben zo’n tafel van Houtmerk (paar jaar terug ongeveer zelfde bedrag voor betaald meen ik). Hij lijkt op die van jou, maar:

- die ene plank met rare kleur valt er toch wel tussenuit. Geeft hem karakter, maar hadden ze wat mij betreft wel moeten overleggen vooraf
- scheurtje kan gebeuren, maar bij ons zijn ze allemaal netjes opgevuld
- die opvulling van dat grote gat vind ik echt slordig; die plank hadden ze gewoon niet moeten gebruiken..

Als je zo’n houten tafel koopt dan koop je hem uiteindelijk wel voor het karakter (incl de imperfecties). Dat heeft jouw tafel wat mij betreft ook zeker - blijft toch een heel mooie tafel. Zou kijken wat je nog kunt veranderen, maar je er anders ook niet te rot over voelen. Prachtige tafel die een leven lang mee kan!

[ Voor 4% gewijzigd door JDillinger op 28-02-2024 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54

OmeJoyo

This is me

Die foto is iig van de leverancier van het blad, welliswaar gespiegeld.

https://zandeehout.nl/product/eiken-tafelblad-deens-ovaal/

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
OmeJoyo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:25:
[...]

Die foto is iig van de leverancier van het blad, welliswaar gespiegeld.

https://zandeehout.nl/product/eiken-tafelblad-deens-ovaal/
Dat is hem inderdaad, spiegelen was mijn werk. Ik had geen zin om zolang het niet nodig was de toko met naam en toenaam te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
T_knoop schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:35:

***members only***

Verder is een scheurtje tussen de planken imho wel sortof acceptabel, die gaan er ws sowieso wel komen.
Waarom gaat die er wel komen? Hout werkt inderdaad maar wanneer je je luchtvochtigheid in huis onder controle hebt (niet te droog), zal het echt niet perse hoeven gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hebben ook een eiken houten tafel van 220x100cm en hebben het blad ook 3 keer laten vervangen omdat het niet overeen kwam met het geen we gekocht hadden. Vooraf waren de opties wel heel duidelijk besproken bij ons waardoor dit ook niet echt een probleem was.

Heb je niet vooraf de keuze gehad om bijvoorbeelden de noesten op te vullen en wat ze qua lak gebruiken? Ik zou 100% zeker vallen over die donkere plank erin, die wijkt dusdanig af dat het niet voldoet aan wat je mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Misschien goed om even na te vragen of ze vinden dat het blad aan de eigen voorwaarden voldoet:
Artikel 7 Producteigenschappen en maten
  • Het door knip geleverde product is een natuurproduct dat kan krimpen, scheuren, vervormen en uitzetten. Door weersinvloeden regen, vocht en zon kan hout ongelijk verkleurd zijn en/of niet geheel recht zijn. Hierop kan geen garantie gegeven worden.
  • Geringe afwijkingen ten aanzien van opgegeven maten, gewichten, getallen, kleuren en gelijksoortige gegevens gelden niet als tekortkomingen.
  • Eventueel getoonde voorbeelden of modellen dienen slechts om een indruk te geven van de materiaalsoort en de kwaliteit en kunnen niet als monster worden aangemerkt.
  • Afwijkingen in breedte, hoogte en lengte maten tot 1 centimeter wordt door Zandee Hout BV als standaard afwijking toegepast.
  • Voor zover niet beschreven, bepalen de normale handelsgebruiken binnen de branche of er sprake is van een geringe afwijking.
De vraag is, is dit volgens de verkoper een geringe afwijking in kleur, dan wel gelijksoortig gegeven (het missend stuk plank). Altijd fijn om dat zwart op wit te hebben mocht je er niet uit komen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54

OmeJoyo

This is me

Gebanned schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:30:
[...]

Dat is hem inderdaad, spiegelen was mijn werk. Ik had geen zin om zolang het niet nodig was de toko met naam en toenaam te noemen.
Als het mijn tafel was zou ik het er trouwens niet mee eens zijn. Er staat niets over op de website, de foto's daar tonen een tafel uit 1 kleur en naar mijn mening in een veel betere staat dan die van jou. Helemaal als je de close-ups van de kleuren bekijkt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
FirePuma142 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:44:
Misschien goed om even na te vragen of ze vinden dat het blad aan de eigen voorwaarden voldoet:

[...]

De vraag is, is dit volgens de verkoper een geringe afwijking in kleur, dan wel gelijksoortig gegeven (het missend stuk plank). Altijd fijn om dat zwart op wit te hebben mocht je er niet uit komen.
Dit ga ik zeker doen. De gehele teneur van de reacties in dit topic versterken toch wel mijn gevoel dat ik dit zo niet moet gaan accepteren, dan is het wel handig om een dossier te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 19:40
Gewoon teruggeven en een Epoxy tafel uitzoeken. Die zijn bewerkt, makkelijk te onderhouden en gaan veel langer mee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:33

YellowCube

Wait...what?

kx22 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:11:
Gewoon teruggeven en een Epoxy tafel uitzoeken. Die zijn bewerkt, makkelijk te onderhouden en gaan veel langer mee
hij wil een houten tafel.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11
Hier hetzelfde verhaal gehad.. Helpt je niet direct, maar wel een tip voor een eventuele volgende keer: koop hem bij de houthandel! Daar liggen vaak de bladen die je zelf uit kan zoeken, en weet je dus exact ook wat je krijgt.

Ik heb hier hetzelfde gehad maar wezen ze mooi naar hun (algemene) voorwaarden. Er stond bij: hout is een natuurproduct en kan per product afwijken.. Wat je dus krijgt weet je niet exact (net als jij) maar je hebt achteraf dus ook niet echt een poot om op te staan..

Wat er bij mij is gebeurd: op het showroommodel zaten vrijwel geen geulen (waar dus etensresten in kunnen achterblijven).. Ik wilde dat ook expliciet niet (want vind ik vies en moeilijk schoonmaken). Die verkoopster wil verkopen, dus zegt dat dat geen probleem is uiteraard.. Toen het blad kwam, zat ie vol met van geulen (niet opgevuld). Kortom: allemaal plekken waar etensresten in kunnen komen. Toen ik ben gaan klagen was het een "natuurproduct" en "kunnen wij hier geen garantie op geven omdat wij daar geen controle over hebben".

Bottom-line: je hebt pech.. Eerste, en laatste keer.. Nu kies ik zelf mijn blad uit, dan weet ik zeker dat ik geen gezeur heb..

[ Voor 40% gewijzigd door ID-College op 28-02-2024 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Er zijn een paar dingen die me opvallen. De meeste kennis van van heul veel youtube kijken, zelf de binnenkant van mn huis bouwen en dingen die ik bespreek met een bevriende timmerman:
  1. Afwijkende kleur plank. Tenzij dit expres is gedaan (kan, smaak valt niet te twisten) is dit niet hoe het hoort. Natuurlijk zul je altijd kleurverschil hebben, maar dit is heel extreem, valt gelijk op. De bouwer had de overige planken ook iets beter kunnen ordenen. Dat zou het een drupje netter hebben gemaakt, is een mierenneukje.
  2. Ik weet niet wat die vlek is op foto twee, maar dit klopt gewoon niet. Hier hadden ze IMO omheen moeten zagen, of anders moeten oplossen. Dit oogt alsof ze iets hebben gedaan, de stof er niet uit gehaald en dat hebben gelakt.
  3. Die kier op foto3 is onzin. Als je planken goed laat acclamatiseren, ietsje ruim zaagt om inwendig stress los te laten komen en vervolgens op maat freest, dan is houtlijm meer dan sterk genoeg om het aan elkaar te houden. Natuurlijke uitzetting is op deze foto in de horizontale richting, ik zou niet verwachten dat dit scheur. En zeker niet bij oplevering al!
    Dit oogt als hout wat te snel in een tafel gestopt is, ipv het juiste droogprocess door te lopen. Dan krijg je dit. Snel hout naar plank naar een tafel omzetten is wel goedkoper dan ook wachten.
  4. Stel de scheur zit er wel, dan zijn er diverse mooiere oplossingen om dit op te lossen.
  5. Is foto 3 (met de naad) aan de onderkant? Dan zou ik me niet al te druk maken over het schuurwerk. Niet heel mooi, niet het einde van de wereld. Had netjes geweest als ze er iig een korrel 120 ff snel overheen zouden hebben gehaald
Persoonlijk zou ik deze tafel niet hoeven. Als je je er nu al aan stoort, ga je het nooit een prettige tafel vinden en voor 1200eu mag je wel iets hebben waar je blij mee bent

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.C.V op 28-02-2024 10:20 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 14:41

weebl

YARR!

Pfoe lastig zeg. Niet echt een reactie op je specifieke probleem, maar wellicht een tip voor het geval je je geld terug krijgt en een andere tafel gaat zoeken.

Wij hebben onze tafel uitgezocht bij een houthandel waar je door de tafelbladen kon "bladeren" als het ware. Personeel hielp met het uit de rij halen van de bladen als je er eentje had gevonden die je beter wou bekijken. Als je degene gevonden had die je wou kon je de (stalen) poten en de afwerking (lak, was, etc) kiezen. Je weet dan vooraf precies hoe het blad er uit ziet.

Wij zijn hier destijds voor naar Houthandel Woerden geweest en daar zijn we heel netjes geholpen en zijn nog steeds heel tevreden met onze tafel. Zie alleen dat ze later dit jaar stoppen omdat ze weg moeten waar ze nu zitten, ze geven wel korting op alles. Prijzen zijn vergelijkbaar met wat jij betaald hebt. En ik weet zeker dat er vergelijkbare winkels door het land zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:27

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier staat een slaapkamer set van hergebruikt teak. Ook daar zaten af fabriek reparaties in omdat het hout niet helemaal netjes was. Die gaten zijn gevuld met een op maat gemaakt klosje hout ipv een klodder stopverf.
Mijn eiken tafelbladen (sier patroon) van alle kasten en tafels zijn hier een daar af fabriek gerepareerd met dezelfde methode met stopverf, maar bij lange niet zo groot en in het oog springend als bij jou.

Dit vind ik prutswerk om snel zonder moeite er vanaf te zijn. Natuurlijk is het hout niet homogeen, maar een beetje afwerking mag je wel verwachten voor die prijs.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Gebanned
Even een update ten aanzien van de gang van zaken. Na aanleiding van @FirePuma142 heb ik de toko gevraagd om aan te geven of dit hun inziens onder de kleine afwijkingen zoals beschreven onder artikel 7 van de algemene voorwaarden vallen.

Members only:

We krijgen nu als "coulance" het aanbod om 300 euro bij te betalen; om in het magazijn zelf een blad uit te zoeken en dat om te wisselen met het onze.

Nu eens nadenken over wat verstandig is en hoe verder. In nog een keer 300 euro aftikken in de hoop van een goede afloop heb ik eerlijk gezegd niet zo heel veel zin. Maar aangezien er over dit soort opgevulde plekken is niet gesproken tijdens de verkoop; denk ik dat ik de rechtsbijstandsverzekering misschien maar eens aan het werk moet zetten. Al heb ik geen idee hoe kansrijk zo'n traject is en hoeveel tijd daar overheen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als dit standaard is, dan vraag ik me af wat een geringe afwijking dan wel niet is. Een onbedoeld parasolgat ofzo?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Gebanned schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:13:
Even een update ten aanzien van de gang van zaken. Na aanleiding van @FirePuma142 heb ik de toko gevraagd om aan te geven of dit hun inziens onder de kleine afwijkingen zoals beschreven onder artikel 7 van de algemene voorwaarden vallen.

***members only***

We krijgen nu als "coulance" het aanbod om 300 euro bij te betalen; om in het magazijn zelf een blad uit te zoeken en dat om te wisselen met het onze.

Nu eens nadenken over wat verstandig is en hoe verder. In nog een keer 300 euro aftikken in de hoop van een goede afloop heb ik eerlijk gezegd niet zo heel veel zin. Maar aangezien er over dit soort opgevulde plekken is niet gesproken tijdens de verkoop; denk ik dat ik de rechtsbijstandsverzekering misschien maar eens aan het werk moet zetten. Al heb ik geen idee hoe kansrijk zo'n traject is en hoeveel tijd daar overheen gaat.
Niet mee akkoord gaan. Die voorbeelden noem ik niet onderdeel van het enige standaard. Zeker niet het 1e. Mijn streven zou zijn om de koop te ontbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Als je mijn input wil hebben als (hobby) meubelmaker die nog wel eens een blad lijmt:

Die kier is simpelweg werken van 1 of 2 planken of gewoon niet goed gevlakt, ik gok op het tweede. Je gaat dan bij het klemmen van het blad een bocht eruit duwen en hopen dat de lijm die bij elkaar kan houden, dat lukt soms wel, soms niet. Er is voldoende contactoppervlak dat het echt niet los zal komen op dat punt maar als je het niet verwacht, mooi is zeker anders en het is niet te vergelijken met voorbestaande scheuren in 'rustieke' planken die om die reden juist zijn gekozen.

Dat opgevulde gedeelte is niet raar gedaan, hout is bijna niet te vullen op een manier dat je dat met een doorzichtige finish niet meer zult zien. Dit is persoonlijke voorkeur. Als je dit niet mooi vind moet je die plank gewoon niet benutten in dit blad en een andere kiezen, maar datzelfde vind ik met die ene donkere plank die er tussen is gelijmd, ik heb daar meer moeite mee dan die opgevulde plek.

Van die 900 euro is een groot gedeelte arbeid, maar deze tafel doet mij vermoeden dat ze hem gewoon vlug vlug in elkaar hebben gezet. Nogmaals, ik verwacht niet dat hij uit elkaar gaat vallen en functioneel lijkt hij gewoon bruikbaar maar inderdaad, wat al vaker genoemd is, verwachtingspatroon. Als je een rustieke volhouten meubel koopt en je wil zekerheid, moet je er een kopen die al geproduceerd is dan precies dat stuk gaan bekijken danwel kopen. Volhout op bestelling zal altijd afwijken van de vorige en de volgende en dat moet je weten.

Ik kan niet beoordelen (was er immers niet bij) of de meubelmaker dat met je besproken heeft maar dit is ook de reden dat ik geen spullen op bestelling wil maken en alleen achteraf complete stukken in de verkoop zet, dan heb je dit soort discussies niet.
MotorBeast schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:34:
(...) En het is en blijft onhygienisch. Net als houten snijplanken.
Hout heeft in meer en mindere mate (afhankelijk van de soort) een antibacteriele werking. Plastic is 'lekker makkelijk' want het kan in de vaatwasser, maar die snijsporen dichten zich niet en gaan juist voor broeihaarden zorgen. Hout is zeker wel een hygienische optie maar je moet er op een andere manier voor zorgen. Dus niet een dag in de keuken laten broeien en dan in de miele flikkeren - gelijk na het snijden met warm water schoonmaken, drogen en eventueel wat olie smeren als hij te droog word.

Een houten tafel is precies zo. Wil je dat niet, maar wel die look? Dichtgieten met lax of exoxy.

Ik heb hier in huis de eerste tafel in gebruik die ik ooit zelf heb gemaakt. Die bouwde ik van douglas (tuinhout eigenlijk) omdat ik bang was duur hout te verknallen. Achteraf gezien heb ik de constructie keigaaf uitgevoerd, maar de keuze qua planken een stuk minder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxdHrndeQ0A4s6NblyCP4EpAQP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKccKgpOMlHmF33lG7GzeNGO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lIf8_KWcBjQNf7YeLBBjfWwyJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dq472FoPuizhCBpXpvCrFRxa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CO7m3uix8a8_DT3WXjEdMOaPBls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZ5NyKsKP5xfchjl4Xdo8JJU.jpg?f=fotoalbum_large

veel knoesten, harspockets en niet perfecte naden (ik had toch nog een kleiner vlakbankje ook). Bij het verlijmen te langzaam gewerkt bij te hoge temperaturen zodat ik later veel 'verschil' weg moest schuren dus het is ook niet perfect vlak.

Maar mijn vrouw is er heel blij mee en omdat de kinderen nog klein zijn en de tafel behoorlijk mishandelen (messen, vorken, knutselen, prikken, snijden, slaan, schuiven) maken we ons er ook niet druk om, het hout is precies hard genoeg om dat misbruik allemaal te lijden.

Zo'n houten tafel leeft met je mee en ja, het is een natuurproduct, maar als je duidelijk bent naar de meubelmaker wat je wel en niet verwacht kun je 95% van de mogelijke issues en onenigheden makkelijk vermijden. Andersom moet jij wel bereid zijn om met een natuurproduct te leven en er navenant voor te zorgen. Niks mis mee als je dat niet wilt, maar zorg dan voor 1) een niet natuurproduct of 2) gooi er wat lagen harde lak overheen.

Voor zo'n tafel als jij nu gekocht hebt zou ik meer dan 900 euro gevraagd hebben, maar ik zou die donkere plank er niet in gestopt hebben en lijmnaden zou ik zelf al niet geaccepteerd hebben, dan zou ik opnieuw gezaagd en gelijmd hebben voor jij de tafel in ontvangst neemt. Die opvulling zou ik overlegd hebben.

In die zin snap ik op zich het aanbod om voor een meerprijs te cherrypicken tussen andere bladen, maar dat maakt ook gelijk duidelijk dat vanuit zijn ambacht gezien die 900 euro een 'strakke meeneemprijs' is met minder strenge kwaliteitseisen. Dat hoeft niet erg te zijn maar blijkbaar was jij in een andere referentiekader aan het winkelen. Ik kan je niet vertellen wat je het beste kan doen. Als ik die tafel voor eigen gebruik had gemaakt zou ik die lijmnaad opvullen (zoals elders op het blad ook is gebeurd) en het erbij laten. Wil je een betere versie en de verkoper wil daar aan meewerken zie ik geen reden waarom je niet voor 100% tevredenheid moet willen gaan maar nogmaals, als ik deze tafel voor jou had gemaakt had ik er meer dan 900 voor gevraagd (waarschijnlijk in de buurt van 1500) zonder de 'imperfecties' waar dit topic nu over gaat.

Ik ben nu bezig een tafel te plannen uit wilgenhout met epoxy erin van ongeveer 3m30 lang. Die gaat dik over de 2000 euro kosten als hij af is, maar dan weet de koper wel precies wat ze krijgen want ze kunnen het eindproduct zelf inspecteren.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-02-2024 12:35 ]

• Gebanned
HTT-Thalan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:27:
Voor zo'n tafel als jij nu gekocht hebt zou ik meer dan 900 euro gevraagd hebben, maar ik zou die donkere plank er niet in gestopt hebben en lijmnaden zou ik zelf al niet geaccepteerd hebben, dan zou ik opnieuw gezaagd en gelijmd hebben voor jij de tafel in ontvangst neemt. Die opvulling zou ik overlegd hebben.

In die zin snap ik op zich het aanbod om voor een meerprijs te cherrypicken tussen andere bladen, maar dat maakt ook gelijk duidelijk dat vanuit zijn ambacht gezien die 900 euro een 'strakke meeneemprijs' is met minder strenge kwaliteitseisen. Dat hoeft niet erg te zijn maar blijkbaar was jij in een andere referentiekader aan het winkelen. Ik kan je niet vertellen wat je het beste kan doen. Als ik die tafel voor eigen gebruik had gemaakt zou ik die lijmnaad opvullen (zoals elders op het blad ook is gebeurd) en het erbij laten. Wil je een betere versie en de verkoper wil daar aan meewerken zie ik geen reden waarom je niet voor 100% tevredenheid moet willen gaan maar nogmaals, als ik deze tafel voor jou had gemaakt had ik er meer dan 900 voor gevraagd (waarschijnlijk in de buurt van 1500) zonder de 'imperfecties' waar dit topic nu over gaat.
Goed om ook eens een ander perspectief te zien. Je raakt met het dikgedrukte precies aan de kern van mijn probleem: is mijn referentiekader nou zo vreemd en had ik dit moeten verwachten; of had de winkel mij moeten waarschuwen dat ik zulke afwijkende planken en opgevulde stukken had moeten verwachten.

Die 300 euro aftikken voor een tafel is jammer; maar overleef ik ook wel weer; maar ik voel me dan wel enigszins misleid; en de vraag is dan natuurlijk of dat terecht is. En belangrijker als het via een juridisch traject moet, vind een rechter dat dan ook.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 17:59
Die epoxy reparatue is vrij normaal.
Hout is nooit perfect.
Dat scheurtje kun je of opvullen of de plank moet over de naad doorgezaagd worden en weer aanelkaar gelijmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Gebanned schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:56:
Goed om ook eens een ander perspectief te zien. Je raakt met het dikgedrukte precies aan de kern van mijn probleem: is mijn referentiekader nou zo vreemd en had ik dit moeten verwachten; of had de winkel mij moeten waarschuwen dat ik zulke afwijkende planken en opgevulde stukken had moeten verwachten.
Ik zeg dit als meubelbouwer: Jouw referentiekader is niet vreemd. Alhoewel mensen sowieso overspoeld worden met 'perfectie' door grote ketens waar elk blad/product vrij van vlekjes is en een complete kopie van de vorige, zijn er ook zat ambachtsmensen die perfectie nastreven en dus elk meubel 100% vrij van imperfecties willen maken. Als je daar als koper naar op zoek bent, zijn er ook in het handgemaakte segment voldoende keuzes mits je daarvoor wilt betalen. Hou er wel rekening dat er wild verschillende definities van perfectie zijn in deze en dat je die goed moet afstemmen met de maker. De een vind kleurverschil en scheuren erbij horen - perfectie is dan b.v. het succesvol produceren van een hoge kwaliteit (stevig, robuust, langlevend) product uit imperfecte materialen. Voor een tweede kan het betekenen dat ze alleen rechtdradig, knoestvrij 5% droog windgedroogd hout gebruiken en dat alle verbindingen met naadloze japanse schuifverbindingen in elkaar zitten. Ik zit meer in de eerste categorie want: het is een gebruiksproduct dat onherroepelijk zal veranderen door de jaren heen, die initiele 'mooie' perfectie blijft nooit voor altijd.

Maar: perfectie kost ook wat, en ik doel dan even niet op jouw euro's. Hout is een kostbaar natuurproduct en als perfectie najagen betekent geen knoesten of opvullingen vermindert dat per saldo de hoeveelheid hout die nuttig ingezet kan worden, zeker als iedereen zo zou denken. Die boom heeft waarschijnlijk ettelijke tientallen jaren nodig gehad om dik genoeg te worden om jou deze planken te leveren, en die tijd is geweest. Zeker als je het type consument bent dat over 5 jaar uitgekeken is en weer een nieuwe tafel gaat shoppen naar de meest recente modetrends zou mijn morele antwoord zijn smeer die lijmkier dicht en laat het erbij. De planeet heeft niet nog meer afval nodig omdat Ikea je heeft wijsgemaakt dat knoesten lelijk zijn (niet persoonlijk bedoelt, ik chargeer nu even). Ik kies dus zelf liever voor sustainable en mindere kwaliteit bronhout, want mits goed gemaakt merk je daar vrij weinig van in de constructie en je optimaliseert je materiaalgebruik.
Die 300 euro aftikken voor een tafel is jammer; maar overleef ik ook wel weer; maar ik voel me dan wel enigszins misleid; en de vraag is dan natuurlijk of dat terecht is. En belangrijker als het via een juridisch traject moet, vind een rechter dat dan ook.
Als jij denkt dat je een zaak hebt en je wilt dat aanvechten moet je dat absoluut doen. Ik ben zelf in mijn priveleven al genoeg situaties tegen gekomen waarbij ik als enige optie de juridische route zag, maar vaak ben ik daarin tegengehouden door anderen die me in deden zien dat ik er niet perse zelf beter van werd (gevoelsmatig).

Maar: 300 euro dekt nog niet eens je griffiekosten voor een kantonrechter (weet het niet uit mijn hoofd, pin me er niet op vast aub) - en zelfs als je een zaak wint is dat nog geen garantie dat je ook de gerechterlijke kosten kunt verhalen, daarvoor moet de andere partij namelijk moedwillig fout bezig zijn en toont dat maar eens aan!

Je kunt ook je koop ongedaan proberen maken en elders winkelen als je van het gevoel af wil dat je bekocht bent, of dat denkt te gaan voelen als je 300 oplegt voor een andere tafel.

Eenderhoe zit hier wat leergeld in, en dat is voor jou dat je jouw verwachtingen heel duidelijk moet maken bij de verkoper danwel producent van je volgende product.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-02-2024 13:32 ]

Pagina: 1