Dolby Atmos met soundbar of receiver?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritual89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 23:45
Mijn vraag
... ik wil graag dolby atmos thuis in mijn niet al te grote woonkamer

Relevante software en hardware die ik gebruik
... ik heb nog uit mijn vorige woning en Klipsch Quintet II 5.1 speakerset.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... heb nog niks geprobeerd aangezien ik niet weet wat beter is.

Zit al geruime tijd te zoeken naar iets met dolby atmos. Een soundbar of een receiver die dat ook ondersteunt.
Ik kijk via een beamer en nuc films en tv, deze nuc (Minisforum model UM480 XT)

Ik lees regelmatig dat dolby atmos met losse speakers beter is dan een soundbar.
Waar ik dan weer niet zo'n zin in heb zijn de kabels die ik moet wegwerken.
Met een soundbar is het er maar 1.
Vrees ook dat mijn 5.1 set niet toereikend is of niet meer van deze tijd voor dolby atmos. Klopt dat? Hoop vragen maar hoop dat jullie mij goed advies kunnen geven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:53

FeaR

In GoT we trust

Spiritual89 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:37:
Vrees ook dat mijn 5.1 set niet toereikend is of niet meer van deze tijd voor dolby atmos. Klopt dat?
Dit is wel basic, wat heb je zelf gevonden? Dolby Atmos is hoogte kanalen, met 5.1 mis je die kanalen sowieso. Je moet minimaal twee speakers kopen om naar 5.1.2 te gaan en daarmee Dolby Atmos. Beste is speakers aan het plafond, anders krijg je reflectie speakers voor op bijvoorbeeld de Front Left en Front Right. Of je receiver Dolby Atmos aan kan is zo zonder merk en type niet te zeggen, wel iets om te controleren.

Qua receiver of sound bar, surround uit een Sound Bar is mijns inziens al dubieus, laat staan hoogte kanalen. Als kabels een issue zijn is een Sound Bar met draadloze rear speakers mogelijk een optie. Heb je surround wel fysiek staan en gaat alleen Atmos via reflectie. Let wel dat aansluiten van een Sound Bar veelal via HDMI (e)ARC verloopt, check of je dat werkend krijgt qua aansluitingen en protocollen. Merk en type van de beamer missen ook in de TS.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 27-02-2024 16:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:17
Dolby Atmos op een soundbar is louter een buzzword. Om echt Atmos geluid te bereiken heb je minimaal een 5.(x).2 gleluidsysteem nodig. Hierbij is het laatste getal vooral van belang, dit zijn namelijk je plafond speakers.

Daarnaast moet je receiver Atmos kunnen decoderen en je bron moet een Atmos track bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:47

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dolby Atmos via een soundbar is in mijn optiek geen echte Atmos. Dat vervangt kwalitatief gezien op geen enkele manier losse speakers. Een echt Atmos systeem komt op z'n minst pas tot z'n recht in een 7.1.2 setup. En optimaal in een 9.2.4 setup. Dus inclusief hoogte-, zij en achterspeakers.

(9.2.4 = 9 speakers rondom op oorhoogte, 2 subwoofers en 4 hoogtespeakers)

Als je een 5.1 receiver hebt dan is deze per definitie niet geschikt voor Dolby Atmos. Een van de goedkoopste receivers om 7.1 te bereiken is de Denon AVR-X 1700H (of de voorganger 1600H als je geen behoefte hebt aan volledige HDMI2.1 ondersteuning). Je hebt dan nog wel 2 nieuwe speakers nodig voor de hoogtespeakers óf zijspeakers.

Draadloze systemen zijn ook op de markt, dan hebben de speakers een actieve versterker. Maar dat zijn voor Dolby Atmos vaak hele dure setups.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:17
DexterDee schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:54:
Dolby Atmos via een soundbar is in mijn optiek geen echte Atmos. Dat vervangt kwalitatief gezien op geen enkele manier losse speakers. Een echt Atmos systeem komt op z'n minst pas tot z'n recht in een 7.1.2 setup. En optimaal in een 9.2.4 setup. Dus inclusief hoogte-, zij en achterspeakers.

(9.2.4 = 9 speakers rondom op oorhoogte, 2 subwoofers en 4 hoogtespeakers)
Tenzij je een een dedicated ruimte hebt voor je HT is 9 speakers op de vloer laag behoorlijk overkill.
Een goede 5.2.4 installatie kan Atmos al zeer goed tot zijn recht laten komen.
Mits het mogelijk is zou ik ook altijd voor 5.x.4 gaan over 7.x.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritual89
Dank voor jullie snelle respons.

Het is mij nu wel duidelijk dat een soundbar niet echt dolby atmos kan leveren.
Mijn oude speakerset is ook niet meer relevant en dat maakt het wel erg lastig voor mij.
Ik had gehoopt dat ik met een versterker/receiver met dolby atmos en mijn oude speakers een eind zou komen.

Maar toch lees ik veel goeie recensies over b.v. de soundbars van Samsung en Sonos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlaanderen1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-05 21:55
Ik heb een Samsung Q990B en ben zeer tevreden over de Dolby Atmos modus.
Echter heb ik niet echt audio oren, maar als ik tests draai van Dolby Atmos ben ik toch erg verbaast hoe goed dit klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritual89
Vlaanderen1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:22:
Ik heb een Samsung Q990B en ben zeer tevreden over de Dolby Atmos modus.
Echter heb ik niet echt audio oren, maar als ik tests draai van Dolby Atmos ben ik toch erg verbaast hoe goed dit klinkt.
Deze is voor mijn huiskamer echt te groot, een collega van mij heeft deze ook en is ook erg enthousiast. Hij vroeg wel of ik relaxte buren had, zo niet, dan moest ik verder kijken.

Ik vrees dat ik er nog niet uit ben wat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritual89
Spiritual89 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Deze is voor mijn huiskamer echt te groot, een collega van mij heeft deze ook en is ook erg enthousiast. Hij vroeg wel of ik relaxte buren had, zo niet, dan moest ik verder kijken.

Mijn huiskamer is niet echt geschikt voor extra speakers om echt te kunnen genieten van dolby atmos aangezien je 2 extra speakers nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:47

DexterDee

I doubt, therefore I might be

greentea schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:13:
Tenzij je een een dedicated ruimte hebt voor je HT is 9 speakers op de vloer laag behoorlijk overkill.
Een goede 5.2.4 installatie kan Atmos al zeer goed tot zijn recht laten komen.
Mits het mogelijk is zou ik ook altijd voor 5.x.4 gaan over 7.x.2.
Ik noemde 9 speakers ook optimaal, het is inderdaad niet praktisch voor de meeste huiskamers. Hoogtespeakers hebben de meeste mensen ook geen plek voor, dus vandaar mijn 7.x.2 suggestie. De 2 extra speakers kunnen dan reflectiespeakers zijn op de front speakers. Als je toch speakers aan het plafond kan hangen dan ben ik het eens dat een 5.x.4 setup de voorkeur heeft boven een 7.x.2 combinatie.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007

FeaR

In GoT we trust

Spiritual89 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:18:
Ik had gehoopt dat ik met een versterker/receiver met dolby atmos en mijn oude speakers een eind zou komen.
Heb je mijn post gelezen? Je hebt al 5.1 waar Dolby Atmos minimaal 5.1.2 is, oftewel twee (hoogte) speakers en je bent er qua speakers.
Maar toch lees ik veel goeie recensies over b.v. de soundbars van Samsung en Sonos.
Het is een kwestie van wat je eisen zijn of wat je gewend bent. Naast dat plaatsing van kanalen met een Sound Bar "lastiger" is heb je ook een deel hoe het klinkt.

Deel is ook "ignorance is bliss". Mijn buren hebben bijvoorbeeld een Sonos Beam. Dat is namelijk beter dan mijn speakers los door de kamer. Tevens hebben zij geen losse subwoofer nodig zoals ik. Soms is een kinderhand snel gevuld.
[...]
Hij vroeg wel of ik relaxte buren had, zo niet, dan moest ik verder kijken..
Ook zo'n punt. Doordreunen of rammelende kopjes in de kast worden veelal als positief ervaren. Ik zeg niet dat er geen kwaliteit kan zijn met doordreunen maar het gaat zeker niet hand in hand. Scheelt dat je huidige set ook bestaat uit melkpakjes, nadeel van dit formaat speakers ben je dan al aan gewend.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 27-02-2024 17:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
Wat is een goede website om receivers te filteren op functies? Zoals atmos?
Nvm pricewatch kan prima :+

[ Voor 19% gewijzigd door Waah op 27-02-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlaanderen1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-05 21:55
[...]

Valt opzich mee hoor, je kan de Bass gewoon wegdraaien via de Samsung app.
Daarnaast zitten de achterspeakers erbij, en deze verbinden draadloos, dus je hebt alleen een stroompunt nodig.

Ik woon zelf in een apartement op de 2e verdieping, en eigenlijk nooit last van de buren. Tenzij je het volume op 35 gaat zetten, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35
Vlaanderen1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:05:
[...]
Ik woon zelf in een apartement op de 2e verdieping, en eigenlijk nooit last van de buren.
ik begrijp wat je bedoelt: maar gaat het er niet om dat de buren geen last van jou hebben? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:50

-tom-562

Oliesjeik

Als een samsung Q990 te groot is dan is een "echte" atmos setup met losse hoogte speakers ook overkill.
Ik zou de keuze af laten hangen of je ook nog veel muziek luistert. Muziek op een soundbar is niet echt een succes. Een goede soundbar met losse achter speakers met met speakers voor de hoogte kan wel een goed atmos geluid reproduceren.
Bij veel muziek zou ik je huidige setup aanhouden, eventueel een moderne receiver plaatsen zodat je e-arc functionaliteit hebt (mocht je dat willen).
Ik heb nu sinds kort een LG DNS11RG, een "flagship" soundbar van een paar jaartjes oud. Ik vind hem indrukwekkend voor films. Muziek is echt matig (mijn 2 Google Home Max speakers klinken echt beter)

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 28-02-2024 12:05 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:34
Spiritual89 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:18:
Dank voor jullie snelle respons.

Het is mij nu wel duidelijk dat een soundbar niet echt dolby atmos kan leveren.
Mijn oude speakerset is ook niet meer relevant en dat maakt het wel erg lastig voor mij.

Het probleem met veel reviews is dat ze vooral in bladen of op websites komen die leven van de advertenties van Samsung, Sonos en andere soundbarbouwers. Tel daar bij op dat je je als website al heel snel buitenspel zet wanneer je dergelijke producten dus vergelijkt met een hifi-set.

Anders gezegd: Alles is relatief. Ik heb zelf nog geen fatsoenlijk klinkende soundbar gehoord, en betrap me er op dat ik me oprecht afvraag of deze bij vrienden wel aanstaat, of dat ik niet toch gewoon naar de TV speaker luister.
Is de TV-speaker je meetlat, klinkt een soundbar vast als een hele verbetering. En dat is ook vaak het uitgangspunt van de reviews :) Je zult hier vast geen spectrum- en off-axis metingen tegenkomen zoals voor een paar speakers a 3500€ de set wel de norm is.

Anyway, als die Klipsch set jouw per persoonlijke benchmark is, denk ik dat iedere soundbar sowieso tegen gaat vallen qua geluidskwaliteit en plaatsing.

@FeaR Zou het in zo een situatie een idee zijn om bijvoorbeeld twee volwaardige L en R speakers te halen en twee van die Quintets juist dienst te laten doen als hoogtespeakers? Of zijn die typische Atmosspeakers die je bovenop een L/R speaker legt ineherent anders ivm directionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritual89
Nou de kogel is door de kerk en ben voor de Samsung HW-Q990B gegaan. Geluid is top wat ik tot nu toe heb kunnen waarnemen.
Maar waarvoor ik een soundbar heb genomen, heb ik nog niet werkende gekregen. Op mijn beide pc's hoopte ik via HDMI Dolby Atmos te kunnen krijgen. Heb alles geprobeerd maar beide geen ondersteuning voor Dolby Atmos.
In Dolby Acces word gezegd dat beide niet compatible is. Ik heb een Minisforum UM480 en een Legion C-530 en gebruik nu de Legion 530 als multimedia pc. Ondanks dat er een sticker op de kast met Dolby Atmos staat heb ik het niet voor mekaar gekregen.
Ben nu aan het kijken naar zoiets: https://feintech.eu/en/pr...ractor-splitter-atmos-7-1

Iemand toevallig ervaring mee?

Edit:

Het is gelukt, ik moest natuurlijk wel de goeie source kiezen met de afstandsbediening ... heb geen geschreven gebruiksaanwijzing van de soundbar dus ginh online zoeken en het werkt nu.

Thanks voor jullie hulp en reacties! _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Spiritual89 op 17-03-2024 15:35 ]

• Maus07
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-02 10:36
En hoe bevalt het systeem nu? upgrade van je 5.1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiritual89
Maus07 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:18:
En hoe bevalt het systeem nu? upgrade van je 5.1?
Ja super goed!! Erg blij mee, gelijk een pakket demo video's gedownload om te testen.
Als ik het mensen hier laat horen zijn ze stuk voor stuk onder de indruk. Het is inmiddels alweer een "oud" model de soundbar maar geluid is nog steeds indrukwekkend.
Nu met mijn "nep" 4K beamer is mijn set up af.
Pagina: 1