Mijn vraag
Ik weet (te) weinig over netwerken en heb een vervelend probleem. Voor een toepassing (HomeAssistant Rest API) lees ik meermaals per dag een api uit, op webadres api.irail.be Dit lukte tot gisteren probleemloos. Sinds gisteren heb ik steeds een ERR_CONNECTION_TIMED_OUT foutboodschap.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop via Wifi verbonden aan een Ubiquiti AP. In het netwerk draait ook een pi-hole. Ik gebruik ook Tailscale voor als ik buitenshuis ben. Maar deze zaken waren ook voordien, toen het probleemloos werkte, actief.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- In de logs van pi-hole gekeken. Het verkeer voor api.irail.be wordt niet geblokkeerd.
- Tailscale uitgezet, maakt geen verschil.
- Een tracert gedaan in Windows. De tracert gaat in 17 hops naar api.irail.be (met enkele connection timed out lijntjes ertussen).
Volgens mij is er ook geen limiet overschreden waardoor ik bijvoorbeeld geen toegang zou hebben tot de api Er is ook geen authenticatie nodig voor het gebruik van de api..Ik heb ook niks gewijzigd aan eender welke setting, ik stelde bij een call plots vast dat er geen antwoord meer kwam.
Ik begrijp er niks van, want de tracert toont dat ik op de api.irail.be server kan verbinden (daaruit besluit ik dat het probleem buitenshuis ligt?) en wanneer ik bvb mijn gsm op 5G zet en via die weg verbind krijg ik van de irail server ook de gewenste respons (daaruit zou ik afleiden dat het probleem toch intern is?).
Voorbeeld van een link die ERR_CONNECTION_TIMED_OUT geeft:
https://api.irail.be/conn...teren&format=json&lang=nl
Edit: Denk dat mijn topic beter in het Netwerken forum had gestaan
Ik weet (te) weinig over netwerken en heb een vervelend probleem. Voor een toepassing (HomeAssistant Rest API) lees ik meermaals per dag een api uit, op webadres api.irail.be Dit lukte tot gisteren probleemloos. Sinds gisteren heb ik steeds een ERR_CONNECTION_TIMED_OUT foutboodschap.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop via Wifi verbonden aan een Ubiquiti AP. In het netwerk draait ook een pi-hole. Ik gebruik ook Tailscale voor als ik buitenshuis ben. Maar deze zaken waren ook voordien, toen het probleemloos werkte, actief.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- In de logs van pi-hole gekeken. Het verkeer voor api.irail.be wordt niet geblokkeerd.
- Tailscale uitgezet, maakt geen verschil.
- Een tracert gedaan in Windows. De tracert gaat in 17 hops naar api.irail.be (met enkele connection timed out lijntjes ertussen).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| PS C:\WINDOWS\system32> tracert api.irail.be Tracing route to api.irail.be [138.68.121.94] over a maximum of 30 hops: 1 2 ms 2 ms 2 ms --PRIVACY-- 2 6 ms 7 ms 3 ms --PRIVACY-- 3 19 ms 12 ms 17 ms --PRIVACY--.access.telenet.be [--PRIVACY--] 4 103 ms 14 ms 13 ms dD5E0CD12.access.telenet.be [213.224.205.18] 5 * * * Request timed out. 6 * * * Request timed out. 7 18 ms 15 ms 17 ms be-dgb01a-rb1-ae-19-0.aorta.net [213.46.162.9] 8 * * * Request timed out. 9 24 ms 22 ms 22 ms prs-bb1-link.ip.twelve99.net [62.115.116.238] 10 27 ms 29 ms 29 ms ffm-bb1-link.ip.twelve99.net [62.115.123.12] 11 28 ms 32 ms 28 ms ffm-b5-link.ip.twelve99.net [62.115.114.89] 12 29 ms 29 ms 27 ms digitalocean-ic-328177.ip.twelve99-cust.net [80.239.128.21] 13 35 ms 35 ms 32 ms 138.197.244.87 14 * * * Request timed out. 15 * * * Request timed out. 16 * * * Request timed out. 17 39 ms 37 ms 35 ms 138.68.121.94 Trace complete. --PRIVACY-- ziin gegevens die ik verwijderd heb. |
Volgens mij is er ook geen limiet overschreden waardoor ik bijvoorbeeld geen toegang zou hebben tot de api Er is ook geen authenticatie nodig voor het gebruik van de api..Ik heb ook niks gewijzigd aan eender welke setting, ik stelde bij een call plots vast dat er geen antwoord meer kwam.
Ik begrijp er niks van, want de tracert toont dat ik op de api.irail.be server kan verbinden (daaruit besluit ik dat het probleem buitenshuis ligt?) en wanneer ik bvb mijn gsm op 5G zet en via die weg verbind krijg ik van de irail server ook de gewenste respons (daaruit zou ik afleiden dat het probleem toch intern is?).
Voorbeeld van een link die ERR_CONNECTION_TIMED_OUT geeft:
https://api.irail.be/conn...teren&format=json&lang=nl
Edit: Denk dat mijn topic beter in het Netwerken forum had gestaan