Monitor gaat uit bij aanslaan vriezer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annejan9
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-04 16:19
Hallo allen,

Als mijn vriezer aanslaat, dan flikkert mijn monitor (acer predator, verbonden via displayport), even aan en uit. De vriezer zit op dezelfde groep en in dezelfde ruimte, want ik woon niet heel ruim. Het is een mini vriezer.

Mijn vraag, is dit slecht voor mijn hardware?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30

D4NG3R

kiwi

:)

Het aanslaan van de compressor vergt nogal wat stroom, en ook terwijl deze draait blijf je veel ruis op de lijn houden. Gezond is anders maar een moderne voeding (van electra) zou hier in principe wel mee overweg moeten kunnen gaan.

Heb je geen enkele mogelijkheid om een van de systemen te voeden via een andere groep?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:48

dragonhaertt

@_'.'

Goed zal het zeker niet zijn.

Is het toevallig een heel goedkoop chinees mini vriezertje die niet aan de CE normering voor met vervuiling voldoet?
(Nen 61000)

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 27-02-2024 14:57 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25

The Zep Man

🏴‍☠️

annejan9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:45:
Als mijn vriezer aanslaat, dan flikkert mijn monitor (acer predator, verbonden via displayport), even aan en uit. De vriezer zit op dezelfde groep en in dezelfde ruimte, want ik woon niet heel ruim. Het is een mini vriezer.

Mijn vraag, is dit slecht voor mijn hardware?
Flikkert die aan en uit, of uit en aan? ;)

Het is waarschijnlijk alsof de monitor even uit en aan wordt gezet, en dat is op zich niet slecht. Al wil je het voorkomen, dan kan je bijvoorbeeld een kleine UPS overwegen (voor je monitor :P, PC en eventueel andere randapparatuur).

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 27-02-2024 14:56 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 18:25
Zit je op kamers en heb je een net iets te handige huisbaas? Is de verbinding van je kamer naar de meterkast wel goed? Heb je überhaupt al een grote spanningsval.

Beunoplossing: vriezer aansluiten op een aanloopstroombegrenzer, of alternatief met een lang verlengsnoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annejan9
Het is een tomato vriezer, dus geen Chinese zooi.

Voor de rest is dit allemaal van de huisbaas die de boel door een elektriciën heeft laten scheiden. Ziet er opzich prima uit. Ik woon alleen vrij compact, dus fratsen met verlengsnoeren naar andere groepen gaat denk ik niet lukken.

Ik lees ook dat een surge protector kan werken (maar op andere sites juist weer niet). Ik ga dat maar proberen, kijken wat er gebeurt. Zou het komen door een brown out of door de elektrische interferentie?

Ik vind het uitgaan van mijn scherm niet heel erg, zolang het maar niet slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

annejan9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:43:
Het is een tomato vriezer, dus geen Chinese zooi.

Ik lees ook dat een surge protector kan werken (maar op andere sites juist weer niet). Ik ga dat maar proberen, kijken wat er gebeurt. Zou het komen door een brown out of door de elektrische interferentie?

Ik vind het uitgaan van mijn scherm niet heel erg, zolang het maar niet slecht is.
Surge protector gaat waarschijnlijk niet veel doen, want die zijn voor stroompieken, en dit is waarschijnlij juist een daling. Dan zou je een UPS moeten pakken.

Zoiets : https://azerty.nl/product...s-bvx700li-gr-ups/4367602

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 27-02-2024 16:54 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 22:29

franssie

Save the albatross

Surgeprotector op de vriezer neem ik dan aan? Op de computer doet het zeker niets.

Blijft vreemd dat dat vriezertje in staat is om zoveel stroom te trekken dan wel zoveel storing op het te zetten dat je monitor er last van heeft. En vreemd dat de voeding van je monitor dit er iet uit filtert in het AC/DC circuit (is het een ingebouwde of losse voeding?).

De tip van een lang verlengsnoer hierboven is overigens niet om een andere groep te zoeken, maar door de weerstand en inductie van het verlengsnoer de pieken in de stroomafname van de vriezer te verkleinen.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 27-02-2024 17:03 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annejan9
Surgeprotector op de vriezer neem ik dan aan? Op de computer doet het zeker niets.
Hier laat ik me niet over uit haha

Hij moet dus op de vriezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

annejan9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:28:
[...]

<>
Hij moet dus op de vriezer?
Als het al iets zou doen ... dan is het daar.
Surge protectors vallen bij mij een beetje in de elfen categorie, maar wie weet doet het iets. Indien zo > laat het weten!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• annejan9
Update: de surge protector (waar de monitor in zit) was gedaisychained met een andere stekkerdoos. Nadat ik de surge protector direct in de muur heb gestoken was het probleem voorbij (tot nu toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annejan9
Update 2: te vroeg gejuicht, het is terug. Maar ik zie het niet als een probleem, zolang het maar niet slecht is. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Welke signaalkabels gebruik je en zit er een Ferrietkern omheen?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annejan9
Welke signaalkabels gebruik je en zit er een Ferrietkern omheen?
Het is een displayport kabel die was meegeleverd met het scherm. Als ik zo rond Google over displayport ferrietkern, kan ik niks vinden. Hoe fix ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

annejan9 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:39:
Update: de surge protector (waar de monitor in zit) was gedaisychained met een andere stekkerdoos.
Is je stekkerdoos wel voorzien van degelijke bekabeling? Dus niet met iets als 1mm² snoer of zo.
Anders zorgen voor een degelijke stekkerdoos, met genoeg aansluitingen en geschikt voor het volle vermogen (3600VA) zodat je niet in elkaar hoeft te steken. Die surge protector er gewoon tussenuit laten, pas als alles goed werkt kan je die weer terugplaatsen als je je daar goed bij voelt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44
Doet mij denken aan mijn studententijd. Als mijn koelkast op mijn kamer aansloeg en ik was op dat moment wat op een floppy aan het wegschrijven. Dan kon ik die floppydisk weggooien. Zat vol met bad sectors. Volgens mij moet je het probleem bij de koelkast zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annejan9
Koelkast is 1 jaar oud en trekt 90 watt. Kan me amper voorstellen dat er wat mis is. Wat zou ik eraan kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@annejan9 er zijn regels dat een apparaat geen storing mag ontvangen en mag uitzenden Zowel je koelkast/vriezer als je monitor voldoen daar niet aan lijkt mij.
Ik zou Tomado eens mailen of dit probleem vaker voorkomt. Als je nog een oude AM radio hebt kan je eens luisteren naast een frequentie of je je Tomado luid kan horen schakelen. Als dat het geval is weet je bijna zeker dat het een stoorzender is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:07
Dit doet zelfs mijn monitor als ik de versterker aan zet. Het is vast een vorm van piekspanning en is zeker afhankelijk van hoeveel groepen je hebt en hoeveel apparaten op 1 wandcontactdoos zitten. Hier in mijn hobbykamertje is het best wel extreem. Deze kamer heeft gewoon 1 wandcontact doos. En er hangen wel 20 tot 30 verschillende elektrische apparaten aan. Die staan natuurlijk niet allemaal aan, maar om piekspanning te voorkomen, zeker bij het aanzetten van de pc, zit de pc, de monitor en de versterker op een aparte verdeeldoos. Alle andere meuk, dat doorgaans uitstaat (behalve de router) zitten op meerdere dozen aan elkaar waar gewoon constant stroom op staat.

Dit 'zootje ongeregeld' gaat zeker veranderen zodra mijn nieuwe hobbyruimte klaar is. Daar gaan twee hoofdkabels vanuit de meterkast naar die ruimte met feitelijk een groep 'links' en een groep 'rechts'. En als het noodzakelijk is kunnen er altijd nog meer kabels die kant opgetrokken worden. :-)

Maar in jouw situatie, zou ik ervoor zorgen dat de vriezer in elk geval niet meer op dezelfde groep zit als je monitor.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1