Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Professionele installatie Zigbee-inbouwdimmers

Pagina: 1
Acties:

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Heeft iemand weet van professionele elektriciens die ervaring hebben met verlichting en Zigbee-inbouwdimmers (met meerdere drukknoppen)? Mijn huidige elektricien kent dit niet en durft hier niet echt aan te komen, ondanks beloftes om alles in orde te brengen sinds juni 2022 (!!). Hij weet niet goed wat er nodig is, hoe alles aan te sluiten en raakt wat in paniek, denk ik. Daarom zou ik eerder beroep willen doen op iemand die zich hier (weliswaar terecht) confident bij voelt en mee een oplossing wil uitdenken op basis van kennis en ervaring.

Voor alle duidelijkheid: het gaat niet over de Zigbee hub (en al wat daar dan weer verder mee werkt, zoals bvb. afstandsbedieningen), het gaat enkel over plaatsing van Zigbee-inbouwdimmers in muurpotjes en hoe andere drukknoppen elders hiermee verbonden kunnen worden (er zijn wachtbuizen en een kruipkelder), dus meer het fysische aspect.

Alvast bedankt!

PS: ikzelf woon in Herzele, Vlaanderen.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk dat je beter een andere elektricien zoekt.

Zo'n zigbee (of wifi, for that matter) module is niet anders dan een gewone losse dimmermodule die je achter een drukknop zou zetten. Het enige verschil is dat deze ook draadloos aan te sturen is.

Hoe alles aan te sluiten is staat in eerste instantie gewoon op het apparaatje met standaard-aanduidingen als L (fase), N (nul), SW of S of I (switch of input), O (output). Dit valt ook gewoon makkelijk op internet terug te vinden.

Android developer & dürüm-liefhebber

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hoi @Mavamaarten ,

Bedankt voor je reactie!

In een testopstelling heb ik die dingen al succesvol getest, incl. met meerdere drukknoppen en lichtpunten. Ik kan zelfs een lichtgroep met 1 Zigbee dimmer besturen, waarbij ik elke parallel geschakeld lichtpunt (lamp, LED-strip,...) nog eens apart smart kan aan- of uitzetten. Of elk parallel geschakeld lichtpunt apart een Zigbee dimmer geven (en dus "per lamp" smart maken, maar dan is er natuurlijk geen algemene Zigbee dimmer meer).

So far so good... Mijn probleem is nu tweeledig:
1) Dit concept effectief fysisch plaatsen in mijn huis, voor echt dus. Niet alleen begin ik daar wat controle te verliezen op de zaak, ik geef toe dat ik hier een te grote hindernis ervaar (hogere spanningen, maak ik niets stuk,...). Vandaar dus de nood aan een pro.
2) Hoe verbind ik mijn drukknoppen elders in de ruimte met de dimmer? OK, de drukknop aan de dimmer is geen probleem, maar ik moet de andere drukknoppen (meters verder) ook verbinden. Ik heb wel wachtbuizen en een (vrij hoge) kruipkelder, maar ik vrees dat er draden gelegd zullen moeten worden? Men heeft hier ook bij onze renovatie halsoverkop massa's koper geplaatst via de kruipkelder, omdat men geen lichtplan voorbereid had. Men noemt dit een 7-keerssysteem of zoiets, maar ik kan te weinig meedenken in dit verhaal, omdat ik te weinig begrijp hoe al die dingen precies in elkaar zitten. Men had me eerst gezegd dat er geen probleem was voor die extra drukknoppen, maar nu ineens denkt men van wel. Tja, die electricien heeft me goed liggen gehad...

Als ik het goed begrijp, zou een (ietwat) normale electricien dit hele verhaal (met extra drukknoppen) tot een goed einde moeten kunnen brengen en dit zonder dat ik een soort speciale Zigbee expert nodig heb?

Ben toch wel even van de kaart vandaag nu ik van mijn electricien te horen heb gekregen hoe hij hier in feite serieus mee sukkelt (al zegt hij dat niet letterlijk zo). Ik heb geen vertrouwen meer in een goede afloop en men pusht al voor uitgebreide zwaardere domotica-oplossingen, omdat men het in feite lijkt te willen uitbesteden aan een domoticafabrikant! Mijn bedoeling is echter om het te koppelen aan Philips Hue en later aan Home Assistant.

Hoe meer tips ik van jullie krijg, hoe meer ik weet en hoe beter ik kan inschatten wat ik nu doen moet.
Heel erg bedankt alvast!

Pedro

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

@PadrePedro Als je meerdere schakelaars wil, is het systeem eigenlijk net hetzelfde als een gewone hotelschakeling.

Dat ziet er dan zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCZCu-0yNsSVL5ft2RnZCydRg8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QZKnkW8Rp70BiqFpcdRSmGg.png?f=fotoalbum_large

Wil je er 3 of meer, dan gebruik je een kruisschakeling. Als je elektricien dit schema niet kan begrijpen dan moet je echt wel op zoek naar een andere.

Android developer & dürüm-liefhebber