Filtratie van FDM machine in showroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaatje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05 14:29
Beste medetweakers,

Ik ben Product development engineer en binnen ons team doen we veel prototyping, dit is voornamelijk 3D printen (FDM). Ons bedrijf gaat verhuizen naar een nieuw pand met showroom. In deze showroomruimte kunnen we ook prototypen en werken aan bestaande producten. Onze huidige protospace blijft wel bestaan en daar kunnen we nog wel gebruik van maken, maar we zouden ook graag willen printen in deze showroomruimte.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn in het vakgebied die ervaring hebben met luchtfiltratie van FDM machines (zelfbouw, commercieel, of bedrijven die dat kunnen faciliteren). We printen voornamelijk PLA. Afzuiging aanleggen in deze ruimte is niet mogelijk. Ik ben erg nieuwsgierig naar de oplossingen binnen de community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat voor printer heb je nu? Wij hebben een Ultimaker op kantoor staan en die heeft in de omkasting een luchtfilter ingebouwd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kijk eens in 3D Printen en onze gezondheid
Bottom line:
  • Vooral filteren met geactiveerde koolstof heeft zin. In verband met corrosie mag deze koolstof niet met een zuurproces zijn vervaardigd
  • Voor het filteren van de koolstofstofdeeltjes heeft een HEPA uitgangsfilter waarschijnlijk ook wel zin.
  • Voor PLA is het afzuigen van alle lucht waarschijnlijk de makkelijkste oplossing. Voor filamenten waar je de warmte nodig hebt is interne circulatie in een gesloten kast een betere oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 27-02-2024 16:32 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaatje
Erasmo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:34:
Wat voor printer heb je nu? Wij hebben een Ultimaker op kantoor staan en die heeft in de omkasting een luchtfilter ingebouwd.
Op dit moment hebben we een S5 staan in de protospace. Maar we overwegen een Bambulab X1 Carbon voor de showroomruimte. Onze ervaring met Ultimaker zijn niet al te best de laatste tijd. De S5 is duur in onderhoud en de kwaliteit van de prints is van mindere kwaliteit dan wat mijn thuisprintertje (Prusa mini) produceert.
ocf81 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:31:
Kijk eens in 3D Printen en onze gezondheid
Bottom line:
  • Vooral filteren met geactiveerde koolstof heeft zin. In verband met corrosie mag deze koolstof niet met een zuurproces zijn vervaardigd
  • Voor het filteren van de koolstofstofdeeltjes heeft een HEPA uitgangsfilter waarschijnlijk ook wel zin.
  • Voor PLA is het afzuigen van alle lucht waarschijnlijk de makkelijkste oplossing. Voor filamenten waar je de warmte nodig hebt is interne circulatie in een gesloten kast een betere oplossing.
Interessant. Ik denk dat we wel voor zoveel-mogelijk-filteren als mogelijk gaan. Ik lees genoeg over de combi HEPA en Koolstof voor het afvangen van de meeste deeltjes. Onderzoeken naar emissie en effecten zijn nog wat summier en dus zoeken een "better safe than sorry"oplossing, al is volledig afzuigen dan toch de beste optie.

Op het topic worden DIY oplossingen besproken, maar ik ben echt op zoek naar een commerciele filtratieoplossing, zonder te veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Komen soldeerdamp afzuigers ook niet in de richting van je doel?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaatje
memphis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:29:
Komen soldeerdamp afzuigers ook niet in de richting van je doel?
Printers produceren meer wolken van fijnstof, in plaats van een rookpluimpje. Ik denk dat de noodzaak voor een volledige enclosure wel gegrond is.
Pagina: 1