:strip_exif()/f/image/0pqYFDqHWR3pqn3D6VCBZlbm.jpg?f=fotoalbum_large)
Een tijdje terug liep ik bij toeval tegen een mooie Technics platenspeler aan bij de kringloop. Direct drive en op een paar ontbrekende scharnieren na in prima staat. Nu staat er al jaren een platencollectie stof te vangen in de kast bij gebrek aan versterker en speakers. Op mijn thuiswerkplek staan al tijden twee Sonos One SL speakers en dat bevalt prima. Als ik iets niet wil is weer terug naar de tijd van grote zwarte bekabelde hifi-systemen... Oh ja, en ik was ook niet van plan om 500,- neer te tellen voor een Sonos amp.
Plannetje opgevat om eens te kijken of we die platenspeler op de een of andere manier kunnen laten samenwerken met mijn Sonos systeem. Na een beetje zoeken uitgekomen op de volgende setup:
:strip_exif()/f/image/mHDrMLtQAINuxvx6AatcKmTU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hardware
- Raspberry Pi Zero 2W (wifi en BT)
- Waveshare UPS-C Hat
- 803040 Li-po battery
- JZK 24V / 12V to 5V converter
- Behringer U-PHONO UFO202 ADC
- MoOde Audio RPI image
Voordeel van de Behringer is dat je hem zowel als ADC kan gebruiken, maar ook als een analoge phono voorversterker:
:strip_exif()/f/image/LpZjGR0vTcTTRR10Ai8XHWde.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst maar eens een testopstelling gemaakt om de werking uit te proberen. Rpi nog op een externe voeding en de Behringer in zijn originele behuizing. In MoOde een opstartscriptje gemaakt dat de stream van de audio interface automatisch runt bij opstarten. In Sonos een radiostation toegevoegd dat de audiostream van de Rpi gebruikt.
:strip_exif()/f/image/bpL9KU22QHiQNtIN6SkH6bk7.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat is erg cool. Ik kan nu platen streamen naar mijn Sonos door het Technics SL-Q210 radiostation te kiezen. Leuke bijkomstigheid is dat je de platenspeler nu door de ingebouwde voorversterker (en bluetooth) ook direct met een draagbare speaker kunt gebruiken.
:strip_exif()/f/image/tpuIagsts7VeDuWdxYyRjnGY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu begonnen met het verder wegwerken van de hardware in de platenspeler. Voorlopig nog zonder solderen, maar op termijn wil ik hem helemaal integreren.
:strip_exif()/f/image/O6jcj3B4zQ4rqYgTgkB21LtY.jpg?f=fotoalbum_large)
to do:
- 12V - 5V converter inbouwen en aansluiten op de Rpi
- UPS shutdownscript als er geen externe voeding is
- Hardwire U-Phone inpout aan interne output platenspeler en output phone aan tulp platenspeler
- MoOde vervangen door een audio-stream only
[ Voor 4% gewijzigd door GA!S op 27-02-2024 10:43 ]
de betaler vervuilt