Iemand bekend met watermeter aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wneeleman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-06 21:46
Mijn vraag.

Hoi hoi, wij zijn van plan om de waterleiding welk volgt na onze watermeter te verplaatsen. Hedens loopt deze vanuit de meterkast via de aangrenzende muur de toiletruimte in. Hier gaat deze vervolgens langs deze zelfde muur vervolgens richting het plafond, weer door de muur heen en terug de meterkast weer in waar deze doorloopt naar de leidingschacht.

Het betreft een watermeter van het merk Actaris (oud ding). De aansluiting van de meter zelf is 1" (inch) buitendraad - met de schuifmaat gemeten - waarin een aftapstuk zich bevindt met 3/4" buitendraad. Deze verloopt naar een kopere tussenstuk van 15mm en eindigd weer gesoldeerd naar 22mm. De lengte van de meter is circa 190mm, en het debiet is gegeven als maximaal 5m3/h.

Is er iemand bekend met dit model watermeter of kan mij verwijzen naar een specificatieblad? Tevens zou deze uitloop zowel beschikken over buiten- als binnendraad gezien het aftapstuk 3/4" zich in de moer bevindt die over het 1" draad loopt? Als laatste welke perskoppelingen - gelieve van Uponor - zouden hiervoor toepasselijk kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvNED1um6HhCMKsxLW6E1ApRnT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObEnLnVnPXX9ScSQ73JGpWZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53XH4vvfU7z8QuA7cfMZL65xhhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSJG7A2gQsOAyEpIPgWtLmaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1xWo21MLEjVUl-q13QKBbO-Jd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJXzJSOoG5wWUtG1eyIpqPrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNME4Ogzo9J-Xc3iNjFel5J_I_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXjWhlMCDDrcVXRtzFllTDXY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:58
Waarom heb je de specificatie blad nodig van de watermeter om de leiding te vervangen? Is de meter niet van de netbeheerder en mag je deze dus niet zomaar verplaatsen, om logische redenen zoals illegaal water aftappen ect?

Ik zou water dichtzetten, koppeling na de meter loshalen en hier vervolgens verder gaan met eerst een handafsluiter (om later makkelijk water af te sluiten) en vervangen van wat de tussen koppeling is (terugslagklep?) en vanuit daar werken zoals je zelf wilt.

Als je dan de leiding los hebt kun je gelijk meten wat er nu zit (dus die 1" draad) en vanuit daar werken. Bij Warmte service kunnen ze je zo verder helpen met wat je verder moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Je kan de leiding bevriezen die ervoor zit. Dan nieuwe koppeling maken en dan een nieuwe watermeter plaatsen of verplaatsen.
Let wel.. Het waterleiding bedrijf zal niet "mild" zijn met een boete of iets mochten deze erachter komen dat het zonder toestemming gedaan is

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:47
Wneeleman schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:20:
de waterleiding welk volgt na onze watermeter te verplaatsen
TS zegt gewoon dat hij NA de watermeter aan de gang wil en ik gok zekerheid wil hebben wat 'ie koopt aan koppelingen voordat het losgehaald wordt zodat 'ie zo kort mogelijk zonder water zit.

Ik zou zorgen dat je alles wat je na de meter wil verbouwen aanschaft en een aantal mogelijke koppelingen voor aan de meter koopt (euro's-werk) en in het werk kijken welke past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wneeleman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-06 21:46
CJ_Latitude schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:00:
[...]

TS zegt gewoon dat hij NA de watermeter aan de gang wil en ik gok zekerheid wil hebben wat 'ie koopt aan koppelingen voordat het losgehaald wordt zodat 'ie zo kort mogelijk zonder water zit.
Inderdaad dit. Om ongemakkelijke verrassingen te voorkomen wil ik graag uitsluiten dat het geen speciale koppelingen betreft. Het zou erg ongunstig zijn dat op het moment van werken ik dagen mag wachten op levering van een obscuur item zonder stromend water.