Airco, multi split of single split

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boessschrik
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-05 14:07
Hoi,

Wij willen graag een hele oude airco in huis vervangen en hebben bij verschillende bedrijven offertes opgevraagd. Echter vind ik iets niet heel logisch. Wij willen in de slaapkamer en woonkamer een airco, dus het liefste een multi split systeem. Het plaatsen van alleen een airco op de slaapkamer komt met een single split bij:
bedrijf 1 op 2600 euro
bedrijf 2 op 2195

Echter als we een multi split willen en ook een airco in de woonkamer komt
Bedrijf 1 op 6300
bedrijf 2 op 5995, meer dan 2,5 keer zo duur dan wanneer je 1 airco neemt.

Ik had gevonden online dat de kosten van een extra binnenunit meestal rond de 800 euro liggen. Ik snap dat we extra installatiekosten e.d. aan verbonden zijn en het multi split systeem zal duurder zijn, maar dat het totaal zo duur wordt lijkt mij vreemd.

Heeft iemand ervaring met een multi split en wat de logische kosten hierachter zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Geef aub op welke airco merken inclusief typen. Dit is koffiedik kijken.

Wellicht heeft partij één een Chinees afdankertje voor je en de andere partij een gouden. Hier kan niemand iets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Belachelijke prijs. Een multi is meestal een fractie duurder dan 2x een single. Dit slaat nergens op. Voor €6300, heb je ongeveer 3 singles uit het hogere segment. Daikin, MHI.

NB: ik zou 2 singles nemen. Lopen veel mooier dan multi, stiller buiten en lager minimum vermogen.

[ Voor 49% gewijzigd door MotorBeast op 27-02-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boessschrik
Bedrijf A heeft Toshiba en bedrijf B Fijutsu, allebei goede merken dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Boessschrik schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:55:
Bedrijf A heeft Toshiba en bedrijf B Fijutsu, allebei goede merken dacht ik.
Redelijke merken, maar zeker geen A segment. Maar wat zijn de types? Hoe groot is de ruimte waar ze komen te hangen, isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ter vergelijk https://www.climasense.nl/96-wandmodellen en https://www.climasense.nl/87-wandmodel

Beide leveranciers van je zijn te duur.

[ Voor 45% gewijzigd door MotorBeast op 27-02-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Ik zou zeker 2x single nemen, stiller, kleiner, zuiniger, etc.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:15
Multisplit doe je vooral als je geen ruimte hebt. Anders zou ik voor 2x single gaan.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:23
WIj hebben thuis een multisplit van Daikin, in het vervolg zou ik toch weer voor single kiezen.

Je merkt toch dat wanneer beide binnenunits aanstaan, de warmte/kou verdeeld wordt, vaak staat de ene binnenunit een tijdje aan, vervolgens gaat de andere een tijdje aan en zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boessschrik
Voor in de slaapkamer heeft bedrijf B een 2 kw koelvermogen airco geadviseerd en in de woonkamer een 3,87 kw koelvermogen airco.
Bedrijf A heeft in de slaapkamer een 2,5 kw en in de woonkamer een 3,5 kw koelvermogen geadviseerd.

Verder hebben wij nog 1 offerte gekregen van een Mitsubishi Heavy voor 2195 in de slaapkamer, zij wouden in de woonkamer de airco niet plaatsen op de muur die wij willen, maar op een andere muur vanwege makkelijkere installatie met meer zicht kabels buiten. Dit willen wij niet en de andere 2 bedrijven gaven aan met wat beter meekijken aan dat het wel op de gewenste muur geplaatst kan worden. Vandaar dat ik van de Mitsubishi Heavy geen offerte heb voor 2 systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boessschrik
@MotorBeast ik neem aan dat dit prijzen zijn zonder installatie, je denkt dat 2195 en 2600 voor een single met installatie ook te duur is?
De airco voor 2600 willen ze installeren met een extra groep in de meterkast, dat verklaart wellicht wel een deel van de kosten. Dit lijkt mij echter voor 1 single split niet helemaal nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Boessschrik schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:06:
Voor in de slaapkamer heeft bedrijf B een 2 kw koelvermogen airco geadviseerd en in de woonkamer een 3,87 kw koelvermogen airco.
Bedrijf A heeft in de slaapkamer een 2,5 kw en in de woonkamer een 3,5 kw koelvermogen geadviseerd.

Verder hebben wij nog 1 offerte gekregen van een Mitsubishi Heavy voor 2195 in de slaapkamer, zij wouden in de woonkamer de airco niet plaatsen op de muur die wij willen, maar op een andere muur vanwege makkelijkere installatie met meer zicht kabels buiten. Dit willen wij niet en de andere 2 bedrijven gaven aan met wat beter meekijken aan dat het wel op de gewenste muur geplaatst kan worden. Vandaar dat ik van de Mitsubishi Heavy geen offerte heb voor 2 systemen.
MHI is een beter merk. Voor alleen koelen heb je weinig vermogen nodig. Berekenen hier wat je nodig hebt om te verwarmen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Voor koelen alleen kan je daar fors onder gaan zitten. En jij bepaalt toch waar je je units wil hebben. Wie betaalt, die bepaalt. In je slaapkamer niet tegenover je bed, dan vries je weg en in de woonkamer zo centraal mogelijk.

Mijn units zitten gewoon op bestaande groepen want ik kon niets bijtrekken. Geen enkel probleem en ik verwarm er ook mee.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 27-02-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
FabianGTI schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:05:
WIj hebben thuis een multisplit van Daikin, in het vervolg zou ik toch weer voor single kiezen.

Je merkt toch dat wanneer beide binnenunits aanstaan, de warmte/kou verdeeld wordt, vaak staat de ene binnenunit een tijdje aan, vervolgens gaat de andere een tijdje aan en zo verder.
Geen enkele last van met de MHI's hier. We hebben er hier eentje voor 3 kamers en alle drie de kamers blijven mooi op temperatuur en de units zijn zeker niet aan het afwisselen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:48
Wij hebben ongeveer 2,5 jaar geleden een multi-split laten installeren.

Eén binnen unit in de woonkamer, één binnen unit in de slaapkamer.

De units:
Mitsubishi Heavy SCM45ZS-W
Mitsubishi Heavy SRK35ZS-W
Mitsubishi Heavy SRK25ZS-W

Units hoor je nauwelijks, ook niet als beide binnen units tegelijk aan staan.

Kosten waren 3850, inclusief installatie. Zal nu natuurlijk wel wat duurder zijn.
Maar kan me niet voorstellen dat het zó veel duurder is geworden.

Het grote nadeel van meerdere single splits lijkt mij echt dat je meerdere van die lelijke buitenunits hebt hangen aan je gevel.

[ Voor 5% gewijzigd door JelleDJs op 27-02-2024 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:20:
[...]

Geen enkele last van met de MHI's hier. We hebben er hier eentje voor 3 kamers en alle drie de kamers blijven mooi op temperatuur en de units zijn zeker niet aan het afwisselen.
Ligt aan hoe hard je moet koelen/verwarmen. Ik heb een goed geisoleerd huis. Beneden de single loopt mooi door, boven de multi jojo effect. Multi heeft een hoger minimum. Situatie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Ligt aan hoe hard je moet koelen/verwarmen. Ik heb een goed geisoleerd huis. Beneden de single loopt mooi door, boven de multi jojo effect. Multi heeft een hoger minimum. Situatie afhankelijk.
Och , hij schakelt wel eens een tijdje uit omdat het warm/koud genoeg is, maar niet dat ie per kamer aan het afwisselen is. Daarbij hebben de HMIs al een laag minimum dat niet ver af ligt van de single. De kamers waar hier singles hangen werken iig precies hetzelfde (we hebben 1 multisplit voor woonkamer/werkkamer en grote slaapkamer en 2 losse singles voor de andere slaapkamers)

[removed]

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 21:31
Even een vraag van een leek tussendoor: wij willen in de toekomst (denk ergens volgend jaar) ook een airco-installatie op de 1e verdieping aanbrengen met één binnen-unit per slaapkamer (2 in totaal). Ik zat zelf te denken aan een multisplit, want de buitenunit moet op de aanbouw aan de tuinzijde komen en daar wil ik liever niet meer dan één buitenunit plaatsen qua ruimte en aangezicht.

In de verdere toekomst willen we echter misschien ook nog wel een extra binnenunit in de woonkamer (begane grond) plaatsen. Zou ik dan volgend jaar een 3-poort multisplit kunnen installeren, daar eerst 2 binnenunits op aansluiten en later pas de 3e, mocht die er ooit komen?

There can be only fun

• MotorBeast
@secret17 Ja. Hou alleen dan gelijk rekening met wat je nodig hebt als derde om het vermogen van de buitenunit te bepalen.

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 21:31
MotorBeast schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:21:
@secret17 Ja. Hou alleen dan gelijk rekening met wat je nodig hebt als derde om het vermogen van de buitenunit te bepalen.
Yes dat lijkt me logisch; dat vermogen moeten we tzt dan maar met de desbetreffende installateur bespreken. :) Thnx.

There can be only fun

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Japser

Jeej!

Hier 2 jaar geleden deze installatie aangeschaft, misschien heb je er iets aan:

1 multisplit airco met 2 x 2,5 kw binnendeel voor de slaapkamers en 1 x 3,5 kw op zolder van het merk Carrier.
Koelleiding met communicatie kabel.
Stroom voor de airco’s.
Binnengoot en buitengoot.
Opstelbalken om de buitendeel op te zetten

• MotorBeast
secret17 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Yes dat lijkt me logisch; dat vermogen moeten we tzt dan maar met de desbetreffende installateur bespreken. :) Thnx.
Verdiep je daarin. Meeste installateurs hangen veel te groot vermogen.
Pagina: 1