Home Assistant (icm omvormer) voor Dummies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:26
Hallo mede-tweakers,

Ik ben van plan om Home Assistant te gebruiken op een rpi of thinclient pc'tje. (Ik heb 0 Linux of programmeer-ervaring, maar installeren moet wel lukken).

Wanneer ik als eerste stapje mijn PV-omvormers wil uitlezen (SMA SB3.0-1AV40 en SAJ Sununo Plus 2K), is het dan voldoende dat de omvormers aan mijn lokaal netwerk hangen? (Hetzij via utp-kabel, of via wifi)

Af en toe lees ik iets over (ESP32?) conversie-apparaatjes, die de RS323- of RS485-poort op de omvormer, omzetten naar een UTP-poort.

Ik had het graag zo simpel mogelijk gehouden, want elk extra apparaatje / chipje geeft extra risico op kapot gaan en op incompatibiliteitsproblemen op termijn...

Alvast om een dummy op weg te helpen ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als de omvormer op je eigen netwerk zit, kun je die daarna via home assistant toe voegen.

De ESPs en RS485 zijn leuk als je je data niet in de cloud wilt hebben, voor de makkelijke optie is dat niet gewenst.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
DaWizza schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:38:
Als de omvormer op je eigen netwerk zit, kun je die daarna via home assistant toe voegen.
Moet ik iets speciaals instellen om alle data te kunnen uitlezen?

En om een input weg te schrijven naar de omvormers? (Ik zou nl. graag het uitgangsvermogen kunnen regelen, dmv een "power slider"?) Kan dit ook nog over UTP, of kan zoiets enkel via de RS485-poort?

[ Voor 3% gewijzigd door stefaantje op 26-02-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
stefaantje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:22:
[...]

Moet ik iets speciaals instellen om alle data te kunnen uitlezen?

En om een input weg te schrijven naar de omvormers? (Ik zou nl. graag het uitgangsvermogen kunnen regelen, dmv een "power slider"?) Kan dit ook nog over UTP, of kan zoiets enkel via de RS485-poort?
Eerste hit Google, deze toevoegen:
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/

Daar kun je ook lezen wat er precies mogelijk is.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je weinig Linux ervaring hebt ga dan in ieder geval voor HA OS.

De SMA SunnyBoy is in ieder geval gelijk lokaal uit te lezen. Wat mij alleen een dag gekost heeft, het "User" en het "Installer" account mogen niet hetzelfde password hebben :+ Maar dit is alleen uitlezen, sturen is niet zomaar mogelijk. Volgens mij is dat het makkelijkste wel via Modbus.

Geen ervaring met de SAJ maar ik zie heb gewoon als HA integratie en nog mooi local polling ook :) maar ook dat lijkt alleen uitlezen, niet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
Bedankt voor de toelichtingen van iedereen :)
Septillion schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:43:
Maar dit is alleen uitlezen, sturen is niet zomaar mogelijk. Volgens mij is dat het makkelijkste wel via Modbus.
Wat bedoel je juist met "via Modbus"? Is dat een fysieke verbinding die ik moet maken, via een RS322 of RS485-poort?

Of is dat een stukje code / protocol die ik ook via UTP of Wifi naar de omvormer kan versturen?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbus is een basic protocol om data over te sturen. Kan zowel over ethernetals serial (RS232 of RS485) genaamd modbus TCP of Modbus RTU. Maar volgens mij doet een SMA dat niet over ethernet, alleen RS485. Maar er zijn wel converters naar ethernet of je kan het zelf doen via ESPhome ofzo.
Pagina: 1