Schutting op erfgrens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeloz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
Hallo allemaal,

Even een vraag wat betreft onze wens van het plaatsen van een nieuwe schutting op de erfgrens. We wonen hier inmiddels een jaar en hebben binnen veel verbouwd en zijn van plan dit voorjaar de tuin aan te pakken. We willen allereerst beginnen met een schutting om onze tuin heen nu onze kleine begint te lopen en ook voor de privacy aangezien we slechts voor een klein deel een schutting hebben.

Nu is de situatie als volgt. Er loopt een pad (1m breed) van de achterburen langs de volledige lengte van ons perceel. Dit ziet er gewoon uit als een voetpad en ligt tegen een aftakking van de weg die voor ons huis ligt (aftakking eindigt in een weiland achter onze achterburen). Een deel van dit pad heeft geen schutting (je kijkt zo onze woonkamer in) en een ander (schuin) deel bestaat uit een oude schutting die nodig aan vervanging toe is. Aan de achterkant bevindt zich een heg die in de winter volledig uitvalt en dus ook lekker veel doorkijk geeft naar de achterburen. Mijn vraag is nu of de achterburen verplicht zijn om mee te werken/betalen aan een schutting over de volledige erfgrens, dus ook aangrenzend aan het pad? Ik weet dat met tuinen dat wel zo is maar omdat het hier deels een pad betreft twijfel ik. Hieronder een schets van de situatie.

Ik heb trouwens al een keer voorgesteld om de grond (lees: pad) over te kopen maar hier stonden de buren (om een onbeduidende reden) niet voor open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB2ivAFLH5i1G8WPKpdpDl5IaBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JBEcsJq3aXD8dW97VprSHRcC.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mikeloz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:57:
Ik weet dat met tuinen dat wel zo is maar omdat het hier deels een pad betreft twijfel ik.
Heb je daar een bron voor? ;) Want vziw is een schutting op de erfgrens gewoon een gedeelde verantwoordelijkheid. Als jullie samen besluiten om een schutting op de erfgrens te zetten, dan draaien jullie ook samen voor de schutting op (tenzij anders afgesproken natuurlijk). Maar als buurman niet mee wil betalen aan een schutting op de erfgrens, dan is de 'standaard' oplossing om gewoon een schutting op eigen grond te zetten.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor deze situatie. Het is me uit de situatieschets niet helemaal duidelijk waar nou de erfgrenzen lopen, maar als het pad dat gebruikt wordt door de buurman eigendom van de buurman is, dan gelden daar in beginsel gewoon dezelfde regels voor. Hou er wel rekening mee dat een schutting / erfafscheiding soms aan een maximale hoogte gebonden is (afhankelijk van de gemeentelijke regeltjes en de plek tov het huis). Lijkt me gewoon zaak om even met de buurman om tafel te gaan zitten, om te kijken wat mogelijk is en welke wensen zij hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 27-02-2024 13:31 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:08

Polycom

Poes van goud

Heb je al met jouw buren hierover gesproken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04:57
De basis is over schuttingen staat hier: https://www.juridischloke...ren/buren/erfafscheiding/. Kom je er niet uit met de buren, plaats je iets op eigen grond op eigen kosten.

De vraag waarom ze niet willen verkopen, kan ik me wel indenken, ze zijn je niets verplicht. Grond is schaars, dus als je het geld niet nodig hebt, behoud je de grond die je hebt. Als je kans hebt om bij te kopen, moet je het ook altijd doen. Wat ook nog kan: het is niet bekend van wie de getekende weg is (van een boer gezien weiland bijv?), als zij geen recht van overpad hebben op die weg, zullen ze te allen tijde een eigen pad willen behouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Jij wil een schutting, niet de buren

1) Vraag of je de schutting op eigen kosten op de erfgrens mag plaatsen
of
2) Plaats de schutting tegen de erfgrens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Als je een gedeelde schutting wilt dan kan je niet zelf bepalen hoe hoog die wordt, van welk materiaal en überhaupt hoe de schutting eruit komt te zien... Levert alleen maar gezeur op,dus ik zou als ik jou was gewoon even navragen of het oke is als je de schutting vervangt op eigen kosten!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Heerlijk, weer zo’n onderwerp wat vol staat met “ik wil” en dan eindigt met de vraag hoe je de buren kan dwingen mee te betalen aan jouw wensen :-(.

Ga gewoon in overleg en als (alleen) jij wat wilt dan zet je het op je eigen grond en betaald het gewoon lekker zelf. Kan je binnen de regels lekker doen wat je wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 27-02-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Ik zou sowieso eens in het kadaster kijken hoe de erfgrenzen lopen en in de overeenkomsten naar de verschillende erfdienstbaarheden.

Je buurman is natuurlijk niet verplicht te handelen en ik ken weinig mensen die een extra toegang tot hun tuin zouden willen verkopen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je kunt je buren niets verplichten. Ik zou is beginnen met een open gesprek hoe ze erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:04
Als je zelf een schutting wilt dan is maximaal 2 meter op eigen terrein toegestaan, als de buren mee willen doen dan kan het wel op de erfgrens, en moet je samen de bouwwijze etc. overeenkomen. en deel je de kosten.
De schutting mag overigens nooit aan de straatzijde (voor het huis)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je gaat naar de buren en vraagt:

Ik wil een schutting plaatsen. Mag dit op de erfgrens, zodat het ook deels op jullie grond staat? En willen jullie dan eventueel meebetalen?
Drie mogelijk uitkomsten:
Schutting op de erfgrens met toestemming buren en samen betalen.
Schutting op de erfgrens met toestemming buren maar ze willen niet meebetalen.
Schutting op eigen grond, zelf betalen.

Klaar!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 15:03
Nyarlathotep schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:33:
Je gaat naar de buren en vraagt:

Ik wil een schutting plaatsen. Mag dit op de erfgrens, zodat het ook deels op jullie grond staat? En willen jullie dan eventueel meebetalen?
Drie mogelijk uitkomsten:
Schutting op de erfgrens met toestemming buren en samen betalen.
Schutting op de erfgrens met toestemming buren maar ze willen niet meebetalen.
Schutting op eigen grond, zelf betalen.

Klaar!
Optie 4: gestrekt been erin. Schutting op erfgrens en buren zijn verplicht mee te betalen. Je moet hiervoor naar de rechter (vervangende toestemming).

Mijn keuze zou het niet zijn, maar zo zijn de opties compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:59
Hoe ziet de situatie van de buren aan hun kant van het pad er precies uit? In de schets staat huis/oprit. Komt er dus eerst een stuk oprit en daarna hun zijgevel? In dat geval kan ik me voorstellen dat zij de noodzaak van de nieuwe schutting minder inzien. Zij krijgen er dan immers weinig extra privacy voor terug.

Anyway, overleggen is altijd de beste optie. Houdt er wel rekening mee dat diegene die meebetaald ook mag mee bepalen. Als je zelf wil weten welk materiaal etc. is op eigen grond wellicht de beste keuze. Je kan wel hopen dat de buren meebetalen, maar als zij dan een of andere goedkope schutting uitkiezen ben je daar ook niet perse bij gebaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 07:42
marcelcee schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 05:12:
[...]

Optie 4: gestrekt been erin. Schutting op erfgrens en buren zijn verplicht mee te betalen. Je moet hiervoor naar de rechter (vervangende toestemming).

Mijn keuze zou het niet zijn, maar zo zijn de opties compleet.
Heb je hier een bron voor? Volgens mij kan je nooit iemand verplichten om mee te betalen aan een schutting. Als de buren het wel prima vinden om geen schutting te hebben (en/of geen budget hebben) dan kan een rechter hen toch niet dwingen die aanschaf te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
Valorian schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Heb je hier een bron voor? Volgens mij kan je nooit iemand verplichten om mee te betalen aan een schutting. Als de buren het wel prima vinden om geen schutting te hebben (en/of geen budget hebben) dan kan een rechter hen toch niet dwingen die aanschaf te doen?
Ja hoor: artikel 5:49BW:

1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij. (…)

Ik zeg het voor de zekerheid nogmaals: mijn keuze zou het niet zijn :) Daarom weet ik ook niet hoe het in concrete gevallen uitwerkt zoals buren die geen geld (zeggen te) hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

marcelcee schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:53:
[...]

[i]1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van …
Rijtjeshuizen en andere geschakelde woningen dus…… als je een vrijstaande woning hebt is er voldoende ruimte om op eigen grond te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 28-02-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 13:27
marcelcee schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:53:
[...]

1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij. (…)

Ik zeg het voor de zekerheid nogmaals: mijn keuze zou het niet zijn :) Daarom weet ik ook niet hoe het in concrete gevallen uitwerkt zoals buren die geen geld (zeggen te) hebben.
De vraag is, in dat geval, of er sprake is van een aaneengebouwd gedeelte van de gemeente. Met een weiland en een pad (en een vrij grote tuin) twijfel ik daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

mcsluis schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:39:
Jij wil een schutting, niet de buren
Dat weet je helemaal niet, wellicht zitten de buren ook om een schutting verlegen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:45:
Heerlijk, weer zo’n onderwerp wat vol staat met “ik wil” en dan eindigt met de vraag hoe je de buren kan dwingen mee te betalen aan jouw wensen :-(.

Ga gewoon in overleg en als (alleen) jij wat wilt dan zet je het op je eigen grond en betaald het gewoon lekker zelf. Kan je binnen de regels lekker doen wat je wilt.
Beetje makkelijk puntjes scoren dit. Verandering in het dagelijks leven beginnen wel vaker met een wens, dus dat iemand iets wil is niet vreemd te noemen. Daarnaast staat er nergens iets genoemd over het dwingen van de buren, maar wordt er slechts gevraagd of ze verplicht zijn om mee te betalen als de schutting op de erfgrens wordt geplaatst.

Een schutting op de erfgrens valt overigens ook prima binnen de regels. Je kunt daar prima samen over in overleg treden. Het kan best zijn dat de buren een betere afscheiding ook plezierig vinden, al dan niet gedeeltelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Rijtjeshuizen en andere geschakelde woningen dus…… als je een vrijstaande woning hebt is er voldoende ruimte om op eigen grond te plaatsen.
Nee, fout.
Voor een aaneengebouwd deel van een gemeente is enerzijds niet vereist dat de daarop staande gebouwen aaneengebouwd zijn maar wel dat sprake is van een gebied waarin dicht op elkaar wordt gebouwd en waarop de kavels waarop is gebouwd beperkt van omvang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
noppus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:23:
[...]

De vraag is, in dat geval, of er sprake is van een aaneengebouwd gedeelte van de gemeente. Met een weiland en een pad (en een vrij grote tuin) twijfel ik daaraan.
Ik sluit me aan bij de uitleg van @FirePuma142

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 13:27
Die uitleg is ook precies waar ik mijn mening op baseerde. Uit een andere uitspraak dan https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBZWB:2023:9492

Als ik het tekeningetje zie, denk ik niet aan "dicht op elkaar gebouwd"en "kavels van beperkte omvang".

Net als het oordeel van de rechter is in de zaak waar @FirePuma142 naar verwijst: "Zoals de rechtbank op goede gronden heeft overwogen is hier het een noch het ander het geval. Weliswaar is hier geen sprake van woningen die buiten elkaars zichtveld staan maar er is wel sprake van royale percelen waarop ieder der eigenaren zonder relevante aantasting van de perceeloppervlakte of privacy zelf kan zorgdragen voor begroeiing of afscheiding anderszins die het zicht op de naburige percelen ontneemt. Voor situaties als de onderhavige is de afdwingbare verplichting van artikel 5:49 BW niet geschreven"(6.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
noppus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:59:
[...]
Als ik het tekeningetje zie, denk ik niet aan "dicht op elkaar gebouwd"en "kavels van beperkte omvang".
Met jouw interpretatie kan ik het in dat geval niet oneens zijn. Echter, de vertaling naar de feitelijke situatie van topic starter kan lastig gemaakt worden met de beschikbare informatie.

Ik stel me zo voor dat het ook mee kan spelen dat de buurman recht bij TS in de woonkamer kijkt (vanaf een veelgebruikt? pad/landweggetje). Waar het in andere gevallen ‘slechts’ gaat om de aanwezigheid in de tuin af te kunnen schermen (waar je met Nederlands weer doorgaans toch minder vaak vertoeft).

Ik wilde @Mikeloz op een alternatief wijzen als aanvulling op het eerder, in mijn ogen incomplete, keuzeoverzicht. Ben benieuwd naar het vervolg.
Pagina: 1