Zichtbare overgang tussen 2 sessies egaline?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-08 22:35
Beste mensen,

Omdat het nogal een gedoe is om de hele ruimte leeg te maken, wil ik egaline in 2 delen/sessies aanbrengen.
Mijn vraag is: kan dat of blijft de overgang tussen de 2 delen zichtbaar?
Als er een overgang zichtbaar blijft, kan ik die dan eventueel glad schuren?

Terzijde:
Ik ga PVC lijmen op marmeren tegels.
De tegels hebben een voegje van maximaal 2 mm en ze liggen er perfect vlak in maar ik lees overal dat ik desondanks egaline aan moet brengen. Wat denken jullie: toch egaline aanbrengen?

Alvast dank voor jullie tips en adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:44

timovd

Voorsprong door techniek

Outside the box: waarom wil je PVC over marmer? Je kunt ook de marmeren tegels opnieuw laten polijsten als deze niet mooi meer is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:33
Ik heb dat ook wel eens gedaan i.v.m. een fasering in werkzaamheden.
T.p.v. de overgang had ik een strip op de vloer gelijmd om de egaline op af te werken als een soort bekisting.
Maar het is dun spul en was niet helemaal goed gegaan, met name de tweede gang egaline afwerken tegen de oude laag. Misschien had ik beter de "bekisting" moeten laten zitten en later de gleuf opvullen.

Uiteindelijk wel vlak gekregen door schuren en hier en daar wat plamuren. Maar in mijn geval gingen er tapijttegels op en die zijn niet zo kritisch qua vlakheid.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Als je zeker weet dat je tegelvloer echt perfect vlak ligt en het alleen om dunne voegen gaat, zou ik misschien alleen de voegen afsmeren met een epoxy vulmiddel en naderhand je gehele vloer egaal schuren. Blijft natuurlijk risico dat je tegels misschien toch niet helemaal perfect vlak liggen. Heb je het al gecontroleerd met een lange waterpas oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-08 15:11
Been there, done that. Egaline is net als een druppel water, er is altijd een weerstandsrandje, het loopt nooit "perfect" uit. Je kunt wat meer water toevoegen aan je egaline, dan loopt het net iets beter uit en kun je het daarna ook nog wat makkelijker opschuren heb ik gemerkt. Of het 100% perfect wordt weet ik niet, maar ik ben voor 99% tevreden met het resultaat bij mij in huis.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Elsdeniep schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:02:
Beste mensen,

Omdat het nogal een gedoe is om de hele ruimte leeg te maken, wil ik egaline in 2 delen/sessies aanbrengen.
Mijn vraag is: kan dat of blijft de overgang tussen de 2 delen zichtbaar?
Als er een overgang zichtbaar blijft, kan ik die dan eventueel glad schuren?

Terzijde:
Ik ga PVC lijmen op marmeren tegels.
De tegels hebben een voegje van maximaal 2 mm en ze liggen er perfect vlak in maar ik lees overal dat ik desondanks egaline aan moet brengen. Wat denken jullie: toch egaline aanbrengen?

Alvast dank voor jullie tips en adviezen.
zichtbaar zal het nagnoeg altijd zijn door kleurverschil en vloeirichting, voelbaar hoogte verschil meestal ook. als je met de spaan smeert ipv "alleen" laten vloeien lukt het vaak al beter om lokaal iets op te lossen.
Achteraf schuren is als het "perfect" moet eigenlijk altijd nodig.

offtopic:
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig waarom je marmer onder egaline en pvc gaat begraven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dank je.

Off topic: zeer terechte vraag. Wij hebben ook lang getwijfeld. Het is een travertin vloer die een jaren 80 uitstraling heeft. Maar het blijft zonde om daar plastic overheen te plakken idd.
Zou je volstaan met primer en PVC of toch eerst hele riedel opruwen, primer, egaline, korrel 40 schuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Beste mensen,
Wat werkt Tweakers toch geweldig: zeer waardevolle antwoorden. Ik kan weer verder.
Bedankt allemaal.
En ja: zonde van het natuurlijke materiaal maar qua uitstraling kan het echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Heb je het al gecontroleerd met een lange waterpas oid?
@frennek ja dat heb ik al gedaan: er komt geen lichtstraaltje door. Alleen liggen de voegen hier en daar één mm dieper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
Elsdeniep schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:58:
Dank je.

Off topic: zeer terechte vraag. Wij hebben ook lang getwijfeld. Het is een travertin vloer die een jaren 80 uitstraling heeft. Maar het blijft zonde om daar plastic overheen te plakken idd.
Zou je volstaan met primer en PVC of toch eerst hele riedel opruwen, primer, egaline, korrel 40 schuren?
Je kan ook marmoleum nemen, dat is geen plastic maar natuurlijk materiaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
frennek schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:13:
... alleen de voegen afsmeren met een epoxy vulmiddel en naderhand je gehele vloer egaal schuren...
@frennek heb je een suggestie welk epoxy vulmiddel geschikt is?
Ik ga de vloer nog wel opruwen en in de primer zetten. Is het beter om het epoxy vulmiddel pas daarna te gebruiken?
Pagina: 1