Help mij deze bedrading te begrijpen

Pagina: 1
Acties:

• dramaelektro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-03-2024
Even simpel nieuwe lampen ophangen, dat dacht ik toch. De oude lampen en armaturen van vorige eigenaar weg en dan kom ik op deze, voor mij niet duidelijke, bedradingen tegen.
Situatie is als volgt. In de hal van het eerste zijn drie lichtpunten. Lichtpunt één kan je ook beneden op het gelijkvloersbedienen. Deze kwam op de bovenste schakelaar, de kruisschakelaar. Dan heb je lichtpunten twee en drie, deze behoorden samen aan en uit te gaan en worden bediend door de onderste schakelaar op diezelfde foto, of door een schakelaar aan de andere kant.

Ik kon niks maken van de gebruikte bekabeling, ik weet wel dat ik stroom heb op de rode met een dop geklemde draad en op de zwarte die nu als enige in de schakelaar zit om onderscheid te maken. Deze komt van beneden en gaat verder de muur in.
Verder zat in de bovenste schakelaar als ik het goed heb overige zwarte en witte. De onderste had ik vermoed de blauwe (die naar beneden loopt?) en de zwarte en witte, zaten in de (niet op foto) onderste schakelaar.

Lichtpunt één is een kreng om aan te werken gezien ik flink moet strekken om zonder geschikte ladder daar aan te kunnen, deze heeft twee rode draden (wtf?) en aarding. Dan lichtpunt twee zie ik een rode, zwarte, aarding en blauwe. Vervolgens lichtpunt drie komen twee rode twee zwarte en twee witte. Deze schakelaars aan de overkant zijn beiden wisselschakelaars.

Wie kan er aan uit en idealiter hoe herbruik ik deze zooi om voorlopig snel licht te hebben tot ik ze kan vernieuwen? De kabels lopen boven een plafond van klikplaten en weet ik veel hoe en wat er nog ligt.

Wat ook mag is die lichtpunten niet samen aan- en uitgaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8lx3P5TuF7r3bBMCBi_Fb4AOUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJmbppSB4S6Jw3qsrQUg28mq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl1d2yqcGA_TD3fiTpY4OTHQMo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4acpWnXOqMBa5L2ddH2FyWPA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQK05JBk-OZBCGHj_K4a1lcEoz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ151qyymHApQECfdLBVpAdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTOUW0FMiWuGn5aCYXp7sEfav-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s0wh7vE7b6WModsujrYIpvL8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBcEqcCUFTMwIykJAhdG8bB1cq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzVUnXmT7YNtxZufznmrWtjn.jpg?f=fotoalbum_large

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:18
Ik denk dat niemand hier iets zinnigs over kan zeggen, wat een rommeltje. Alles compleet nieuw en goed aanleggen lijkt me de enige goede optie

• dramaelektro
Ja dat denk ik ook, maar voor nu wil ik graag voorlopig al licht hebben.

In theorie kan ik de rode en blauwe die van beneden komen gebruiken? Wat wel een issue is, is dat er geen nuldraden op de lichtpunten zijn. Er was er één op het 2e lichtpunt maar die kwam nergens aan én ging nergens heen

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-11 21:54
Laat me raden, Belgisch huis...

Mijn eigen ervaringen met oude Belgische bedradingen:
- Rood: fase (wordt zowel geschakeld als niet geschakeld gebruikt, niet geschakeld is wel het meest logische)
- Geel: nul (niet verwarren met geel/groen wat aarde is maar dat is vaak niet aanwezig in oude huizen)
- Zwart/Grijs: fase (bijna altijd geschakeld. Bij een hotel schakeling lopen er vaak twee zwarte draden van de eerste schakelaar naar de tweede, en dan weer zwart naar de lamp).
- Wit, nul (als er geen geel is)
- Grijs: fase (bij drie fasen)

Weet niet of dit helpt want mijn ervaring is inderdaad dat het soms een zooitje is in oude huizen....

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Met een multimeter en een beetje schakelen zou je hier wel redelijk vlug uit moeten komen. Ik zou het persoonlijk allemaal vervangen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• dramaelektro
mhaket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:02:

Weet niet of dit helpt want mijn ervaring is inderdaad dat het soms een zooitje is in oude huizen....
Goed geraden hoe kon je het weten ;)

En het helpt ja.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-11 15:04

NBK

Weercam-Avatar

mhaket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:02:

Mijn eigen ervaringen met oude Belgische bedradingen:
- Rood: fase (wordt zowel geschakeld als niet geschakeld gebruikt, niet geschakeld is wel het meest logische)
- Geel: nul (niet verwarren met geel/groen wat aarde is maar dat is vaak niet aanwezig in oude huizen)
- Zwart/Grijs: fase (bijna altijd geschakeld. Bij een hotel schakeling lopen er vaak twee zwarte draden van de eerste schakelaar naar de tweede, en dan weer zwart naar de lamp).
- Wit, nul (als er geen geel is)
- Grijs: fase (bij drie fasen)

Lekker handig dat verschil in kleur gebruik.
In Nederland was rood juist de nul, groen de fase en grijs de aarde. De schakeldraad was wel gewoon al zwart.
Gelukkig dat dit tegenwoordig op EU niveau is geregeld :)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
De info kan / moet helderder gepresenteerd worden.

Je kunt redelijk eenvoudig testen wat met wat correspondeert door een kabel (zonder spanning!) te verlengen en dan met een multimeter de weerstand met alle andere testen (logischerwijs dezelfde kleuren).

Gezien de dubbele gele en dubbele rode kan het ook nog wel eens zo zijn dat een en ander ter plaatse wordt doorgelust. Zie de in elkaar gedraaide gele (misschien lasdop geweest?).

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
of het nog zo is weet ik niet, maar mijn broer woonde destijds in het brusselse in een huis dat niet 220v 1 fase had, maar 2 keer ongeveer de helft. ik kan me niet herinneren of dat 110v of 127v was. punt was dat het hele huis was aangesloten tussen de twee fases - dus zonder 0 - om op die manier 220v spullen te kunnen gebruiken. de lampen werden met één 1-polige schakelaar aangesloten: uit het plafond kwam dus 1 fasedraad van fase 1 en 1 schakeldraad van fase 2.
daar kwam ik dus op een onaangename manier achter ......
Pagina: 1