Naar één auto voor het gezin?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Dag,

Even een situatie die voor iedereen specifiek anders is natuurlijk, maar ik ben op zoek naar mensen die als gezin bewust slechts één auto hebben (of er voorheen twee hadden) en hoe haalbaar dit is.

Wij zijn een gezin van 2 werkende volwassenen en 2 kleine kinderen (geen baby's). We hebben 2 privé personenwagens die in prima staat zijn. Sinds vorig jaar werk ik zelf op fietsafstand, waardoor de kleinste wagen vooral nog dient als reserve. Mijn vriendin heeft de hoofdwagen 3-4 dagen per week nodig voor haar werkverplaatsingen. We kunnen de kinderen perfect per fiets naar school doen.

We spelen al langer met het idee om auto 2 te verkopen (zou nog een mooie som opbrengen, en de vaste kosten vallen weg). Toch vrezen we bepaalde onverwachte situaties waarbij we in de problemen zouden komen zonder tweede auto. Stel dat ik enkele maanden een opleiding moet gaan volgen en er geen dienstauto ter beschikking is? Wat als de auto ooit langer in herstelling is? De tweede auto zorgt dus vooral voor gemoedsrust, hij staat er voor als er onverwacht iets nodig is. Maar misschien is dit dus vooral subjectief en valt er meestal wel een mouw aan te passen.

We wonen trouwens vrij landelijk in België, openbaar vervoer is zeer slecht dus beschouw lk niet eens als een alternatief.

Wie doet het nog en hoe valt het mee? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Darks op 27-02-2024 12:20 ]

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:10
Ik heb 1 vrouw, 1 kind en 1 auto.
Woon in de randstad en fiets altijd naar werk.
Echter.... OV is een prima alternatief.

Mocht er echt een onverwachte situatie zijn en de auto is nodig maar onbeschikbaar...
Dan zijn er nog zat alternatieven, inclusief huurauto...
Maar ook gewoon "nee" en een keer iets overslaan

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:55

Pazo

Mroaw?

Hier huishouden van 5 (3 kleine kinderen), nog nooit 2 auto's gehad.
Ikzelf heb altijd op fietsafstand van werk gewoond. Als de auto bijv naar de garage moest voor APK => leenauto. Die ene keer dat ik ook de auto nodig had, was dat meestal enkele dagen van te voren bekend, dus wel te plannen. Onverwacht komt eigenlijk nooit voor. En indien wel: het is altijd weer goed gekomen :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:55
Hangt er vanaf hoe het OV is in jouw regio. En anders, ruil de tweede auto in voor een oudere Aygo, C1 of 107. Kost amper wat in de maand (in Nederland in ieder geval) en qua onderhoud zijn het ook de kosten niet. Wellicht wat minder praktisch, maar dan heb je altijd een backup.

[ Voor 11% gewijzigd door Exception op 27-02-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Los van dat als 1 van de auto's veel stil staat en dus weinig KM maakt, betekend dat ook dat de auto technisch wel verslechterd, denk bijvoorbeeld aan de accu. Probeer dan op zijn minst de auto's wel af te wisselen, om grote(re) problemen/kostenposten later te voorkomen. Door naar 1 auto over te stappen, ben je deze potentiële problemen en kosten dus ook voor, los van de vaste kosten die je al hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 27-02-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:42
Grappig hier spelen we met dezelfde gedachte: ik kan mijn werk ook goed plannen, mijn vrouw is 2 dagen in de week van huis, dan zou ik prima met OV kunnen/ over het algemeen werk ik thuis. Toch komt het er elke keer niet van om afscheid te nemen van haar fordje ka. Ding kost bijna niks (50 euro in de maand ofzo) en mocht er later om wat voor reden toch een andere voor weer moeten komen, dan zie maar weer eens voor hetzelfde geld zoiets weer te kopen. Zulke kleintjes worden niet meer gemaakt. Zeker nu we een bakfiets hebben pak ik voor rondjes in het dorp nooit meer de auto want onze 3 kids (0 4 6 jaar oud) passen daar in en op woensdag doe ik de boodschappen zeker met dat ding, want dat is 10 keer sneller dan de auto.

Toch worden ook wij wel weerhouden door het 'als dan' scenario.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49

Barrycade

Through the...

Wij hebben de 2e auto er in Coronatijd er uit gedaan. Ja het is iets meer nadenken en iets meer afspreken wie wanneer de auto moet hebben.

Maar in de praktijk lukt het altijd. En scheelt boel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben altijd maar een auto gehad. Is niet zo'n probleem, vroeger reed ik veel, tegenwoordig amper nog. Toen mijn vorge auto 'versleten' was had ik besloten met het OV naar het werk te gaan (is honderd procent vergoed). Het is 80 procent thuiswerken en een keer in de week met de trein, mijn vrouw gaat met de trein naar haar werk behalve in het weekend (we wonen ook in Belgie).

Is allemaal niet zo'n probleem. Alles zit redelijk dichtbij op de fiets verder, familie is wat verder (Nederland), maar daar gaan we toch samen naar toe. Je zou er nog een scootertje bij kunnen kopen ofzo voor nood, denk daar ook al een tijdje over maar echt nodig is het eigenlijk niet. Er zijn weken dat de auto alleen maar een keertje naar de supermarkt rijdt (een ritje van een paar minuten)

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 27-02-2024 12:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 12:33
Hier hebben wij ook 1 auto met een gezin met 2 kleine kinderen. Alles is in de buurt. Mocht er toch een 2e auto nodig zijn, kan ik die van mijn schoonmoeder lenen (zelfde stad).

Als je een tweede auto nodig hebt, hoe eenvoudig is dat om te regelen bij je familie/vrienden? Bij mij dus eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Doet iedereen hier alles samen met zijn/haar partner? Hier komt het regelmatig voor dat we beide een afspraak (prive/werk) hebben en dus beide een auto nodig hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 27-02-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:53:
Doet iedereen hier alles samen met zijn/haar partner? Hier komt het regelmatig voor dat we beide een afspraak (prive/werk) hebben en dus beide een auto nodig hebben.
Nee, maar dan moet er even wat worden afgestemd. Zo rij ik vaak met een vriend mee of anders om als dat uitkomt. Zij hebben namelijk ook 1 auto.

Vroeger met 2 auto's hielden we er geen rekening mee. Maar met 1 auto is het iets meer werk om even te checken of de ander toevallig ook de auto nodig heeft. In de praktijk valt het mee. Zeker als de kinderen klein zijn kan je toch niet zo maar de deur uitlopen.

Nu hebben we tieners dus das ook weer anders. Maar geld dat we besparen is het meer dan waard. Maar dit kan voor ieder anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:42

Reinier

\o/

Dat waren wij ook jaren gewend. Een jaar geleden zijn we teruggegaan van twee auto's naar één exemplaar en dat blijkt in de praktijk 99,42% van de tijd prima te werken.
En nu hebben we sinds een week geen enkele auto (tijdelijk ;) ) en ook dat gaat prima, met school & BSO op fietsafstand en voldoende bus- en trienopties.

Het is maar net wat je belangrijk vindt. TS moet het gewoon lekker zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 16:07

SeatRider

Hips don't lie

Zijn er autodeel-platformen in België? Als er geen beschikbare auto's in jouw buurt staan, kun je mooi auto 2 erop zetten, en gewoon blokkeren als je hem zelf nodig hebt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 23:00
Wij hebben drie kinderen van 6 en 3 (tweeling) we hebben één auto en die staat het meeste van de tijd stil.
Mijn vrouw en ik hebben de luxe om met de fiets naar het werk te gaan.
In de winter toen het heel slecht weer was en mijn vrouw een cursus deed is het één keer voorgekomen dat we de auto van onze ouders hebben geleend. Achteraf bleek dat mijn vrouw ook met iemand kon meerijden.
Voor de boodschappen neem ik altijd de fiets; zeker op drukke dagen is dat met de fiets zo veel sneller en efficiënter. Daarbij fiets ik zo met fietstassen de garage in en loop ik zo door naar de keuken.

Ik denk dat als we het goed plannen we wellicht zonder auto af kunnen, al is het wel erg luxe om spontaan de auto naar iets leuks te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 08:37
GarBaGe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:20:
Ik heb 1 vrouw, 1 kind en 1 auto.
Woon in de randstad en fiets altijd naar werk.
Echter.... OV is een prima alternatief.

Mocht er echt een onverwachte situatie zijn en de auto is nodig maar onbeschikbaar...
Dan zijn er nog zat alternatieven, inclusief huurauto...
Maar ook gewoon "nee" en een keer iets overslaan
Hetzelfde hier, maar dan 2 kinderen ;)
Nooit de behoefte gehad aan een 2de auto, m'n midlife crisis moet nog inkicken voor de cabrio, maar lekker op de fiets richting werk en alles bij de hand. Soms is het wat plannen als kind 1 moet sporten en kind 2 ergens een feestje heeft terwijl het regent, maar iedereen heeft geaccepteerd dat er soms een moment is dat iets niet kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vergeet ook buren niet; wij hebben één auto, maar ook drie buren waar we een auto van kunnen lenen, en onze auto is deze week ook al uitgeleend aan twee verschillende buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:56
Barrycade schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:29:
Wij hebben de 2e auto er in Coronatijd er uit gedaan. Ja het is iets meer nadenken en iets meer afspreken wie wanneer de auto moet hebben.

Maar in de praktijk lukt het altijd. En scheelt boel geld.
"Een boel geld" is relatief natuurlijk. Onze 2e auto kost 100 euro per maand inclusief brandstof.
Ik vind dat persoonlijk geen geld en heb het er graag voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tja als je een roestig gebakje hebt staan die toevallig ook steeds door de APK komt dan kan het uit ja.

Wij hadden gewoon een knappe recente auto. En dan gooi je qua afschrijving en verzekering iets meer geld over de balk. En wij werken allebei bijna volledig thuis.

Dan is voor mij de rekening vrij eenvoudig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier ook 1 auto. Ik fiets naar m'n werk en m'n vrouw doet ook het meeste op de fiets.
Het komt zelden voor dat we beiden de auto nodig hebben, en dan is verzetten in de agenda meestal de simpelste oplossing.

Een stilstaande auto kost ook klauwen met geld (ja zelfs een oud gebakje).

Daarnaast, het kost een beetje doorzettingsvermogen om in kou, regen te fietsen. Maar ook dat went na een tijdje. We zijn niet van suiker natuurlijk.

Mocht je echt om het hand zitten dan zijn er tegenwoordig ook genoeg deelauto-initiatieven. Van plaatselijk, tot snappcar. En een dienstauto hoort een werkgever natuurlijk te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Net als @Barrycade, tijdens corona besloten een auto weg te doen.

Het scheelde ongeveer €100 per maand aan kosten (+ wat die nog opbracht). Het stukje is voor mij prima te doen op de fiets (daarvoor fietste ik ook al regelmatig) en de kinderen zijn nu ook oud genoeg om met de fiets naar buitenschoolse activiteiten te gaan dus halen/brengen e.d. was niet meer nodig. Daar komt ook bij dat veel op loopafstand of heel kort op de fiets is (zoals doctor, tandarts, supermarkt, winkels, ziekenhuis etc.)

De afgelopen winter voor het eerst veel slecht weer gehad waar ik graag nog mijn auto had gehad maar door wat flexibeler om te gaan met werktijden en meeliften met mijn vrouw viel het allemaal wel mee. Ik had ook de 2e auto van mijn schoonouders kunnen lenen maar zelfs dat heb ik afgeslagen (zoals @Cheesy ook mooi aangaf, ik ben niet van suiker). Uiteindelijk maar 2 keer echt doorweekt thuisgekomen in de afgelopen 3 jaar.

Bij de garage kan ik een leenauto vragen, de kosten vallen mee en vallen in het niets met wat ik per maand bespaar echter heb ik daar nog nooit gebruik van hoeven maken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:03
eamelink schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:15:
Vergeet ook buren niet; wij hebben één auto, maar ook drie buren waar we een auto van kunnen lenen, en onze auto is deze week ook al uitgeleend aan twee verschillende buren.
Bij dit soort constructies vraag ik mezelf altijd wel af: is er bij nagedacht als er iets gebeurt onderweg, bijvoorbeeld forse schade.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

rmathijssen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Bij dit soort constructies vraag ik mezelf altijd wel af: is er bij nagedacht als er iets gebeurt onderweg, bijvoorbeeld forse schade.
Daar heb je zelfs speciale deelverzekeringen voor (https://www.centraalbeheer.nl/delen/auto)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 22:27
Mijn visie is: als je hem nu niet gebruikt. Doe hem lekker weg.

Je kan altijd weer iets kopen mocht de situatie weer veranderen. Maar zolang 2 van de 3 'grote' bestemmingen (jouw werk, en school van kids) op fietsafstand is is een tweede auto niet echt noodzakelijk.

Tussenweg, aangezien je zegt dat de tweede auto een mooie som oplevert is deze verkopen en een (veel) simpelere ervoor terug nemen. De spreekwoorlijke 15 jaar oude Aygo. Heb je nog wel de flexibiliteit als het nodig is, maar ook kosten een stuk gedrukt (door wegvallen afschrijving) en wat kapitaal vrij gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:25
1 partner, 1 hond, 1 auto.
Maar omdat mijn WW 30km enkele reis is ga ik in de winter niet echt meer fietsen. Voor de extra mobiliteit heb ik besloten een elektrische brommer te kopen en daarmee komen we helemaal rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb de andere reacties nog niet gelezen (dus heb ook geen bias nog) maar wij hebben hier heel erg bewust 1 auto. Overigens ook heel erg bewust 1 kind. Dat laatste is uit persoonlijke overwegingen maar zorgt er als bijvangst wel voor dat elke auto meteen geschikt is (en je niet meteen naar een spuuglelijke station hoeft). Zelfs met een Aygo zouden wij in principe nog rondkomen. Wij hebben wel een wat grotere auto (Jeep Renegade) maar die zou met twee kinderen toch alweer krap worden...

Het feit dat we maar 1 auto hebben is ook zeer bewust. We vinden twee auto's gewoon veel te duur en onpraktisch. En doordat we er maar 1 hebben/hoeven kunnen we er net wat meer geld aan uitgeven en hebben we nu een auto die (voor ons) ook echt leuk is ipv alleen een vervoersmiddel. De volgende auto wordt ook weer aan aparte.. We denken nu aan een Mini Cooper. Maar de Jeep gaat nog wel een paar jaar mee dus dat blijft even dromen.

Mijn standplaats is op fiets-afstand, maar ik moet ook regelmatig op lokatie door Nederland. Mijn vriendin werkt midden in de stad waar parkeren onmogelijk is dus die gaat sowieso op de elektrische fiets (10km enkele reis) of OV.

We wonen tegen de grote stad aan. Metro-station is op loopafstand en er zitten twee treinstations op 15 minuten reizen (inclusief lopen naar de metro). De binnenstad is met 20 minuten te bereiken per OV of 30 met de fiets..

Wij hebben echt heel bewust 1 auto omdat het voor ons echt helemaal geen zin heeft om er twee te hebben. Maar dat is ook een mindset. Ik heb ook vrienden die vergelijkbaar met ons wonen en werken en daar hebben ze er wel twee. Omdat ze OV ruk vinden en weigeren met de fiets naar het werk te gaan.

Het is vooral gewenning. Ik heb nu de auto van mijn vader hier staan (die is niet in het land) en dan merk je toch dat je dat dan gaat gebruiken. We zijn al twee keer met twee auto's tegelijk van huis geweest. Maar als we er maar 1 hebben is het eigenlijk ook nooit een probleem. Ik heb in de afgelopen 4 jaar 1 keer de auto van de buren moeten lenen (die daar dan ook weer niet moeilijk over doen)...

Het is voor ons het gewoon niet waard, die tweede auto. En zelfs die eerste staat soms dagen stil. Zeker als ik in het buitenland ben rijdt hij soms een week lang niet. Wij verdommen het ook om met de auto naar de stad te gaan als het OV zo goed is. (ook daar denken vrienden anders over).

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 27-02-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

FreakNL

Well do ya punk?

Er is ook nog OV dan he...

Hangt er wel af waar je woont. Maar mijn vriendin gaat naar haar moeder (bijvoorbeeld) eigenlijk altijd met de trein, dat is sneller en goedkoper dan met de auto.

En we zijn geen 20 meer, het is niet dat we dagelijks op stap zijn. Plus kind kan niet alleen zijn in de avond/nacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Beiden werkend, twee kids, wonen in klein dorpje, geen winkels en slecht ov. (1 keer per uur van 07 tot 19, en niet in het weekend, en komt volgend jaar geheel te vervallen)

Tweede auto vervangen door twee ebikes. Je staat versteld van hoevaak we de fiets pakken. (eigenlijk ALLES in regio van 15 km)

[ Voor 27% gewijzigd door gysman11 op 27-02-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier ongeveer dezelfde situatie. We werken allebei ongeveer 50% thuis en 50% op kantoor en hebben twee jonge kinderen. De tweede auto rijdt weinig kilometers maar wordt toch nog wel meerdere keren per week gebruikt.

Het zijn dan vooral de situaties waarbij mijn partner naar het werk is. Het station is immers niet goed bereikbaar met het openbaar vervoer en fietsen is net iets te ver en zou nog meer toevoegen aan een al lange reistijd. Als we maar één auto zouden hebben dan zou ik minder eenvoudig grote boodschappen kunnen doen, de kinderen niet bij grootouders kunnen gaan halen en zelf op die momenten met de fiets naar mijn werk moeten. Dat laatste is niet ondoenbaar maar kost wel meer tijd en van dat laatste heb ik echt niet veel over.

En dan zijn er nog de situaties waarbij beide kinderen voor hun hobby op een verschillend moment op een verschillende plek moeten zijn.

Het zou allemaal wel te regelen zijn met bijvoorbeeld een bakfiets en het vragen aan grootouders om ook eens de kinderen te halen of te brengen maar in dit geval wint het gemak en de tijdswinst het nog ruimschoots van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:07
Hier precies andersom. We hadden altijd 1 auto.

Ik heb veel auto nodig voor werk, met name in de winter als ik niet kan fietsen (is 30 minuten fietsen met ebike). Nu kan bij ons de jongste nog niet met de fiets mee (pas vanaf 9 maanden). Mijn vrouw gaat met OV naar werk.

Nu heb ik sinds een maand een leaseauto via werk, en hebben we besloten onze eigen auto maar erbij te houden. Super relaxt ik hoef nu nooit meer af te stemmen wie de auto pakt etc.
Die 100-200 euro per maand extra voor die andere auto hebben we er graag voor over. Als het dan pest pokken takken weer is en ik de auto heb kan partner ook de kinderen uit de opvang halen :+

Het is gewoon pure luxe, zowieso wel handig vind ik om een benzine auto erbij te hebben naast de electrische lease auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 27-02-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nee, maar we hebben niet voor elke afspraak een auto nodig.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Darks schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:17:
Dag,

Even een situatie die voor iedereen specifiek anders is natuurlijk, maar ik ben op zoek naar mensen die als gezin bewust slechts één auto hebben (of er voorheen twee hadden) en hoe haalbaar dit is.

Wij zijn een gezin van 2 werkende volwassenen en 2 kleine kinderen (geen baby's). We hebben 2 privé personenwagens die in prima staat zijn. Sinds vorig jaar werk ik zelf op fietsafstand, waardoor de kleinste wagen vooral nog dient als reserve. Mijn vriendin heeft de hoofdwagen 3-4 dagen per week nodig voor haar werkverplaatsingen. We kunnen de kinderen perfect per fiets naar school doen.

We spelen al langer met het idee om auto 2 te verkopen (zou nog een mooie som opbrengen, en de vaste kosten vallen weg). Toch vrezen we bepaalde onverwachte situaties waarbij we in de problemen zouden komen zonder tweede auto. Stel dat ik enkele maanden een opleiding moet gaan volgen en er geen dienstauto ter beschikking is? Wat als de auto ooit langer in herstelling is? De tweede auto zorgt dus vooral voor gemoedsrust, hij staat er voor als er onverwacht iets nodig is. Maar misschien is dit dus vooral subjectief en valt er meestal wel een mouw aan te passen.

We wonen trouwens vrij landelijk in België, openbaar vervoer is zeer slecht dus beschouw lk niet eens als een alternatief.

Het verhaal kon bijna een kopie van die van ons zijn. Ook 2 volwassenen, ook 2 kinderen, ook 2 auto's, vrouw gebruikt de auto 3 a 4 dagen. Sinds 2 jaar werk ik hier in het dorp (Dorp met 3500 inwoners, steden op 30+ minuten afstand, slechte OV voorziening) en fietsen is 2 a 3 minuten naar het werk (net hoe de wind staat :P ). Sindsdien wordt onze 'kleine auto' eigenlijk weinig gebruikt. Bij ons speelt ook al langere tijd de vraag: Wat doen we met de tweede auto. In principe, als ik gewoon aan het werk ben, ben ik op vrijdags vrij. Het is ideaal om dan de auto te hebben, even er op uit met de kinderen naar een speelbos / speeltuin / activiteit / familie oid. Maar, kun je daarvoor een auto aanhouden met alle kosten van dien? En dit komt ook niet elke vrijdag voor... Nu was het in het weekend zo dat we hem ook nog gebruikten voor zwemles en sport (dochter naar zwemles, maar er moet ook vaak iemand rijden voor de sport van ons zoontje) maar dat is niet meer van toepassing. Kortom, hij staat erg veel stil. Hij komt elk jaar makkelijk door de keuring, en een dure auto is het niet. Ik vind zelf de vraag heel lastig. Ik zou hem graag willen houden, maar aan de andere kant vind ik het zonde van het geld.

Nu is voor mij de situatie wel iets veranderd, helaas zit ik sinds 6 maanden in de ziektewet. Sindsdien gebruik ik de auto voornamelijk om 2 keer in de week te sporten en 'therapeutisch' (roofvogels spotten, wanneer ik rij heb ik minder last van mijn PTSS). Nu was ik vorige week de auto kwijt omdat de andere voor de APK moet, Deze week is de auto er niet, omdat de schoonvader zijn auto voor de APK moest en leent hij die van ons. Dit houd voor mij in dat ik niet meer kan te gaan zwemmen, in de voorjaarsvakantie nergens met de kinderen heen kon. Laat ik het zo zeggen, als je altijd de luxe hebt gehad... Ik mis de auto nu best wel en loop tegen praktische zaken aan.

Houd voor jezelf eens bij hoe vaak je de auto gebruikt en op wat voor momenten (is het alleen weekend? Is op dat moment de andere auto beschikbaar?) Zijn deze momenten noodzakelijk, zoals b.v. sporten of afspraken? Dan misschien overwegen hem toch aan te houden...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:35
Nog geen kinderen hier en alleen in de zomermaanden een tweede auto want cabrio. Woon in een dorp/stad met uitstekende OV-voorziening (station op 10min lopen, elk uur minimaal twee treinen).

In de wintermaanden hebben we eigenlijk helemaal geen 'last' van maar één auto hebben. Netjes van tevoren afspreken wie wat waar gaat doen helpt daarbij. We gaan beide met de trein/fiets naar het werk, dus we gebruiken de auto's vrijwel alleen voor privé afspraken.

Merk wel dat we in de zomermaanden toch vaak met twee auto's weg zijn. Als je het 'gemak' hebt, dan maak je er ook gebruik van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:02

Bob

Wij (2 + 3 kinderen) hebben een goede twee jaar geleden ook een vd twee auto's weggedaan. Tijdens de week wordt de overblijvende auto meestal zelfs ook niet gebruikt, we gaan beiden met de fiets naar het werk. 19 km en 9 km. Voor de erg zeldzame gevallen (2 keer per jaar?) waarin we plots toch beiden iets sneller dan een fiets nodig hebben staat er nog een motor in de garage.
Auto's zijn overrated ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Spelen hier met hetzelfde idee. Hebben even zitten rekenen wat de ritjes ons met de 2de auto precies kosten. Totale kosten per jaar / aantal ritjes.

Voor dat bedrag kun je ook gewoon een limo met chauffeur huren. En dan hou je nog ruim over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03
Hier 1 auto, partner en een kind. Vrouwlief heeft die 3 keer per week nodig en ik ga altijd met de fiets of OV naar het werk. Echt geen behoefte aan een tweede auto. Zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:12
Darks schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:17:
Dag,

We spelen al langer met het idee om auto 2 te verkopen (zou nog een mooie som opbrengen, en de vaste kosten vallen weg). Toch vrezen we bepaalde onverwachte situaties waarbij we in de problemen zouden komen zonder tweede auto. Stel dat ik enkele maanden een opleiding moet gaan volgen en er geen dienstauto ter beschikking is?
Wiens probleem is dat? Volgens mij nl. niet die van jou. Als je voor het werk een opleiding volgt waarbij je een auto nodig hebt, dan mag het werk ook voor een auto zorgen. Desnoods regelen ze een huurauto.
Wat als de auto ooit langer in herstelling is?
Meestal heeft de garage dan wel een leenauto, krijg je via je verzekering een vervangende auto of anders huur je er eentje voor die paar weken. In de laatste optie kost het inderdaad wat eigen geld, maar dat staat niet tot verhouding wat die 2e auto je nu per maand kost.
De tweede auto zorgt dus vooral voor gemoedsrust, hij staat er voor als er onverwacht iets nodig is. Maar misschien is dit dus vooral subjectief en valt er meestal wel een mouw aan te passen.
Precies hierom heb ik ooit bij het kopen van een nieuwere auto de oude nog voor de deur laten staan. In eerste instantie omdat we aan het verbouwen waren, maar toen dat klaar was heb ik hem in 2 maanden slechts 1 keer echt gebruikt en is die ook weer snel verdwenen. Met een auto voor de weekende en een fiets om de kids weg te brengen, naar het werk te gaan en een keer een kleine boodschap te doen kom je een heel eind.

Aangezien je aangeeft dat school binnen fietsafstand zit, zal er wel meer in de buurt zitten. Het is natuurlijk ook makkelijk uit te proberen. Neem jezelf voor om de komende maand de auto te laten staan en bekijk of en wanneer je hem toch gebruikt. Je weet dan snel genoeg of hij noodzakelijk is of niet (en gezien je verhaal verwacht ik dat de conclusie is dat je hem nergens echt voor nodig hebt)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:32
Hier ook een vergelijkbare situatie: Ik ga zelf dichter bij huis werken waardoor ik kan fietsen. Wij waren er vrij snel uit: die tweede auto gaat weg. Hij staat nu ook al het overgrote gedeelte van de week stil en kost daarom alleen maar geld in feite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:14
Hier zijn we ook van twee naar één auto gegaan. Begonnen met een leaseauto en een boodschappenautootje. Mijn vrouw werkte een aantal dagen op >30km afstand en ik ook, maar dan fulltime. Nu zij een baan heeft in onze woonplaats zijn de momenten dat we daadwerkelijk twee auto's nodig hebben minimaal terwijl de vaste lasten (apk, verzekering, wegenbelasting) wel gewoon doorliepen.
Daarnaast werk ik nu een aantal dagen thuis, dus als ze al een auto nodig heeft is daar meestal wel naartoe te plannen.
In de schuur staan twee goede fietsen, waarmee we alles in de buurt kunnen bereiken.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier 2 volwassen en 1 kind, samen 1 auto en 1 motor.

De afgelopen 2 jaar was mijn motor in langdurig onderhoud. Daardoor ook de auto gnomen. Mijn partner moest hierdoor gedwongen op de e-bike naar haar werk, binnen dezelfde stad ongeveer 20 minuten fietsen.
Nu de motor weer klaar is en ik weer bijna dagelijks op de motor naar mijn werk ga, is de auto beschikbaar voor mijn partner. Bij mooi weer en een meevallende tijdsplanning in de ochtend wordt de e-bike gepakt en anders wordt nu de auto gepakt. Die keuze is niet aan mij en ik heb ook geen last van de keuze die gemaakt wordt. Zo lang mijn motor rijdt en ik er op blijf rijden heeft dat mijn voorkeur.

Ik heb altijd geroepen dat een tweede auto er bij ons niet gaat komen. Niet alleen omdat ik een motor tot mijn beschikking heb maar ook omdat ik het onzin vind dat we met z'n tweeën twee van die rotdingen moeten blijven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
Heel wat grondige reacties, waarvoor dank. Blijkbaar toch iets dat in veel huishoudens leeft.

Ik ben in ieder geval wel een echte autoliefhebber, net als mijn partner. We gaan ook meermaals met de gezinsauto op vakantie dus voor auto nr. 1 ben ik ook bereid om te blijven betalen wat nodig is. Deze zou ook meer gebruikt gaan worden als auto 2 de deur uit zou gaan, want nu roteren we inderdaad wel eens zodat deze ook nog voldoende draait.

Met de fiets werken is geen probleem, ik heb al alle soorten weersomstandigheden getrotseerd, daar zet ik me wel doorheen. Enkel voor de kids zou ik het mss een beetje zielig vinden, maar dat is inderdaad misschien nog wel te regelen dat oma/opa hen even komt ophalen wanneer het stormt en er geen auto is.

Goede tip hierboven, de auto eens een maandje negeren en dan zien of het lukt.

Ik volg verder mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:26
Inderdaad een goede tip om de auto een maandje te negeren, maar doe dat wel in de komende periode en niet tijdens de warme en droge zomermaanden ;)

Hier een vergelijkbare situatie. In principe probeer ik zoveel mogelijk naar mijn werk te fietsen (binnen woonplaats) en staat onze tweede auto van de lente tot begin herfst soms wekenlang stil. Maar ik merk dat ik tijdens natte en koude dagen toch soms de auto pak, zeker als ik de kinderen eerst nog langs school/opvang/opa en oma moet brengen.

Omdat de tweede auto relatief goedkoop is in vaste lasten (Seat Mii: MRB en verzekering is nog geen 50/maand + paar honderd euro onderhoud/jaar) hebben wij er voorlopig voor gekozen om de auto toch aan te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Theo

moederbord

Kijk eens naar wat die tweede auto kost per jaar zonder er mee te rijden. Je hebt altijd iets van onderhoud en APK nodig, dus ook voor een auto die niet rijd ben je onderhoud kwijt. Stel dat je 65 euro per maand kwijt bent aan verzekering en belasting, en per jaar 150 euro aan onderhoud. Dat is per jaar 930 euro. En dan negeren we bewust) de jaarlijkse afschrijving even :)

Als je die tweede auto weg doet dan he je dus een budget van 930 euro per jaar voor 'reserve vervoer'. Het huren van een Aygo kost je 30 euro per dag. Je kan dus zonder problemen 30 dagen per jaar een auto huren zonder financieel in te leveren op de situatie nu. Het OV is vaak duurder per reis dan een tank benzine, maar met 930 euro kun je best vaak met het OV gaan.

Je kan ook overwegen om een elektrische scooter of een snelle elec fiets te halen. Dat kost je wellicht 2-3 jaren á 930 euro (of je betaalt het van de verkoopopbrenst van de auto) maar geeft je wel een eigen vervoersmiddel dat bijna geen vaste kosten heeft.

Met één auto op de oprit en een tweede waardig alternatief (scooter/fiets/huurwagen) zullen er mogelijk een paar dingen veranderen in je huishouden als het aankomt op planning, reizen en organiseren. Maar niet elke verandering is eng, en niet elke verandering is een achteruitgang.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Darks schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:11:
Heel wat grondige reacties, waarvoor dank. Blijkbaar toch iets dat in veel huishoudens leeft.
Ja, waarschijnlijk bij je ouders ook vroeger? Mijn ouders hadden ook steeds 1 auto, 2 auto's, 1 auto, 2 auto's. Mijn vader had altijd de familieauto en mijn moeder een apparte auto, een Samurai, een Smart, een oude Skoda, Datsun, een cabrio. Nu zijn ze gepensioneerd en hebben ze er echt geen twee meer nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 28-02-2024 08:59 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:33
Wij zijn ook een gezin met 1 auto. We hebben twee kinderen van 0 en 4 jaar waar we veel mee lopen in het dorp, alles bevindt zich op loopafstand van opvang, school en supermarkt tot sport. Ik ga op de fiets naar werk 4 km verderop, mijn vrouw kan dat ook maar doet dat liever niet gezien de afstand van 15 km. Momenteel werken we ook om-en-om dus we hebben eigenlijk nooit de auto allebei nodig en we zijn erg flexibel met plannen van het autogebruik. Voorheen had ik altijd nog een motor voor eigen gebruik.

Onze gezinsauto kost me per maand ongeveer 250 euro, alles inclusief, voor dat bedrag spaar ik in 1 jaar een bakfiets bij elkaar mochten we met de tweede koter toch beter vervoer wensen. Als er echt behoefte is aan gemotoriseerd vervoer zal ik toch weer voor een motor erbij gaan, dan mag vrouwlief met de kinderen in de auto O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 19:06
SeatRider schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:03:
Zijn er autodeel-platformen in België? Als er geen beschikbare auto's in jouw buurt staan, kun je mooi auto 2 erop zetten, en gewoon blokkeren als je hem zelf nodig hebt.
Een autodeel platform is leuk, maar TS woont landelijk, je zult dus eerst een eind moeten fietsen voor je bij zo'n auto bent, als die al op fietsafstand staat.

Ik neem aan dat als Belgen 'landelijk' zeggen, dat ze buiten de bebouwde kom tussen de weilanden bedoelen. Ik woon in een dorp, in een gemeente met 30k inwoners en er zijn welgeteld 3 deelauto's in deze gemeente die je dan ergens in een gebied van 83 vierkante kilometer moet ophalen. Nee dank je.

En als ik met het OV naar m'n werk (1 dorp verder) wil moet ik een taxi bellen.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 28-02-2024 10:55 ]

• Darks
  • Nu online
Vandaag even in de cijfers gedoken.

De auto kost ons op jaarbasis een 787 EUR (hierin zit 250 EUR onderhoudsgeld inbegrepen, net als verkeersbelasting en verzekering). Dit dus uiteraard zonder brandstofkosten. En dan houden we even geen rekening met het risico van een auto ouder dan 5 jaar waar mankementen aan kunnen opduiken.

Op dat vlak zijn we geneigd de auto te houden want het is voor onze financiële situatie perfect te dragen.

Anderzijds ben ik op de tweedehandsmarkt gaan neuzen en ben ik verschoten van hoeveel auto's duurder geworden zijn, vergelijkbare modellen staan voor ongeveer 10.000 EUR te koop. Zelfs al zou ik minder krijgen is dit natuurlijk wel zeer interessant voor onze spaarpot.

Straks eens intern overleg plegen dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door Darks op 29-02-2024 09:56 ]

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:48
Hier ook een gezin met 2 jonge kinderen en 1 auto. Het is soms plannen inderdaad maar de kosten die het bespaard per jaar is dat ons wel waard.
Darks schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:53:

De auto kost ons op jaarbasis een 787 EUR (hierin zit 250 EUR onderhoudsgeld inbegrepen, net als verkeersbelasting en verzekering).
Dat is een goedkope auto dan, 500 euro per jaar voor verzekering/wegenbelasting. Moet wel zeggen dat ik 250 euro onderhoud aan de lage kant vindt. Mijn laatste APK + kleine beurt was al 250 euro. Dit was dus zonder vervanging van 1 onderdeel omdat ik geluk had dit jaar :)

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45
Wij zijn met z'n tweeen en hebben beide een eigen (lease)auto die we ook prive rijden. Veel onafhankelijkheid en beide werken we in totaal andere richtingen.

We spelen wel met het idee om een auto puur zakelijk te maken, maar in de praktijk komt het best vaak voor dat we beide weg gaan met de auto maar naar een andere locatie.

[ Voor 37% gewijzigd door twowheeler op 29-02-2024 10:28 ]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:32
Wij hebben de weg andersom bewandeld; vorig jaar van 1 naar 2 auto's gegaan. Meer door toeval; mijn oma van 90 wilde / durfde niet meer met haar auto te rijden. Het autootje van 20 jaar is praktisch afgeschreven maar nog in prima staat en had net de ton aangetikt. Omdat we de auto graag in de familie wilde houden en het af en toe nog makkelijk is, hebben we besloten deze auto over te nemen en naar mijn vrouw te doen.

Het is eigenlijk een luxe positie voor ons. Gezin met 3 kinderen. Mijn vrouw heeft de auto 3 dagen per week nodig voor werk. Ik zelf werk op fietsafstand. Kinderen op loopafstand naar school. We hebben voordat de 2e auto kwam eigenlijk nooit problemen met mobiliteit gehad. Enige vervelende was als het regende en ik dus in regenpak naar het werk moest of een nat pak haalde. Of wanneer onze kind(eren) bijvoorbeeld opgehaald moest worden van een vriendje verder uit de buurt.
Als ik echt in nood zat kon ik de auto van mijn ouders of de buren lenen, maar dit gebeurde ook maar zelden.

Het is dat we deze auto goedkoop over konden nemen én goedkoop in de maandlasten is, maar anders hadden we het niet gedaan denk ik. Maar eerlijk is eerlijk: het maakt het allemaal wel wat makkelijker met plannen en onvoorziene omstandigheden :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Darks schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:11:
...voor de kids zou ik het mss een beetje zielig vinden...
Hoe ben je zelf groot/volwassen geworden? Er is nog niemand minder geworden door af en toe eens door weer en wind te fietsen. Het leert alleen maar dat het soms handig kan zijn om even vooruit te kijken of te luisteren (buienradar, journaal, weerbericht op de radio).

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:33
Ben ook recent van 2 auto's naar 1 gegaan en ik vind het een genot. We doen veel meer met de fiets en dat bevalt erg goed.
Natuurlijk zijn er momenten dat een 2e auto fijn is, maar dat zijn er een stuk minder dan je denkt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij hebben ook 3 kinderen (2, 5, 6), maar wel één auto en daar redden we het prima mee. We wonen in een wijk van een grotere stad en kunnen eigenlijk alles op de fiets doen. Ik heb zelf een leaseauto die ik af en toe voor werk gebruik, maar ons kantoor zit op fietsafstand en ik ga eigenlijk altijd op de fiets (vind ik altijd wel lekker, geeft ook weer wat lichaamsbeweging). Als mijn vrouw op haar deeltijddag de auto nodig heeft met de kinderen dan ga ik sowieso met de fiets. Mijn vrouw werkt ook op fietsafstand en als ze naar een andere locatie moet gaat dat altijd met het OV. In de praktijk staat de auto bij ons vaak meerdere dagen stil en we hebben nog nooit de behoefte gehad aan een tweede auto. En om met 3 kids tegelijk op de fiets weg te gaan hebben we een bakfiets.

Ik moet wel zeggen dat onze kinderen op dit moment nog niet veel activiteiten zoals sporten hebben. Als dat op een gegeven moment ook gaat komen kan ik mij voorstellen dat het op de zaterdag wel eens in de knel gaat lopen als er meerdere tegelijk verder weg moeten worden gebracht.

Daarnaast ligt het er ook aan hoever je van alle voorzieningen af woont. Als je in een klein dorp woont kan ik me voorstellen dat je voor veel meer dingen de auto moet pakken en er dus ook vaker het probleem optreedt dat beide tegelijkertijd de auto nodig hebben.

Ook ligt het er een beetje aan hoe je er zelf in staat qua bewegen, milieu, kosten. Ik ken mensen die hun kinderen voor een paar honderd meter al met de auto wegbrengen, terwijl dat ook met de fiets kan. Op die manier kun je al snel aan jezelf verantwoorden dat je een tweede auto 'nodig' hebt.....

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:31

-tom-562

Oliesjeik

Hier 2 kleine kinderen en 2 auto's. We wonen in een klein dorp (1600 inwoners) in de achterhoek. Winkels zitten eigenlijk allemaal op +/- 7 minuten auto rijden. School op loopafstand en KDV zit in het buitengebied.
Ik werk zelf op zo'n 8 km van mijn huis, en mijn vriendin op zo'n 10km. Omdat 1 van ons 2'en eigenlijk altijd beide kinderen wegbrengt en daarna meteen naar het werk gaan, houden we de 2 auto's.
Theoretisch zou het allemaal prima met de (bak)fiets kunnen (die we ook hebben, een Urban Arrow), maar no way dat ik dat in de winter of in de regen ga doen, plus dan ben ik 's ochtends bijna een uur kwijt met twee kinderen.
De 2e auto wordt dus puur alleen voor korte ritten gebruikt (rond de 5000 km per jaar). Vaste lasten zijn rond de 50 euro per maand (MRB en verzekering), onderhoud doe ik zelf, dat kost me per jaar gemiddeld 100 euro (incl. APK) en een keer een zaterdagochtend aan arbeid. De auto zal wss ook eerder aan de roest ten onder gaan dan aan duur onderhoud/technische mankementen (Suzuki Swift uit 2006, dus bulletproof)

Vaak bu'j te bang!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:23

Sagat

Is pappa x2!

Hier sinds 1,5...bijna al 2 inmiddels denk ik.... jaar nog maar een auto. En het bevalt prima. Maar dat is absoluut door thuiswerken. Daarvoor zou het enorm veel tijdverlies betekenen aan woon werk verkeer, want ov reistijd is voor mijn vrouw 10 (auto) vs 45 mins en voor mij 45 (auto) vs een uur en 15-30 mins.......
Met uitjes die we alleen doen hebben we in al die tijd hooguit 1-2 keer meegemaakt dat we eigenlijk tegelijk de ene auto wilde gebruiken maar daar was altijd omheen te werken.

We wonen ook nog een vrij dicht bij zowel een bushalte als een station. 2 kids maar die zijn op een leeftijd dat ze zelf de meeste dingen kunnen doen (ha over een paar jaar zullen zij mogelijk ook de auto willen lenen, dan is het wel handig dat er weer eentje bijkomt denk ik :D )

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Darks schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:53:

De auto kost ons op jaarbasis een 787 EUR (hierin zit 250 EUR onderhoudsgeld inbegrepen, net als verkeersbelasting en verzekering). Dit dus uiteraard zonder brandstofkosten. En dan houden we even geen rekening met het risico van een auto ouder dan 5 jaar waar mankementen aan kunnen opduiken.

Op dat vlak zijn we geneigd de auto te houden want het is voor onze financiële situatie perfect te dragen.

Anderzijds ben ik op de tweedehandsmarkt gaan neuzen en ben ik verschoten van hoeveel auto's duurder geworden zijn, vergelijkbare modellen staan voor ongeveer 10.000 EUR te koop. Zelfs al zou ik minder krijgen is dit natuurlijk wel zeer interessant voor onze spaarpot.

Straks eens intern overleg plegen dus :)
Zal vast al eens geopperd zijn maar probeer het eens een (winter)maand uit. Tweede auto gewoon helemaal niet gebruiken en kijken hoe dat bevalt.

Alternatief is een kleine bulletproof oudere auto kopen die nauwelijks afschrijft. En doe als nog zoveel mogelijk op de fiets. Vaste lasten zijn dan tientjeswerk. Dat is het gemak om altijd een tweede auto stand-by vast waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
Ik ga het topic even reanimeren,

Begin dit jaar dus het onderwerp met de vrouw besproken en besloten de 2e auto voorlopig nog te houden. Beslissing was gebaseerd op een combinatie van het feit dat de auto weinig kost en toch die flexibiliteit geeft wanneer handig (voor een bepaald uur op het werk zijn, vergadering / opleiding die uitloopt, ...).

De verrassing was iets later dat junior nr. 3 op komst is! Nu staat het hele autoverhaal opnieuw ter discussie, want onze hoofdauto gaat eigenlijk (te) klein zijn voor 3 kids in kinderstoelen. Vermoedelijk gaat er een 7-zitter in de plaats komen om toch nog comfortabel samen weg te kunnen gaan.

Om de kosten van de nieuwe auto te drukken zou onze hoofdauto in de verkoop gaan, maar dan blijft onze kleine auto over als reserve en daar past m'n hele gezin nooit meer in. Wel handig als één van ons alleen nog ergens naartoe wil natuurlijk, of de kids run te verdelen, maar misschien duwen we nu beter door om ze allebei te verkopen. Grote vraagstuk is dat we straks opnieuw met verse baby op pad zijn en die kan zeker niet op de elektrische fiets het eerste jaar.

Alternatief is dat onze huidige grote auto blijft als tweede, en het kleintje (de auto) de deur uitgaat. Maar dat is natuurlijk minder restwaarde om in te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 19:06
Hoe vaak gebruik je die 'reserve' auto nu nog? En kun je op die momenten ook een andere oplossing bedenken? Want dan kun je die 2e auto toch gewoon alsnog weg doen, bespaart toch een aardig centje.

Ik weet niet wat de 'hoofdauto' nu voor auto is, maar 3 kinderen en 2 volwassenen is samen 5. Waarom je dan een 7 zitter nodig hebt is mij een raadsel eerlijk gezegd, 5 is minder dan 7. Er zijn genoeg (jonge) gezinnen van 5 die prima rond komen met een station, ook in 2024. Hell ik was het oudste kind in een gezin van 5 en wij gingen met een 3-deurs Kadett op vakantie... Toen we groter werden werd dat een Escort station en toen we begonnen te puberen pas een MPV

Staat die ene auto in de garage dan is er altijd wel wat te regelen met een leenauto of zelfs huurauto, dat is altijd nog goedkoper dan het hele jaar verzekering, belasting, brandstof, onderhoud en afschrijving betalen voor die ene auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 21:18
Gefeliciteerd met de aanstaande kleine! Hier een gezin van 5 met 3 kleine kinderen (5, 3, 1). Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk met de fiets en bakfiets doen. Al snap ik, dat je in jouw situatie één auto wilt houden.

Wij wonen in Rotterdam en zijn al vier jaar zonder auto. Hier kan alles met fiets, ov en anders de deelauto. Tot nu is het 1x gebeurd dat wij naar de spoedeisende hulp moesten en alle deelauto's bezet waren. Op zulke momenten, worden autos aangeboden door mensen waarvan je dat niet verwacht. En aanvullende hierop voor situaties dat er echt een grotere of andere auto nodig is, dan is deze altijd te huren of te lenen via allerlei apps of platformen!
Pagina: 1