Groepenkast vervangen van 1 fase naar 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:38
Ik wil graag overstappen naar 3 fase vanwege warmtepomp, aan te leggen lader voor EV, verdere uitbreiding PV en krachtstroom zaagmachine.

Aanvraag voor wijziging van 1x40A naar 3x25A is ingediend. Nu dus op zoek naar de juiste meterkast.

Ik heb in huidige meterkast 1 kookgroep voor 7.2 kw inductieplaat.
Een PV installatie van momenteel 12x275 Wp op een 3000 watt omvormer via 2.5mm kabel
8 groepen in gebruik voor keuken apparatuur, wasmachine en de rest van de woning.

Ik wil een nieuwe kabel trekken naar de garage. Daar wil ik een onderverdeel kast maken tbv lader EV, 3 gewone 230 Volt groepen tbv stopkontakten en tuinhuisje, krachtstroom voor toekomstige zaagmachine en ik wil graag nog PV uitbreiden op het dak van de garage. 6 a 8 panelen kan ik daar kwijt.

Ik wil een warmtepomp plaatsen, Wordt op zich een 1 fase model maar mogelijk toch een 400 volt model.
Dan nog een aparte groep 230 erbij voor warmte element in de WP en een aparte groep 230 Volt voor warmte element
SWW voorraad vat. Verder een KWh meter voor de WP.

De beltrafo is al vervangen voor een slimme deurbel.

Huidige 1 fase meterkast is al redelijk wat in gerommeld en mag geheel vervangen worden. Deze is van Attema uit 2002.
Mogelijk kan ik de automaat en aardlek van de PV installatie hergebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nu nog 1 fase 40A, wordt 3 x 25A

Uiteraard wil ik zo goed mogelijk voorbereidt zijn op de toekomst. Daarom een 3 fase kabel naar de WP trekken, maar waarschijnlijk komt er nu een 1 fase WP.

De 12x275 panelen op het dak worden wellicht ooit nog eens vervangen voor panelen met hogere opbrengst.

7.2 Kw kookplaat voldoet prima, maar mocht ie over tig jaar vervangen moeten worden is het fijn als een zwaardere plaat aangesloten kan worden.

Ik zal mijn EV niet op 11Kw gaan laden, maar je weet maar nooit in de toekomst. En of er misschien wel 2 EV's komen.
of dat er toch veel meer gereden gaat worden.

Ik heb ook 2 groepen samen gevoegd in de meterkast. Dat zal vast tegen de regels zijn. Maar situatie is zo dat door verbouwing van het huis er 2 groepen waren waar 1 ongebruikte WCD en zat en op de andere groep 1 led spotje. Die 2 groepen dus samengevoegd.

Ik heb ook nog en groep in de meterkast zitten waar niet achter te komen is waar die voor is. al vele malen het hele huis afgezocht en elk stopkontakt en lichtpunt gemeten. Groep staat al jaren af en nog nooit ergens wat tekort gekomen. Heel misschien is die van de gemeentelijke lantaarnpaal die op mijn grond staat maar bij mijn buren verderop is hun lantaarn paal gewoon doorgekoppeld aan de garage. Die lantaarnpaal doet het dan ook niet(bij niemand in de straat)

Kan ik deze vraag gewoon bij Sander Vunderink neerleggen en stellen hun dan een juiste groepenkast samen? Ik wil een Hager kast.

huidige meterkast situatie:(recentelijk wel weer wat gefatsoeneerd en labels geprint) Dit is nog een oude foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8YR-6EKK-iIkp4VJ3pLvcu1w-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtnFVNYuepYbLb4VW5lG7SF6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GC7OCrVnnq9SptAY9jei7xBid2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCvqTbHy6ojziYY3JoMcg839.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Guido7619 op 27-02-2024 18:53)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-06 13:01
Als je helemaal opnieuw wilt beginnen met een volledig nieuwe metergroepenkast, dan is het wellicht interessant (maar wel duurder), om eens te kijken naar alleen aardlekautomaten.

Er zwerven nogal wat meningen over het internet en in diverse Tweakers topics over de goedkopere merken (bijvoorbeeld Noark, EMAT, CHiNT, etc...), en of een aardlekautomaat die spanningsafhankelijk werkt wel een goede keus is.

Er is gelukkig een spannings*on*afhankelijke 1P+1N aardlekautomaat van 1 module breed van Siemens, die ook nog eens (relatief) goedkoop te verkrijgen is via Sander Vunderink: https://www.sandervunderink.nl/siemens-aardlekautomaat-1p-n-b16.html

In een standaardkast van 2x12 modules kun je dan de bovenste rij vullen met 12 van die Siemens automaten, en de onderste rij kan dan af met de 3P+1N hoofdschakelaar (verplicht) en bijvoorbeeld de 3 fasen aardlekautomaat voor de kookplaat (de huidige 1-fase 2P+2N kookgroepenschakelaar voldoet niet op een 3-fase aansluiting!).

Kost een paar centen, maar dan heb je alles nieuw, en goed. En nog 4 modules over voor eventuele uitbreidingen...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06 15:38

Glewellyn

is er ook weer.

Het is geen antwoord op jouw vraag, maar waarom heb je een aardlekautomaat en een aardlekschakelaar voor je zonnepanelen?

De Eaton is de aardlekautomaat en doet dus zowel overbelasting als aardlek.
De Attema aardlek lijkt mij dus dubbelop.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Glewellyn schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:34:
Het is geen antwoord op jouw vraag, maar waarom heb je een aardlekautomaat en een aardlekschakelaar voor je zonnepanelen?

De Eaton is de aardlekautomaat en doet dus zowel overbelasting als aardlek.
De Attema aardlek lijkt mij dus dubbelop.
Goeie vraag. Nooit bij stilgestaan. Is zo aangelegd door de PV installateur en heeft tot nu altijd gewerkt.

Maar die kan er dus uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Euh, die Eaton rechtsonder is een aardlekautomaat inderdaad, maar die Attema module daar rechts naast is een beltrafo, geen aardlekschakelaar ;)

niet goed gelabeld dus, eenvoudig te verhelpen door een ander labeltje erbij te hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-06 15:32
Gameboy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:27:
Euh, die Eaton rechtsonder is een aardlekautomaat inderdaad, maar die Attema module daar rechts naast is een beltrafo, geen aardlekschakelaar ;)

niet goed gelabeld dus, eenvoudig te verhelpen door een ander labeltje erbij te hangen...
Precies dit.
Overigens had je ze beter om kunnen draaien ivm. warmteontwikkeling.

Heb je wel een 3F omvormer? Anders kun je er nog voor kiezen om de wat grotere verbruikers op dezelfde fase te zetten als de omvormer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Gameboy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:27:
Waarschijnlijk zit het beltrafo-label al onder het label wat erop is geplakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
xFeverr schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:38:
[...]

Waarschijnlijk zit het beltrafo-label al onder het label wat erop is geplakt
Dan is het nog makkelijker te verhelpen door alleen het handbeschreven het witte labeltje te verwijderen ;)

Maar dit leidt wel af van de kernvraag in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Ja. De beltrafo is er al uit. Dit is nog een foto van ervoor. De lelijke handgeschreven labels zijn nu mooi geprinte labels.

Maar de hele meterkast gaat eruit. Als er nog onderdelen hergebruikt kunnen worden dan graag.

De Eaton voor de PV is van 2016. De blauwe automaten rechtsbovenin zijn van een goedkoop merk. Geplaatst in 2016.

De rest van de onderdelen is van 2002.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Als je helemaal opnieuw wilt beginnen met een volledig nieuwe metergroepenkast, dan is het wellicht interessant (maar wel duurder), om eens te kijken naar alleen aardlekautomaten.

Er zwerven nogal wat meningen over het internet en in diverse Tweakers topics over de goedkopere merken (bijvoorbeeld Noark, EMAT, CHiNT, etc...), en of een aardlekautomaat die spanningsafhankelijk werkt wel een goede keus is.

Er is gelukkig een spannings*on*afhankelijke 1P+1N aardlekautomaat van 1 module breed van Siemens, die ook nog eens (relatief) goedkoop te verkrijgen is via Sander Vunderink: https://www.sandervunderink.nl/siemens-aardlekautomaat-1p-n-b16.html

In een standaardkast van 2x12 modules kun je dan de bovenste rij vullen met 12 van die Siemens automaten, en de onderste rij kan dan af met de 3P+1N hoofdschakelaar (verplicht) en bijvoorbeeld de 3 fasen aardlekautomaat voor de kookplaat (de huidige 1-fase 2P+2N kookgroepenschakelaar voldoet niet op een 3-fase aansluiting!).

Kost een paar centen, maar dan heb je alles nieuw, en goed. En nog 4 modules over voor eventuele uitbreidingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Gameboy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:08:

Dank voor de tip. Ga het meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Ik heb even genoteerd wat ik allemaal nodig denk te hebben. Mijn buurman heeft een Hager Volta kast van 3 rijen hoog. Dus die zou ik ook kwijt moeten kunnen.

Wat erin moet:

4P hoofdschakelaar
3P+N B20 aardlek automaat voor WP
3P+N B20 aardlek automaat meterkast voor garage

3P+N aardlek automaat B16 tbv 7200 watt inductieplaat op 2 fases.

12x aardlek automaat Siemens
1P+N 230V B16 voor WP 230V netvoeding
1P+N 230V B16 voor warmte element SWW vat
1P+N 230V B16 voor PV 12x 275 wp
1P+N 230V B16 voor oven/koelkast keuken
1P+N 230V B16 vaatwasser keuken
1P+N 230V B16 quooker keuken
1P+N 230V B16 keuken wcd en afzuigkap
1P+N 230V B16 woonkamer etc
1P+N 230V B16 wasmachine en wasdroger
1P+N 230V B16 garage+slaapkamer
1P+N 230V B16 woonkamer+huis etc
1P+N 230V B16 spare/toekomst.

Als die kast 12 modules breed is passen op de onderste rij mooi de hoofdschakelaar, automaat voor warmtepomp en automaat voor nieuwe kabel naar de garage.

Bovenste rij passen dan 12 aardlekautomaten.

Middelste rij kan dan de kookplaat automaat en blijft er nog ruimte over voor eventueel Kwh meter of verdere uitbreiding/wijzigingen in de toekomst.

De oude meterkast zou ik dan eventueel in de garage kunnen ophangen en de huidige aardlekschakelaars en automaten hergebruiken. Moet er alleen nog een 4 polige hoofdschakelaar in, een 3P+N automaat voor de EV lader en een automaat voor de toekomstige PV installatie garage dak.

Onderverdeler in garage
4P schakelaar
1 aardlek schakelaar en 3 gewone automaten. Uit oude groepenkast:
1P+N B16 230 volt automaat stopkontaken
1P+N B16 230 volt automaat stopcontacten
1P+N B16 230 volt automaat tuin
3P+N aardlek automaat voor 11 KW Ev lader. Welke?
Pv installatie 8 x 450 wp??? welke?

Ik zal de EV niet op 11 KW gaan laden. Maar 6 Kw zou wel prettig zijn.

Nu doe ik het nog op de 2 Kw granny lader en heb er momenteel voldoende aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
Offerte ontvangen voor bovenstaande.

Hager Volta groepenkast.

Alles van ABB, alles uitgevoerd in Aardlekautomaten, inclusief nog een overspanningsbeveiliging.

Bij Sander V. Aan losse onderdelen kost dit 1200. Offerte is 1397 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Is het nog verstandig de 3P B20 alamat voor voeding garage in 300mA aardlek beveiliging uit te voeren, daar er in de garage een onderverdeler komt welke hun eigen 30mA aardlek beveiliging zal krijgen?

Heeft die overspanningsbeveiliging wel of geen toegevoegde waarde?

Ik dacht ter bescherming van de warmtepomp en electrische auto. Niet zozeer tegen bliksem want daar schijnt bijna niks tegen bestand te zijn maar voor grote spanningspieken in het net die mogelijk gaan optreden nu iedereen aan de WP en EV gaat in een er nog niet op voorbereidt net.
Pagina: 1