Als je mijn input wil hebben als (hobby) meubelmaker die nog wel eens een blad lijmt:
Die kier is simpelweg werken van 1 of 2 planken of gewoon niet goed gevlakt, ik gok op het tweede. Je gaat dan bij het klemmen van het blad een bocht eruit duwen en hopen dat de lijm die bij elkaar kan houden, dat lukt soms wel, soms niet. Er is voldoende contactoppervlak dat het echt niet los zal komen op dat punt maar als je het niet verwacht, mooi is zeker anders en het is niet te vergelijken met voorbestaande scheuren in 'rustieke' planken die om die reden juist zijn gekozen.
Dat opgevulde gedeelte is niet raar gedaan, hout is bijna niet te vullen op een manier dat je dat met een doorzichtige finish niet meer zult zien. Dit is persoonlijke voorkeur. Als je dit niet mooi vind moet je die plank gewoon niet benutten in dit blad en een andere kiezen, maar datzelfde vind ik met die ene donkere plank die er tussen is gelijmd, ik heb daar meer moeite mee dan die opgevulde plek.
Van die 900 euro is een groot gedeelte arbeid, maar deze tafel doet mij vermoeden dat ze hem gewoon vlug vlug in elkaar hebben gezet. Nogmaals, ik verwacht niet dat hij uit elkaar gaat vallen en functioneel lijkt hij gewoon bruikbaar maar inderdaad, wat al vaker genoemd is, verwachtingspatroon. Als je een rustieke volhouten meubel koopt en je wil zekerheid, moet je er een kopen die al geproduceerd is dan precies dat stuk gaan bekijken danwel kopen. Volhout op bestelling zal altijd afwijken van de vorige en de volgende en dat moet je weten.
Ik kan niet beoordelen (was er immers niet bij) of de meubelmaker dat met je besproken heeft maar dit is ook de reden dat ik geen spullen op bestelling wil maken en alleen achteraf complete stukken in de verkoop zet, dan heb je dit soort discussies niet.
Hout heeft in meer en mindere mate (afhankelijk van de soort) een antibacteriele werking. Plastic is 'lekker makkelijk' want het kan in de vaatwasser, maar die snijsporen dichten zich niet en gaan juist voor broeihaarden zorgen. Hout is zeker wel een hygienische optie maar je moet er op een andere manier voor zorgen. Dus niet een dag in de keuken laten broeien en dan in de miele flikkeren - gelijk na het snijden met warm water schoonmaken, drogen en eventueel wat olie smeren als hij te droog word.
Een houten tafel is precies zo. Wil je dat niet, maar wel die look? Dichtgieten met lax of exoxy.
Ik heb hier in huis de eerste tafel in gebruik die ik ooit zelf heb gemaakt. Die bouwde ik van douglas (tuinhout eigenlijk) omdat ik bang was duur hout te verknallen. Achteraf gezien heb ik de constructie keigaaf uitgevoerd, maar de keuze qua planken een stuk minder:
veel knoesten, harspockets en niet perfecte naden (ik had toch nog een kleiner vlakbankje ook). Bij het verlijmen te langzaam gewerkt bij te hoge temperaturen zodat ik later veel 'verschil' weg moest schuren dus het is ook niet perfect vlak.
Maar mijn vrouw is er heel blij mee en omdat de kinderen nog klein zijn en de tafel behoorlijk mishandelen (messen, vorken, knutselen, prikken, snijden, slaan, schuiven) maken we ons er ook niet druk om, het hout is precies hard genoeg om dat misbruik allemaal te lijden.
Zo'n houten tafel leeft met je mee en ja, het is een natuurproduct, maar als je duidelijk bent naar de meubelmaker wat je wel en niet verwacht kun je 95% van de mogelijke issues en onenigheden makkelijk vermijden. Andersom moet jij wel bereid zijn om met een natuurproduct te leven en er navenant voor te zorgen. Niks mis mee als je dat niet wilt, maar zorg dan voor 1) een niet natuurproduct of 2) gooi er wat lagen harde lak overheen.
Voor zo'n tafel als jij nu gekocht hebt zou ik meer dan 900 euro gevraagd hebben, maar ik zou die donkere plank er niet in gestopt hebben en lijmnaden zou ik zelf al niet geaccepteerd hebben, dan zou ik opnieuw gezaagd en gelijmd hebben voor jij de tafel in ontvangst neemt. Die opvulling zou ik overlegd hebben.
In die zin snap ik op zich het aanbod om voor een meerprijs te cherrypicken tussen andere bladen, maar dat maakt ook gelijk duidelijk dat vanuit zijn ambacht gezien die 900 euro een 'strakke meeneemprijs' is met minder strenge kwaliteitseisen. Dat hoeft niet erg te zijn maar blijkbaar was jij in een andere referentiekader aan het winkelen. Ik kan je niet vertellen wat je het beste kan doen. Als ik die tafel voor eigen gebruik had gemaakt zou ik die lijmnaad opvullen (zoals elders op het blad ook is gebeurd) en het erbij laten. Wil je een betere versie en de verkoper wil daar aan meewerken zie ik geen reden waarom je niet voor 100% tevredenheid moet willen gaan maar nogmaals, als ik deze tafel voor jou had gemaakt had ik er meer dan 900 voor gevraagd (waarschijnlijk in de buurt van 1500) zonder de 'imperfecties' waar dit topic nu over gaat.
Ik ben nu bezig een tafel te plannen uit wilgenhout met epoxy erin van ongeveer 3m30 lang. Die gaat dik over de 2000 euro kosten als hij af is, maar dan weet de koper wel precies wat ze krijgen want ze kunnen het eindproduct zelf inspecteren.
[
Voor 12% gewijzigd door
HTT-Thalan op 29-02-2024 12:35
]