Schuur + overkapping bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-09 15:25
Hi mede-Tweakers,

Ik wil graag achterin onze tuin een schuur + overkapping bouwen. De schuur dient als opslag voor fietsen, tuinmateriaal, gereedschap in de eerste plaats maar er komt ook een werkbank in om te kunnen knutselen/sleutelen/repareren.

Het geheel wordt opgetrokken uit Douglas-hout, buitenzijde wordt afgewerkt met Zweeds rabat. De overkapping wordt aan de voorzijde voorzien van schuifbare glaspanelen. Vanuit de linkerkant is 1 meter nog dichtgemaakt omdat het constructietechnisch niet mogelijk is om die afstand (6m) te overbruggen met een enkele balk. De ruimte onder de overkapping wil ik graag kunnen verwarmen met een infraroodpaneel aan/in het plafond zodat we daar in het voor- en najaar ook nog aangenaam kunnen zitten. Het is niet de wens om daar in de winter ook behaaglijk te kunnen zitten, maar mocht dat wel lukken is dat mooi meegenomen. Het gehele bouwwerk bevindt zich ongeveer 20 meter vanaf de achterzijde van onze woning en is over de maximale breedte van de kavel (9 meter).

Op het dak komen zonnepanelen te liggen, het hele dak vol met het oog op de toekomst (full electric warmtepomp + elektrische auto). Er komt daarvoor in de schuur een klein meterkastje dat alle stroomzaken regelt zodat ik slechts één kabel hoef te leggen vanaf de meterkast. Ik wil een wasbak + kraan rechts aan de binnenkant van de schuur, en een buitenkraan aan de buitenzijde daarvan. Ik heb eerder een dubbele deur overwogen, maar dat neemt flink wat ruimte in dus ben ik teruggegaan naar een enkele deur.

Nu loop ik tegen een aantal zaken aan waarvoor ik benieuwd ben naar jullie mening:
  1. Ik lees wat dingen over het isoleren van een schuur. De één zegt; isoleren is nooit slecht en draagt bij aan een droge schuur. De ander zegt: als je de schuur niet gaat verwarmen zal isolatie alleen maar zorgen voor schimmelvorming. Ik sta er zeker voor open om ventilatieroosters o.i.d. aan te brengen, maar wat is hier een goede keuze in?
  2. Ik twijfel nog over een eventuele fundering/betonplaat. Voor nu is het idee om de schuur tot bijna aan de grond af te werken met hout en de onderkant ligt dan op een 10x20 antraciet betonband. De constructie leunt dan op betonpoeren. Maar... een aannemer raadde me aan om een borstwering (30/40 cm) op te metselen, en dan moet er uiteraard een fundering/betonplaat onder. Heeft iemand hier ervaring mee/ Voors of tegens?
  3. Hoe zouden jullie de binnenkant van de schuur afwerken? Het bedrijf dat me hiermee ondersteunt adviseert Douglas-planken van 22mm dik, maar dat gaat aardig in de prijs lopen. Na wat rondvragen kom ik uit op OBS-platen of Underlayment-platen (18 mm). Wat is handig? Het hoeft niet superstrak te zijn, maar ik wil ook niet dat het heel rommelig wordt.
  4. Waar moet ik nog meer aan denken? Iemand die nog wat geheime tips heeft?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yUUWITvbwS55SqkJB67uaFSO3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3OcMldjv6ZaOOZCGSuU6KdC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaibwmHAMhsh61ZtJ7qpRFs9IFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHxCk998it41CqXCP1zR6SJ8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ronker32 op 27-02-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:09
Tip: enig idee over de totale kosten?, een geïsoleerde betonvloer door aannemer uitgevoerd is snel 15K (op harde zand grond!)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mijn schuur van ongeveer 5,70x 3m is geïsoleerd maar niet verwarmd. En ik heb geen last van schimmelvorming. Je moet ook wel gewoon ventileren.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:25
Hier zelf een schuur ontworpen en laten zetten. Daarbij bewust gekozen voor een geïsoleerde betonvloer en de rest van de schuur ook. Dit om hem zoveel mogelijk vorstvrij te kunnen houden. De buitenzijde is zweeds rabat delen (eigenlijk half rabat) met isolatie in het frame en multiplex als binnen afwerking. Dak bestaat uit dakplanken, isolatie en EPDM. De schuur is de afgelopen winter goed vorstvrij gebleven. Zeker ook omdat ik er een klein petroleumkacheltje in had om als het te koud zou worden het iets opgestookt werd tot een 5 graden boven 0, O ja: Wel goede ventilatie aan houden. Dus een paar isolatie ventilatieroosters aanbrengen is verstandig. Dan is de kans op schimmel niet zo groot. Een beetje stoken in de winder zorgt voor wat minder vocht in de schuur.

Een betonvloer heb ik omdat er een machine in moet staan. Dan is dat wel lekker vlak. Het is een compleet houten opbouw. Geen metselwerk. Dat scheelde nogal in prijs. Met mantelbuizen ligt er netwerk, stroom en water naar de schuur. De totale kosten voor zo'n schuur laten zetten zullen iets van 20 tot 30 k bedragen. Waarbij de fundering best wel tussen de 7 en 15 kan liggen. Afhankelijk van de ondergrond.

Met water moet je opletten dat in de winter vorstvrij blijft. Eventueel moet die dan af te sluiten zijn.

Kijk goed na of je een vergunning nodig hebt. Een beetje afhankelijk van het bestemmingsplan (tegenwoordig omgevingsplan) mag je het een en ander aan bouwwerk zetten. Anders kan je gewoon een vergunning aanvragen. Je zal ook moeten kijken of je wel op de erfgrens mag bouwen. Dat kan niet altijd. Ook dat is even kijken wat mag bij jouw gemeente.

[ Voor 21% gewijzigd door RonnieKo op 27-02-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:20
goedkoop voor binnenafwerking: osb en dan glasvezelbehang erop. je kunt t ook een paar lagen verfen, das nog goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 27-02-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
@natural colour idee is om in totaal ergens tussen 25-30k uit te komen, maar goedkoper mag zeker. Als we het zonder betonvloer/fundering doen wordt het fors goedkoper, en als er geen noodzaak is om een betonvloer te leggen wordt het daardoor een stuk voordeliger. Aan de andere kant, een betonvloer/fundering kun je maar één keer goed doen, dus dat is de overweging wel waard.

@Nyarlathotep @RonnieKo dank voor jullie input, ventileren ga ik wat beter over nadenken! Een klein kacheltje om de strengste vorst tegen te gaan is een prima optie, daar kan ik wel wat mee - waarschijnlijk elektrisch. Ik heb in principe geen ideeën voor een machine o.i.d., maar hoe langer ik dit bericht type en er over nadenk, is het misschien een goed idee om toch wel gewoon een betonvloer te leggen; beter in één keer goed dan later spijt dat ik dat toen niet gedaan heb.

Vergunning heb ik gecheckt, zo lang ik qua bouwwerk maar onder de 3 meter blijf (check), minder dan de helft van de tuin bebouw (check) en minder dan 50 m² bouw (check) mag het zonder vergunning.

@Fr33z waarom zou je kiezen voor osb en niet voor underlayment? Ik heb met beide geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Een tip: Kijk even of je de balken zo kan leggen dat de tussenmuur van de veranda een dragende muur wordt voor het dak. Dan kan je met minder zware balken aan de gang.

In de deur zou ik ook een raam doen. Dan heb je meer daglicht. Aangezien je alles op de erfgrens wil zetten zijn ramen aan de buitenzijde niet handig. Je kan dan overwegen om te kijken naar daklichten of zo waardoor je wat meer licht in het schuurgedeelte krijgt. Helemaal donker is ook niet altijd handig. Wat daglicht in de schuur is ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
RonnieKo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:34:
Een tip: Kijk even of je de balken zo kan leggen dat de tussenmuur van de veranda een dragende muur wordt voor het dak. Dan kan je met minder zware balken aan de gang.

In de deur zou ik ook een raam doen. Dan heb je meer daglicht. Aangezien je alles op de erfgrens wil zetten zijn ramen aan de buitenzijde niet handig. Je kan dan overwegen om te kijken naar daklichten of zo waardoor je wat meer licht in het schuurgedeelte krijgt. Helemaal donker is ook niet altijd handig. Wat daglicht in de schuur is ook fijn.
In de deur willen we inderdaad ook zo'n vierkant raam plaatsen, die deur hadden ze helaas niet bij Floorplanner haha. Daarnaast komt er een raam tussen de overkapping en de schuur op de korte kant, op de lange kant wil ik die zijde één stuk hout houden. Ik heb wat dat betreft dezelfde afweging gemaakt, ramen tegen de schutting van de buren is niet handig. Een daklicht of lichtstraat wordt ook lastig i.v.m. de zonnepanelen, maar met voldoende kunstmatige verlichting binnen en het natuurlijke licht uit het raam en de deurraampjes moet dat voldoende zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ronker32 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:19:
Vanuit de linkerkant is 1 meter nog dichtgemaakt omdat het constructietechnisch niet mogelijk is om die afstand (6m) te overbruggen met een enkele balk.
Kijk dan ook eens naar een stalen draagconstructie ipv hout. Die kun je daarna verbergen met hout.
Omdat je ook glaspanelen wilt en het dak belast wordt, moet je met hout veel meer rekening gaan houden met doorhangen e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
Ronker32 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:13:

Vergunning heb ik gecheckt, zo lang ik qua bouwwerk maar onder de 3 meter blijf (check), minder dan de helft van de tuin bebouw (check) en minder dan 50 m² bouw (check) mag het zonder vergunning.
Je zit nu toch op 57 M²? Dus dat is dan teveel.
Je overkapping gedeelte wordt ook meegenomen, niet alleen de garage/berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
FabianGTI schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Je zit nu toch op 57 M²? Dus dat is dan teveel.
Je overkapping gedeelte wordt ook meegenomen, niet alleen de garage/berging.
Ik zit inderdaad op 54 m², die 4 m² valt er bij het definitieve ontwerp nog wel vanaf door wat te schaven aan de definitieve maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
TheGhostInc schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:53:
[...]

Kijk dan ook eens naar een stalen draagconstructie ipv hout. Die kun je daarna verbergen met hout.
Omdat je ook glaspanelen wilt en het dak belast wordt, moet je met hout veel meer rekening gaan houden met doorhangen e.d.
Ik heb me daar eerlijk gezegd niet in verdiept, maar wordt het dan niet nog een stuk duurder? Die glaspanelen komen op een rail, de Douglas-balken worden 19cm dik en volgens de partij die me hierbij helpt is dat ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ronker32 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:11:
Ik heb me daar eerlijk gezegd niet in verdiept, maar wordt het dan niet nog een stuk duurder?
Ik ben geen constructeur, dus ik kan je niet vertellen hoe 'zwaar' de stalen constructie moet worden.
Maar een standaard stalen profiel (HEA 120) is niet duurder dan een douglas balk van 200x200 als je die eentje van 6m lang nodig hebt, terwijl in staal je gewoon tot 9m komt.

Met staal zit je niet met poeren, kun je direct op het beton plaatsen en je constructie kan waarschijnlijk een stuk dunner/eleganter worden. Even als alternatief voor de 'trend' om steeds zwaardere Douglas constructies te bouwen.
En de buitenkant kun je gewoon met Douglas bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Dank voor het meedenken, ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan. Het wordt nu als volgt:
  1. Ik ga de wanden isoleren en op 2-3 plekken ventilatieroosters aanbrengen.
  2. Er komt geen fundering in met borstwering, maar het wordt dus op betonpoeren met een antraciet betonband onder de houten wanden zodat die de grond niet raken.
  3. De binnenkant van de schuur ga ik afwerken met Underlayment-platen, mocht dat toch niet zo mooi zijn kan ik die altijd nog schilderen.
  4. Vergunning check ik nog even hoe dat precies zit, maar dat komt wel in orde. Na overleg met mijn partner gaan de schuifbare glaspanelen nog even in de koelkast, ze wil het eerst zonder uitproberen. Ik ga daar qua bouw - waar mogelijk - wel rekening mee houden.
Mocht iemand toch nog tips hebben, hoor ik dat graag! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:31
Betreft de zonnepanelen panelen en elektra. Leg een dikkere kabel dan nodig ivm spanningsval (uitval omvormer(s) bij hoge netbelasting). Voor deze situatie met +-30 meter kabel zou ik minimaal een 4x6 ymvk-as kabel kiezen. De groepenkast is al 3 fase?

Ik schat dat je minimaal 16 panelen kwijt kunt (2 rijen van 8 in portrait)
Met 450Wp panelen is dat 7200W. Dat kan niet op een 1 fase aansluiting/omvormer (tenzij de panelen oost-west liggen, met een 2 mppt 4000W omvormer)
Als ze allemaal in dezelfde richting liggen kan een 3 fase omvormer. Anders 2 omvormers (op 2 verschillende fases)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Ricko1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:54:
Betreft de zonnepanelen panelen en elektra. Leg een dikkere kabel dan nodig ivm spanningsval (uitval omvormer(s) bij hoge netbelasting). Voor deze situatie met +-30 meter kabel zou ik minimaal een 4x6 ymvk-as kabel kiezen. De groepenkast is al 3 fase?

Ik schat dat je minimaal 16 panelen kwijt kunt (2 rijen van 8 in portrait)
Met 450Wp panelen is dat 7200W. Dat kan niet op een 1 fase aansluiting/omvormer (tenzij de panelen oost-west liggen, met een 2 mppt 4000W omvormer)
Als ze allemaal in dezelfde richting liggen kan een 3 fase omvormer. Anders 2 omvormers (op 2 verschillende fases)
Dankjewel! Ga ik rekening mee houden, goed punt. De meterkast is inderdaad al 3-fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00
2.9m breedte voor de zitruimte is erg krap naar mijn beleving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 11-09 20:05
Als je toch lekker zelf aan de slag gaat zou ik zeker ook de vloer en het dak isoleren. Je hoeft echt niet naar hoge isolatiewaardes te streven om de ruimte heel voordelig boven de 5 graden te houden. Gewoon wat dieper graven en een berg EPS er in.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
barry86 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:38:
2.9m breedte voor de zitruimte is erg krap naar mijn beleving
Wat zou je dan aanraden? Ik vind het nog lastig om er een gevoel bij te krijgen, ben benieuwd of er een gulden regel of ideale afmeting/aanrader bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Makkelijk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:17:
Als je toch lekker zelf aan de slag gaat zou ik zeker ook de vloer en het dak isoleren. Je hoeft echt niet naar hoge isolatiewaardes te streven om de ruimte heel voordelig boven de 5 graden te houden. Gewoon wat dieper graven en een berg EPS er in.
Hmm, goed punt. Ik kan inderdaad altijd nog wat isolatie onder de vloer en in het dak plaatsen. Ik neig dan naar EPS-platen in de grond, maar tegen het dak kan ik toch beter PIR-platen of glaswol plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ronker32 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:47:
[...]

Hmm, goed punt. Ik kan inderdaad altijd nog wat isolatie onder de vloer en in het dak plaatsen. Ik neig dan naar EPS-platen in de grond, maar tegen het dak kan ik toch beter PIR-platen of glaswol plaatsen?
(b-keus) PIR-platen op je dakbeschot en daaroverheen EPDM of bitumen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00
Ronker32 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:43:
[...]

Wat zou je dan aanraden? Ik vind het nog lastig om er een gevoel bij te krijgen, ben benieuwd of er een gulden regel of ideale afmeting/aanrader bestaat.
Als je de eettafel van 2m/2m20 over dwars tegen de muur zet dan heb je een normale doorloop. Maar wil je met 6 stoelen er zitten dan zit je strak tegen elkaar. Het kan, maar is niet comfortabel.
Wil je ruim zitten dan heb je een bredere tafel nodig van 2m40-3m en dan wordt de doorloopruimte al weer erg krap.

Dan draaien we de boel om en zetten we het in de lengte richting.
Dan past het makkelijk in de breedte en in diepte ook als de stoelen zijn aangeschoven.
Wanneer er mensen in zitten wordt er achterlangs lopen al weer behoorlijk krap en het "ruimtelijke en comfort gevoel" verdwijnt alweer rap.

Kortom, het is in beide gevallen "net niet" of "krap".
Mijn ervaring is dat minimaal 3meter50 een mooie diepte is voor zitten en bewegingsruimte

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 07-03-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Laatst online: 12-09 18:53

evol

hello world

Wat is nou een reële levensduur voor een dergelijk bouwwerk?

Ik kijk ook naar een garage/schuur met overkapping en twijfel dan tussen hout en beton (systeem) bouw.

Op sommige plaatsen lees ik dat t douglas hout maar 15 jaar mee gaat. Dat lijkt me vrij kort voor een dergelijke investering...
Of is dat alleen als je niet behandeld en geen onderhoud pleegt?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Gemiddeld gaat zo'n bouwwerk zonder onderhoud inderdaad 10 - 15 jaar. Met het verven e.d. kan je het mooi verlengen. Ik weet dat ik om de 3 - 4 jaar een verfbeurt moet doen. Bij het oude schuurtje moest dat wel ieder jaar om het netjes te houden.
Pagina: 1