Na-isoleren van kozijnen onder het raam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 14:27
In ons appartement hebben wij kunststof kozijnen met daaronder panelen. Deze zijn al enkele jaren oud en ik heb het gevoel dat deze panelen suboptimaal geïsoleerd zijn. Ik zat er dus over na te denken om deze aan de binnenkant bij/na te isoleren. Een foto van zo'n kozijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVmTI7qI8r6eOAGCCPldRISN2fM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N8hoB0kp9Kd9tognWeBfbKuS.png?f=user_large

Bij andere kozijnen zitten voor deze kozijnen ook radiatoren. Daar heb ik inmiddels al radiatorfolie achter geplaatst en daarachter een EPS plaat. Niet ideaal, maar goedkoop genoeg om uit te proberen. Dat lijkt enigszins effect te hebben als ik kijk naar de hoeveelheid warmte die ik gebruik.

Gisteren merkte ik echter op dat er achter de platen wat vocht lijkt te komen. Wellicht door condens van de ramen wat naar beneden loopt. Dat is dus ook niet heel ideaal. Ik ben dus ook onzeker of dit de beste aanpak is. Ook lijk ik wat toch te voelen tussen het plissé gordijn wat dicht tegen het raam hangt en de vensterbank.

Dus concreet zijn mijn vragen: Zijn deze kozijnen, onder het raam dus, op een extra te isoleren, zonder ze aan te passen? Zo ja, met wat dan? En hoe kan ik hierbij vocht (en tocht) problemen voorkomen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvertSchut
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-06 20:27
Late reactie, maar bij jouw foto zou je van binnen pir met osb ervoor kunnen zetten in de hele nis voor kozijn en blindplaat. Check marktplaats. Je kan n paar cm spouw laten. Dan plankje, evt van pir ook weer, er op, tape de spouw van boven af bij n plankje. Dan heb je n soort vensterbank als je wil. Heb ik hier bij nooit gebruikte voordeur, werkt goed. Staat precies pas en kan nog weg ook. 4cm Pir met 2cm osb plaatjes van 30-40cm straks pas gestapeld. €10 op MP en hield over. Hoop dat je er nog wat aan hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door EvertSchut op 14-06-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-06 14:47
Idee van een spouw is onzin. Dat doet niks. Geeft alleen maar kans op dampconcentratie en dus meer problemen.

Je vochtissue is gewoon condens dat daar neerslaat op het koudste punt omdat je de isolatie niet dampremmend hebt afgewerkt. Sowieso een issue hier want wat er nu zit moet je beschouwen al dampdicht.

Stap 1: luchtdicht afwerken, rondom aftapen met de juiste tape of afkitten
Stap 2 stukje flexibelle isolatie nemen en daar het kozijn mee opvullen. Doordat je het strak tegen de plaat afwerkt kan er geen vocht neerslaan.
Stap 3ruimte opvullen met isolatiemateriaal.
(Wat ik nu voorstel kan niet altijd, maar dit is zo’n klein stukje)
Als materiaal zou ik er een pirplaat in klemmen en evt vastpurren( dan minimaal een cm houden voor de pur) meerdere pirplaten op elkaar en de hele ruime opvullen, aftapen aan boven en voorkant zodat het dampdicht is.
Stap 4 gipsplaat erop en ervoor, deze monteer je met montagekit. Hoeft niet superstrak, de kieren vul je op met vuller. (€4 bij de action) resultaat is dat superglad.

Stap 5 plantje erop

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@EvertSchut @technopeuter Beter laat dan nooit en sowieso bedankt voor de input. Even een paar zaken wellicht verduidelijken.

In de woonkamer heb ik drie van dit soort kozijnen en nog een ouder, houten kozijn. Ook deze kozijnen en glas is al flink op leeftijd. Twee van de drie kozijnen hebben radiatoren ervoor, maar desondanks slaat er toch redelijk wat vocht of condens door :|. Ook dit kozijn vertoond aardig wat condens op koude dagen. Idem voor de ramen waar de raambekleding - wellicht te kort - voor hangt.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder na mijn oorspronkelijke vraag en heb ik uiteraard ook niet stilgezeten. Bij wijze van test heb ik deze drie kozijnen inmiddels nageïsoleerd met wat goedkope materialen. Met name om te kijken wat het resultaat is en of ik nog steeds zoveel last van vocht heb. Ik heb daarbij de volgende aanpak gebruikt:
  1. Het holle gedeelte van de blindplaat 'dichtgemaakt' met tape en dunne flexibele isolatie
  2. Eén of meerdere PIR platen op maat voor het kozijn gezet
  3. De PIR platen langs de randen en naden dichtgetapet
Daarna heb ik bij de kozijnen met radiator de platen 'afgewerkt' met radiatorfolie en aluminiumtape. Door de schaduw van de vensterbank valt dit niet bijster op. Althans mijn vrouw en ik vinden het niet storend.

Bij het kozijn zonder radiator zit er nu een stuk wit hardboard tegenaan geplakt. De randen heb ik dichtgemaakt met tochtband. Dit is geen permanente oplossing, maar wel makkelijk te verwijderen.

Binnenkort wil ik de setup bij het getoonde kozijn, dus zonder radiator, gaan verwijderen om te kijken of er nog vochtdoorslag is geweest of andere problemen zijn ontstaan. Ik vermoed dat het holle gedeelte toch nog wat problemen geeft en dat ik deze inderdaad met iets van flexibele isolatie moet opvullen.

Maar vooralsnog lijken de resultaten overigens zeer positief. Ik heb veel minder last gehad van condens. Bij een kozijn met radiator hadden we elk jaar enorme vochtproblemen, maar dit jaar volgens mij niet of nauwelijks. Ik merkte ook afgelopen week dat de randen van het kozijn naast het raam enorm warm werden, maar basis houtje-touwtje mijn isolatie niet :D.

Ik vermoed overigens dat er wel iets mis is met kwaliteit en/of de constructie van deze kozijnen. Er zit naar mijn mening veel te weinig rigiditeit en daardoor teveel speling op de kozijnen. Vooral bij ons grote raam van 2.40m hoor ik de jaloezieën bij wind bewegen :X. Ook twijfel ik over de afwerking en isolerende werking. Want een IKEA luchtkwaliteitssensor in de woonkamer bij dit grote raam sloeg regelmatig uit bij het koken. En nadat we de randen van dit kozijn aan de binnenkant hadden dichtgekit - want er zat geen kit :X - stopte dit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvertSchut
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-06 20:27
Vocht is meestal warne (binnen) lucht die iets kouds raakt. Dus met alu tape en strak werken houd je die vochtige lucht weg, pir met alu cachering en dan luchtdicht aftapen moet vocht echt weghouden.

Misschien was je isolatie bij de radiatoren zo dun, dat het toch koud werd aan de binnenkant.

Tocht is natuurlijk altijd zonde, pur en kit zijn meestal je vrienden. Borstel onder deur en tocht band. Je hebt profielen met nieuw rubber voor in de dagmaat waar je houten raam op komt. Soms is 1 vernieuwen al prima. Op koude winderige dagen kitten /purren dan voel en hoor e waar je moet zijn.

Folie binnen moet vocht uit constructie laten gaan en niet erin. Toch vraag ik me af wat plastic zeil met gaatjes nou blokkeert tov doorlaat. Je moet dan mechanisch ventileren. Zowieso een remedie tegen vocht / condens.

Kan hele zoektocht zijn. Hier complete MV unit op 2 125mm openingen van badkamer gezet. Een etage hoger veel minder condens.

Vermijd koude bruggen. Ik heb lood tot binnen weg ge multitoold, pur over de ontstane sleuf, 2cm Qboard erover. Tot nu toe is er geen spoor meer van condens (schimmel). Over een doorslaand muur zet ik waarschijnlijk ook n paar cm pir of xps (duur). Met betocontact zou je PIR moeten kunnen stuken.

Succes, fotos welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
als er zoveel vocht is dan is de isolatiewaarde waardeloos maar is de ventilatie in huis wellicht ook slecht, anders zou je het grootste gedeelte vocht wegventileren.
Is het een huur of koopappartement? wat oor datum codering staat er in het glas? Dat zegt al iets over de isolatiewaarde van het glas en dus ook wel over wat eronder zit voor plaatje.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@EvertSchut Er zat eerder geen (aanvullende) isolatie achter de radiatoren. Ik had daarom vorig stookseizoen (2022-2023) losse PIR platen tegen het kozijn aangezet. Deze stonden klemvast. Daarop had ik radiatorfolie gemaakt. Voor het afgelopen stookseizoen heb ik die setup toen weggehaald om te bekijken, maar dat was achteraf geen succes :|. Er was o.a. condens vanaf het raam, achter de vensterbank langs, achter de platen gelopen. De ellende laat zich raden.

Wel had alleen al deze ingreep een enorme impact op mijn stookkosten. Die zijn voor die specifieke verwarming gedaald met zo'n 60%. Tevens heb ik deze radiator lager moeten inregelen naar 19.5 - 20 (afhankelijk van de buitentemperatuur) omdat we het simpelweg te warm hadden. De jaren daarvoor was dat veelal 20.5 tot 21.5. Ik heb dit inzicht en controle door de warmtekostenverdelers van de blokverwarming en Z-Wave thermostaatkranen.

De kunststofkozijnen waren aan de binnenkant nergens afgewerkt of afgekit. Bij de buren wel. Dit hebben we dus ook nog gedaan. Tevens heb ik zo goed en kwaad als het kan tochtband geplaatst. Naast temperatuurcomfort doet dat ook enorm veel voor de geluidsisolatie.

Er is geen (centrale) mechanische ventilatie. En door de betonplaatbouw zijn mijn volledige verdiepingsvloeren koudebruggen. Dat merk ik enorm en daar verlies ik dus veel maar kan ik weinig aan veranderen. Helaas.

Alhoewel enorm interessant, wellicht wat off-topic voor mijn initiële vraagstelling :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
No Hands schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:51:
als er zoveel vocht is dan is de isolatiewaarde waardeloos maar is de ventilatie in huis wellicht ook slecht, anders zou je het grootste gedeelte vocht wegventileren.
Er is alleen een natuurlijk ventilatiekanaal aanwezig.

Wij luchten de slaapverdieping minimaal 1 uur per dag, mits het niet buiten vriest of boven de 30 graden is. Dan is het korter of wanneer mogelijk. Dat doen we zoveel mogelijk met behulp van een ventilator.

Voor de woonverdieping luchten we minimaal 15 minuten per dag. Als we koken staat er wel altijd een raam open. En in de badkamer gebruiken we eveneens een ventilator om vocht af te drijven.

Het probleem zit 'em met name in de kunststofkozijnen. Vanaf de herfst tot het begin van de winter hebben we op al deze kozijnen regelmatig vocht in de ochtend. Met name op de ramen en ongeacht of de gordijnen open of dicht zijn. Dat nemen we dan 's ochtends af en het vocht komt dan ook niet meer terug. En deze periode duurt ook altijd maar een paar weken.
Is het een huur of koopappartement?
Koop. Bouwjaar begin jaren '60.
wat oor datum codering staat er in het glas? Dat zegt al iets over de isolatiewaarde van het glas en dus ook wel over wat eronder zit voor plaatje.
1/92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
alex3305 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Er is alleen een natuurlijk ventilatiekanaal aanwezig.

Wij luchten de slaapverdieping minimaal 1 uur per dag, mits het niet buiten vriest of boven de 30 graden is. Dan is het korter of wanneer mogelijk. Dat doen we zoveel mogelijk met behulp van een ventilator.

Voor de woonverdieping luchten we minimaal 15 minuten per dag. Als we koken staat er wel altijd een raam open. En in de badkamer gebruiken we eveneens een ventilator om vocht af te drijven.

Het probleem zit 'em met name in de kunststofkozijnen. Vanaf de herfst tot het begin van de winter hebben we op al deze kozijnen regelmatig vocht in de ochtend. Met name op de ramen en ongeacht of de gordijnen open of dicht zijn. Dat nemen we dan 's ochtends af en het vocht komt dan ook niet meer terug. En deze periode duurt ook altijd maar een paar weken.

[...]

Koop. Bouwjaar begin jaren '60.

[...]

1/92.
De tijden dat je lucht zijn veel en veel te kort, al je slaapvocht, woonvocht en leefvocht zit gewoon in je huis. Als het buiten vriest moet je ook gewoon ventileren, ja dan komt er kou binnen maar vochtige lucht in huis kost veel meer energie om warm te maken dus per saldo maakt het niet uit.
Ventileren is niet alleen vanwege het vocht maar ook om co2 en andere stoffen je huis uit te krijgen. Heb je een luchtkwaliteitsmeter in huis?
Glas uit 1992 en dus ook die onderste panelen uit 1992 zijn enorm verouderd en hebben nauwelijks isolatiewaarde vergeleken met wat nu gangbaar is, daarom dus al dat vocht.
Alle lapmiddelen die je nu gebruikt hebt zijn zonde van het geld. Doe het in 1 keer goed. Als er geen budget is om die kozijnen te vervangen dik ze dan op, vul de ruimte met houtvezelisolatie, werk luchtdicht af tape en met klimaatfolie en timmer het af met een stuk gipsplaat oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@No Hands Ik mag de kozijnen niet vervangen, want die zijn niet van mij. Als je de eerste zin van de TS gelezen had, had je dat geweten ;). Jouw overige opmerkingen zijn off-topic en een generalisatie die met de randvoorwaarden in mijn woning zeer waarschijnlijk momenteel niet eens van toepassing zijn.

Als je concreet ideeën hebt over het naisoleren aan de binnenkant is dat welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
alex3305 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:52:
@No Hands Ik mag de kozijnen niet vervangen, want die zijn niet van mij. Als je de eerste zin van de TS gelezen had, had je dat geweten ;). Jouw overige opmerkingen zijn off-topic en een generalisatie die met de randvoorwaarden in mijn woning zeer waarschijnlijk momenteel niet eens van toepassing zijn.

Als je concreet ideeën hebt over het naisoleren aan de binnenkant is dat welkom.
Er staat dat je een appartement hebt met kunststof kozijnen. Je kunt prima de VvE voorstellen deze te vervangen, je zal niet de enige zijn met dit probleem.
Verder probeer ik je slechts de juist kant op te wijzen met mijn advies, helaas lees jij het kennelijk anders dan ik het bedoel. Succes verder met je plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:43

Croga

The Unreasonable Man

Wij hebben soortgelijke panelen in huis. Ik dacht ook dat we daar wat aan moesten doen.
Maar meten is weten. Dus heb ik een IR camera gekocht en ben gaan meten.... Het bleek dat juist deze panelen géén probleem waren. Ze isoleren een stuk beter dan de ramen en zelfs beter dan de kozijnen waar ze in zitten.

Heb je gemeten of deze panelen daadwerkelijk een issue zijn? Zonder meting ga je hier geld tegenaan smijten wat vervolgens niets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@No Hands Ik begrijp je advies, maar dan doe je wel meerdere keren enorme aannames dat ik niet verder kijk dan mijn neus lang is ;). Idem met de openende opmerking: "De tijden dat je lucht zijn veel en veel te kort [...]". Ik zeg toch niet voor niets minimum :/. Ik heb in elke ruimte (en buiten) één of meerdere thermometers, hygrometers, en luchtkwaliteitsmeters waar ik duidelijk op zie dat meer luchten geen enkele impact heeft.

Het vervangen van kozijnen is al meer dan tien jaar een heet hangijzer in de VvE. Maar het is niet alleen maar even voorstellen. We hebben het hier dan wel over een meerjarenproject van €750.000 - €1.000.000 wanneer het überhaupt in de uitvoerende fase komt. En daar komen we niet eens :-(. Maatregelen die ik dus nu, zelf kan nemen leveren dus vanaf nu een besparing op.

@Croga Goede tip. Ik heb in verleden wel gemeten met een IR thermometer, maar daar kwam uit dat de hele buitengevel een probleem was. Als het buiten vroor waren de buitenmuren in de woonkamer tussen de 2-6 graden, binnen :X. Dat gaf enorm veel vochtproblemen. De buitenmuren zijn inmiddels geïsoleerd en eventuele condensproblemen zijn daarmee ook verleden tijd.

Ik heb daarbij wel de aanname gemaakt dat aanvullend isoleren nooit kwaad kan. De ruimte achter de radiatoren gebruik ik immers toch niet en XPS panelen had ik toch nog staan.
Pagina: 1