Voorstrijk / Primer / Muurverf nieuwbouw (stucwerk)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:16
Dag allen,

Ik ben me aan het verdiepen in de verfwereld voor onze toekomstige woning. De wanden zullen glad gestuct worden. Vervolgens willen we deze wanden gaan verven, maar ik zie dat er eerst nog wat stappen aan vooraf gedaan moeten worden.

Verf waarin we interesse hebben: Shades by Eric Kuster (of hier een kleur van kiezen en dit laten mengen in Sigma Pearl Clean of Sikkens Alphacryl Pure Mat SF mits dit mogelijk is)

Ik begrijp dat er voorstrijk nodig is, maar ik lees ook over primer, en het schijnen toch 2 verschillende dingen te zijn? Of is het hetzelfde?

Als ik kijk naar Shades by Eric Kuster kost primer daar 149 euro per 10 liter en er staat bij dat je 12m2 kan dekken met 1 liter. Dit is best prijzig en ik vraag me dus af of dit noodzakelijk is? Zoja, ik neem aan 1 laag?

En dan voor de muurverf, verwachten jullie dat ik 1 of 2 lagen moet aanbrengen?

Dezelfde vraag mbt plinten. Deze willen we lakken met de lakverf van Kuster. Moeten we hier dan ook eerst lak primer op aanbrengen? Deze kost bij Kuster 47 euro per liter en dekt 13m2 per liter. Ook hier neem ik aan 1 laag? En denken jullie 1 of 2 lagen lakverf?

Alvast bedankt voor jullie input.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Hier hebben we voorgestreken met flevopol, daarna in 2 lagen dekkend gekregen met een goede saus (die stap heb je al gedaan). Je wil sowieso 2 lagen, ook voor de schrobvastheid.

Plinten koop je vaak al in de grondverf, dus gewoon 2x lakken. Niet vergeten de plinten eerst te ontvetten voordat je gaat schuren, en goed ontstoffen daarna. Ook na de 1e laklaag nog licht schuren met een fijne korrel (240-320).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:21
Voorstrijk en primer zijn hetzelfde voor stucwerk en gipswanden. Het zorgt ervoor dat de zuigende werking van de ondergrond vermindert wordt waardoor je verf beter gaat hechten en niet te snel droogt.

Ja, op nieuw stucwerk zou ik altijd voorstrijk doen en 1 laag is voldoende.

Als je plinten al geschilderd zijn (wit) dan zitten ze al in de grondverf en kan je na gaatjes dichtstoppen en kieren dichtkitten de plinten licht opschuren en daarna één of twee keer aflakken. Aflakken hangt af van de dekking, meestal red je dat niet in één keer.

Indien de plinten kaal hout zijn dan moet het inderdaad in de grondverf gezet worden.

Denk voor je gaat schilderen even na over de volgorde van schilderen: je wil niet elke keer alles moeten afplakken (als je al wil afplakken)

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:34
Eens met hierboven, maar let op dat er b.v. ook stucprimer is - dat is primer dat je op b.v. baksteen smeert zodat het stuc hecht. Heeft nog niks met verf te maken. Jij zoekt verfprimer. Dat dien je altijd te gebruiken op nieuw stucwerk, anders is het zonde van je dure muurverf want kan slecht hechten. Merk van de voorstrijk is uit mijn ervaring minder van belang - meesten werken prima.

Ik heb zelf die Sikkens Alphacryl Pure Mat op de muur. Niet goedkoop, maar heel blij mee. Ziet er echt top uit.

Plinten zijn van hout, dus geen muurverfprimer gebruiken (dat is voor stuc/steen ondergrond). Denk dat het in de praktijk wel werkt, aar zou het vermijden. Gewoon hout (of MDF) grond erf. Als de plinten gegrond komen zou ik een stukje lakken als test om te kijken hoe het hecht. Heb een keer voorgegrondd deuren gelakt en die lak hechtte voor geen meter. Grondverf was slecht of ik had hem eerst heel erg op moeten schuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennartTW94
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:16:
Hier hebben we voorgestreken met flevopol, daarna in 2 lagen dekkend gekregen met een goede saus (die stap heb je al gedaan). Je wil sowieso 2 lagen, ook voor de schrobvastheid.

Plinten koop je vaak al in de grondverf, dus gewoon 2x lakken. Niet vergeten de plinten eerst te ontvetten voordat je gaat schuren, en goed ontstoffen daarna. Ook na de 1e laklaag nog licht schuren met een fijne korrel (240-320).
Ah ik zie dat flevopol een stuk voordeliger is dan de primer van Erik Kuster. Scheelt een bak geld op 400m2 muren.

Oke dan ga ik uit van 2 lagen van de Kuster saus. Plinten inderdaad al in de grondverf, dus dan ga ik nu uit van 2x lakken.

Ik ga er vanuit dat elk type saus wat ik in m’n gedachte heb “even goed” is? (Direct bij Eric Kuster, of Sigma Pearl Clean of Sikkens Alphacryl Pure Mat SF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:37
De primer waar de TS het over heeft is anders dan wat de meesten als voorstrijk zien. Voorstrijk is vaak transparant/melkachtig, dit bijvoorbeeld. De primer waar TS het over heeft is een soort latex op kleur, dit bijvoorbeeld. Voordeel van de laatste is dat het op kleur is en je vaak 1 laag primer en 1 laag normale latex nodig hebt voor een egaal dekkend eindresultaat. Met het melkachtige spul heb je wel 2 lagen latex nodig.

Ik zelf gebruik altijd gewoon voorstrijk en werk af met 2 lagen latex.

Ik zou niet kiezen voor een verfmerk als 'Shades by Eric Kuster' (of VT Wonen, ...) maar gewoon kiezen voor een professionele latex van Sigma/Sikkens/Wijzonol.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LennartTW94 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:36:
[...]

Ah ik zie dat flevopol een stuk voordeliger is dan de primer van Erik Kuster. Scheelt een bak geld op 400m2 muren.

Oke dan ga ik uit van 2 lagen van de Kuster saus. Plinten inderdaad al in de grondverf, dus dan ga ik nu uit van 2x lakken.

Ik ga er vanuit dat elk type saus wat ik in m’n gedachte heb “even goed” is? (Direct bij Eric Kuster, of Sigma Pearl Clean of Sikkens Alphacryl Pure Mat SF)
Ik zou de primer idd laten zitten, een laag flevopol en 2 lagen goede latex en je bent er blij mee. Het is er niet van af te schrobben met wat viezigheid.

Ik zou het idd houden bij de bekende merken sikkens, sigma, wijzonol. En dan bij een verfzaak, sikkens bv bij een bouwmarkt is ook van mindere kwaliteit.

Nog een tip bij het schilderwerk: rol een nieuwe roller eerst meerdere keren heen en weer op schilderstape. ;) Er komen vaak best wat pluizen van af, vooraf het er af rollen is minder gedoe dan steeds elk pluisje van de muur plukken en weer overheen rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:33

Rzaan

Altijd zoekende

IceM schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:37:

Ik zou niet kiezen voor een verfmerk als 'Shades by Eric Kuster' (of VT Wonen, ...) maar gewoon kiezen voor een professionele latex van Sigma/Sikkens/Wijzonol.
Ik wilde de kleuren van Eric Kuster laten mengen in Sikkens Alphacryl Pure Mat SF, want die hebben we elders in huis gebruikt.
Niemand deed dit of kon dit.
Dus toen de verf van Kuster gekocht.
De schilder was er erg positief over. Goede verwerking, goede dekking. Gewoon zeer goede kwaliteit.
Natuurlijk zal de tijd het nog leren, maar tot nu toe doet ie niet onder voor de Sikkens.
Het is zeker geen bouwmarkt-kwaliteit.

Ik weet zo gauw niet meer waarmee de vers gestucte muren als eerste zijn gedaan.
Zeker niet met een primer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 06:13
Ik moest laatst op nieuw stucwerk ook na voorstrijk twee lagen muurverf aanbrengen om het mooi dekkend te krijgen. De muurverf was Histor en voor grote delen van het huis echt dikke prima. In de keuken wel de Sikkens Alphamat gebruikt ivm schrobaarheid, dat gaat tot nu toe erg goed (en is ook duidelijk mooier spul bij het schilderen zelf).
Ik kan wel aanraden om degelijke verfrollers te kopen, die kosten misschien een paar euro extra, maar ze spelen best een grote rol in de "finish" die je krijgt. Wij gebruikten rollers van Anza en dan Elon, dat geeft enige structuur (helemaal vlak is een ramp qua strepen/onvolmaaktheden) en ziet er eigenlijk heel mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:16:

Bij flevopol staat 30m2 per 1 liter, kan ik daar vanuit gaan? Ik lees ook op internet dat soms mensen het verdunnen met water, of is hier al vanuit gegaan door Flevopol als ze zeggen 30m2 per 1 liter?

Iemand nog advies of Flevopol beter is dan Alabastine voorstrijk? Of is er nog een andere dan deze twee die geadviseerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LennartTW94 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Bij flevopol staat 30m2 per 1 liter, kan ik daar vanuit gaan? Ik lees ook op internet dat soms mensen het verdunnen met water, of is hier al vanuit gegaan door Flevopol als ze zeggen 30m2 per 1 liter?

Iemand nog advies of Flevopol beter is dan Alabastine voorstrijk? Of is er nog een andere dan deze twee die geadviseerd wordt?
Flevopol moet verdund worden, 1 deel flevopol op 3 delen water. Dus die 30m2 per L is in de verdunde samenstelling. Wij kwamen volgens mij redelijk rond dat getal uit.

Albastine is 10m2 per L, dus ook 3x zo weinig oppervlakte. Verder weet ik niet hoe die is, op advies van de stukadoor voor flevopol gegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 28-02-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Ik heb Eric Kuster bedrijf gecontact met de vraag welke van onderstaande opties ze adviseren:

- 1 laag voorstrijk (bijvoorbeeld Alabastine/Flevopol) + 2 lagen Kuster muurverf
- 1 laag Kuster Primer + 1 laag Kuster muurverf

Het antwoord wat ze geven is dat ze optie 2 adviseren. Dit verbaasd me wel, want dit is goedkoper dan optie 1. Het is ook niet dat ze dit advies geven op basis van commercie voor hun, want bij optie 2 krijgen zij lagere inkomsten.

Ben er nog niet over uit helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik gebruik altijd Sigma wallprim. Dat is ook voorstrijk op kleur. Ben daar erg over te spreken. Werkt makkelijk en daarna in 1x dekkend.

Scheelt ook gewoon 1/3 in tijd. En minder kans op banen / randen.

Duur spul maar je bent niet duurder uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 28-02-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyzzalive
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-05 23:02
Excuses voor het opnieuw openen van deze post.
Een leek in stuc- en schilderwerk maar ik zit op dit moment met een vers gestuct huis (wat bijna helemaal droog is).
Ik heb echt al veel verschillende verhalen gehoord maar volgens mij is dit de de volgorde:

- licht opschuren (welke korrel? Met papier of spons?)
- Oneffenheden opvullen met renoband
- afstoffen

- voorstrijk (of alleen primeren?)
- Primer (of alleen voorstrijk?)
- schilderen

Overigens wil ik ook een aantal muren schilderen met verf van Eric Kuster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@zyzzalive schuren deed ik hier met 240 en een wandschuurmachine, dat wil je niet met de hand doen. Koop een HBM wandschuurmachine en verkoop het als je klaar bent, goedkoper dan huren. En zet er absoluut een bouwstofzuiger op voor je eigen gezondheid. Dan idd opvullen, eventueel nog eens naschuren.

Voorstrijken met flevopol en je bent klaar om te sauzen.
Pagina: 1