Keuze volledig bedrade thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-07 11:39
Ik ben op zoek naar een thermostaat maar ik kan eigenlijk niet vinden wat ik zoek, ik hoop hier wat tips te krijgen.

Ik zou een thermostaat per kamer willen plaatsen die de temperatuur in die ruimte weergeeft en de verwarming daar op aanstuurt. Op termijn moet die verwarming ook kunnen koelen maar zover ben ik nog niet (= de klassieke ketel die ik nu heb kan niet koelen). De moeilijkheid is dat ik graag een volledig bekabelde oplossing zou willen en dat ik de temperatuur in de ruimte ook zou willen kunnen uitlezen met Home Assistant. Meestal is de connectie naar de ketel bedraad maar andere connecties (vb.tussen de thermostaten en de bridge/hub/gateway) niet of moeten ze geconnecteerd zijn op Wifi (wat terug draadloos is ;-)). Ethernet ipv. wifi is ok maar kon ik (nog) niet vinden.

Na wat zoeken sluit Tado nog het dichtste aan bij wat ik zoek maar de connectie tussen de thermostaat en de bridge is terug draadloos, bij voorkeur had ik die ook bekabeld gehad.

Hebben jullie weet en/of ervaring met volledig bekabelde thermostaat setups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-08 15:46
Ik ga er even vanuit dat je vloerverwarming hebt, anders wordt koelen in de toekomst heel lastig. Ik heb thuis Danfoss Icon naregeling + thermostaten: https://www.danfoss.com/e...om-controls/danfoss-icon/

Hoewel het spul prima werkt als het eenmaal ingericht is kan ik het niet aanraden. Je kunt de instellingen wijzigen met touch sensoren, maar die zien de helft van de tijd je vingers niet. Ik heb uiteindelijk met een bakje water erbij alles ingesteld, zodat ik telkens mijn vingers een beetje nat kon maken als de sensoren mijn vingers niet meer zagen. Ik heb ook al eens gehad dat ik alle instellingen opnieuw moest doen, omdat ik de stroom een paar minuten uit had gezet.

Dat gezegd hebbende, het werkt prima met Home Assistant. De koppeling met Home Assistant heb ik via Zigbee gedaan (3 Zigbee modules, 1 per verdieping). Er is ook ondersteuning voor koelen. Als je geen alternatief kunt vinden, of hier goedkoop aan kunt komen, dan kun je het dus toch overwegen.

Let op: Dit systeem neemt stuurt ook de CV ketel, maar heeft geen ondersteuning voor OpenTherm. Het ondersteund "aan/uit" en "PWM+", maar als je hele huis voorzien is van vloerverwarming maakt dat eigenlijk niet uit. De "aan/uit" optie is dan goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
Ik heb een combinatie van vloerverwarming en convectoren die ook zouden kunnen koelen idd :)
Dank alvast voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb de een Tado en ja de communicatie met de hub is draadloos, maar de hub zelf moet wel bedraad aan het netwerk komen hangen, dus zet de hub naast de thermostaat en sluit die met een draad aan en dan kan het eigenlijk niet fout gaan.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
Dank voor je reactie.
Ideaal zou zijn als het stukje tussen de hub en de thermostaat ook bekabeld zou kunnen met een of ander merk/systeem, ik dacht dat het eenvoudig ging zijn maar ik ondervind het tegendeel :P
Wifi is geen optie, dan ofwel klassieke ("domme") thermostaten ofwel Tado met de internetbridge lijkt het.
Ik bekijk ook nog de Danfos optie verder.

[ Voor 18% gewijzigd door Boborc op 27-02-2024 21:05 ]